Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@22:38:01 GMT

مغز، برنامه نویسی و زبان را متفاوت درک می کند!

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۸۳۶۸

مغز، برنامه نویسی و زبان را متفاوت درک می کند!

یک مطالعه جدید از محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) دریافته است که مغز انسان برنامه نویسی رایانه ای و خواندن زبان را به صورت متفاوت می فهمد و نحوه یادگیری رمزگذاری دقیقاً مانند یادگیری زبان یا استفاده از ریاضیات و منطق در مغز نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، یک مطالعه جدید از محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) نشان داده است که با وجود شباهت های فراوان، یادگیری برنامه نویسی و رمزنگاری با یادگیری یک زبان جدید از دیدگاه عصب شناسی کاملاً متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از دانشمندان علوم مغز و اعصاب کشف کرده اند که مناطقی از مغز که در پردازش زبان نقش دارند، هنگام برنامه نویسی فعال نمی شوند. در عوض، یک شبکه توزیع به نام "شبکه تقاضای چندگانه" که برای کارهای پیچیده شناختی مانند انجام اعمال ریاضی و منطق استفاده می شود، فعال می شود.

با این وجود، علیرغم فعال بودن "شبکه تقاضای چندگانه"، قسمت های مختلفی از موارد مرتبط با وظایف شناختی در حین برنامه نویسی هدف قرار گرفتند. همین امر محققان را به این باور رساند که برنامه نویسی برای خودش یک کار مستقل است.

"آنا ایوانووا" فارغ التحصیل MIT و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: به نظر می رسد درک کد رایانه داستان خودش را دارد و مانند درک یک زبان خارجی یا ریاضیات و منطق نیست.

محققان همچنین در حال مطالعه رابطه بین درک زبان و سایر عملکردهای شناختی هستند. در زمینه برنامه نویسی و کدگذاری نیز آنها تحقیقات خود را بر روی دو زبان برنامه نویسی پایتون و ScratchJr متمرکز کردند.

در مقایسه با تحقیقات قبلی که به نظر می رسید درک مسائل ریاضی و منطق به مناطق تقاضای چندگانه در نیمکره چپ مغز متکی است، به نظر می رسد که برنامه نویسی و خواندن کد رایانه ای، شبکه تقاضای چندگانه را در هر دو نیم کره چپ و راست مغز فعال می کند. محققان می گویند در کار با زبان برنامه نویسی ScratchJr نیمکره سمت راست کمی بیشتر از نیمکره چپ فعال می شود.

محققان اکنون حدس می زنند که برنامه نویسان باتجربه حتی ممکن است مناطقی در مغز خود داشته باشند که منحصراً به برنامه نویسی اختصاص یافته باشد، اگرچه هنوز این ادعا تایید نشده است.

محققان می گویند این ممکن است در افرادی که برنامه نویس حرفه ای هستند و ۳۰ یا ۴۰ سال است که مشغول کدنویسی در یک زبان خاص هستند، صادق باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مغز برنامه نویسی یادگیری زبان خارجی برنامه نویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۸۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

جمعی از بزرگان فرهنگ و ادب کشور به تماشای «مست عشق» حسن فتحی نشستند؛ فیلمی که کارگردانش آن را در زمانه خشونت و نفرت‌پراکنی حاوی پیامی از بارقه امید می‌داند برای تأمل و نواندیشی.

به گزارش ایسنا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد در حالی به تماشای فیلم نشست که در تیتراژ فیلم نامش به عنوان مشاور ذکر شده است.

از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟  به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره  مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.  

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه  روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود. این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.  

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در این زمینه بخوانید:

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

ژاله آموزگار

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • مسابقات برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در دانشگاه شریف
  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم
  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند