Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در راستای طرح تعادل‌بخشی و سازگاری با کم‌آبی، کسری مخزن آب‌های زیرزمینی بهبود پیدا کرده است.

محمدعلی نعمت‌نژاد با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال ۹۸ طرح سازگاری با کم‌آبی در استان در کارگروه استانی و ملی با حضور و مشارکت همه ذینفعان و بهره‌برداران آب، مقامات استان و به خصوص تشکل‌های کشاورزی تهیه و تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح جهت اجرا به استان و شهرستان‌های استان با هدف پایداری منابع و مصارف آب ابلاغ شد. دو گام اجرایی در این طرح پیش‌بینی شده که گام اول تا سال ۱۴۰۵ و گام دوم تا سال ۱۴۲۰ بوده و در گام اول برنامه اجرایی رسیدن به کسری مخزن صفر است. کسری مخزن متوسط درازمدت استان بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب است.

نعمت‌نژاد با بیان اینکه گام دوم تخصیص بهینه منابع و افزایش بهره‌برداری، کاهش برداشت تا ۷۵ درصد آب تجدیدپذیر است، عنوان کرد: در گام اول برای هر یک از دستگاه‌های متولی بخش آب وظایفی تعریف شده، از جمله وظایف آب منطقه‌ای می توان به جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، انسداد چاه‌های غیر مجاز و نصب کنتور اشاره کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه حدودا ۵۹۰ میلیون متر مکعب آب از پروانه‌های اولیه اضافه برداشت داشته‌ایم، تصریح کرد: سال گذشته با مشارکت تشکل‌های کشاورزی این عدد به ۴۹۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای طرح تعادل‌بخشی و سازگاری با کم‌آبی کسری مخزن آب‌های زیرزمینی بهبود پیدا کرده که از نتایج مثبت این طرح محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، نعمت‌نژاد گفت: هدف آب منطقه‌ای فروش آب مازاد بر پروانه نیست، کشاورزانی که نیاز به آب مازاد دارند باید از طریق بازار آب و مبادله شارژ این اقدام را انجام دهند و اگر آبی هم به صورت مازاد برداشت شد، باید به صورت کسر از شارژ سال آینده کشاورز انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منابع آب زیرزمینی کسری آبخوان کم آبی سازگاری با کم آبی خراسان رضوی آب منطقه ای کسری مخزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، منصور حاجی حسینی گفت: شهر زیرزمینی کاریز کیش، بیست و چهار سال پیش عملیات ساخت آن آغاز شد.

وی افزود: این مجموعه دارای موزه‌ای با آثار تاریخی، تصاویری از روند ساخت شهر زیرزمینی و نوزده نقشه تاریخی خلیج فارس است.

وی گفت: نقشه‌های خلیج فارس از دوران‌های تاریخی پادشاهی اسکندر، توران، روم باستان و سایر دوران‌ها برای بازدید علاقمندان قرار گرفته است.

سرمایه گذار شهر زیرزمینی کاریز کیش افزود: این نقشه‌ها که نسخه اصلی آنها در اختیار وزارت امورخارجه قرار دارند، قدمتی بین صد تا دویست و پنجاه سال دارند.

قدیمی‌ترین سند تاریخی که در آن به نام خلیج فارس اشاره شده است مربوط به الواح هخامنشی است که در کانال سوئز کشف شده است و قدمت آن به بیش از دو هزار و پانصد سال می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر شعر ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • اعزام بسیجیان لرستانی به اردوهای راهیان نور
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • بهسازی معابر اراک برای افزایش رفاه شهروندان آغاز شد
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها