Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@04:04:54 GMT

قیمت هایی به بلندای آخرین یلدای قرن

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۹۹۱۷

قیمت هایی به بلندای آخرین یلدای قرن

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بازار کرج روزهای نسبتاً پرجنب و جوشی را سپری می‌کند و حالا که وضعیت این کلانشهر از قرمز به نارنجی رفته و بخشی از محدودیت‌ها رفع شده است اصناف هم کرکره‌های خود را بالا کشیدند و به دنبال فروش کالاهای خود هستند؛.چند روزی بیشتر به شب یلدا یا شب چله نمانده است، آئینی که از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و به خاطر اینکه این شب بلندترین شب سال محسوب می‌شود مجالی برای دورهمی‌های خانوادگی بوده اما گرانی و افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها آفتی است که طی سال‌های اخیر کام مردم را تلخ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه به خاطر شیوع بیماری کرونا شب یلدای امسال رنگ و بوی سال‌های قبل را ندارد و مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از رفت و آمدهای سابق محروم شده‌اند اما مردم سعی دارند تا این رسم قدیمی را در محفل‌های خانوادگی، کوچک برگزار کنند، با اینکه افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و شرایط بد اقتصادی برخی خانواده‌ها این دورهمی را به محاق برده است.

حالا که فصل رنگارنگ پاییز گام به گام به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود افزایش قیمت‌ها عاملی شده تا کمرها زیر بار گرانی‌ها خم شده و پدرانی پیش زن و بچه خود شرمنده شوند. افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی انواع آجیل و خشکبار چنان جوی ایجاد کرده است که برخی رهگذران حتی جرأت انداختن گوشه چشمی به ویترین مغازه‌های آجیل‌فروشی را ندارند و آنهایی که دل به دریا می‌زنند بیشتر نظاره‌گر هستند تا خریدار، این امر باعث شده است تا مردم در هجوم بیماری کرونا شب یلدای امسال را بدون دورهمی‌های قدیم و خوردن آجیل سپری کنند.

قید آجیل را زده‌ایم!

رضا احمدی یکی از شهروندان کرجی است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با اینکه به خاطر شیوع کرونا نمی‌توانیم به خانه بزرگترها برویم اما حداقل می‌خواهیم این شب را کنار خانواده خود به سر کنیم.

وی ادامه داد: از قدیم‌الایام رسم بوده در این شب هندوانه، انار و آجیل بخورند اما امسال قیمت‌ها به قدری بالا رفته است که دیگر بسیاری از مردم قدرت خرید این اقلام به ویژه آجیل را ندارند و قید آن را زده‌اند.

پدری میانسال هم که گویی اعتقادی به کرونا ندارد و بدون ماسک در حال دیدن مغازه‌هاست، می‌گوید: همیشه با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت میوه و آجیل افزایش می‌یافت اما امسال قیمت‌ها به حدی زیاد شده است که حتی جرأت دیدن قیمت آجیل را هم نداریم.

زمانی، خانمی خانه‌دار است که برای خرید مرغ به بازار روز آمده است، با بی‌میلی در جوابمان می‌گوید: شب یلدا برای پول‌دارهاست، شوهر کارگر من با ۲ میلیون حقوق چطور می‌تواند آجیل شب یلدا بخرد همین که شکم دو فرزندمان را سیر کنیم و اجاره خانه را بدهیم هنر کردیم و باید خدا را شکر کنیم.

خانمی دیگر هم که با فرزند خود به بازار آمده و میوه و ماهی خریده است می‌گوید: دلیل ندارد که حتماً در این شب آجیل بخوریم من برای این شب فقط میوه خریدم، البته برخی از مردم همین میوه را هم نمی‌توانند بخرند، کاش مسئولان حداقل کاری می‌کردند که خانواده‌های نیازمند حداقل در این شب یک وعده غذای خوب بخورند.

توان نظارت بر همه واحدهای صنفی را نداریم

رامین ربیعی، رئیس سازمان صمت استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص نظارت بر گرانی بازار در این استان اظهار کرد: سازمان صمت، اتاق اصناف و تعزیرات با تمام توانایی نظارت جدی به بازار دارند اما ۱۲۵ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در البرز فعالیت می‌کنند که بازرسی دقیق این میزان واحد صنفی، نیازمند نیروی نظارتی بیشتری است.

وی بیان کرد: تمام تکیه ما به گزارش‌های مردمی از طریق شکایات سامانه ۱۲۴ است، هنگامی‌که گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب گزارش می‌شود، واحد صنفی متخلف توسط بازرسی جریمه می‌شود.

ربیعی تصریح کرد: بخشی از گرانی‌ها به ما مربوط نمی‌شود، چراکه مواردی مانند افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد کارگر بر قیمت تمام‌شده کالا دخیل و تأثیرگذار است و در این خصوص کاری از ما برنمی‌آید، واحد تولیدی و تأمین‌کننده اگر اجناسش را گران خریداری کند و ارزان بفروشد؛ دچار ضرر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واردات اکثر کالاها متوقف شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر تکیه ما به تولید داخلی است و در بازار بیشتر اجناس ایرانی مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان البرز در خصوص قیمت مرغ در این استان گفت: جهاد کشاورزی و سازمان صمت در این زمینه تلاش‌های زیادی داشته‌اند، با اینکه سازمان تولیدکننده مرغ در استان نیست، اما از استان‌های دیگر و وزارتخانه صمت و جهاد سهمیه گرفتیم و اکنون قیمت مرغ نسبت به قبل متعادل‌تر شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مرغ در استان ۲۰ هزار و ۴۰۰ است و اگر شهروندان نتوانستند از مرغ‌فروشی‌ها تهیه کنند، در میادین میوه و تره‌بار کرج با این قیمت فروخته می‌شود.

آرمش نسبی در بازار کرج

ربیعی بیان کرد: قیمت آجیل و خشکبار نیز به دلیل افزایش تقاضا برای این شب‌ها افزایش پیدا کرده است، در این راستا سعی می‌کنیم با از گران‌فروشی جلوگیری کنیم، البته بخشی از این افزایش قیمت‌ها به به مبدأ بار می‌گردد که کار را از اختیار ما خارج می‌کند.

غفور قاسم‌پور، فرماندار کرج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با تمهیدات لازم و پیش‌بینی افزایش تقاضا برای خرید کالا به ویژه کالاهای اساسی سعی بر جلوگیری از التهاب بازار داریم.

وی بیان کرد: از چند روز گذشته نظارت بر واحدهای صنفی را تشدید کرده‌ایم و دستگاه‌ها بر چگونگی عرضه کالاهای اساسی نظارت دارند و با افزایش قیمت‌ها برخورد می‌کنند.

قاسم‌پور تصریح کرد: بازار در کرج از وضعیت نسبتاً باثباتی برخوردار است و سعی بر آن داشتیم تا شهروندان نیازهای خود را بدون واسطه خریداری کنند.

وی با اشاره به نظارت بر قیمت آجیل و خشکبار خاطرنشان کرد: نرخ کالاهای اساسی نیز به ویژه کنترل می‌شود و روند عرضه به نحوی برنامه‌ریزی شده است که در این ایام که مصرف مردم در این حوزه‌ها افزایش پیدا می‌کند، با گرانی مواجه نشویم.

فرماندار کرج متذکر شد: افزایش قیمت‌ها بیشتر از اینکه به واحدهای صنفی و مغازه‌دارها مربوط باشد به خاطر افزایش تقاضا و سوداگری دلالان است که باعث شده‌اند محصول با قیمت بیشتری به دست مغازه‌دار برسد و وی نیز ناچار به گران کردن کالای خود است.

بی‌رمقی توان خرید مردم و خطر فراموشی سنت‌ها

افزایش قیمت‌ها و رکود حاکم بر بازار عاملی شده است تا مردم با حذف خرید اقلام گران به سمت خرید اجناس ارزان و پایین‌ترین قیمت‌های موجود در بازار بروند تا حداقل چندساعتی را به دور از همه حواشی این روزها در کانون گرم خانواده خود بگذرانند.

افزایش قیمت‌ها باعث شده است شهروندان در خریدهای خود دقت بیشتری کنند و به نوعی سختگیری داشته باشند تا پولی را که به زحمت درآورده‌اند به آسانی از دست ندهند، این روزها سفره‌های مردم کوچک و کوچک‌تر شده است روندی که اگر ادامه پیدا کند آئین‌ها و رسومی مانند شب یلدا را در خود گم می‌کند و به فراموشی می‌سپارد.

کد خبر 5098024

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان کرج شب یلدا ویروس کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شهرکرد شیوع کرونا شب یلدا گرگان کرمانشاه شهرستان کرج آلودگی هوا قاسم سلیمانی هفته پژوهش حوزه علمیه افزایش قیمت ها سازمان صمت شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار

فرارو- شاهین دنده‌ای امروز شنبه هشتم اردیبهشت با رشد قیمت پنج میلیونی روانه بازار شده و همین تغییر در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های کوییک دیده می‌شود.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد امروز به ۷۷۰ میلیون تومان رسید و خرید کوییک دنده‌ای تیپ GX به‌طور متوسط ۴۵۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

شاهین اتوماتیک به‌عنوان گرانقیمت‌ترین سواری داخلی سایپا ۸۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و آنطرف معدود تیبا صندوقدار صفرکیلمتر موجود در بازار به طور متوسط ۳۹۷ میلیون تومان آگهی می‌شوند. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل ششم اردیبهشت هشتم اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

340 میلیون تومان

340 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

445 میلیون تومان

445 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

445 میلیون تومان

450 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

455 میلیون تومان

455 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

595 میلیون تومان

595 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

یک میلیارد و 740 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

یک میلیارد و 950 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

765 میلیون تومان

770 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

865 میلیون تومان

865 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • نفت در مدار رشد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!