Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@01:24:56 GMT

تکثیر سفره‌های یلدایی شخصی

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۷۳۰۳

تکثیر سفره‌های یلدایی شخصی

ازنظر ریخت‌شناسی اجتماعی، واحد اجتماعی منسجم ما در دوره پیش از آغاز عصر جدید، شبکه‌های طایفه ایلی به همراه دو یا سه تجمع روستایی و سازمانی منسجم از محله‌های شهری بود. مدت‌ها بعد، نوسازی شهری صورت دیگری از نظام اجتماعی را رقم زد و خیابان را جایگزین کوچه و بتدریج مجتمع‌ها، شهرک‌ها و بلوارها را جایگزین محله‌های درهم‌تنیده شهری کرد و همه را به سوی خود فراخواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این تحول که بازارهای شهری میراث جبّه‌های اولیه تجارت شهری بودند، تداوم یافته و به شکل‌گیری اجتماع‌های تجارتی شهری ما انجامیدند. به موازات همین تحولات خانواده ایرانی هم از خویشاوندی گسترده به خانواده هسته‌ای حال حاضر تغییر شکل داد.
اما این‌گذار به‌صورت کامل رخ نداده و ما سال‌های سال با «خانواده کشسان» یعنی خانواده هسته‌ای مستقر در شهرهای بزرگ ولی دور از بستر اولیه‌اش در روستا مواجه بودیم که تعلق شدیدی به رجعت به بسترش در اعیاد و تعطیلات داشت. لذا در کنار این که فضاهای مشترک میان مجتمع‌ها و شهرک‌ها به‌عنوان قلمروهای اجتماعی جدید به‌شمار می‌روند، موجودیت و تعلق خانواده‌های هسته‌ای هم بشدت وابسته به بستر اولیه مهاجرفرست و شکل‌دادن به ساختار خانواده گسترده در اعیاد و تعطیلات بود تا جایی که بتدریج به گفتمان مسلط زیست آیینی خانواده ایرانی تبدیل شد. اما کرونا بی‌توجه به این عادت‌ها و آیین‌ها، قلمروهای اجتماعی و تجمع خاندانی را در هم کوبیده و بسرعت آنها را به تاریخی دوردست پرتاب کرده. تنها چیزی که فعلاً برجامانده، ارج و قرب «خانه» شخصی و در نتیجه خودآیین‌شدن خانواده هسته‌ای است.
اگر یک زمانی شکل آیینی «شب یلدا» در گرو کارکرد آیینی و مناسبتی خانواده گسترده و بازگشتن همه به آغوش خانواده‌های پدری و حلقه‌زدن دور سفره حاج‌خانم و آقاجون و نشستن در ردیف برادران و خواهران و اقوام در تقویم ویژه سال بود، امروز، این شکل نه تنها فروپاشیده، بلکه از نقطه نظر بهداشتی، زندگی سالم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، «تابو» محسوب می‌شود. اینک دید و بازدید حضوری می‌تواند به مثابه خیانت به جامعه و جنگ پنهان علیه سلامتی همگانی محسوب شود.
خانه شخصی، در کنار قلمروی ارتباطی در فضاهای جدید شبکه‌ای، به قلمروی بنیانی تعامل اجتماعی تبدیل شده و این بار آیینی چون شب یلدا، همچون تجربه نوروز، با محوریت سفره آن برگزار خواهد شد. اما باید گفت که سفره‌های بزرگ شب یلدا، هنوز محو نشده‌اند و می‌توان با خلاقیت با ارسال پستی هدایا به‌صورت سفره‌های فرزندان تکثیر شوند. اینک، به جای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، لازم است که همسران نوگرای خانواده‌های هسته‌ای نبض جریان‌ها و آیین‌های اجتماعی را از دلِ خانه به دست گرفته و خود را و خویشاوندان خود را از خطر بیماری «کرونا» مصون دارند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۷۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک

محمدحسن اسدی در کوهپیمایی خانواده بزرگ شهرداری شیراز در بوستان کوهستانی دراک که با همت اداره رفاه کارکنان شهرداری برگزار شد، با بیان اینکه روز ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را برای این کوهپیمایی بزرگ به فال نیک می‌گیریم، از حضور در اجتماع خانواده شهرداری شیراز ابراز خرسندی کرد.

اوافزود: امروز را روزی برای ورزش خانوادگی و سلامت جسم قرار دادیم تا ورزش و نشاط اجتماعی را در خانواده بزرگ شهرداری شیراز ترویج دهیم.

شهردار شیراز از تلاش دست‌اندرکاران برای ثبت روزی خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی و تقدیر کرد.

اسدی گریزی نیز به تاریخچه ایجاد فضای تفریحی و امن بوستان کوهستانی دراک زد و یاد و نام همه کسانی که در ۱۲ سال گذشته در بهبود فضای این بوستان نقش داشتند، گرامی داشت.

او همچنین به تدبیر مدیریت شهری برای تحول این نقطه از کلان‌شهر درراستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری اشاره و عنوان کرد: پروژه پارک آبی به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است و عملیات اجرایی پروژه آکواریوم نیز درحال انجام است.

شهردار شیراز خبر احداث تله کابین را نیز به خانواده بزرگ شهرداری این کلان‌شهر داد.

این مقام ارشد مدیریت شهری به اقدامات شهرداری شیراز به‌ویژه نوروز با توجه به حجم بالای گردشپذیری این کلان‌شهر و برنامه‌های پیش‌رو از همراهی خانواده بزرگ شهرداری با مدیریت شهری و رقم خوردن اتفاقات خوب تقدیر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • جرارد: به رقابت کردن با مسی و رونالدو افتخار می‌کنم