Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در باب نزدیکی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: بسیاری از مداحان معروف اردبیل به جمهوری آذربایجان دعوت می‌شوند تا در مراسم آن‌ها به مدیحه سرایی بپردازند و از طرف مقابل در شهر گنجه ایران نیز مداحان آذربایجانی حضور می‌یابند و با زبان آذری به مداحی می‌پردازند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ نقش فرهنگ اصولاً در بین ملت‌ها از اهمیت ویژه و فوق العاده‌ای برخوردار است به ویژه در مورد کشورهاییکه از تمدن و فرهنگی غنی برخوردارهستند و برای ورود به این عرصه با اتکا به تمدن ۲۵۰۰ ساله خود می‌توانند تعاملات سازنده، اثرگذارو قابل توجهی را در نقاط مختلف جهان ارائه دهند و با معرفی سازنده از آداب، رسوم و فرهنگ غنی خود به دستاورد‌های چشم گیر در عرصه تعاملات با جهان دست یابند، جمهوری اسلامی نیز البته با برخورداری از این پتاسیل ارزشمند که نتیجه تلفیق بی بدیل سبک زندگی و فرهنگ ایرانی - اسلامی با یکدیگر است قادر خواهد بود تا به تعاملات و روابط گسترده با کشور‌های مختلف جهان در عرصه فرهنگ دست یابد و به مدد گشایش دروازه‌های فرهنگی به رونق در سایر بخش‌های مهم ازجمله سیاست و اقتصاد نیز نایل آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  به بهانه شعر خوانی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در مراسم نظامی نیرو‌های جمهوری آذربایجان و بیان  ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بر آن شدیم تا دربخش دوم پرونده «دیپلماسی فرهنگی» به سراغ محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان برویم و از او درخصوص قرابت فرهنگی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان بپرسیم.   وی در خصوص مشترکات دو ملت ایران و آذربایجان معتقد است: دو ملت اشتراکات فراوانی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر دارند مردم در جمهوری آذربایجان به لحاظ دینی مسلمان هستند گرچه در آذربایجان به دلیل اینکه  ۷۰ سال زیر یوق شوروی قرار داشت گرفتار دین ستیزی  بود و تمام شعائر اسلامی را از بین رفته شده بود و مراسم عزاداری و بزرگداشت آیین‌های اسلامی به صورت مخفیانه انجام می‌شد، اما هیچ کدام از این‌ها باعث نشد مردم آذربایجان از اسلام دور شوند و بعد از فروپاشی شوروی آن‌ها به تدریج به اسلام گرویدند و اسلام به شدت در این منطقه رشد و توسعه پیدا کرد.   *مردم آذربایجان شیعه اثنی عشری هستند و مانند ایرانیان برای امام حسین(ع) عزداری برپا می کنند
پاک آیین مسئله دیگر مشترک بین جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان را مذهب مردم دو کشور دانست و تصریح کرد: هر دو کشور مذهب شیعه اثنی اعشری دارند و فصول مشترک تشیع دارند مردم آذربایجان در محرم مانند ایرانیان مراسم بزرگداشت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را با شکوه برگزار می‌کنند.   در ایام سوگواری اباعبدالله بسیاری از مداحان مطرح اردبیلی به جمهوری آذربایجان دعوت می شوند
پاک آیین ادامه داد: حتی بسیاری از مداحان معروف اردبیل به جمهوری آذربایجان دعوت می‌شوند تا در مراسم آن‌ها به مدیحه سرایی بپردازند و از طرف مقابل در شهر گنجه ایران نیز مداحان آذربایجانی حضور می‌یابند و با زبان آذری به مداحی می‌پردازند.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: اشتراکات دو کشور به همین جا ختم نمی‌شود و مردم جمهوری آذربایجان مراسم شب‌های ماه رمضان و شب‌های قدر مانند قرآن بر سر گرفتن و شعائری از این دست را نیز همواره با شکوه اجرا می‌کنند که البته یکی از مسائل مهم تاثیرگذار در نشر این فرهنگ رفت و آمد مردم دو کشور با قانون لغو روادید بین آن‌ها بود.
*مردم آذربایجان هر 4 چهارشنبه اسفند را مراسم برگزار می کنند وبه آخرین آن چهارشنبه آتش می گویند
وی نقطه اشتراک دیگر بین مردم دو کشور را برگزاری آداب و رسوم نوروزباستانی دانست و خاطر نشان کرد:به لحاظ فرهنگی نیز دو کشور به یکدیگر نزدیکند و آداب و رسوم آن‌ها مثل مردم آذری زبان ایران است به طور مثال آن‌ها نیز مراسم چهارشنبه سوری را برگزار می‌کنند با این تفاوت که هر4 چهارشنبه اسفند ماه را مراسم دارند و چهارشنبه سوری برگزار می‌کنند و هر یک از آن‌ها چهارشنبه‌های آب، خاک، باد و آخرین آن را چهارشنبه آتش می‌گویند.

پاک آیین تصریح کرد:مردم آذربایجان عید نوروز را مثل ایرانیان برگزار می‌کنند و در این ایام به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و رسم و رسوماتی، چون عیدی دادن، شیرینی پختن و تهیه آجیل را در آمد و شد‌های خود قرار می‌دهند.   * مردم آذربایجان زیارت امام رضا(ع) را مانند حج بزرگ و با اهمیت می‌دانند
سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان غذا‌های معروف جمهوری آذربایجان را شامل دلمه و کوفته تبریزی و کباب‌هایی شبیه کباب‌های ایرانی عنوان کرد و ادامه داد: گذشته از این مسائل مردم این کشور ارزش و احترام زیادی برای زیارت امام رضا (ع) قائل هستند زیارت امام رضا را مانند حج بزرگ می‌دانند و برایشان ارزش زیادی قائل هستند.
وی ادامه داد: موسیقی مشترک دو کشور موسیقی عاشیق لر است که شهر‌های ترکی در ایران و آذربایجان به آن پایبند هستند و ادبیات مشترک در بین مردم دو کشور ادبیات فرک لر است و شعر‌هایی را با این ادبیات بیان می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران آذربایجان فرهنگ مشترک دیپلماسی فرهنگی سابق ایران در جمهوری آذربایجان بسیاری از مداحان مردم آذربایجان برگزار می کنند زیارت امام رضا مردم دو کشور دعوت می شوند دو ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۶۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی

تین نیوز

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت پایانه مرزی کلاله آغبند مصمم بوده و با جدیت کار را پیش می برند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، داریوش امانی در بازدید از محل ساخت این پایانه در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به این ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به موازات آن پل روی رودخانه ارس را می سازد.

داریوش امانی با بیان اینکه فاز اول این پایانه و پل روی رودخانه در مدت یک سال ساخته خواهد شد افزود: این طرح از اول امسال آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم هستند تا در مدت معین کار را به سرانجام برسانند.

وی با بیان اینکه برای آزاد سازی زمین و پیش بینی سایت موقت، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: کل این پایانه در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار ایجاد خواهد شد که در فاز اول هشت هکتار در حال آماده سازی است.

رئیس سازمان راهداری کشور گفت: این طرح در قالب شبکه بزرگراهی ایران راه با هدف افزایش ترانزیت اجرا می شود و در این زمینه قرار است جاده نوردوز به کلاله را نیز چهاربانده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد اولیه با پیمانکار برای چهاربانده کردن این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود پنج هزار میلیارد تومان است، افزود: پیش بینی می شود پس از ساخت گذرگاه ارس و پایانه مرزی کلاله اغبند، بخش زیادی از ترانزیت کشور همسایه جمهوری آذربایجان از این مسیر انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • دعوت امام جمعه ایلام از نخبگان برای ارتقاء فرهنگ کار
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • اجرای پرشور برنامه های انقلابی در اسلامشهر اهمیت فراوانی دارد