این طلبه شهید یک مسیحی بود
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۰۸۳۱
«پس از اینکه اسلام آوردم به کلیسا نمی رفتم. وقتی مادرم و این تغییر رفتار من را دید نگران شد که مشکل روانی پیدا کرده باشم.به همین خاطر مرا به نزد پزشک برد. پزشک بعد از معاینه به مادرم گفت : پسرت بیمار نیست، بلکه مسلمان شده.»
قدس آنلاین: برای بسیاری از رزمندگان جبهه یک دانشگاه تدریس عرفان عملی بود. «ژروم کورسل» نیز یکی از طلاب و تنها رزمنده اروپایی این دانشگاه بود که با شهادت از این جبهه فارغ التحصیل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ژروم ایمانوئل کورسل تا قبل از رسیدن به سن نوجوانی کمابیش با پدرش نیز ارتباط داشت و از آنجایی که پدر به تونس رفت و آمد می کرد، ژروم در یکی از این سفرها همراه او به تونس سفر کرد.در آنجا با دین اسلام آشنا شد و تحقیقات مختصری درباره اسلام انجام داد.
پس از این تحقیقات بود که به دین اسلام گرایش پیدا کرد.وقتی به فرانسه بازگشت، با مسلمانان آنجا ارتباط برقرار کرد. به این منظور در مسجد مسلمانان پاریس حضور می یافت و در نمازهای جماعت و دیگر مراسم های آنان شرکت می کرد.
او در این زمینه به یکی از دوستانش گفته بود:«پس از اینکه اسلام آوردم به کلیسا نمی رفتم. وقتی مادرم و این تغییر رفتار من را دید نگران شد که مشکل روانی پیدا کرده باشم.به همین خاطر مرا به نزد پزشک برد. پزشک بعد از معاینه به مادرم گفت : پسرت بیمار نیست، بلکه مسلمان شده.»
مسلمان شدن ژروم مورد رضایت مادر و سایر اطرافیانش نبود و همین نارضایتی ها، شرایط زندگی را برای او دشوار کرد، طوری که وقتی در حضور مادرش از اسلام سخن می گفت، با ناراحتی او مواجه می شد. زمانی که می خواست در حضور بستگان مادرش نماز بخواند، آنها مسخره اش می کردند. در مدرسه هم، چون با دختری رابطه نداشت، مورد تمسخر دخترها و پسرهای مدرسه قرار می گرفت.
خودش در توصیف این شرایط می گوید:«مدرسه ای که در آن درس می خواندم، متعلق به مسیحیان بود. چون زمان زیادی از روز را آنجا سپری می کردم ، مجبور بودم که نماز را در مدرسه بخوانم. وقتی دخترهای مدرسه مرا در حال نماز خواندن می دیدند، مسخره ام می کردند.»
ژروم ایمانوئل کورسل، تنها شهید اروپایی دفاع مقدس متولد فرانسه است که پس از تشرف به دین مبین اسلام به «کمال کورسل» تغییر نام داد و به تحصیلات دینی در مدارس علمیه قم پرداخت.
تصویری از کتاب زندگی نامه شهید کمال کورسل
او در سال ۶۳ علی رغم تمام محدودیتهای امنیتی که برای اعزام افراد غیر ایرانی وجود داشت، به هر ترفند و با اصرار فراوان از طریق لشکر بدر به جبهه رفت و در عملیاتهای کربلای ۳، کربلای ۵، والفجر و مرصاد حضور داشت. کمال کورسل در عملیات مرصاد به شهادت نائل آمد. چند ساعت قبل از شهادت وی به همراه همرزمانش در محاصره دشمن بودند و گرسنگی و تشنگی فشار آورده بود که شهید برای همرزمانش سخنرانی و به آنها میگوید ما اکنون امام حسین(ع) را درک کردیم و حسینی شدیم، وی پس از این زمزمهها با اصابت گلوله آر پی جی به شهادت میرسد.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: شهید مسیحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه جریان مخالف استاد مطهری
مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضعگیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری میبینیم.
نخست جریان ولایتیها که نسبت به مطهری بیمهریهایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریانهای سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار میدادند.
رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رسالهای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهمالسلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر اینها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقالهای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاشها چرا عدهای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟
این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت به صراحت موضعگیری کند. شهید مطهری اهل اینگونه مقابلهها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه میکند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضعگیری منفی میکردند، ولایت او را ضعیف میشمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار میدادند.
رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای اینکه از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده میگیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از اینکه زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.
در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنههای زیادی با همین جهتگیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر میشود و ذیل آن حواشی مینویسد از چیزهایی که من از آن نمیگذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار میآوردند.
مطهری در میان همصنفان خودش هزینه میداد ولی دست از روشنگری دین برنمیداشت. اگر ایشان میخواست تسلیم پسند عوامالناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمینوشت و سکوت میکرد کما اینکه هملباسان او سکوت میکردند و مورد احترام مردم قرار میگرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.
رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عدهای به نام انقلابیون میخواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمیشناختند. این جریان همهٔ ارزشها را در انقلاب میدید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن میایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزشهای اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو مینویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».
استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.
* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693