Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنی گانتس در اوج درگیری و اختلاف با نتانیاهو، در دفترش در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط انجام داد. در آن مقطع هم گانتس و هم نتانیاهو هر دو منتظر بودند دیگری عقب‌نشینی کند. اما با اتمام زمان هر دو خود را در برابر انتخابات زودهنگامی دیدند که هرگز آن را نمی‌خواستند.

 بنی گانتس، رهبر حزب آبی-سفید که این روزها با بنیامین نتانیاهو وارد درگیری شدیدی شده که می‌تواند دولت ائتلافی را نابود کرده و به سمت انتخاباتی زودهنگام پیش ببرد، در حال حاضر با فشارهایی روبه‌رو است زیرا این نگرانی وجود دارد که انتخابات زودهنگام به نابودی حزب آبی-سفید منجر شود، از سوی دیگر نیز فشارهایی برای ادامه یافتن مخالفت او با شروط نتانیاهو و اعلام خروج از دولت ائتلافی وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت این فشارها از درون حزب گانتس و نه بیرون آن و یا از سوی خبرنگاران، مردم عادی و حتی بیرون اراضی اشغالی اعمال می‌شود.

بنی گانتس در اوج درگیری و اختلاف با نتانیاهو، در دفترش در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط انجام داد. در آن مقطع هم گانتس و هم نتانیاهو هر دو منتظر بودند دیگری عقب‌نشینی کند. اما با اتمام زمان هر دو خود را در برابر انتخابات زودهنگامی دیدند که هرگز آن را نمی‌خواستند.

گانتس در این رابطه گفت: پیش‌بینی می‌کردم که این اختلاف به انتخابات ختم شود زیرا نتانیاهو هیچ آمادگی برای حل اختلافات نشان نمی‌دهد. ما بر اساس اصول و ارزش‌ها و به دور از بازی‌های سیاسی عمل می‌کنیم و ورود به انتخابات را یک مسؤولیت ملی می‌دانیم، نتایج نظرسنجی‌ها هم می‌توانند تغییر کنند، ۲۰ درصد از رای‌دهندگان هنوز تصمیم نگرفته‌اند چه رایی خواهند داد و من باور دارم ما آرای یک سوم آنها را به دست خواهیم آورد و بخشی از رای دهندگانی که ما را رها کردند، باز خواهیم گرداند.

طبق نتایج نظرسنجی‌ها، حزب لیکود به ریاست نتانیاهو از ۳۶ کرسی به ۲۸ کرسی و در صورت تشکیل یک حزب راستگرای جدید به ریاست جدعون ساعر، عضو جدا شده لیکود به ۲۳ کرسی خواهد رسید و حزب آبی-سفید به ریاست گانتس نیز از ۱۷ کرسی که در حال حاضر دارد، به ۹ کرسی و چه بسا با حضور حزب ساعر به شش کرسی خواهد رسید.

گانتس در پاسخ به این سوال که این خوش‌بینی تا چه میزان واقعیت دارد و "اسرائیل" چگونه می‌تواند این شرایط وخیم را که بیش از دو سال ادامه داشته، بپذیرد، دو سالی که در آن سه بار انتخابات برگزار شد و انتخابات چهارم هم در راه است و در آستانه سال ۲۰۲۱ دولت تل‌آویو هنوز موفق به تصویب بودجه سال ۲۰۲۰ نشده و کرونا ساختار بهداشت و اقتصاد آن را بر هم زده و حدود ۶۰۰ هزار بیکار وجود دارند و ۴۵ درصد از فعالیت‌های تجاری و کارگاه‌های کوچک با خطر تعطیلی و ورشکستگی مواجه هستند، این دولت بی‌ثبات است، آیا چنین نیست، گفت: نه، من فکر نمی‌کنم ثبات سیاسی و یا اقتصادی در خطر باشد، با اشتباه‌ها، شکست‌ها و زیان‌های اشاره شده موافق هستم اما باید بگویم هیچ خطری برای ثبات "اسرائیل" وجود ندارد. اگر به شکل کلی به مسایل نگاه کنیم، می‌بینیم نهادهای حاکمیتی کار خود را انجام می‌دهند، دموکراسی برقرار است و امنیت وجود دارد، ما از ۱۱ سال قبل صرف نظر از انتقادهایی که وجود دارند، یک نخست وزیر داریم. تلاش برای تقویت دموکراسی از مهمترین انگیزه‌های من است که در این زمینه شرکای بسیاری دارم.

گانتس درباره توافق‌های صلح و عادی‌سازی با امارات، بحرین، سودان و مراکش و اینکه نتانیاهو درباره این روند به وزرای خود از جمله گانتس اطلاع نداده بود و اینکه طرف فلسطینی خارج از میدان صلح است، به عنوان مسؤول اراضی اشغالی فلسطینی که ۳۸ سال فعالیت نظامی نیز دارد، با تاکید بر اینکه هیچ صلح کاملی در خاورمیانه بدون پایان یافتن درگیری دو طرف فلسطینی-اسرائیلی محقق نمی‌شود، از رهبران فلسطینی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست به روند مسالمت‌آمیز ملحق شده و در صف‌های پشتی باقی نمانند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فلسطینی‌ها خود انتخاب کردند که در صف‌های پشتی بمانند و نه اینکه نتانیاهو در طول ۱۰ سال تمام تلاش خود را کرد تا آنها را از دید خارج کند، گفت: من نه آنها را مسؤول این وضعیت می‌دانم و نه می‌خواهم شرایط را تحلیل کنم، من فقط می‌گویم می‌خواهم آنها بخشی از روند صلح باشند، این مسیر با جهان عرب در واقع یک فرصت بزرگ و واقعی است، من واقعا به دنبال این هستم که با آنها به صلح برسیم و اطمینان دارم بدون آنها هرگز صلحی کامل و جامع وجود نخواهد داشت، من آنها را به همکاری با خودم و با کشورهای عربی شریک دعوت می‌کنم تا آنها جایگاه قابل احترامی در روند صلح جدید داشته باشند. فلسطینی‌ها در واقع نزدیک‌ترین همسایگان ما هستند و آنها را درب خانه‌مان می‌بینیم، جوانان فلسطینی کاملا مشابه جوانان اسرائیلی رویکرد تغییر در سیاست و شرایط را دنبال می‌کنند، ما به رهبری نیاز داریم که این تغییر را درک کند و در راس توجهات خود قرار دهد همانگونه که در مورد امارات و دیگر کشورها انجام دادیم، واقعا زمان آن رسیده که این صلح را ایجاد کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است به خواسته فلسطینی‌ها برای پایان اشغال و تشکیل کشور مستقل خود بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ همراه با تبادل منطقی اراضی و حل مشکلات موجود از جمله مساله قدس و پناهجویان تن دهد، اظهار کرد: فلسطینی‌ها خواستار و لایق تشکلی هستند که در آن به صورت مستقل زندگی کنند. آنها حق دارند احساس استقلال داشته باشند و برای خود پایتختی داشته باشند و مسایل‌شان حل شوند. ما خواستار تضمین‌هایی برای امنیت خود هستیم، زمانی که درباره مسایل امنیتی توافق کنیم راه‌حل سیاسی به آسانی حاصل می‌شود، ما نه فقط برای حل مشکلات‌مان باید تلاش کنیم بلکه باید همکاری گسترده‌ای را تمامی زمینه‌ها آغاز کنیم و این یک فرصت تاریخی است.

گانتس درباره خواسته فلسطینی‌ها برای پایتختی قدس و به طور دقیق‌تر گفته محمود عباس که "قدس و نه در قدس" پاسخ داد: قدس باید یکپارچه باقی بماند اما در آن جایی برای پایتخت فلسطین وجود خواهد داشت، قدس شهری بسیار گسترده و مملو از مقدسات برای همه است.

او در ادامه نیز تاکید کرد: هر مشکلی البته پس از رسیدن به سازشی امنیتی، قابل حل و سازش است.

او درباره طرح امنیتی ارائه شده از سوی جان آلن، ژنرال آمریکایی که مورد توافق فلسطینی‌ها نیز قرار گرفته ،گفت: در "اسرائیل" برخی اعتراض‌ها به آن وجود دارند، ما تاکید داریم نباید در مسایل امنیتی بر نیروهای نظامی خارجی تکیه شود.

گانتس درباره مرزهای ۱۹۶۷ که فلسطینی‌ها در کنار تبادل اراضی خواستار آنها هستند اما در طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری از سمت غور اردن تاکید شده، گفت: ما در چارچوب اقدامات امنیتی به غور اردن نیاز داریم اما موضوع مساحت نبوده و لازم نیست حتما ۳۰ درصد باشد و این مساحت می‌تواند تا حد زیادی کاهش یابد، ما از ابتدا با طرح الحاق مخالفت کردیم و این قبل از طرح موضوع امارات و موافقت نتانیاهو با بلوکه بود، ما با مشروعیت‌بخشی به شهرک‌های پراکنده هم مخالفت کردیم، ما می‌خواهیم فلسطین گستره جغرافیایی مناسبی داشته باشد که امکان زندگی راحت و بدون مشکل در آن وجود داشته باشد. آنچه ما با اصرار خواستار آن هستیم، امنیت است، ما به ایست‌های بازرسی استراتژیکی برای امنیت نیاز داریم و به این ترتیب احتمال صحبت از تبادل اراضی وجود دارد هر چند که نمی‌دانم چگونه و کجا. ما می‌گوییم مرزهای ۱۹۶۷ هرگز بازنخواهند گشت اما همیشه احتمال رسیدن به راه‌حل‌هایی میانه وجود دارند، مهم این است که این روند زنده باقی بماند و مساله فلسطین از روند صلح موجود عقب بماند.

گانتس در ادامه این مصاحبه درباره رویکرد خود نسبت به توافق‌های صلح اخیر با کشورهای عربی که بدون اطلاع او انجام شدند و اینکه آیا هدف نتانیاهو از این توافق‌ها واقعا صلح بوده و یا اینکه او به دنبال یک پوشش برای پرونده‌های فساد و محاکمه خودش است، ضمن اشاره به اختلاف‌نظرهای متعدد خود با نتانیاهو گفت: او این مساله را بر اساس باوری که به این راه برای برقراری صلح دارد، دنبال می‌کند، ممکن است این مساله به او در محاکمه‌اش هم کمک کند اما این اصل موضوع نیست، عملکرد او را در این زمینه می‌ستایم و دوست دارم این توافق‌ها شامل حال تمام کشورهای عربی و نیز فلسطینی‌ها شود. من باور دارم روند صلح کنونی با کشورهای عربی به حل مساله فلسطین نیز کمک خواهد کرد.

این مسؤول رژیم صهیونیستی درباره اینکه چه زمانی نتانیاهو به او اجازه سفر به کشورهای عربی را خواهد داد و اینکه آیا تا به حال به کشور عربی سفر کرده یا نه، گفت: به همه کشورهای عربی سفر کرده‌ام اما مخفیانه ودر قالب ماموریت‌های نظامی اما دوست دارم به صورت رسمی، دوستانه و مسالمت‌آمیز به این کشورها سفر کنم.

او در ادامه این مصاحبه درباره تجربه ۳۸ سال فعالیت خود در ارتش رژیم صهیونیستی و شرکت در تمامی جنگ‌ها و اینکه آیا پیامدهای جنگ از بین خواهند رفت یا نه، گفت: من در تمامی جنگ‌های "اسرائیل" شرکت کردم و به خوبی از اثرات ویرانگر آنها برای همه از جمله فلسطینی‌ها، سوری‌ها، لبنانی‌ها، مصری‌ها و اسرائیلی‌ها اطلاع دارم، ژنرال‌های ارتش که طعم ویرانی‌های جنگ را چشیده و آنها را دیده‌اند، بیش از همه خواستار صلح هستند.

گانتس درباره احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: بله به نظر می‌رسد "اسرائیل" به این سمت در حرکت است، تا زمانی که نتانیاهو بر موضعگیری خود پافشاری دارد و با عمل به تعهدهایی که داده وتوافق‌های به دست آمده برای تشکیل این کابینه مخالفت می‌کند، تنها راه پیش روی ما انتخابات خواهد بود.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی گانتس درباره کشورهای عربی داشته باشند فلسطینی ها وجود دارند توافق ها روند صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کابینه جنگ اسرائیل : اگر کابینه نتانیاهو توافق تبادل [اسرا] را نپذیرد، سرنگون می‌شود

عضو کابینه جنگ اسرائیل ضمن تهدید به سرنگونی کابینه کنونی این رژیم، گفت که آزادی اسرای اسرائیلی در بند مقاومت فلسطین، از عملیات در رفح بسیار مهمتر است.

به گزارش فارس؛ در ادامه اختلافات و کشمکش‌های داخلی شدید در میان مسئولان اسرائیلی، «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ اسرائیل امروز یکشنبه کابینه بنیامین نتانیاهو را تهدید به سرنگونی کرد. 

گانتز تهدید کرد که اگر کابینه اسرائیل با «طرح مناسبی برای توافق تبادل [اسرا] مخالفت کند که تحت حمایت سرویسهای امنیتی هم قرار دارد»، این کابینه سرنگون خواهد شد.

وی همچنین گفت که آزادی اسرای اسرائیلی در بند مقاومت فلسطین، از عملیات در رفح بسیار مهمتر است؛ اسرایی که «کابینه آنان را به حال خود رها کرده است».

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم اسرائیل هم بعدازظهر امروز نخست‌وزیر این رژیم را تهدید کرد و گفت: «موافقت با طرح مصر، نوعی تسلیم‌شدن ذلت بار است و نازی‌ها را علیه صدها سرباز دلیر ارتش اسرائیل که در نبرد کشته شدند، پیروز می‌گرداند.»

اسموتریچ در ادامه تصریح کرد، طرح جدیدی که اخیرا برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس مطرح شده، حکم اعدام را برای ربوده‌شدگانی که شامل توافق نمی‌شوند، دارد و فراتر از آن، برای اسرائیل مستقیما خطری موجودیتی به حساب می‌آید.

او در پایان نتانیاهو را تهدید کرد و گفت: «اگر تصمیم بگیرید، پرچم سفید بلند کنید و فرمان اشغال رفح (جنوب غزه) را که مأموریت نابودی حماس، بازگردانی امنیت ساکنان جنوب و شهروندان اسرائیل و همچنین بازگردانی تمام برادران ما و برادران ربوده‌شده ما به خانه‌هایشان است، لغو کنید، کابینه‌ای که آن را ریاست می‌کنید، دیگر حق وجود داشتن نخواهد داشت.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نتانیاهو، پریشان‌تر از همیشه
  • زهر چشمی که ایران از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود
  • زهر چشمی که ایران در حمله به «نواتیم» از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود
  • دومینوی حادثه برای مقامات اسرائیلی؛ پای بنی‌گانتس شکست
  • سابقه سیاه تشکیلات خودگردان از «انتفاضه فلسطین» تا «طوفان الاقصی»
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • خط و نشان وزیر اسرائیلی برای نتانیاهو
  • عضو کابینه جنگ اسرائیل : اگر کابینه نتانیاهو توافق تبادل [اسرا] را نپذیرد، سرنگون می‌شود
  • نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است