Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دوایر سیاسی، کارشناسی و اقلیت روس تبار قزاقستان به طور جداگانه اظهارات نماینده دومای دولتی روسیه را محکوم کردند.

«مختار ایرمان» رئیس کمیته مجلس قزاقستان در امور روابط بین المللی، دفاع و امنیت، تشدید جملات تحریک آمیز سیاستمداران روس در قبال این کشور را دارای ماهیتی غیردوستانه عنوان کرد که به روابط حسن همجواری و هم‌پیمانی موجود بین مردم دو کشور لطمه می زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، قزاقستان انتظار دارد چنین بیانیه‌هایی از سوی دومای دولتی روسیه به طور مناسب ارزیابی و با هدف حفظ روابط با اعتماد بین نهادهای قانون‌گذار دو کشور تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار چنین اظهارات در آینده توسط دولتمردان این کشور اخذ شود.

نمایندگان تعدادی از احزاب سیاسی قزاقستان نیز در برابر اظهارات نماینده دومای دولتی روسیه واکنش شدید نشان دادند.

«فیض الله کامین اف» نماینده حزب خلق قزاقستان معتقد است که نماینده دومای دولتی روسیه موظف به عذرخواهی است.

وی در پیام ویدئویی خود اظهارات مقام روس را غیر مسئولانه عنوان و تاکید کرد که نباید راه افراط پیش گرفت و به دوستان اندک مانده روسیه نگاهی از بالا به پایین داشت. 

حزب خلق قزاقستان احضار سفیر روسیه و تحویل یادداشت اعتراضی به وی را ناکافی خوانده و بر ضرورت ارزیابی اظهارات خصمانه شخصیت‌های عمومی و سیاستمداران روس علیه این کشور و ممنوعیت ورود آنها و عبور از خاک قزاقستان و حتی افتتاح پرونده جنایی علیه آنها تاکید کرده است.

حزب «آقژال» همچنین اظهارات مقام روس را تحریک آمیز و آسیب زنده به روابط حسن همجواری بین دو کشور خواند و یادآور شد که قزاق‌ها و اجدادان آنها طی هزاران سال جمعیت بومی قزاقستان کنونی بودند.

حزب مذکور در بیانیه خود با اشاره به پایان روند تعیین مرزهای دولتی بین دو کشور در سال 2005 میلادی و تصویب سند مرتبط از سوی پارلمان‌های دو کشور، این اظهارات را مخالف با موضع رسمی «مسکو» خوانده است.

«مارات باشیم اف» مدیر موسسه حقوق اروپایی و حقوق بشر به نوبه خود معتقد است که چنین اظهاراتی می‌تواند باعث پیامدهای منفی در روابط دو کشور و همچنین تشدید تعامل بین شهروندان شود.

به گفته وی، نگرش خاصی در رسانه‌های روسیه وجود دارد ولی ضمن آن اقدامات امنیت اطلاعاتی رعایت نمی‌شود و برخی اوقات این رسانه ها به کانال‌های شدید ایدئولوژیک تبدیل می‌شوند که افکار عمومی را شکل می‌دهند.

وی گفت که نیکان اف ظاهرا از تاریخ این کشور آگاه نیست. وی یک متخصص تاریخ احزاب آمریکا است و از تاریخ اورآسیا آگاهی کامل ندارد.

انجمن روس تباران، اقوام اسلاو و قزاق‌های مقیم قزاقستان نیز در بیانیه‌ای اظهارات رئیس کمیته آموزش و علوم دومای دولتی فدراسیون روسیه را غیر قابل قبول عنوان کردند.

بنابر اظهارات آنها، هرگونه اشاره به تاریخ که حداقل سایه تردید بر تمامیت ارضی و تشکیل کشورهای معاصر می‌گذارد، علیه منافع مردم دو کشور است.

انجمن روس، اقوام اسلاو و قزاق‌ها، ضمن حمایت از متن یادداشت اعتراضی وزارت امور خارجه قزاقستان سخنان این مقام روس را علیه منافع سه و نیم میلیون روس تبار ساکن این کشور عنوان کرده که بار دیگر در وضعیت مبهمی قرار گرفتند.

انجمن مذکور سخنان این مقام روس را حمله‌ای به استقلال، تمامیت ارضی و همچنین وحدت و تفاهم در قزاقستان خواند و تاکید کرد که هرگز اجازه نخواهیم داد تا کسی به صلح و اتحاد مردم و یکپارچگی این کشور دست بزند.

«عزیز آبیش اف» یک کارشناس دیگر قزاقستان در این مورد گفت: زمانی که یک سیاستمدار فعال از حزب حاکم یک کشور هم‌پیمان تمامیت ارضی یک متحد دیگر را زیر سوال می‌برد و هیچ نوع واکنشی در برابر این سخنان نشان داده نمی‌شود، پس این چه اتحاد و هم‌پیمانی است؟

وی افزود: این در حالی است که ما می‌دانیم که نظم و انضباط در حزب «روسیه واحد» چقدر سخت است و اظهار چنین سخنانی از سوی عضو این حزب بدان معناست که «دیمیتری مدودوف» رئیس حزب حاکم که معاونت شورای امنیت فدراسیون روسیه با موضع هم حزبان خود موافق است.

چند روزی قبل «ویاچلاف نیکان اف» رئیس کمیته آموزش و علم دومای دولتی روسیه و مجری برنامه «بازی بزرگ» در «شبکه اول» تلویزیون این کشور  بیان داشت که «در واقع قلمرو قزاقستان یک هدیه بزرگ از سوی روسیه و اتحاد جماهیر شوروی است».

یک روز بعد «ایوگینی فیادارف» نماینده دیگر دومای دولتی روسیه گفت که این کشور باید بازگشت سرزمین‌های را که به ادعای قزاقستان زمانی آن را اجاره کرده است، را طلب کرد.

در پی این اظهارات وزارت امور خارجه قزاقستان سفیر روسیه در «نور سلطان» را احضار و انتظارات خود در مورد ارزیابی مناسب حملات تحریک آمیز برخی سیاستمداران روس علیه این کشور و اخذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار آنها در آینده به وی تحویل داد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان روسیه واکنش قزاقستان دومای دولتی روسیه مقام روس دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم و شعار زیبای استاندار سمنان مبنی بر انسجام، صمیمیت، رفاقت و همدلی را مدنظر کاری خود قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، فرج‌الله شوشتری امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در آئین تکریم و معارفه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اظهار کرد: ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم و شعار زیبای استاندار سمنان مبنی بر انسجام، صمیمیت، رفاقت و همدلی را مدنظر کاری خود قرار خواهیم داد.

وی افزود: مسیر روشنی را که با استاندار سمنان در خصوص استان اعلام و مورد تأیید رئیس‌جمهور قرار گرفت، با نگاهی نو و متفاوت و با مشورت‌های ایشان، پر قدرت‌تر ادامه خواهیم داد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: هر کجا که ما بر مبنای توانمندی‌های مردم حرکت کردیم و اقدامات با محوریت مردم پایه صورت گرفت، شاهد موفقیت‌های بسیار مطلوبی بودیم.

شوشتری تصریح کرد: در مسیر خدمت به مردم بر شبکه‌های مردمی و با تکیه بر توانمندی و پتانسیل‌های مردمی به پیش خواهیم رفت.

کد خبر 748718

دیگر خبرها

  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • آمریکایی‌ها انتظار این انتقام را نداشتند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • بیش از ۵۰ مربی و معلم خوزستانی با رهبری دیدار می‌کنند
  • نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • ما نیاز به یک انقلاب اداری و دولتی داریم
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند