Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، از همان روز‌های کودکی عاشق زمستان و بارش برف بودم؛ دیدن زمین سپید تمام غم‌های تکالیف نانوشته‌ام را از یادم می‌برد؛ اینکه شاید مدرسه تعطیل شود و بساط درست کردن آدم برفی با هم محله ای‌ها خاطره یک روز شیرین برفی را برایم رقم بزند. اما بزرگتر که شدم فهمیدم برف و سرما برای خیلی‌ها تصویری جز مصیبت و سرگردانی و یخ زدن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بفرمایید برف با طعم بی تدبیری

در روز‌های گذشته، شرایط ناپایدار جوی، بارش برف و کولاک شدید برای دستگاه‌های خدمت رسان از جمله برق، آزمونی پیش آورد تا میزان توانایی خود را برای مقابله با بحران به نمایش بگذارند؛ آزمونی که نظر به حجم بالای خسارت‌های زیادی نشان داد در کشور ما برداشت درستی از مدیریت بحران وجود ندارد و این مهم با استاندارد‌های جهانی اصلا قابل مقایسه نیست.

از این رو زندگی روزمره ده‌ها هزار تن را مختل و چند صد نفر دیگر را نیز دچار خسارت جانی و مالی کرد تا بار دیگر اثبات شود، به رغم پیشرفت تکنولوژی، هنوز مدیریت صحیح بحران وجود ندارد و بناچار باید در برابر حوادث غافلگیر شد.

مشکلات پیش آمده بر اثر بارش برف، قطع شدن برق به عنوان منبع انرژی ضروری در منازل مسکونی بود که اوج آن را در شهر مهاباد با ساعت‌ها قطع برق بسیاری از اماکن عمومی دیده شد.

باز شکافی مدیریت بحران در حوزه برق

آمار و تاریخچه بحران‌های طبیعی پدیده زلزله و برق و طوفان و سیل و ... در کشور ما ایران خطر آفرین بوده و جان و مال انسان‌ها را تهدید کرده است. مدیریت بحران می‌طلبد اقدامات پیشگیرانه‌ای نه به معنای کنترل بلکه به معنای کاهش اثرات مخرب آن انجام شود. این اقدامات در حوزه مدیریت شهری خود را در قالب آئین نامه‌های اجرایی و مقررات ملی ساختمان و در تمامی حوزه‌های خدمات رسان نشان می‌دهد. در طراحی کلی جغرافیای شهری و روستای می‌توان از تهدیدات این پدیده کاست و در جهت کنترل و هدایت خسارات آن گام‌های موثری برداشت. حال سوال این است: آیا دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های مدیریت بحران در حوزه برق تعریف شده است؟ 

حالا راهکار و برنامه ها‌ی مناسب برای مقابله و رفع این معضل چیست؟ 

با توجه به اینکه ایران هشتمین کشور از لحاظ دارا بودن منابع خورشیدى در جهان است اما تولید برق کشور از منابع تجدید پذیر در حال حاضر کمتر از یک درصد است.

٨٠٪‏ سطح کشور در ۳۰۰ روز سال تابش خورشید با شدت بالا دارد و در استان ما این عدد حداقل ۲۵۵ روز است که به نظر می‌رسد استفاده از این نعمت بتواند به جلوگیری از قطعی برق و مختل شدن کار روزانه ادارات و دیگر دستگاه‌های اجرایی؛ مصرف منازل و بخش کشاورزی و صنعتی کمک کند.

بیش از ۳۱۲ هزار میلیون کیلو وات ساعت برق در کشور تولید می‌شود

بیش از ۳۱۲ هزار میلیون کیلو وات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌های کشور توسط بخش بخار واحد‌های سیکل ترکیبی، نیروگاه‌های برق‌آبی، اتمی و انرژی‌های نو و بدون استفاده از سوخت و یا سوخت اضافی فسیلی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید

وعده برق و آب مجانی امروز عملی شد/ جنگ سه ساله اقتصادی از جنگ هشت ساله بدتر بود

کشور در یک قدمی قطع برق/ راه مقابله با خاموشی چیست؟

بر اساس گزارش معاونت برق و انرژی این وزارتخانه، از ۳۱۲ هزار و ۶۵۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی در سال گذشته، ۷۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد کیلووات ساعت بدون استفاده از سوخت یا سوخت اضافی فسیلی بوده که معادل ۲۵.۴ درصد است.

در زمان حاضر هم ظرفیت قابل تبدیل به سیکل ترکیبی ۷۵۰۰ مگاوات است که در قالب قرارداد‌های بیع متقابل در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

آیا تجهیزات مناسب برای رفع بحران‌ها در اختیار شهرستان‌ها توسط ستاد برق قرار گرفته است؟

با وجود تولیدات برق در کشور، اما اخیرا اداره برق شهرستان مهاباد به بحران مدیریت ناکارآمدی در آمده است.

بله بارش اندک برف پاییزی که آن هم توسط هواشناسی بله موقع هشدار داده شده بود موجب قطع برق در محدود وسیع جغرافیایی شهرستان مهاباد شده است.

نشان داد علاوه بر اینکه مدیریت توزیع برق اقدامات پیشگیرانه‌ای نداشته و مدیریت مناسبی نیز برای رفع بحران ندارد.

قطع برق بیش از ۱۰۰ روستا و شهر مهاباد، عدم پاسخ به تماس‌های مردمی، عدم اطلاع رسانی مناسب، برخورد ناشایست برخی از کارکنان برق، البته با گذشت بیش از چندین ساعت و وارد کردن خسارت به شهروندان، کشاورزان، دامداران، حوزه سلامت و محیط زیست و ... برق دایر شد، آیا می‌دانید تولید برق چقدر گران قیمت است؟ آیا هزینه انرژی توزیع نشده محاسبه شده و یا عوامل ناشایست برخورد شد؟

 

 یکی از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب روش تولید برق، موضوع قیمت تمام شده برق تولیدی است که موجب توجیه پذیری اقتصادی ساخت نیروگاه می‌شود.

محاسبات انجام گرفته نشان می‌دهد نیروگاه‌های زغال سوز برق ارزان‌تری نسبت به نیروگاه‌های حرارتی موجود در کشور تولید می‌کنند، اما با این وجود جایگاهی در سبد برق تولیدی کشور ندارند.

شاخص هزینه هم تراز شده برق یا LCOE یکی از راهکار‌های محاسبه قیمت تمام شده برق نیروگاه است. در این روش تمام هزینه‌های تولید برق شامل هزینه سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه، هزینه سوخت مورد نیاز و هزینه تعمیر و نگهداری به ازای هر واحد برق تولیدی محاسبه می‌شود.

جدول ۱ هزینه تمام شده برق تولیدی از نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و زغال سوز

 

محاسبات نشان می‌دهد (جدول ۱) در نرخ تنزیل ۱۰ درصد هزینه هم‌تراز شده برق تولیدی از نیروگاه زغال سوز با استفاده از زغال داخلی و وارداتی به ترتیب ۳.۱ و ۳.۵ سنت بر کیلووات ساعت است. در این محاسبه قیمت زغال سنگ داخلی با توجه به مطالعات انجام گرفته ۳۵ دلار بر تن و ارزان‌تر از قیمت زغال سنگ وارداتی در نظر گرفته شده است؛ زیرا با توجه به امکان حمل و نقل زغال سنگ از طریق خطوط ریلی، هزینه هر تن زغال که از طبس تا بندرعباس انتقال یابد از قیمت زغال فوب خلیج فارس ارزان‌تر است؛ از طرفی معادن زغال سنگ حرارتی کشور در مقایسه با زغال وارداتی از هزینه تمام شده کمتری برخوردارند؛ اما تاکنون به دلیل نبود نیروگاه زغال سوز در کشور این معادن بدون استفاده باقی مانده‌اند.

 

 

با در نظر گرفتن قیمت گاز ۲۰ سنت بر متر مکعب، قیمت تمام شده برق تولیدی از نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و بخاری به ترتیب ۷.۲ و ۴.۷ و ۷.۱ سنت بر کیلووات ساعت به دست آمده است [۱]؛ به عبارتی دیگر با مقایسه قیمت برق تولیدی از نیروگاه‌های زغال سوز با این نیروگاه‌ها نتیجه می‌شود قیمت برق تولیدی از نیروگاه زغال سوز ارزان‌تر از تمامی نیروگاه‌های فعلی حرارتی کشور است. اما به دلیل اینکه وزارت نیرو هزینه گاز مصرفی نیروگاه‌ها را نمی‌پردازد، هزینه تمام شده برق از نیروگاه‌های گازی بسیار ارزان‌تر به نظر می‌رسد؛ و این وزارت‌خانه تمایل دارد همچنان بجای احداث نیروگاه‌های زغال سوز، نیروگاه‌های گازی جدید بسازد؛ لذا با توجه به شرایط موجود یعنی قیمت ارزان برق تولیدی از نیروگاه‌های زغال سوز در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی، وجود منابع زغال سنگ حرارتی در کشور و حضور شرکت‌های باسابقه در حوزه نیروگاه سازی در کشور؛ حرکت به سمت بهره‌گیری از زغال سنگ در سبد برق کشور می‌تواند گامی عملی در بهره‌گیری صحیح از منابع ارزشمندی، چون گاز طبیعی مصرفی نیروگاه‌ها در زنجیره‌ای با ارزش افزوده بیشتر باشد.

تاثیرگذاری سیستم GIS بر کاهش تلفات برق

ویژگی مشخصی که سیستم GIS دارد این است که مجموعه اطلاعات و داده‌ها را حول محوری به اسم مکان پردازش و تحلیل می‌کند و زمانی که با اطلاعات زمانی تلفیق می‌شود، افزایش کارایی می‌تواند در تجزیه و تحلیل‌ها کمک بسزایی داشته باشد.

 "توسعه پایدار"، "مدیریت ریسک"، "مدیریت حریم"، "مدیریت پایداری شبکه"، "مدیریت بحران"، "مدیریت مشترکان"، "تولید بهینه"، "پیش‌بینی و شبیه‌سازی"، "محیط زیست" و "مدیریت توسعه شبکه" از مزایای استفاده از GIS در صنعت آب و برق است.

به گفته محمد صالح اولیا معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو، سیستم GIS کاربرد‌های مختلفی در شبکه‌های آب و برق و موضوعات دیگر دارد و به نوعی تحولی در سیستم‌های اطلاعات است.همزمان با روز جهانی GIS در محل وزارت نیرو اولین وبینار تخصصی GIS در صنعت آب و برق برگزار شد.

لزوم به کارگیری سیستم GIS در فرآیند‌های تصمیم‌گیری در مدیریت وزارت نیرو

اولیا با اشاره به لزوم به کارگیری سیستم GIS در فرآیند‌های تصمیم‌گیری در مدیریت وزارت نیرو اظهار کرد: با توجه به پیوندی که فعالیت‌های وزارت نیرو با این سیستم دارد، می‌توانیم در صورت به کارگیری آن شاهد افزایش بهره‌وری، تصمیم‌گیری عاقلانه با سرعت بالا و بهینه‌سازی تصمیمات باشیم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: خوشبختانه حجم و کیفیت فعالیت‌های انجام شده در این مدت نشانگر بلوغ نسبی حوزه GIS در وزارت نیرو بوده و امیدواریم که این نشست بتواند کمکی در جهت ارتقای جدی در فعالیت GIS داشته و شاهد دستاورد‌های گسترده در این زمینه باشیم.

 



اولیا با بیان اینکه نفس سیستم‌های اطلاعاتی اهمیت خاصی دارد، اظهار کرد: امروز انسان‌ها فراتر از اطلاعات و عصر اطلاعات زندگی می‌کنند و همه می‌توانیم گستردگی و عمق این مهم در زندگی را درک کنیم.

او با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر اهمیت به کارگیری داده‌ها و اطلاعات قابل عمل به صورت غیرحضوری گفت: موضوع اطلاعات به قدری اهمیت پیدا کرده که ما به همه اطلاعات توجه نمی‌کنیم و تنها به اطلاعاتی که می‌تواند ما را در مدیریت، تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های روز‌مره تاثیرگذار باشد توجه می‌کنیم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: با توجه به ماموریت خاصی که وزارت نیرو در تامین مهم‌ترین زیرساخت‌های کشور از جمله آب، برق و انجام خدمات فاضلاب برعهده دارد و همه این خدمات در بستر مکان شکل می‌گیرد، سیستم GIS دارای توانایی گسترده‌ای در این زمینه است.

او با اشاره به پیوند فعالیت‌های مختلف وزارت نیرو با سیستم GIS تصریح کرد: اهمیت این سیستم در وزارت نیرو می‌تواند در موضوعات مختلف تاثیر‌گذار بوده و نقش مثبتی برای پیشبرد اهداف ایجاد کند.

اولیا افزود: گستردگی خدمات آب و برق در دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیازمند بررسی و استفاده از این سیستم بوده که ماحصل مدیریت بهتر را ایجاد می‌کند.

او گفت: در وزارت نیرو این سیستم در موضوعات مختلف از جمله شناسایی مشکلات، تجزیه و تحلیل و حتی ارائه راه‌حل‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با اشاره به تدوین اسناد بالادستی یادآور شد: فعالیت‌هایی در خصوص بررسی و استفاده از این سیستم شروع شده که در نیمه راه هستیم و امیدواریم با جمع آوری، ثبت و به‌کارگیری داده‌ها قدم‌های مهم‌تر و بیشتری در سطح ستاد و شرکت‌ها برداشته شود.

 آزرم دهستانی منفرد مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو در این جلسه با اشاره به اهداف برگزاری این وبینار اظهار کرد: هدف این وبینار به اشتراک‌گذاری تجارب و راهکارها، انتشار یافته‌های نو و تدوین سیاست‌های جدید وزارت نیرو در مورد سیستم‌های مکانی است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو با اشاره به هدف و چشم‌انداز کلان فناوری و اطلاعات مکانی در وزارت نیرو تصریح کرد: "افزایش بهره‌وری فرآیند‌های صنعت آب و برق به کمک‌GIS"، "حذف رویکرد جزیره‌ای نسبت به اطلاعات مکانی در صنعت"، "ایجاد نظام یکپارچه اطلاعاتی مکانی در صنعت آب و برق و انرژی" و "تولید و نگهداری اطلاعات و تحلیل مکانی قابل اعتماد" از اهداف وزارت نیرو در این زمینه است.

او در پایان با بیان اینکه تدوین اسناد بالا دستی جزو اولویت‌های وزارت نیرو است، گفت: تدوین نظام‌نامه اطلاعات مکانی وزارت نیرو سال ۸۸ تصویب شده و امسال مورد بازنگری قرار گرفته است؛ در این اسناد به‌ویژه "چشم انداز و سند راهبردی فناوری اطلاعات مکانی" و "شرح خدمات پروژه درگاه اطلاعات مکانی وزارت نیرو" تکمیل و دیگر اسناد در آینده‌ای نزدیک تصویب و تدوین خواهد شد.

برق مجانی بیشتر شامل حال روستاییان می‌شود / از لحاظ آب و برق، می‌توانیم خود را با کشور‌های پیشرفته مقایسه کنیم

سیزدهم مهر امسال بود که حسن روحانی رئیس جمهور با ابراز خوشحالی برای دادن پاداش به کم مصرف ها، گفت: وزارت نیرو پیشنهاد برق مجانی را ارائه کرد و این پیشنهاد در دولت تصویب شد و سی میلیون نفر از دو ماه آینده پولی برای مصرف برق نمی‌دهند و تا زمانی که کم مصرف هستند، برق آن‌ها مجانی است.

این یکی از آرزو‌های ما بود که هدیه‌ای به مردم کم درآمد و کم مصرف برق بدهیم. این طرح بیشتر شامل حال روستاییان می‌شود.

رئیس جمهوری افزود: مردم روستای مانند شهر باید از نعمت‌ها و فرصت‌های اساسی و امکانات راه، برق، آب، مخابرات و گاز برخوردار باشند و آبادانی در روستا یعنی حرکت معکوس در زمینه مهاجرت و همچنین خدمت به مردم در همه روستا که این کار بزرگ و عظیمی است.

روحانی با ابراز خوشحالی برای دادن پاداش به کم مصرف ها، تصریح کرد: وزارت نیرو پیشنهاد برق مجانی را ارائه کرد و این پیشنهاد در دولت تصویب شد و سی میلیون نفر از دو ماه آینده پولی برای مصرف برق نمی‌دهند و تا زمانی که کم مصرف هستند، برق آن‌ها مجانی است. این یکی از آرزو‌های ما بود که هدیه‌ای به مردم کم درآمد و کم مصرف برق بدهیم. این طرح بیشتر شامل حال روستاییان می‌شود.

سنگینی برف باری شد بر دوش مردم

زهرا خانم ساکن روستای خلیفان است که در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  هوا تاریک بود و سرد؛ دستانم در حال یخ زدن بود و به اجبار از آن جمع پر از محبت جدا شدم. به آسمان و هوای ابری نگاه می‌کنم و اینبار برخلاف تمام سال‌های زندگیم هرگز دوست نداشتم هیچ کجای دنیا برف بیاید چرا که با بارش برف برای این روستا اوضاع از همینی که هست بدتر می‌شد و آن‌ها بی برق‌تر از قبل می‌شدند.به امید روزی که مسئولان بدانند مدیریت بحران یک هنر است، هنری زیبا که استفاده معقول و درست برق از مدیریت بحران نمود آن است.

با وجود اینکه شرکت برق منطقه‌ای مهاباد به روایتی از سال ۱۳۴۶ کار خود را آغاز کرد؛ یعنی نخستین شهرستان استان آذربایجان غربی بعد از شهرستان ارومیه بود که تشکیلات رسمی و اداری برق کشور در آن تاسیس شد، مهاباد به واسطه سد احداثیِ نیروگاه برق بخشی از برق خود و حتی شهرستان مرزی سردشت را تامین کرد.

اما با گذشته ۵ دهه از تاسیس شرکت برق منطقه ای مهاباد هنوز با بارش های برف برخی از روستا‌های بخش خلیفان دچار قطعی و نوسانات شدید برق می شوند.

نسرین خانم یک خیاط با سابقه است که سالها در مهاباد لباس‌های محلی می‌دوزد. اما اخیرا قطعی‌های گاه و بی گاه برق سرعت کار او را مختل کرده است که در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل بارش شدید برف برخی از محلات مهاباد دچار قطعی و نوسان برق شده بودند که با قطعی برق سفارش‌های روزانه ام نا تمام می‌ماند و تعداد لباس های تولیدی خیلی کم شده و  دیگر مثل سابق نیست؛ چون سفارش کمتری می‌گیرم، در نتیجه درآمدم کمتر شده است.

خساراتی که هنوز برآورد نشده است

تاکنون از میزان خسارت‌ احتمالی بر شبکه توزیع برق شهرستان به دلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید گزارشی منعکس نشده است.

با توجه به اینکه مهاباد دومین شهرستان آذربایجان غربی از لحاظ سابقه تاسیس شرکت برق است اما در این باره  وضعیت برق منازل دو دوره مورد بحث را  از کاک محمود سراوانی ۶۷ ساله اهل مهاباد پرسیدم، او به خبرنگار ما گفت: اگر چه کار زیادی در مملکت باقی است تا انجام گیرد و سطح رفاه مردم بالاتر برود، اما شهرمان با کوچکترین حوادث طبیعی بدون برق می‌شود. 

 

کاک محمود افزود: ما که در روستا زندگی می‌کنیم با کوچکترین بارش برف برق ما قطع می‌شود و ما در مواقع قطعی برق با مشکلات عدیده ای مواجه می شویم و متاسفانه با پیگیری زیاد اما مسئولان پاسخگو نیستند و ما مجبور هستیم شب ها  در تاریکی به سر ببریم.

 

بیشتر بخوانید

قطعی برق در برخی از مناطق شهری ارومیه

فرسودگی تجهیزات یکی از علت‌های قطعی برق در خوزستان است


اما چه کسی جوابگوی خسارت های ناشی از نوسانات و قطعی مکرر برق است؟

حالا مسئولان شهرستان مهاباد بعد از پیگیری های متعدد مشترکان و پس از گذشت یک هفته از اتفاقات قطعی برق تازه به فکر هرس درختان برای جلوگیری از قطع برق افتادند.

بعد از شروع چندین روز بدون برنامه خاص و تحلیل کارشناسی، چاره‌ای اندیشیدند که سرانجام آن هم به وارد شدن خسارت جدید به بدنه محیط زیست و قطع اشجار در تمامی شهرستان‌های استان شد.
اقدامی که بیشتر شبیه شو آف و اجرای نمایش با گرفتن چند عکس یادگاری به پایان رسید که این امر نشان دهنده، ادامه روند  سیکل معیوب و مدیریت ناصحیح  است.

جا دارد مدیران استان آذربایجان غربی استراتژی و برنامه مناسبی برای مدیریت بحران در تمامی حوزه‌ها را از نو تعریف و بازنگری کنند و همچنین تمهیدات مناسبی در شهرستان‌ها برای رفع فرسودگی تاسیات برق در نظر بگیرند.

این‌ها بخش کوچکی از خواسته مردم فهیم مهاباد، استان و ایران است که در این شرایط خاص بحرانی  شیوع ویروس کرونا و اوضاع نامناسب اقتصادی؛ عدم تامین انرژی پایدار و مناسب می‌باشد. 

با عنایت به توسعه ساخت وسایل برقی در همه سطوح و فراگیر شدن آن در زندگی امروزه و وابستگی کامل جامعه به آن، تنها در خاموشی‌های موقت بیشتر و بیشتر اهمیت و تاثیرگذاری خود را نمایان می‌سازد.

اگر چه مردم از نعمت برق بهره مند هستند؛ اما پاسخ شرکت توزیع برق به این سوالات و موضوع های مطرح شده همانند نوش دارویی بعد از مرگ سهراب است.

گزارش از سپیده خشمن

انتهای پیام / س خ

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران اقتصادی مدیریت بحران توزیع برق مصرف برق برق تولیدی از نیروگاه نیروگاه های زغال سوز نیروگاه های گازی شده برق تولیدی اطلاعات مکانی وزارت نیرو وزارت نیرو صنعت آب و برق کیلووات ساعت مدیریت بحران تمام شده برق سیکل ترکیبی تصمیم گیری تولید برق زغال سنگ مصرف برق ارزان تر قطعی برق بارش برف سیستم GIS کم مصرف قطع برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۶۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد

عبدالرسول پیشاهنگ در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با وزیر نیرو به عملکرد صنعت برق حرارتی در طول سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: سال قبل ۳۸۹ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه‌های کشور تولید شده است که نیروگاه‌های حرارتی با تولید ۳۶۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی بالغ بر ۹۲.۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، ادامه‌داد: ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سال گذشته به ۹۸ درصد رسیده بود که در تلاشیم امسال نیز عملکرد بسیار مناسبی را در این بخش به ثبت برسانیم.

پیشاهنگ با تاکید بر اینکه بازده نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال گذشته از ۳۹.۱ درصد به ۳۹.۳ درصد رسیده است، گفت: در دولت سیزدهم به منظور کاهش ناترازی میان تولید و مصرف برق، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری، برنامه‌ای برای افزایش ۲۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این راستا تاکنون هشت هزار و ۹۶۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است، اضافه‌کرد: این اقدام از طریق سنکرون ۴۶ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۵۸۴ مگاوات، ۲ هزار مگاوات افزایش توان عملی و رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده و تا پایان دولت سیزدهم نیز ۹ هزار و ۱۶۱ مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده خواهد شد.

ایران نهمین تولیدکننده برق حرارتی جهان

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم به ۷۵ هزار و ۵۸۴ مگاوات رسیده است، افزود: در حاضر ۶۲۸ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۵ نیروگاه کشور وظیفه تامین ۹۴ درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند و کشورمان به لحاظ ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی رتبه نهم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد نیروگاه‌های کشور ساخت داخل است، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های کشور توسط متخصصان داخلی ساخته می‌شود و تا پایان سال نیز با تولید پره‌های توربین کلاس F (با بازده بالا) در کشور، کاملا در عرصه ساخت این نوع توربین‌ها بی‌نیاز خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم تولید برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است؛ بدین منظور همکاران پرتلاش صنعت نیروگاهی کشورمان از مهرماه سال گذشته به منظور افزایش آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای ورود به روزهای اوج مصرف برق تابستان امسال افزون بر ۱۰۴ هزار مگاوات( تعمیرات ۲ و یا چند باره برخی واحدها) برنامه تعمیرات نیروگاهی را در دستور کار قرار داده‌اند.

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

پیشاهنگ با بیان اینکه ۹۸ درصد از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی عملیاتی شده است، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است طی چند روز آینده با اتمام برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش ضمن ثبت رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی کشور، شاهد آمادگی کامل این واحدها برای ورود به فصل گرم سال باشیم.

وی تاکید کرد: پرسنل صنعت برق حرارتی از ماه‌ها قبل به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا با انجام به موقع برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی، افتتاح واحدهای جدید نیروگاهی، ارتقای ظرفیت عملی و رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی موجود بتوانند بخش اعظم برق مورد نیاز پیک تابستان امسال مشترکان سراسر کشور را به صورت بی‌وقفه تامین کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۲ هزار میلیارد تومان به حساب تولیدکنندگان برق
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد
  • رشد چشمگیر احداث نیروگاه های خورشیدی در استان سمنان
  • ۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد
  • حقوق کارگران در موعد مقرر پرداخت شود
  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!