Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سال تحصیلی جاری، متفاوت از سال‌های تحصیلی گذشته از 15 شهریور آغاز شد؛ تفاوت عمده آن به وجود کرونا در کشور بر می‌گردد که موجب شد روش‌ها و فضای آموزشی تغییر کند. در گذشته، تحصیل از طریق حضور در مدرسه، اصل بود اما حالا در شرایط کرونا، آموزش‌های مجازی و تلویزیونی جای آموزش حضوری را گرفته‌اند و البته مشکلاتی نیز به وجود آمده است چرا که یادگیری به آسانی در فضای آموزش مجازی و تلویزیونی محقق نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا که کم‌کم به وضعیت امتحانات نهایی دی ماه و امتحانات نیم فصل دانش‌آموزان نزدیک می‌شویم، دغدغه‌های برگزاری امتحانات به این فضای موجود افزوده است. مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت می‌خواهند که از میزان تحقق آموزش‌ها مطمئن شوند و این در حالیست که دانش‌آموزان عنوان می‌کنند وقتی آموزش حضوری ندیده‌اند، توقع بالایی است که امتحان را حضوری برپا کنند و آن هم در شرایطی که کرونا همچنان جولان می‌دهد.

* شیوه‌نامه برگزاری امتحانات

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌ و پرورش و آیین‌نامه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و به‌منظور نظم و برنامه‌ریزی برای فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیم سال اول دانش آموزان دوره‌های تحصیلی مدارس روزانه، داوطلبان آزاد بزرگ‌سالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی شیوه‌نامه امتحانات تمامی دوره‌های تحصیلی به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد.

بر اساس این شیوه‌نامه، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان (در همه دوره‌های تحصیلی)، فراهم باشد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مطابق آیین‌نامه‌های مربوط به  دوره‌های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه‌ نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

بر این اساس در دوره ابتدایی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول، از دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردی به‌صورت حضوری در مدرسه، با گروه‌بندی دانش آموزان و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می شود.

در اجرای فعالیت کد 4- 8 با عنوان «برنامه‌ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی در سال 99، برنامه ابلاغی سال 1399، موضوع بخشنامه شماره 116/140 تاریخ 1399.2.3 و بر اساس مصوبه 977 مورخ 1399.5.13 شورای عالی آموزش و پرورش آئین‌نامه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، به منظور نظم و برنامه‌ریزی برای فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیم سال اول دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی مدارس روزانه، داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، خواهشمند است دستور فرمایید، نکات ذیل مورد توجه قرار گیرند:

الف) مشترک برای همه دوره‌های تحصیلی: 

در شرایط که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، مطابق آئین‌نامه‌های مربوط دوره‌های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌گیرد.

ب) دوره ابتدایی: 

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول دوره ابتدایی؛ طبق مواد 1،2،3،4 و 9 آئین‌نامه مربوط (مصوب جلسه 793 تاریخ 1388.5.20 شورای عالی آموزش و پرورش) و شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400 ـ 1399 انجام می‌گیرد.

تبصره ـ بر اساس پیشنهاد معاونت محترم آموزش ابتدایی، از دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکرد به صورت حضوری در مدرسه، با گروه‌بندی دانش‌آموزان و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به عمل می‌آید.

پ) دوره‌های اول و دوم متوسطه (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) 

1- در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان مدارس روزانه دوره‌های اول و دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی نوبت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، به صورت غیرحضوری با مسؤولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود. در این صورت، نمره امتحانات پایانی (تراکمی) از طریق برگزاری آزمون آنلاین (برخط) در سامانه شاد یا سایر سامانه‌های مورد تأیید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی تکوینی (مستمر) با استفاده از مستندات و شواهد جمع‌آوری شده از فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان در نیم‌سال اول تعیین می‌شود.

تبصره 1- برای ارزشیابی تکوینی (مستمر) شیوه‌های ذیل که نتایج آنها در کارپوشه دانش‌آموزان در طول دوره درج می‌گردد، پیشنهاد می‌شود:

آزمون‌های شفاهی، آزمون‌های عملکردی، آزمون‌های کتاب باز ناظر بر سطوح بالای شناختی فهمیدن، به کار بستن، تحلیلی کردن،‌ ارزشیابی کردن و آفریدن (خلق کردن)، آزمون‌های کوتاه به صورت مستمر ( چند سؤال در زمان معین)، تکالیف کلاسی، بحث و گفت‌وگوی دانش‌آموزان با معلم، پروژه‌های فردی و گروهی، پژوهش‌های دانش‌آموزی، مشاهده رفتار در موقعیت‌های واقعی و شبیه‌سازی شده، ارزشیابی از گروه‌های کوچک به جای ارزشیابی تک تک افراد، کارهای میدانی کوچک با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و گزارش آن در قالب یادداشت به معلم، ارائه آنلاین (برخط) مطالب، ارائه فیلم عملکرد یادگیری، توضیح و تفسیر فیلم‌های کوتاه آموزشی یا پاسخ دادن به سوالات در خصوص آنها، استفاده از ابزارهای خودسنجی توسط دانش‌آموزان و گزارش آن به معلم، ارزشیابی توسط همتایان، استفاده از همکاری والدین بر نظارت بر فرآیند یاددهی ـ یادگیری دانش‌آموزان و ارائه گزارش یادگیری دانش‌آموز به معلم از طریق تولید ویدئو و تصویر و ...

تبصره 2- درصورتی که به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی به صورت آنلاین (برخط) فراهم نباشد، معلم می‌تواند از ارزشیابی تکوینی (مستمر) نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش‌آموزان استفاده نماید.

2- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی نیم‌سال اول دروس حضوری و غیرحضوری غیرنهایی داوطلبان آزاد و دانش‌آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، بر اساس تبصره ذیل بند 9 مصوب جلسه 977 تاریخ 1399.5.13 شورای  عالی آموزش و پرورش و مجوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر (نامه شماره 14023/304 د تاریخ 99.9.6 وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی)، مطابق آئین‌‌ها و ضوابط مربوط، در تمام شرایط با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری انجام می‌شود.

تبصره ـ طراحی سؤالات هماهنگی داوطلبان آزاد پایه نهم به صورت استانی (ماده 6 مصوب شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 1397.7.4) و داوطلبان آزاد پایه ششم به صورت هماهنگ منطقهای (مصوب جلسه 859 شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 1391.1.22) انجام می‌شود.

3- دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی که از سال‌های قبل فارغ‌التحصیل نشده‌اند، می‌توانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت نمایند (بند 2 مصوب هجدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی تاریخ 1397.11.17)، بدیهی است اطلاعات و نمرات دروس داخلی دوره پیش‌دانشگاهی که در پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شود، از طریق سامانه مربوط به فاینال ارسال خواهد شد.

4- ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی، بر اساس بند 10 مصوب جلسه 977 تاریخ 1399.5.13 شورای عالی آموزش و پرورش به صورت تراکمی و حضوری با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

5- نحوه ارزشیابی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

ت) امتحانات نهایی دی ماه 1399

مطابق بخشنامه شماره 384/460 تاریخ 1399.9.22 انجام می‌شود.

پربیننده ترین سهام عدالت (قیمت ۱۳۹۹/۹/۲۶) ثبت نام خودرو ۲۰۶ با ۵۵میلیون پیش‌پرداخت! +لینک یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کی واریز می‌شود؟ نرخ ارز دلار سکه طلا یورو (۹۹/۹/۲۶) خانه ترامپ پس از ترک کاخ سفید +عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فضای آموزشی امتحانات نهایی آموزش و پرورش آموزش و پرورش حق التدریسی ها فرهنگیان معلمان اخبار فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان معلمان حق التدریس اخبار استخدامی آموزش و پرورش آخرین اخبار استخدامی آموزش و پرورش اخبار معلمان خبرگزاری فرهنگیان اخبار آموزش و پرورش آخرین اخبار آموزش و پرورش حق التدریس آخرین اخبار فرهنگیان اخبار استخدام آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان رتبه بندی فرهنگیان اخبار حقوق معلمان اخبار حقوق فرهنگیان اخبار بیمه فرهنگیان استخدام حق التدریسی ها معلمان استثنایی رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی شورای عالی آموزش و پرورش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی رعایت کامل شیوه برگزاری امتحانات دوره های تحصیلی امتحانات نهایی داوطلبان آزاد دانش آموزان اول و دوم انجام می شود نیم سال اول مصوب جلسه تاریخ 1399 نوبت اول بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم خرداد امسال در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند و طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر دارد.

بیشتر بخوانید؛ احتمال بازگشایی مدارس از شهریورماه/ طرح شناور شدن آغاز سال تحصیلی پیگیری می‌شود

یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، برای پایه یازدهم و دوازدهم از ۱۱ عنوان درس و برای پایه دهم ۱۲ عنوان درس امتحان نهایی گرفته خواهد شد.

در کنکور سال ۱۴۰۳، سوابق تحصیلی سهم ۵۰ درصدی دارد که ۲۸ درصد برای دروس عمومی و ۲۲ درصد برای دروس اختصاصی است.

دانش‌آموزان پایه دوازدهم از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ و ذانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم باید از روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در امتحانات نهایی شرکت کنند.

طبق تأکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش، سوالات امتحانات نهایی از کتاب درسی طراحی می‌شود و طراحی سؤالات امتحانات نهایی چند روز قبل از برگزاری آزمون در قرنطینه و امنیت کامل و با کمک گروهی از دبیران با تجربه در مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با همکاری معاون آموزش متوسطه و نمایندگان دفتر برنامه ریزی و تألیف کتابهای درسی متوسطه نظری انجام می‌شود.

همچنین به طراحان سوالات تاکید شده است از طراحی سوالات پرتکرار سال‌های قبل، جزوات و کتاب‌های کمک درسی پرهیز کنند.

طراحان سوالات امتحانات نهایی از میان دبیران مدارس دولتی

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، طراحی سوالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است و از طراحان خواسته شده درصدی از سوالات به سوالات آسان‌ و بخش عمده سوالات در حد متوسط باشد.همچنین تعدادی از سوالات سطوح بالای شناختی را مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

طراحان سؤالات دبیران مدارس دولتی سراسر کشور هستند و با توجه به شیوه‌های تدریس، متناسب با دانش‌آموزان سؤالات را طراحی خواهند کرد.

دانش‌آموزان هیچ بخشی از کتاب درسی را حذف نکنند

وزارت آموزش و پرورش ضمن توصیه‌هایی به داوطلبان اعلام کرده است: دانش‌آموزان تمام کتاب درسی را مطالعه کنند و هیچ بخشی را حذف نکنند چون از تمام بخش‌های کتاب درسی طراحی سؤال می‌شود، دانش‌آموزان به مؤسسات خصوصی و کتاب‌های کمک‌آموزشی مراجعه نکنند و کتاب‌های درسی را مبنا قرار دهند اما به‌جای پرداختن به کلیدواژه‌ها و نکات مهم، مفاهیم را مورد توجه قرار بدهند، یادگیری مهم است یعنی اگر مطلب را به‌خوبی متوجه شوند از عهده امتحانات نهایی برمی‌آیند.

نحوه طراحی سوالات در امتحانات نهایی

دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که انواعی از سؤالات در امتحانات نهایی قابل طرح هستند که برخی از آنها بدین قرارند:

مشابه آنها در قالب‌های گوناگونی مانند فعالیت، تمرین خود را بیازمایید و خودارزیابی در کتابهای درسی آمده‌اند.

در چارچوب محتوای کتاب هستند اما می‌توانند عیناً همان پرسش‌های موجود کتاب درسی نباشند.

ممکن است که بیش از یک راه حل و یک جواب داشته باشند؛ پس دانش آموزان می‌توانند پاسخ‌های متفاوتی به آنها بدهند. میتوانند داده محور و شاهد محور باشند در این نوع سوالات دانش، داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز در اختیار دانش آموز قرار داده می‌شود تا با بررسی آنها به سوالات پاسخ دهد.

دانش آموزان را به تأمل و تفکر بیشتر ترغیب و به آنها کمک میکنند تا یادگیری خود را به موقعیت جدید تعمیم دهند.

به دانش آموزان کمک میکنند تا درک قوی تری از یک موضوع داشته باشند و با موضوعات دیگر یا دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند.

دانش آموزان را تشویق میکنند تا با استفاده از دانش و مهارت‌های خود موضوع را در سطح عمیق تری بررسی کنند.

نمی توان با بله و خیر یا یک پاسخ ساده و چند کلمه‌ای به آنها پاسخ داد بلکه از دانش آموزان میخواهند تا نظرات و دلایل خود را ارائه کنند.

تنها دانسته‌های دانش آموزان را اندازه نمی‌گیرند بلکه مطالب جدیدی به آنها یاد میدهند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند، یادگیری خود را نظارت و هدایت کنند و از این طریق احساس رشد و عاملیت را در آنها تقویت می کنند.

در قالبهای متفاوتی مانند کوتاه پاسخ، درست، نادرست، کشف ارتباط و تشریحی ارائه میشوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229396 برچسب‌ها دانش‌آموزان

دیگر خبرها

  • برگزاری اردو برای پرورش دانش‌آموزان از ساعت‌ها سخنرانی مفیدتر است
  • جزئیات نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان + شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی
  •  تقویت یادگیری، هدف تغییر در نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی
  • کسب مجوز برگزاری امتحانات در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • برگزاری کلاس‌ بازیگری برای دانش‌آموزان تهرانی | نقش‌آفرینی هنرجوها در سریال‌های تلویزیونی
  • برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت/ زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع مشخص نیست
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان/ شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر