Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورتی که یک خانواده 4 نفره قصد برگزاری شب یلدا را بدون حضور هیچ مهمانی داشته باشند و با صرف نظر کردن از هزینه های جانبی می بایست حدود 790 هزارتومان برای این شب هزینه کنند که این مقدار تقریبا یک سوم درآمد یک کارگر می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزد رسا برگزاری دورهمی های شب یلدا یکی از سنت های دیرین کشورمان  بوده که به علت بلندترین شب سال، خانواده ها دورهم جمع شده و این شب  را به چله نشینی و شادی می گذارنند، امسال با توجه به شرایط  کرونا و تلاش مردم در قطع زنجیره بیماری کرونا این دورهمی کمتر و احتمالا با حضور خود اعضای خانواده ها برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واقعا اگر این بیماری نبود، خانواده ها در چه حدی توان اقتصادی برای برگزاری یک شب دورهم بودن اعضای خانواده را داشتند.در این گزارش قصد داریم بررسی کنیم یک دورهمی بسیار ساده و خودمانی در یزد چه مقدار هزینه در برخواهد داشت ؟ و این هزینه  چه میزان از توان اقتصادی یک خانواده در ماه می باشد؟

پای ثابت این دورهمی ایرانیان آجیل، هندوانه، انار و شیرینی می باشد و آش شولی نیز یک اصل جدایی ناپذیر از تمامی دورهمی های یزدی است که در این چله نشینی نیز استفاده خواهد شد که با پیگیری  از اتحادیه ها و مشاهدات میدانی  قصد داریم بدانیم این دورهمی  در همین حد وصرف نظر کردن از هزینه های جانبی چه مقدار هزینه در برخواهد داشت.

هندوانه

میوه ای  که در یک رسم کهن پای ثابت دورهمی شب یلدا بوده  و پیر وجوان شب یلدا را با هندوانه می شناسند و تقریبا تمامی خانواده ها با هر سطح درآمدی و از قشر جامعه سعی میکنند اگر نتوانند دیگر رسوم شب یلدا را مهیا کنند لااقل این میوه شیرین در شب طولانی سال را خریداری و میل کنند.

اما قیمت این میوه طبق اظهارات رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد از15هزار ریال تا25هزار ریال در میادین میوه و تره بار می باشد و مغازه ها نیز حداکثر 20درصد باید به این قیمت اضافه کنند که به این ترتیب قیمت این میوه باید در مغازه ها در حدود 30هزار ریال باشد.

با این حساب  برای  یک خانواده 4نفره حداقل یک هندوانه  4 کیلویی نیاز می باشد که قیمتی در حدود120هزار ریال هزینه خواهد داشت.

انار

صد دانه یاقوت ، دسته به دسته کنار هم ...

وجود انار در دورهمی بلندترین شب سال نماد شادی و زایش است و اینگونه گفته اند که خوردن انار در این  شب باعث می شود انرژی و جانی تازه بگیریم  و خود را  آماده سرمای زمستان کنیم . اما این میوه ملس در شهر یزد چند؟

 

یزد یکی از قطب های انار کشور است و به همین دلیل قیمت این محصول می بایست در این شهر ارزان تر از دیگر نقاط کشور باشد، اما عملا چنین فرض خوشبیانه ای در مغازه های سطح شهر وجود ندارد و قیمت این میوه در استان یزد در میادین میوه و تره بار بین 60هزار تا200هزار ریال بوده  و با احتساب 30درصد افزایش قیمت از سوی مغازه داران سطح شهر، قیمت این میوه درمغازه ها از حدود100هزار ریال تا 250هزارریال می باشد و اگر مصرف انار یک خانواده 4نفره حدود 2 ونیم کیلو باشد یعنی در حدود350هزار ریال  هزینه انار این خانواده در شب یلدا می باشد.

سبد میوه

معمولا خانواده ها در کنار مصرف این دونوع میوه که جز رسومات این شب است سعی میکنند یک سبد میوه نیز آماده کنند که علیرغم اینکه معمولا در خانواده ها این سبد میوه شامل 4میوه می باشد و در مدل های لاکچری تر میوه های گران قیمت نیز استفاده می شود اما در این گزارش و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ، این سبد دونوع میوه سیب و پرتقال را در برمیگرد که قیمتهای این دونوع میوه به طور متوسط در مغازه ها از حدود 70هزار ریال تا140هزار ریال برای انواع  سیب زرد درختی و انواع پرتقال می باشد.

که با احتساب خرید یک کیلو از هرکدام از این دونوع میوه برای یک خانواده 4نفره، حدود100هزارریال برای خرید سیب و حدود100هزارریال برای خرید پرتقال خرج می شود.

 

آجیل

آجیل جزئی جدایی ناپذیر از این چله نشینی است که معمولا شامل  پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می شود، اما با وجود قیمت این آجیل های خوشمزه، کدام خانواده ها توان خرید آنرا دارند؟

طبق لیست ارسال شده به یزد رسا از سوی  اتحادیه آجیل و خشکبار یزد قیمت پسته از 1میلیون و 700هزار ریال تا 2میلیون و500هزار ریال می باشد وقیمت بادام از کیلیویی 530هزار ریال تا یک میلیون و800هزار ریال و قیمت مغزگردو از دومیلیون و500هزار ریال تا 3میلیون ریال  و قیمت فندق از1میلیون و500هزار ریال تا یک میلیون و600هزار ریال می باشد.

که اگر از هرکدام از این آجیل ها، فقط نیم کیلو خریداری شود برای یک خانواده 4 نفره، قیمت خرید دو کیلو آجیل که شامل نیم کیلو از4نوع آجیل  پسته، بادام، گردو، فندق می باشد حدود سه میلیون و 800هزار ریال هزینه خواهد داشت!!!!

قیمت میوه خشک که چند سالی است به این دورهمی راه یافته است نیز یک ظرف یک کیلیویی مخلوط شامل ده نوع میوه خشک طبق نرخنامه اتحادیه آجیل و خشکبار حدود یک میلیون و 500هزارریال تا یک میلیون و 800هزارریال می باشد.

 

که اگر متوسط این نرخ را به عنوان مبنا قرار دهیم قیمت خرید یک ظرف یک کیلیویی مخلوط میوه خشک برای یک خانواده 4نفره حدود یک میلیون و 650هزارریال هزینه خواهد داشت.

تخمه نیز معمولا همراه آجیل ها در شب یلدا مصرف می شود که معمولا نوع این تخمه نسبت به سطح درآمد  خانواده ها متفاوت می باشد اما ما در این گزارش دونوع  متداول از انواع تخمه ها ، که تخمه آفتابگردان و تخمه کدو می باشد را مورد محاسبه قرار دادیم که قیمت تخمه آفتابگردان در بازار به صورت متوسط از220هزار ریال تا 480هزار ریال می باشد و قیمت کدو از 600هزار ریال تا1میلیون ریال می باشد که اگر نیم کیلو ازهرکدام از این دونوع تخمه خریداری شود حدود یک میلیون و 100هزار ریال هزینه خواهد داشت.

شیرینی

اگر به آمار وزارت بهداشت مراجعه  کنید بیشترین تعداد مبتلایان به دیابت در کشور متعلق به استان یزد است و این یعنی اینکه در شهر قطاب وباقلو، شیرینی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و معمولا در این شب شیرینی های ترمورد استقبال خانواده های یزدی قرار میگیرد.

 

طبق قیمت های موجود یک کیلو شیرینی تر قیمتی بین 300هزار تا370هزار ریال دارد و با توجه به اینکه اکثر شیرینی فروشی های سطح شهر یا درجه 1یا ممتاز می باشد و با احتساب مصرف یک کیلو ونیم شیرینی برای یک خانواده 4نفره دراین شب، قیمت شیرینی شب یلدا برای این خانواده حدود500هزار ریال هزینه خواهد داشت.

شولی( آش یزدی)

 

شولی ( آش یزدی) غذای سنتی یزدی ها است که در هر دورهمی و جمعی و با دلیل و بی دلیل  دیگش در خانواده ها روی اجاق گاز است وکمتر یزدی  را میتوانید پیدا کنید که از وجود این  آش در دورهمی ها استقبال نکند. این آش به دلیل پخت سریع  و ارزان بودن در بین مردم یزد شهرت دارد اما همین غذای ارزان که ماده اصلی آن سبزیجات است در حال حاضر وبا قیمت های موجود ، کاسه ای حدود50هزار ریال هزینه خواهد داشت که برای یک خانواده 4نفره در مجموع حدود 200هزار تومان خواهد شد.

این هزینه برابر با چه میزان از توان اقتصادی خانواده است؟

 

با جمع تمام این موارد که ساده ترین و جز حداقل های یک دورهمی و چله نشینی می باشد وبدون هیچ مهمانی و بدون هزینه شام ، به عدد 7میلیون 920هزار ریال می رسیم .

یعنی یک دورهمی خانوادگی 790هزارتومان هزینه دارد که اگر این عدد را با حقوق یک کارگر ساده که حدود 10میلیون و516هزار ریال می باشد و با اضافه کردن حق اولاد(دوفرزند) که حدود 3میلیون ریال بوده و دیگر مزایا به این ارقام به عدد حدود20میلیون و700هزار ریال می رسیم که تقریبا سه برابر ونیم هزینه یک شب دورهمی شب یلدا می باشد.

 

 

تمامی اعداد  وارقام اعلام شده در این گزارش طبق گزارشات رسمی نهادها واصناف مرتبط بوده است اما در واقعیت و در سطح بازار در برخی از این اقلام اختلاف قیمتها بسیار مشهود می باشد و به این ترتیب هزینه شب یلدا برای خانواده بالاتر از مقدار محاسبه شده در این گزارش می باشد.

منبع: دانا

کلیدواژه: ریال هزینه خواهد برای یک خانواده 4نفره قیمت این میوه یک میلیون خانواده ها چله نشینی مغازه ها شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود.

طبق خبری که جماران منتشر کرده، بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت.

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899778

دیگر خبرها

  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول