Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: چون الماس می‌ماند و رنگی سبز مانند درخت صنوبر دارد، گلبرگ‌هایش چون برف، سفید و زمستان را یادآور می‌شود و رنگ طلایی در میانه این گلبرگ‌ها علاوه بر نمایش گرما و زیبایی خورشید، یادآور طلا، سکه و البته اقتصاد است؛ آنچه در موردش می‌گوییم گلی خوشبو، معطر و زیبا به نام گل«نرگس» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فصلی که پایان زندگی درختان و گیاهان است، زیباییش را به رخ می‌کشد و چشم نوازی می‌کند؛ استان ایلام یکی از مهمترین مناطق کشور برای توسعه کشت گل و گیاهان مختلف است، با توجه به رویکرد جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حمایت از کشت این محصولات، نیاز است مسوولان اجرایی شهرستان زمینه لازم برای فروش این محصول را فراهم کنند.

امروزه توسعه کشت گل و گیاه در مناطق مختلف کشور باعث درآمدزایی بسیار خوبی برای مردم شده است؛ با توجه به مشکل و دغدغه عمومی مردم( بیکاری) در مناطق محروم قطعاً توسعه کشت گل و گیاه باعث رونق بسیار خوبی در آن مناطق خواهد شد.

گل نرگس از جمله گل‌هایی است که دارای ارزش دارویی و صنعتی است و در درمان بیماران دچار افسردگی، آلزایمر و بیمارانی که دچار سردردهای مبهم هستند استفاده می‌شود؛ گیاهان دارویی به دلیل آستانه تحمل بالا در برابر تنش‌های محیطی و نیاز کم به منابع آبی، برای کشت در شرایط سخت اقلیمی مناسب هستند و به دلیل نیاز کمتر به عملیات خاکی باعث کاهش فرسایش خاک می‌شوند.

مرتضی مرادزاده کارآفرین ۳۷ ساله‌ای است که با ۳ هکتار سطح زیر کشت در مجموع ۲۰۰ هکتار آبی و دیم توانسته برای خود درآمد و اشتغال ایجاد کند.

سطح برداشت‌ در هر هکتار متفاوت است

مرتضی مرادزاده کارآفرین دره‌شهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سطح برداشت در هر هکتار طی زمان ۵ تا ۷ ساله میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده و سطح برداشت‌ها به نوعی متفاوت است.

وی افزود: همچنین در مزارع آبی و مزارع دیم بسته به ترسالی و خشکسالی ۳۰ تا ۵۰ میلیون در هکتار است و درآمد خوبی از این طریق کسب می‌شود؛ در هر هکتار ۳ نفر به صورت مستقیم و ۸ نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول کار هستند. 

این کارآفرین دره‌شهری ادامه داد: کاشت گل نرگس در هر هکتار سود خوبی دارد به طوری که میانگین سالانه حدود ۶۰ میلیون از این طلای زمینی سود می‌کنیم؛ البته بستگی به شرایط آب و هوایی و بازار کار نیز دارد. 

لزوم ایجاد کارخانجات اسانس گیری در سطح استان

عبدالرضا نوری کارآفرین آبدانانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: خاستگاه تولید این طلای ناب در استان ایلام در شهرستان آبدانان با ۲۱۰ هکتار است؛ ایجاد خط کارخانجات اسانس گیری در سطح استان می‌تواند باعث افزایش سطح زیر کشت این محصول شود. 

وی افزود: از این طریق توانسته‌ام برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کنم که باید گفت بیش‌ترین پخش کننده پیاز نرگس در استان هستیم.

نوری خاطر نشان کرد: امسال ۱۰ تن در هر هکتار پیاز نرگس کاشت کرده‌ام و پیش بینی می‌شود که در هر هکتار به صورت میانگین حدود ۳۰۰ هزار شاخه گل نرگس برداشت شود.

وی گفت: مشکلات حوزه گل نرگس عدم بیمه بوده که این موضوع دغدغه اصلی کشاورزان و تولید کنندگان است.

شهرستان دره‌شهر قطب تولید گل نرگس در ایلام است

محمدعلی اقدسی مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: شهرستان دره‌شهر با سطح زیر کشت ۵۷۰ هکتار و تولید ۳۹ میلیون شاخه گل قطب تولید گل نرگس در ایلام است.

وی افزود: به ازای هر یک هکتار آبی یک نفر و برای هر دو هکتار دیم نیز برای یک نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد شده که جمعا برای حدود ۲۵۰ نفر در این حوزه اشتغال ایجاد شده است. 

مدیر کل جهاد کشاورزی ایلام گفت: ضمنا شهرستان‌های دهلران، آبدانان و دره‌شهر از تولیدکنندگان مهم استانی هستند و با توجه به صرفه اقتصادی مطلوب و اشتغالزایی که کاشت گل نرگس در ایلام دارد با استقبال زیاد کشاورزان مواجه شده و نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

وی تصریح کرد: کاشت گل نرگس به علت ویژگی‌هایی چون نیاز آبی اندک و زودبازده بودن در استان ایلام از رونق خوبی برخوردار است و هر ساله این گیاه نسبت به سال‌های قبل توسعه بیشتری می‌یابد. 

گل نرگس مسکن و آرام بخش است

بابک افراز مدیر باغبانی جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته گل نرگس دارای خواص درمانی چون ضد افسردگی، درمان کننده جوش و ورم و ... است و می‌توان از این گیاه زیبا به عنوان مسکن و آرام بخش استفاده کرد. 

وی افزود: از نظر جغرافیایی نیز کاشت گل نرگس مزایای متعددی دارد از جمله‌ی آن می‌توان به جلوگیری از تخریب، فرسایش اراضی و نیز تغییر کاربری و اختصاص زمین‌های دیم غیر قابل کشت به پرورش گل نرگس اشاره کرد. 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: یکی دیگر از فواید پرورش گل نرگس درآمدزایی بهره برداران از محل فروش این گل است که با توجه به قیمت بالای فروش آن در بازارهای خارج از استان نرگس کاران در صورت حذف واسطه‌ها می‌توانند به سودآوری قابل توجهی دست یابند.

انتهای پیام/ 970813

منبع: فارس

کلیدواژه: ایلام نرگس گیاهان دارویی کشاورزی جهاد کشاورزی ایلام گفت وگو کاشت گل نرگس گل نرگس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبیعت قم در اردیبهشت زیبا

گاهی همه آنچه روح به آن نیاز دارد قدم زدن در دل طبیعت است در ادامه تصاویری از فضای سبز زیبای شهر قم در روزهای اردیبهشتی را مشاهده می‌کنید.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال
  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد
  • طبیعت قم در اردیبهشت زیبا
  • تجمع دانشجویان ایلامی در محکومیت آمریکا
  • پرداخت سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مستمری و کمک معیشت به مددجویان ایلامی
  • گرده‌افشانی ۶۲۸ هکتار نخیلات لامرد پایان یافت
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد