Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@01:04:34 GMT

خبر خوش برای شوراهای شهر و شهرداریها

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۵۱۱۰

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اختیارات شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها در برابر لایحه مالیات بر ارزش افزوده حمایت کرد.

 

به گزارش تابناک، لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده که اخیراً به تصویب مجلس رسید، پس از آنکه مورد سوال شورای نگهبان قرار گرفت و در هفته دوم آذرماه، مجدداً در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در جلسه هیات عالی نظارت بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست روز گذشته (26 آذر) به ریاست دکتر محسن رضایی، انطباق و عدم مغایرت لایحه مالیات بر ارزش افزوده با سیاست های کلی نظام را بررسی نمود که نهایتاً بندهایی از آن با سیاست های کلی نظام مغایر تشخیص داده شد و مقرر شد به مجلس شورای اسلامی اطلاع رسانی شود تا در تصویب نهایی اصلاح گردد.

 

دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده است: "در این نشست که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رییس شورای عالی استان ها و معاون سازمان امور مالیاتی نیز حضور داشتند، پس از ارائه گزارش کمیسیون های دبیرخانه مجمع و بحث و تبادل نظر اعضای هیات عالی نظارت، بند الف و جزء ۱۰ ماده ۹ و نیز تبصره همین‌ ماده، همچنین بند الف ماده ۴۲ و ماده ۵۳ این لایحه مغایر با بندهایی از سیاست های کلی نظام شناخته شد".

 

بر این اساس به نظر می رسد هیات عالی نظارت، حفظ توان پارلمان های محلی ایران را مهم‌ می داند و روح کلی این لایحه نه تنها با مواد 103 و 85 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران و همچنین فلسفه وجودی آئین نامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی مصوب 1378 هیات وزیران مغایرت دارد بلکه با مواردی از ارکان قوانین برنامه سوم و پنجم توسعه کشور که سعی داشت در قالبهایی از جمله سیستم مدیریت واحد و یکپارچه شهری که تمرکز قدرت از دولت را بکاهد و به شوراهای محلی توان پیشبرد توسعه محلی اعطا کند، در تعارض است.

 

لایحه اخیر بجای تقویت اراده و مسئولیت پذیری پارلمانهای محلی که می توانست مستقیماً به توسعه اقتصاد شهری و نهایتاً ارتقای سطح رفاه عمومی مردم منجر شود، از این اراده کاسته و بیشتر از قبل این مسیر توسعه ای را به قدرت عمودی دولت واگذار کرده که نهایتاً این تمرکز قدرت به زعم کارشناسان و صاحبنظران، بیش از اینکه به اقتدار دولت بینجامد، به شکننده تر شدن هیمنه دولتها منجر می شود.

 

به عقیده صاحبنظران آشنا به مسائل شوراها و پارلمان های محلی، یکی از نقاط ضعف دولتهای سه دهه اخیر، ناشی از همین میل و اشتهای افزایش قدرت و مسئولیت و تمرکزگرایی هاست و فربه شدن دولتها بیشتر ناشی از سوء فهم درخصوص موضع گیری در مورد قدرت یافتن دولتهای محلی (شهرداری ها) و پارلمانهای محلی (شوراهای شهر و روستا) است.

 

خوشبختانه تصمیم روز چهارشنبه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تا حدودی این دغدغه دلسوزان تقویت قدرت پارلمانهای محلی را کاهش داد. این تصمیم هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان دهنده درک درست اعضای آن بویژه نگرش های اقتصادی دکتر محسن رضایی است که همواره بر تمرکززدایی و تقویت مدیریت مردمی و محلی تاکید کرده اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: لایحه بودجه 1400 لوایح FATF هفته پژوهش اولسان هیوندای قانون انتخابات ریاست جمهوری محسن رضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام شوراهای شهر شهرداری مالیات بر ارزش افزوده لایحه بودجه 1400 لوایح FATF هفته پژوهش اولسان هیوندای قانون انتخابات ریاست جمهوری هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، متن پیام یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز شوراها به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم

اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.«مقام معظم رهبری» 

انقلاب شکوهمند مردم ایران پایه گذار نظامی شد که به عنوان جمهوری اسلامی بر تصمیم، نقش و قدرت مردم استوار شده و شوراهای مردمی به لطف این نظام شکوهمند، قوت و استحکام بی سابقه و تاریخی یافته و اراده مردم در قالب شوراهای گوناگون به ویژه شوراهای روستایی و شهری محقق شده است.

نهم اردیبهشت هر سال که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز "شوراها" نامگذاری شده، یادآور مردم سالاری دینی و نقش بارز مردم در تعیین آینده و سرنوشت شهر و روستا بوده تا بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده است بتوانند سرنوشت خود را به دست خویش رقم بزنند.

"شوراها" از یک سو بر آمده از خواست و اراده مردم هستند و از سوی دیگر زمینه ساز حضور فعال و پرثمر مردم در اداره امور شهر و روستا بوده و در طی چندین دوره فعالیت‌، این نهاد مردمی به پشتوانه سرمایه‌های اجتماعی و تخصصی که پیدا کرده جایگاه ویژه‌ای را در تحولات ساختاری و خدمت رسانی به جامعه بدست آورده است.

مشورت و همفکری از موضوعات مهمی است که در قرآن مجید و دین مبین اسلام بر جایگاه آن تأکید شده و از این روی، روز "شوراها" فرصتی است تا از تلاش‌های ارزنده و فعالیت‌های ثمر بخش این نهاد انقلابی که همواره در پی احقاق حقوق و توسعه و آبادانی شهرها و روستاها گام برداشته‌اند قدردانی شود.

بر خود لازم می‌دانم این روز مبارک را به تمامی اعضای محترم شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر استان خراسان رضوی که در این جایگاه، خدمتگزار مردم منطقه خویش هستند تبریک عرض نموده و سربلندی و توفیق بیش از پیش همه اعضای خدوم شوراها را از خداوند متعال مسئلت نمایم.

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان