Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@23:37:33 GMT

7روش ساده و مؤثر برای پاکسازی ریه

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۶۴۷۴

از سرفه کنترل‌شده تا کوبه‌های قفسه سینه بیشتر افراد به ندرت به محافظت از سلامت ریه‌ها‌یشان فکر می‌کنند اما با انجام بعضی اقدامات ساده می‌توان به بهبود عملکرد و پاکسازی ریه کمک کرد. ناطقان: روش‌های مختلفی برای پاکسازی ریه افرادی که سیگار می‌کشند، افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و یا دارای بیماری‌های مزمن هستند مانند مبتلایان به آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و فیبروز کیستیک، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفس کشیدن در هوای آلوده می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و سلامتی را به خطر بیندازد.

۱. بخار درمانی

بخار درمانی یا استنشاق بخار شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه‌ها در تخلیه مخاط است. افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی ممکن است در هوای سرد یا خشک، علائمشان بدتر شود. این آب و هوا می‌تواند غشای مخاطی مجاری تنفسی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند. برعکس، بخار، گرما و رطوبت را به هوا می‌افزاید، که ممکن است باعث بهبود تنفس و از خشکی درآوردن مخاط داخل مجاری تنفسی و ریه‌ها شود.

۲. سرفه کنترل‌شده

سرفه راهی است که بدن می‌تواند سموم موجود در مخاط را دفع کند. سرفه کنترل شده باعث شل‌شدن مخاط اضافی در ریه‌ها شده و آن را از طریق مجاری تنفسی به بالا می‌فرستد. افراد مبتلا به COPD می‌توانند برای پاکسازی ریه‌ها از مخاط اضافی، این تمرین ها را انجام دهند:

با شانه‌های آرام، روی یک صندلی بنشینید و هر دو پا را روی زمین صاف نگه دارید.

 - بازو‌ها را روی شکم جمع کنید.

- به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.

- در حالی که به جلو متمایل هستید، بازدم را به آرامی بیرون دهید و دست‌ها را به سمت معده فشار دهید.

- هنگام بازدم ۲ یا ۳ بار سرفه کنید، دهان را کمی باز نگه دارید.

- به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.

 - استراحت کنید و در صورت لزوم، تمرین را تکرار کنید.

۳. مخاط را از ریه‌ها تخلیه کنید

تخلیه وضعیتی، شامل دراز کشیدن در موقعیت‌های مختلف برای استفاده از جاذبه برای از بین بردن مخاط از ریه‌ها است. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا جلوگیری از عفونت‌های ریوی کمک کند. روش‌های تخلیه وضعیتی بسته به موقعیت متفاوت است:

-  به پشت، روی زمین یا تخت دراز بکشید.

- برای اطمینان از پایین‌تر بودن قفسه سینه از باسن، بالش‌ها زیر باسن را قرار دهید.

- به آرامی از طریق بینی بدمید و از طریق دهان بازدم دهید.

- هر بازدم باید دو برابر دم بکشد، که به آن تنفس ۱: ۲ گفته می‌شود. این مراحل را چند دقیقه ادامه دهید.

- بر روی پهلو به یک طرف دراز بکشید، سر را روی بازو یا بالش قرار دهید.

- زیر بالاتنه بالش بگذارید.

-  الگوی تنفس ۱: ۲ را تمرین کنید. چند دقیقه ادامه دهید و در طرف دیگر تکرار کنید.

- روی شکم خود یک دسته بالش را روی زمین قرار دهید.

-با شکم روی بالش‌ها دراز بکشید. یادتان باشد که باسن را بالای سینه نگه دارید.

-برای پشتیبانی، بازو‌ها را زیر سر تا کنید.

 - الگوی تنفس ۱: ۲ را تمرین کنید و چند دقیقه ادامه دهید.

۴. ورزش کنید

ورزش منظم می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. اگرچه ممکن است ورزش برای افرادی که دچار بیماری مزمن ریه هستند دشوارتر باشد، این افراد همچنین می‌توانند از ورزش منظم بهره‌مند شوند. افرادی که مبتلا به COPD، فیبروز کیستیک یا آسم هستند باید قبل از شروع یک رژیم جدید ورزشی با یک متخصص بهداشت مشورت کنند.

۵. چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند. مطالعه‌ای که اخیراً روی بیش از یک هزار بزرگسال در کره جنوبی انجام گرفت، نشان داد که افرادی که حداقل ۲ فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، عملکرد ریه آن‌ها بهتر از کسانی است که هیچ کدام را نمی‌نوشند.

۶. غذا‌های ضد التهاب

التهاب مجاری تنفسی می‌تواند تنفس را دشوار کرده و باعث احساس سنگینی و گرفتگی قفسه سینه شود. خوردن غذا‌های ضد التهاب می‌تواند التهاب را کاهش دهد تا این علائم تسکین یابد. خوراکی هایی که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند عبارتند از زردچوبه، سبزیجات،گیلاس، بلوبری، زیتون،گردو، لوبیا، عدس.

۷. کوبه‌های قفسه سینه

تمرین‌های کوبه‌ای روش موثر دیگری برای از بین بردن مخاط اضافی از ریه‌هاست. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا درمانگر تنفسی از حجامت برای ضربه زدن ریتمیک به دیواره قفسه سینه استفاده می‌کند تا مخاط حبس شده در ریه‌ها خارج شود. ترکیب ضربات قفسه سینه و تخلیه وضعیتی می‌تواند به تخلیه مجاری تنفسی از مخاط اضافی کمک کند. منبع: فارس برچسب ها: روش ساده ، پاکسازی ، ریه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: روش ساده پاکسازی ریه پاکسازی ریه مجاری تنفسی بیماری ها قفسه سینه ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۶۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید

آفتاب‌‌نیوز :

رفلاکس اسید می‌تواند یکی از علائم بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) باشد. علائم آن شامل خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس است که به عنوان تنگی نفس نیز شناخته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این بیماری اغلب یک علت زمینه‌ای و گاهی ناشناخته آسم و سایر مشکلات تنفسی است.

زمانی که اسید معده از مری عبور می‌کند، می‌تواند وارد ریه‌ها و گلو شود. آن نواحی را تحریک کند و منجر به مشکلات تنفسی شود، از جمله:

التهاب ریه

اگر اسید در ریه‌ها تنفس شود، می‌تواند باعث التهاب یا تنگ شدن راه‌های هوایی شود و منجر به برونشیت یا ذات‌الریه شود.

تحریک دستگاه تنفسی فوقانی

اگر اسید سیستم تنفسی فوقانی از جمله گلو را تحریک کند، ممکن است ترشح خلط، احتقان قفسه سینه و سرفه را تجربه کنید.

علاوه بر این می‌تواند علائم آسم را برای افرادی که هر دو بیماری را دارند ایجاد کند. اگر رفلاکس اسید درمان نشود، می‌تواند عوارض زیادی ایجاد کند، به ویژه در افرادی که چندین بار در هفته آن را تجربه می‌کنند.

شرایط تنفسی

رفلاکس اسید درمان نشده یا رفلاکس اسید یکی از علل شروع آسم بزرگسالان است. همچنین می‌تواند باعث عفونت سینوسی، زخم و آسیب ریه ناشی از برگشت اسید به ریه‌ها شود.

مشکلات مری

رفلاکس اسید آسیب زیادی به مری می‌زند، لوله‌ای که غذا را از گلو به معده می‌برد. با گذشت زمان، عبور اسید معده به مری می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

تغییر در پوشش مری

سرطان مری

سختی یا درد در هنگام بلع

تنگی مری

رفلاکس اسید درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض دیگری مانند موارد زیر شود:

پوسیدگی دندان

کم خوابی

گلودرد مزمن

چگونه رفلاکس اسید و تنگی نفس را مدیریت کنیم؟

صحبت با پزشک در مورد علائم تنفسی مهم است، به خصوص اگر آسم دارید یا مشکوک هستید که ممکن است به آن مبتلا شده باشید. مدیریت رفلاکس اسید می‌تواند به شما در کنترل و کاهش تنگی نفس کمک کند.

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی

تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر قابل توجهی بر افراد مبتلا به رفلاکس اسید دارد.

از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی (غذا‌های چرب، سرخ شده و تند، کافئین و نوشابه‌های گازدار) که باعث آن می‌شوند خودداری کنید.

دارو‌ها

دارو‌های بدون نسخه و تجویزی می‌توانند به درمان رفلاکس اسید کمک کنند. اگر متوجه شدید که رفلاکس اسید یا تنفس شما به طور ناگهانی بدتر می‌شود، باید با پزشک تماس بگیرید. این امر به ویژه زمانی مهم است که متوجه علائم جدید می‌شوید یا زمانی که علائم موجود شما شروع به تداخل با توانایی شما در انجام فعالیت‌های عادی روزانه می‌کند.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • «اگزمای بهاره» چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • پاکسازی حاشیه پلیس راه رزن از زباله
  • اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟