Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ استاندار فارس گفت: از آنجا که تلاطم‌های بازار بر روی قطعه‌سازان تاثیر زیادی دارد انتظار می‌رود که خودروسازان برای کاهش ضرر و زیان قطعه‌سازان فارس طلب آنها را سریع‌تر پرداخت کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عنایت‌الله رحیمی عصر امروز در کارگروه رفع موانع تولید فارس با بیان اینکه استان فارس در زمینه سرمایه‌گذاری صنعتی تجربه موفقی داشته که زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری در این استان است، اظهار داشت: موفقیت در تولید نیازمند بازار مصرف مناسب است که استان فارس با 5 میلیون جمعیت، برخورداری از مرکزیت در جنوب کشور و داشتن زنجیره قابل قبول در قطعه‌سازی، دارای ظرفیت خوبی در صنعت خودروسازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: تولید خودرو در سایت ایران خودرو فارس سبب کاهش هزینه‌ها برای شرکت ایران خودرو می‌شود و باید خط تولید کامل خودرو پارس به استان فارس واگذار و از طریق استان فارس روانه بازار جنوب کشور شود.

رحیمی از مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درخواست کرد که در زمینه اجازه ثبت‌نام، خروج خودرو و غیره استقلال بیشتری برای ایران خودرو فارس قائل شود که بتواند تصمیم‌گیری موثرتری در زمینه تولید و فروش خودرو داشته باشد.

وی با اشاره به ابتکار برپایی نمایشگاه "توانمندی‌های تولید و قطع وابستگی" برای نخستین بار در فارس، عنوان کرد: برگزاری این نمایشگاه منجر به عقد قراردادهای مختلف بین مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ شد و قطعا برگزاری چنین نمایشگاهی در زمینه صنعت خودرو سبب ارتباط بیشتر قطعه‌سازان با خودروسازان خواهد شد.

استاندار فارس با اشاره به توانمندی‌های قطعه‌سازان فارس در تولید قطعات هواپیما، بالگرد، خودرو، تاسیسات نفت و گاز و غیره، عنوان کرد: دانشگاه شیراز و اساتید برجسته بخش مکانیک، مواد و طراحی صنعتی این دانشگاه پشتوانه‌ای عظیم برای همکاری با صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شوند که از دانش آنها باید بهره گرفت.

وی با تاکید بر اینکه از همه اختیارات خود برای حمایت از قطعه‌سازان و خودروسازان استان فارس استفاده می‌کنم و امیدوارم که در سایت ایران خودرو استان بتوانیم تولید یک خودرو را از ابتدا تا آنها در اختیار بگیریم، گفت: از آنجا که تلاطم‌های بازار بر روی قطعه‌سازان تاثیر زیادی دارد انتظار می‌رود که پرداخت‌ها سریع‌تر انجام شود و تهاتر طلب آنها با خودرو نیز می‌تواند در پرداخت معوقات تاثیرگذار باشد.

رشد 30 درصدی تولیدات ایران خودرو؛ خرید تضمینی 5 ساله محصولات ایران خودرو فارسجراحی در صنعت خودرو با عرضه در بورس/کاهش 70 درصدی قیمت در بازارخرید و فروش وکالتی خودرو در فضای مجازی؛ ناظران بازار خودرو در خواب!

صنعت خودرو یک صنعت حیثیتی است

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه شرکت ایران خودرو باید اهتمام بیشتری نسبت به فارس داشته باشد، اظهار داشت: تعهداتی که شرکت ایران خودرو از ابتدای شراکتش با ITMC داشته است محقق نشده است.

وی خواستار افزایش شیفت کاری و سه شیفته شدن سایت ایران خودرو فارس شد و عنوان کرد: علاوه بر خط تولید خودرو پارس، خودروهای دیگر نیز به تولیدات این کارخانه اضافه شود و شرکت ایران خودرو برای کاهش هزینه‌های حمل خود از ظرفیت‌های فارس بیشتر استفاده کند.

قادری با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت حیثیتی است و یک صنعت مادر محسوب می‌شود به همین دلیل ما در مجلس از این صنعت حمایت زیادی می‌کنیم، گفت: ما در کمسیون برنامه و بودجه مجلس آمادگی داریم که مسائل و مشکلات شما را بررسی و حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت قطار تهران – شیراز برای حمل محصولات ایران خودرو استفاده شود، افزود: برای پرداخت طلب قطعه‌سازان به جای پول، خودرو به آنها تحویل داده شود و مازاد تولید به آنها اختصاص یابد.

شناسایی 29شرکت قطعه‌ساز خودرو در فارس

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون 29 شرکت قطعه‌ساز خودرو در استان فارس شناسایی شده که 15 شرکت با «ساپکو» قرداد همکاری دارند و قطعات تولیدات ایران خودرو را تهیه می‌کنند اظهار داشت: 5 شرکت نیز در حال انعقاد قرارداد است.

ایزدی  با بیان اینکه سایت ایران خودرو فارس با 200 نفر نیروی کار توان ساخت سالانه 30 هزار خودرو سواری را دارد، عنوان کرد: امسال تولیدات این سایت به 20 هزار دستگاه می‌رسد.  

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های مهم قطعه‌سازی در استان فارس فراهم است برای نمونه شرکت زیمنس یکی از شرکت‌هایی است که توانسته در بخش توسعه قالب‌سازی نقش مهمی را در کشور ایفا کند، گفت: از آنجایی که استان فارس از توانمندی لازم برخوردار است درخواست از توان قطعه‌سازان این استان بیشتر استفاده شود.

در  انتهای این جلسه به واحدهای برتر ملی مشک فام و هتل بزرگ شیراز بابت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تندیس طلایی ملی و گواهی‌نامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان اهدا شد.

انتهای پیام/422/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سایت ایران خودرو شرکت ایران خودرو ایران خودرو فارس صنعت خودرو استان فارس قطعه سازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۵۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو‌های داخلی در حالی این روز‌ها به نوعی تعلیق شده و طرح فروش خاصی در آن اجرا نمی‌شود که این موضوع ابهاماتی را درباره سرنوشت سهمیه «خودرو‌های مادران و خودرو‌های فرسوده» ایجاد کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، این دو سهمیه تقریبا از سال ۱۴۰۱ لحاظ شدند که دو گروه مادران دارای دو فرزند (آن‌ها که فرزند دومشان پس از ابلاغ قانون در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰) دنیا آمده است و همچنین مالکان خودرو‌های فرسوده را در بر می‌گیرد. در این بین، سهمیه مادران با توجه به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در نظر گرفته شده است و طبق آن، خودروسازان باید ۵۰ درصد از ظرفیت فروش خود را به مادران مشمول اختصاص دهند.

به عبارت بهتر، شرکت‌های خودروساز داخلی مکلفند از زمان ابلاغ این قانون یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت‌نام و تنها برای یک مرتبه، تحویل دهند.

ابلاغ این قانون مصادف با دورانی بود که خودرو‌های داخلی از مسیر قرعه‌کشی عرضه می‌شدند، بنابراین خودروسازان باید ۵۰درصد از ظرفیت فروش خود در این به‌اصطلاح لاتاری را به مادران مشمول تخصیص می‌دادند. خاصیت این طرح برای «مادران» این بود که با توجه به سهمیه ۵۰درصدی، از شانس بالایی برای برنده شدن در قرعه‌کشی برخوردار بودند.

به همین نسبت طبعا از شانس مشتریان عادی کاسته می‌شد، زیرا انبوهی از متقاضیان غیر مادر، باید تنها برای نصف خودرو‌های عرضه‌شده در قرعه‌کشی‌ها شانس خود را امتحان می‌کردند. به‌هر‌حال به واسطه این قانون، تا به امروز مادران مشمول زیادی موفق به خرید خودرو با قیمت کارخانه‌ای شده‌اند (هرچند البته این نکته را نباید فراموش کرد که دلالان و واسطه‌گران با اجاره کارت ملی برخی مادران مشمول، عملا صاحب این خودرو‌ها شدند).

اما سهمیه دوم یعنی «خودرو‌های فرسوده» نیز طبق قانون ۲۰ درصد از فروش خودروسازان را به خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس، خودروسازان باید ۲۰درصد از ظرفیت فروش خود در هر دوره را برای مالکان خودرو‌های فرسوده کنار می‌گذاشتند. هدف از این قانون، ترغیب مالکان فرسوده‌ها به اسقاط خودروهایشان بود. با توجه به این دو سهمیه، خودروسازان در دوران قرعه‌کشی و همچنین در فروش‌های سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، باید در مجموع ۷۰درصد از محصولات خود را به «مادران» و مالکان خودرو‌های فرسوده اختصاص می‌دادند و باقی متقاضیان باید برای ۳۰ درصد دیگر رقابت می‌کردند.

حالا، اما نه دیگر شیوه قرعه‌کشی اجرا می‌شود و نه سامانه یکپارچه قابلیت و کارکرد قبل را دارد و از همین رو سرنوشت سهمیه «مادران» و «فرسوده‌ها» در هاله‌ای از ابهام است.

در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده که حداقل ۲۰درصد از خودرو‌های عرضه‌شده در قرعه‌کشی، باید به خودرو‌های فرسوده اختصاص پیدا کند. این در حالی است که هم‌اکنون چیزی به اسم قرعه‌کشی وجود ندارد و مشخص نیست آیا این قانون می‌تواند خودروسازان را به عرضه ۲۰درصدی مخصوص فرسوده‌ها، ملزم کند یا نیاز به بازتعریف و اصلاح دارد.

در مورد خودرو‌های مادران نیز مدت‌هاست خودروسازان فروش جدیدی را به مشمولان اختصاص نداده‌اند، چه آنکه با توجه به برگزاری دو مرحله فروش یکپارچه، خودروسازان عملا تولید یک تا دو سال خود را پیش‌فروش کرده‌اند. در کنار این مسائل، گفته می‌شود برخی متقاضیان شرکت‌کننده در طرح‌های فروش «مادران» و «فرسوده‌ها» موفق به دریافت خودروی ثبت‌نامی خود در موعد مقرر نشده‌اند.

به‌هر‌حال به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات و تغییرات رخ‌داده در سیستم فروش خودروها، نیاز است سیاستگذار در مورد سهمیه خودرو‌های مادران و فرسوده‌ها شفاف‌سازی کند تا مشخص شود آیا خودروسازان همچنان ملزم به اختصاص ۷۰درصد سهمیه خود به این موارد هستند؟ از طرفی، نحوه پایش عمل به تعهدات خودروسازان در این ماجرا نیز برای خود یک چالش محسوب می‌شود، زیرا دیگر سامانه یکپارچه کارکرد قبل را (اینکه به‌وضوح مشخص می‌کرد خودروسازان سهمیه مادران و فرسوده‌ها را در طرح‌های خود لحاظ کرده‌اند) ندارد.

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو در واحد صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!