Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام دکتر حسینی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در واقع وحدت علم و دین است و این دو مکمل یکدیگر می باشند، گفت: تبیین درست رابطه علم و دین می تواند به تمدن سازی ختم شود.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از پیامدهای مثبت انقلاب اسلامی ایران است و یکی از آثار انقلاب فرهنگی است که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی (ره) در سال ۵۹ آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش پژوهش های علمی معارف بلند و عمیق اسلام از اهداف اصلی وحدت حوزه و دانشگاه است.

در این میان بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد. به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز ۲۷ آذر  سالروز شهادت دکتر مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

با توجه به اهمیت موضوع وحدت حوزه و دانشگاه خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام دکتر «محمد حسینی» مدیر گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

چه مولفه هایی برای وحدت حوزه و دانشگاه مورد نیاز است؟

اگر به رسالت های حوزه و دانشگاه نگاه کنیم می توانیم به این سوال پاسخ دهیم. رسالت حوزه مشخص است و به علومی که شیوه زندگی و نحوه حیات بر اساس دین می پردازد. دین را برای مردم تبلیغ می کند که مردم شیوه زندگی کردن را بیاموزند و جهت زندگی را به انسان یاد می دهند. دانشگاه یک سلسله علومی که نسبت به پدیده های مختلف در زندگی انسان به آن مبتلا است و دانشگاه متکفل نیازهای مادی بشر است. حوزه به علومی که در دانشگاه ها وجود دارد، جهت می دهد.

علم منهای دین بشر را به تباهی می کشاند در حالی که علم همراه با دین باعث می شود زندگی بشر جهت گیری صحیحی پیدا کند و در مسیر واقعی حرکت نماید. در مسایل دینی خیلی به این موضوع توجه شده است و دین آمده است تا با علوم و دانش بشری جهت دهد. اگر علم منهای دین را متصور شویم و بر اساس آن عمل کنیم، باعث هلاکت بشر خواهد شد.

 

آیا در حال حاضر وحدت بین حوزویان و دانشگاهیان در کشور شکل گرفته است؟

وحدت حوزه و دانشگاه در واقع وحدت علم و دین است و این دو مکمل یکدیگر می باشند. از اوایل انقلاب آن گونه که باید به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه پرداخته نشده است و حق این موضوع ادا نشده و بیشتر حالت شعاری گرفته و در رویکرد واقع نگری می توان گفت کارهای شعاری و صوری در این زمینه انجام شده است.

فاصله بین حوزویان و دانشگاهیان زیاد است و این در حالی است که وحدت امری نیست که با شعار ایجاد شود. دانشگاهیان مسیر خود را می روند و حوزه های علمیه نیز در مسیر خود حرکت می کنند و وحدت فکری و تقریب فکری بین این دو حاصل نشده است.

 

چگونه می توان وحدت میان حوزه و دانشگاه را تقویت کرد؟ چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

پیشنهاد می کنم دانشگاهیان و حوزویان در قدم اول نشست های علمی مشترک برگزار کنند و جایگاه حوزه و دانشگاه در این نشست ها معرفی شود. دانشگاهیان و حوزویان اگر مکمل هم باشند و هر کس جایگاه خود را متوجه باشد و دانش و علمی که دارند با هم تعامل کنند، می توانیم به موفقیت های خوبی در بخش وحدت حوزه و دانشگاه برسیم. از نظر تئوری و در مقام ثبوت و اثبات این قضیه روشن است که نمونه هایی در تاریخ اسلام داریم که علم و دین در کنار هم معجزه کرده اند.

 

وحدت حوزه و دانشگاه چه نقشی در تشکیل تمدن نوین اسلامی ایفا می کند؟ 

این موضوع به رابطه علم و دین باز می گردد، اگر این رابطه درست تبیین شود می تواند انسان ساز و تمدن ساز باشد چرا که دین و علم مکمل هم هستند. شهید مطهری در کتاب مقدمه ای بر جهان بینی در بخش انسان و ایمان جایگاه دین و علم را کاملا تبیین کرده است و گفته اگر علم و دین در کنار هم نباشند نه تنها بشر به کمال خود نمی رسد بلکه نابود هم می شود.

حدود پنج قرن از ابتدای تاریخ اسلام از نظر علمی مسایل دانش و دین داری در حد بالایی بوده است و در پنج قرن اول اسلام تمدن اسلامی یکی از پنج تمدن بزرگ دنیا بوده است چرا که رابطه علم و دین عمیق بوده و تعصبات مذهبی و علمی وجود نداشته است.

کتاب های فلسفی یونانیان در ایران ترجمه می شده و به آن کتاب ها جهت داده می شد. در واقع مسلمانان به علوم گرفته شده از غرب جهت می دادند و آن را توسعه می دادند در حالی که امروز فرهنگ غرب جایگزین این رویکرد شده است.

دین باید در خدمت انسانیت باشد و علم نیز باید در خدمت انسانیت باشد در حالی که امروز علم برای مادیات است و وسیله ای برای بهتر زندگی کردن در عرصه مادی و به عبارتی علم در خدمت قدرت قرار گرفته است. زمانی که علم در خدمت دین قرار بگیرد، می تواند بزرگترین تمدن نوین اسلامی را ایجاد کند.

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: وحدت حوزه و دانشگاه تمدن نوین اسلامی علم و دانش وحدت حوزه و دانشگاه رابطه علم و دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۳۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: ویژگی متفاوتی که آئین نود سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامه‌های هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.

رییس دانشگاه تهران به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندی شاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندی شاپور نماد نهادهای علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایه گذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشته‌ها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیت‌های ترویجی انجام داده‌ایم و جوانان ما کمتر از این سرمایه‌های ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که به عنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد؛ و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.

مقیمی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تمدن‌سازی دانشگاه، فرازهایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن‌سازی نهاد علم در ایران از جندی شاپور، و اذعان ویل دورانت که جندی شاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی می‌داند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمان‌های فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است می‌گذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی می‌کنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون می‌رسیم و هر چه که به گذشته برمی‌گردیم به نهادهای آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیه‌ها و در نهایت به جندی شاپور می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن‌سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌توانند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه می‌کنیم، ملاحظه می‌شود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن‌ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن‌سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است. لذا انتظار می‌رود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن‌سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشته‌های شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. یکی از مهمترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن‌سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم.

مقیمی در پایان از برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران زمین همزمان با نود سالگی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بر اساس آثار شهید مطهری، دانشگاه جندی شاپور نقطه عطفی است که وجوه مشترکی را برای تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد کرد. امروز اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی ایرانی دست یابیم، دانشگاه باید یکی از مهمترین کانون‌های توجه ما باشد. لذا امروز به شدت به آثار شهید مطهری نیاز داریم تا با رویکرد دانشگاه تمدن‌ساز بتوانیم آثار مورد نیاز درباره قدمت نهاد علم در ایران را استخراج و نقشه راهی بر اساس اندیشه شهید مطهری تنظیم کنیم.

کد خبر 6093160

دیگر خبرها

  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی