Web Analytics Made Easy - Statcounter

مژگان نیکنام روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خشونت‌های خانوادگی در ایام کرونا اظهار کرد: مبنای اصلی خشونت‌های خانوادگی الگو‌های اشتباه یا خشونت گرایی است که توسط خانواده‌ها در افراد نهادینه شده است.

نیکنام گفت: خشونت حالت شدیدی از پرخاشگری است که هر نوع کنترل‌گری ساده و سلطه‌گری، تعرض و تنبیه فیزیکی در طیف خشونت خانگی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الگو‌های خشونت گرایانه، عامل ریشه سوزی نسل‌های آینده

وی افزود: علت این خشونت‌ها باید ریشه‌یابی شود که در این صورت در می‌یابیم که مبنای اصلی این خشونت‌ها الگو‌های خشونت‌گرایانه یا الگو‌هایی هستند که از خانواده‌ها نشأت گرفته‌ و اول در خانواده و سپس در جامعه و فرهنگ نمایان می‌شوند؛ یعنی خانواده‌هایی که آداب اجتماعی و تربیتی آن‌ها اعمال قدرت و رفتار‌های خشونت آمیز است، این روحیه خشن نسل به نسل منتقل شده و این چرخۀ والدین خشن و کودکان مورد خشونت قرار گرفته، پایدار می‌ماند.

این روانشناس بیان کرد: این مسئله از قدیم هم در تمام جوامع، چه در جوامع توسعه یافته و چه در جوامع در حال توسعه یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی بوده است، اما چیزی که باعث تشدید این خشونت‌ها می‌شود، برهه‌های بحرانی است که فرد مدیریت روانی و مدیریت زندگی خود را از دست می‌دهد.

نیکنام اضافه کرد: در دوران کرونا که یک دوره فرسایشی است، خشونت در افراد تشدید شده، چراکه در روز‌های قرنطینه افراد خانواده زمان زیادی را در کنار هم می‌گذرانند و این موضوع باعث افزایش تنش‌ها و خشونت‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید
چرا در دوران قرنطینه زودتر عصبانی می‌شویم؟

این مشاور خانواده گفت: افرادی که خشونت می‌کنند در واقع یک فرد عامل هستند و نیاز به اصلاحات رفتاری و حتی درمان دارند.

پیشگیری از پرخاشگری‌ها با خلاقیت و همدلی و مدیریت

نیکنام در ادامه درباره پیشگیری از خشونت‌‌ها و گذراندن دوران قرنطینه تصریح کرد: هر فردی وظیفه دارد در این دوران چیزی را که در او باعث تشدید پرخاشگری می‌شود، پیدا کند و سعی کند مدیریت اوضاع و زندگی را در دست بگیرد و شیوه جدید زندگی را بیاموزد و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد.

این روانشناس با بیان اینکه افراد نباید هیچ زمانی را بیهوده بگذرانند و باید برنامه داشته باشند، افزود: ساعتی را که کودکان به مدرسه یا هر یک از اعضای خانواده بیرون می‌رفتند، باید طوری برنامه ریزی شود که هر کسی فضای شخصی خودش را داشته باشد.

نیکنام گفت: در این برهه زمانی چیزی که بسیار کمک می‌کند، داشتن خلاقیت و همدلی برای درست گذراندن روز‌های سخت و بیمارگونه کرونایی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایام کرونا خشونت خانگی خشونت خشونت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۶۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد

ایسنا/لرستان مدیرآموزش و پرورش بروجرد گفت: خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد.

نریمان سبحانی‌نیا امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به ایام شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، اظهار کرد: خصوصیات شهید مطهری باید برای همه معلمین الگو باشد. شهید مطهری انسانی دانشمند و فقیه بود و به مسائل فکری تسلط کامل داشت، لکن خصوصیت بسیار مهم ایشان این بود که هم تولید فکر می کرد و هم نشر فکر انجام می‌داد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه والای معلم در کلام معصومین، خاطرنشان کرد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهیان دریا و هر موجود زنده‌ای در فضا و همه اهل آسمان و زمین برای معلمی که نیکی به مردم بیاموزد طلب آمرزش می‌کند.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: رشد و توسعه هر جامعه به آموزش و پرورش بستگی دارد و در راس آن معلم قرار دارد و براساس سند تحول بنیادین باید همه امکانات برای معلم بسیج شود تا بتواند یک دانش‌آموز را در تراز جمهوری اسلامی تربیت کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که آموزش و پرورش به منزله قلب پیکره جامعه اسلامی است، باید در آن سرمایه‌گذاری مناسبی صورت پذیرد و هرگونه آسیب به آن موجب آسیب رساندن به سایر بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور خواهد بود.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد به مهم‌ترین فعالیت‌های اداره آموزش و پرورش بروجرد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با تشکیل قرارگاه جهادی معلم علاوه بر کمک‌های مالی صورت گرفته به مدارس، شاهد حضور میدانی همکاران به منظور کمک در عملیات‌های عمرانی بودیم.

سبحانی‌نیا ،تجهیز پروژه خانه معلم شماره۲ و بهره‌برداری از آن در ایام نوروز، فعال سازی پروژه درمانگاه فرهنگیان شماره۲ و پیشرفت ۸۰درصدی آن، کسب رتبه نخست استانی در مجموع فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی، ۷ پروژه زمین چمن مصنوعی در مدارس و افتتاح ۴ مورد از آنها را از مهمترین فعالیت‌های این نهاد برشمرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد
  • جرارد: به رقابت کردن با مسی و رونالدو افتخار می‌کنم
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • (ویدئو) روایتی از خلاقیت هوتن شکیبا برای صداپیشگی «بچه»