Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مریدی گفت: این نگرانی وجود دارد که ممکن است سرچشمه های کارون آلوده شوند اما تا این لحظه مواردی از آلودگی نفتی در کارون مشاهده نشده است.

به گزارش برنا؛ شکستگی خط انتقال و نشت نفت در منطقه سرخون استان چهارمحال و بختیاری حدود سه تا چهار هکتار از اراضی این استان را تحت تاثیر قرار داده و در حال حاضر نشت نفت کنترل شده و عملیات پاکسازی و جمع آوری خاک آلوده و انتقال آن به لندفیل در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت بارندگی بدون شک مواد نفتی به سمت دره‌ ها و منابع آبی هدایت می‌شود و باعث انتشار آلودگی خواهد شد. این حادثه برای منابع آبی خوزستان تهدیدکننده نیست اما در صورت انتشار مواد نفتی، اثرگذاری آن خوزستان را نیز تهدید می کند. 

علی مریدی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: شکست خط لوله نفت در استان چهارمحال و بختیاری سابقه دار است. اتفاق اخیر به علت آن که تجهیزات مهار در آن نزدیکی وجود داشته است، به میزان زیادی آسیب وارد نکرده است.

او افزود: نشت نفت در این منطقه بلافاصله با ایجاد مانع و خاکریز مهار شد و به وسیله دستگاه های پمپاژ نیز موادنفتی از منطقه خارج شد و تا پیش از بارندگی ها تلاش می شود تا به صورت 100 درصد موادنفتی تخلیه شود. در مرحله بعد نیز حفاظ هایی ایجاد شد تا این آلودگی وارد سرچشمه های کارون نشود. این نگرانی وجود دارد اما تا این لحظه مواردی از آلودگی نفتی در کارون مشاهده نشده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: نفت به این علت که در آب مخلوط نمی شود به راحتی قابل تفکیک است اما در خاک اثراتی سو گذاشته است. در ادامه ممکن است بارندگی این آلودگی نفتی خاک را منتشر کند. وزارت نفت نیز باید در اولین فرصت اقدام به پاکسازی کند. متاسفانه رفع آلودگی از خاک زمان بر است و باید کارهای زیادی بر روی آن انجام شود.

مریدی ادامه داد: مجموعه نفتی کشور باید در این خط لوله بازنگری کند زیرا از گذشته نیز این لوله مشکلاتی داشته است و باید در اولین فرصت مورد بازسازی قرار گیرد. 

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: طبق قانون به این علت که این اتفاق منجر به آلودگی محیط زیست می شود، منتشر کننده آلودگی باید هم جبران خسارت کند و هم رفع آلودگی کند. طبق قانون خط لوله نفت به محیط زیست آسیب وارد کرده است و اگر جبران نکنند از آن ها شکایت خواهد شد.

او افزود: گونه های جانوری شاخص و قابل مشاهده در این حادثه آسیبی ندیده اند اما جانداران میکروارگانیزم در این حادثه قطعا آسیب دیده اند و از بین رفته اند اما به علت اینکه با چشم مشاهده نیستند معمولا از آن ها صحبتی نمی شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در محدوده چشمه سرخون از دیرباز مشکل آلودگی نفتی وجود داشته است که همواره منشا آن شکست لوله نفت بوده است. این اتفاق در نزدیکی منطقه حفاظت شده محیط زیست رقم خورده است و تاثیراتی بر این مناطق خواهد گذاشت اما نقطه ای که نشت در آن رخ داده است در خارج از محدوده حفاظت شده است.

//انتهای پیام: ۴

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محیط زیست کارون خط لوله نفت سرخون سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۶۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ