Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم استاد فلسفه حوزه یکی از دلایل مهم حذف فیزیکی شخصیت های علمی حوزوی و دانشگاهی را حذف این گونه افراداز فرایند توسعه جامعه دانست.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه امروز در نشست مجازی گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک، ظرفیت ها و چالش ها، که به همت مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد گفت: شهید مفتح با سه تیم تروریستی به شهادت رسید که نشان از اهمیت ایشان برای دشمنان بود که اندیشمندان تاثیرگذار را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگانی چون شهید مطهری و شهید بهشتی و شهید باهنر و شهید مفتح و... در همین زمینه به شهادت رسیدند. زیرا دشمن نمی خواست امثال ایشان در جامعه باقی بمانند.
وی افزود: این جریان ادامه داشت تا شهید فخری زاده ایشان را در کنار خانواده شان و به شکل بسیار مظلومانه ای به شهادت رساندند. شهید فخری زاده با پیشرفته ترین آلات و اسلحه های روز و در کنار همسرشان به شهادت رسیدند. شهید فخری زاده از نظر امنیتی و شخصیت چندان علاقه نداشت که در رسانه ها مطرح شود و به طور کل انسان کتومی بود.
استاد فلسفه اسلامی بیان کرد: شهید فخری زاده شخصیتی بسیار پرکار و بسیار منظم بود و در سخت ترین شرایط جلسات خود را تعطیل نمی کرد. ایشان جلسات متعددی را در حوزه فلسفه برگزار می کرد. همچنین جلساتی در خصوص فیزیک و موسیقی و زیست شناسی و فلسفه و... ساعت های مداوم برگزار شد. زیرا علاقه وافری به یادگیری و مطالعه و حتی مباحثات حکمی و فلسفی داشت.
وی گفت: شناخت بنده از ایشان بسیار اندک بود ولی در اولین جلسه ای که با ایشان برگزار شد، قرار شد که جلسات منظمی برگزار شود و ایشان با تمام ملاحظات و مسایل امنیتی در این جلسات حضور می یافت و با مطالعه کافی وارد جلسات می شد و در تمام جلسات نیز بدون کم و کاست حضور می یافت.

خسروپناه اظهارکرد: سوال اینجاست که چرا ایشان به فلسفه فیزیک با رویکرد فلسفه اسلامی توجه داشت. اساتید اخترشناسی، بیشتر به دنبال فیزیک محاسباتی و کابردی هستند و حتی فیزیک نظری نیز در حوزه ترمودینامیک بود و ارتباطی بین فیزیک و فلسفه برقرار نمی کردند ولی شهید فخری زاده متوجه بود که اگر در برخی از آزمایشگاه ها و تست های فیزیکی به نتیجه نمی رسیم و ابهاماتی در زمینه اندازه گیری الکترون داریم به مباحث فلسفی بر می گردد و اول باید مباحث هستی شناسی و مباحث فلسفی فیزیک را حل کنیم.
وی افزود: از این روی ایشان جزو انگشت شماران افرادی در کشور ما بود که به بحث فلسفه اسلامی و فیزیک توجه داشت.
استاد فلسفه اسلامی بیان کرد:کتاب قانون ابن سینا کتاب کاربردی است. یا مرحوم عقیلی خراسانی که حکیم و طیبب قرن دوازدهم است کتابی با عنوان معالجات دارد.وی بیان می کرد که در موقع بیماری اول باید سبک زندگی تغییر کند و بعد داروهای مفرده تجویز کرد و اگر درمان نشد داروهای مرکبه و در آخر سر عمل جراحی انجام می شود. وی در همین این زمینه ها کتاب هایی نیز نوشته است.
وی گفت: سخن شهید فخری زاده این بود که چنانچه در گذشته، الهیات با طبیعیات و داروسازی و درمان پیوند داشته است چرا بین فیزیک و فلسفه اسلامی پیوند برقرار نکنیم؟
خسروپناه اظهارکرد: وجود مادی شامل ماده فیزیکی است ولی در فیزیک ماده ای به نام انرژی داریم که جزو مواد فیزیکی متعارف نیست. ویژگی های خاص خود را هم دارد. ذره و میدان هم همین گونه است. برخی از مفاهیم فیزیک برای حل مسایلش آنها را فرض می گیرد.
وی افزود: برخی بیان می کنند که میدان مغناطیسی از این حیث است. یا مدار را نیز از این سنخ می دانند. تشکیک وجود در حکمت متعالیه می تواند مباحث فیزیکی را تبیین کند.
استاد فلسفه اسلامی بیان کرد: می توان پس از حرکت و زمان به انرژی و ذره و موج برسیم. جدول مندلی اف نگاه میکرویی به طبیعت کرده ولی با نگاه ماکرو به مایع و جامد و گاز می رسیم که نشان می دهد که علم طبیعی قدیم ما به شیوه ماکرو توجه داشته ولی در علم کیمیا به شکل میکرویی کار می کرده است. حوزه باید دوباره حکمت طبیعی را احیا کند و این حکمت متعالیه را با فیزیک مرتبط کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی شهید محسن فخری زاده شهید فخری زاده فلسفه اسلامی استاد فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۶۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور

در متن این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّکُمۡ تُفۡلِحُونَ (آیه ۲۰۰ سوره آل عمران)
اى کسانى که ایمان آورده اید، شکیبایى ورزید و دیگران را نیز به شکیبایى وادارید و مرز‌ها را نگهبانى کنید و از خدا پروا کنید، باشد که شما رستگار شوید.

خداوند در قرآن کریم همه انسان‌ها را به آنچه که به خیر و صلاح آنها برای یک زندگی شرافتمندانه و عاری از پلیدی و زشتی و به دور از ظلم و تجاوز به حقوق دیگران است در تمام حوزه‌های فردی و اجتماعی دعوت می‌کند و برای عاقبت هر نافرمانی از دستورات الهی سرگذشت قومی را آورده تا هم عبرت آیندگان شده و هم حجت بر ما تمام باشد.

رعایت حجاب و عفاف که دستور الهی و تاکید انبیا و اولیای الهی برای مصونیت بخشی به جامعه و گسترش پاکی و طهارت است باید همواره مورد توجه قرار گرفته و بر ما واجب است تا ضمن اجرای فرامین الهی بر ترویج آن در جامعه کوشا باشیم و از آنانکه برای جاری شدن احکام دین خدا تلاش می‌کنند، حمایت کنیم.

هنر آیینی تعزیه همواره تلاش کرده تا با معرفی خوبی‌ها و ارزش‌های اسلامی به جامعه و شناساندن ظالمان پرده از ظلم و جور آنها در هر دوره‌ای بردارد و هنری روشنگر و بصیرت افزا باشد همچنان که زینب کبری (س) به‌عنوان یک الگوی تمام عیار زن مسلمان در کاخ یزید دودمان یزیدیان را بر باد داد و چهره واقعی حاکم بی بندوبار را شناساند. 

خون هزاران شهید والامقام انقلاب اسلامی برای دفاع از ناموس و شرف ایرانی ریخته شده است و امروز ما مدیون خون شهدا هستیم همانانکه سیاهی چادر زنان را در مقابل دشمنان این آب و خاک از سرخی خونشان ارزشمندتر می‌دانستند و برگ برگ وصیتنامه شان از رئیس جمهور شهید تا سرباز و سردار و مدافع حرم شهید پر است از توصیه آنها به حفظ حجاب اسلامی.

حال که دشمن زبون و پست قدرت رویارویی در جنگ رو در رو را با ما ندارد دست به انحراف زن و مرد مسلمان زده و به خیال شوم خود می‌تواند با نفوذی‌های داخلی و عوامل خارجی اش با گرفتن حیا و غیرت از جامعه به اهداف شوم خود برسد و زهی خیال باطل چرا که جوان ایرانی غیرت را از حماسه حسینی آموخته و زن ایرانی حیا و عفت را از فاطمه زهرا (س) و زینب کبری (س) در سینه حبس دارد.

بدینوسیله از نیروی مقتدر و جان بر کف انتظامی کشور در اجرای طرح نور که طرحی برای پاکی و زلالی جامعه و زیست عفیفانه و در راستای تحکیم بنیان خانواده است و کرامت زن ایرانی مسلمان را به دنبال دارد و همچنین باعث شادی دل خانواده‌های شهیدانی می‌شود که در دفاع از ناموس ایرانی رفتند، تشکر می‌کنیم و استمرار آن را تا رسیدن به نقطه مطلوب خواستاریم، باشد که خداوند ما را جزو زمینه سازان ظهور حضرت صاحب الامر (عج) و رهرو راه شهیدان قرار دهد. ان شاءالله

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • معلمان برای خدمت به علم، در امتداد نهضت امام صادق (ع) حرکت می‌کنند
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم و ۱۸۵ شهید عباس‌آباد در سلمانشهر
  • دیدار استاندار ایلام با خانواده شهید فیضی زاده
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور