Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاه ولی با تأکید بر نقش پژوهش و تبیین برای نجات و حفاظ از محیط زیست وهمچنین عالی بودن مبانی حکمی و دینی برای این منظور گفت: پژوهشگران محیط زیست در کارهای علمی خود از ابزار دین و حکمت اسلامی بهره گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «منصور شاه ولی» در نشست علمی مجازی «حکمت اسلامی و محیط زیست» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 27 آذر) از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تا سال 89 حدود 180 کنفرانس بین المللی و 280 معاهده موافقت نامه و پروتکل بین المللی در حوزه حفاظ از محیط زیست برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز افزود: در سال 2000 فراخوان بین المللی ادیان برای حفاظت از محیط زیست داده شد، همچنین ما شاهد برگزاری کنفرانس ادیان و محیط زیست در کشورهایی نظیر ایران در سال 78 هستیم در نهایت شاهد گردهمایی رهبران دینی در سال 2014 در سازمان ملل بودیم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: اما در بعد پژوهش باید بگوییم که اولین پژوهش زیست محیطی میدانی در این باره رساله دکتری من در استرالیا بود که در سال 1994 از آن دفاع کردم که در آن ابتدا با طرح این مسأله که منطق پایداری مکتب پراگماتیسم مطرح شد، یعنی برای حفظ محیط زیست باید به دنبال به کار گیری کمتر نهاده باشیم و در پایان به نقش مذهب رسیدم چون انسان ها دارای عقاید، نظرها و رفتار و فکر متفاوتی هستند که با محیط زیست تعامل دارند و نیازمند شناخت هستند تا بتوانند خواسته های ادیان را در باب حفاظت محیط زیست عملیاتی کنند.

 

شاه ولی با اشاره به این که از گذشته نسبت دین و محیط زیست در غرب مطرح بوده است، گفت: ولی از سال 1998 تلاش های بین المللی در این وادی اتفاق افتاد و شاهد نمایش 11 جلد کتاب از انتشارات دانشگاه هاروارد هستیم که وجه مشترک همه آنها موضوع اکولوژی و ادیان است و حتی اکولوژی و دانش های سنتی است و تلاش های دیگری هم صورت گرفته و توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشورهای جهان به ویژه آمریکا در این ارتباط صورت گرفته است.

 

وی بیان داشت: دین و نظم طبیعت، الهیات و محیط زیست، اخلاق زیست محیطی، اخلاق و محیط زیست، انسان و طبیعت در قرآن، مبانی مطالعات محیط زیست در اسلام، سیمای طبیعت در قرآن و اسلام و محیط زیست نیز از جمله آثاری است که در این باره در ایران منتشر شده است.

 

استاد دانشکده کشاورزی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: منکر نگاه تاریخی نباید بود ولی آیا نگاه اعتقادی نیز برای رویکرد الهی به محیط زیست ضرورتی وجود دارد؟ اگر ضرورت دارد مراجع نگاه اعتقادی به حکمت اسلامی به محیط زیست کدام است؟

 

وی با بیان این که امروز شاهد بحران زیست محیطی هستیم که از فعالیت های کشاورزی، دامداری در محیط های روستایی پدید آمده است، گفت: در سال 82 پنج الگو برای حفاظ از منابع طبیعی در دنیا و ایران مطرح شد که این پنج مورد مدل سنتی نشر، مدل چندگانه، مدل اجتماعی، فرهنگی و سازمانی، مدل شناخت انسان(دانش بومی) و در نهایت مدل دینی بود که مشخص می‌شود توجه ها از سمت سخت افزار به نرم افزار می رود.

 

شاه ولی ابراز داشت: ما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که در حفاظت محیط زیست تلاش های زیادی در حال اتفاق افتادن است، همچنانکه در سال 1392 یکسری جنبش های جهانی به عمل آمده است یعنی متوجه شدیم که پژوهش های محیط زیست شامل بوم گرایی فنی به همراه بوم گرایی معرفتی شده است.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: قشر اولویت داران محیط زیست، بدون شک مردم شامل بهره برداران، کشاورزان، کارشناسان، پژوهشگران، مدیران و سیاستمداران هستند و خود این ها نیز باید محیط زیست را نجات بدهد، همچنانکه اخیرا یکی از اندیشمندان غربی گفته بود که «تغییر در فعالیت های روزانه مردم کلید طلایی ایجاد دنیایی پایدار است» و این در حالی است که خداوند متعال 1400 سال پیش در قرآن کریم فرموده بود: «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» یعنی تغییر و تحولات جهان به دست انسان است.

 

استاد کشاورزی دانشگاه شیراز یادآور شد: سؤالی که مطرح است این است که از کدام قشر باید آغاز نمود؟ بدون تردید باید از قشر پژوهشگران شروع کنیم چراکه انجام پژوهش دیگر اقشار را تحت تأثیر قرار می دهد، همچنانکه رهبر معظم انقلاب نیز در امور مختلف کشور نظر پژوهشگران و خبرگان را فصل الخطاب می‌دانند.

 

وی اضافه کرد: باید بدانیم این که فقط بگوییم کافی نیست بلکه باید آستین ها را بالا بزنیم و وارد میدان عمل شده و بتوانیم از آموزه های حکمت اسلامی در حفاظت و نجات محیط زیست اقدام کنیم؛ نتیجه دو پژوهش انجام شده این است که پژوهشگران به عنوان پیشگامان حافظ محیط زیست باید مورد توجه بیشتر باشند و لذا در این قشر نیازمند آشنایی با روش شناسی پژوهش حکمت اسلامی هستیم.

 

وی با تأکید بر این که ویژگی های شخصی و حرفه ای پژوهشگر محیط زیست  برای تحقق عملی حکمت اسلامی ضرورت دارد، گفت: پژوهشگر باید از روش تبیین بهره گیرد که تبیین نیز تعریف ساده و قابل فهم موضوع پژوهش است که همزمان برای عمل انجام می گیرد، همچنانکه علامه طباطبایی(ره) نیز تبیین را کشف و پرده برداری از علوم می‌دانند.

 

شاه ولی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: تبیین در پژوهش محیط زیست یک ضرورت است به شرط آن که پژوهشگر معتقد و متعهد به تبیین نظر و عمل باشد، پژوهش نوآورانه باشد، با رویکرد فرارشته ای انجام گیرد و پژوهشگر در حرف و عمل موحّد باشد، بنابراین می توانیم از آموزه های دین و حکمت برای نجات محیط زیست استفاده کنیم که آنهم استفاده و ورود حداکثری پژوهشگران متعهد محیط زیست به عرصه حکمت و بهره گیری حداکثری آنها از آموزه های دین مبین اسلام است.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: حفاظت از محیط زیست محیط زیست محیط زیست حکمت اسلامی محیط زیست بین المللی شاه ولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۴۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است

به گزارش خبرآنلاین البرز؛امیدرضا تونی روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت گفت: در فروردین ماه امسال، شش نفر از عاملین آلودگی محیط زیست شامل اشخاص حقیقی و حقوقی با تشکیل پرونده به محاکم قضایی معرفی و چهار فقره دادنامه و رأی محکومیت در این خصوص صادر شده است.

تونی افزود: آلودگی‌های نفتی، عدم مدیریت پسماندهای بیمارستانی و شهری و تخلیه فاضلاب‌خام در محیط از جمله تخلفات زیست محیطی بوده که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و تا حصول نتیجه، توسط کارشناس اداره محیط زیست کرج پیگیری خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج ادامه داد: هر اقدامی که تهدید علیه محیط زیست شناخته شود از قبیل دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها و استفاده‌ غیرمجاز از فاضلاب خام یا پساب تصفیه‌ خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس محکوم خواهند شد.

این مسئول اظهار کرد: محیط زیست سالم و طبیعی هر روز هم در حال تحدید و هم در حال تهدید است. رشد جمعیت در کنار توسعه فعالیت‌های صنعتی به خطر بزرگی برای آینده محیط زیست در جهان بدل شده و اگر امروز کاری برای محیط زیست نشود، دیگر چیزی از آن برای آیندگان باقی نمی‌ماند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901300

دیگر خبرها

  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست