Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روند صعودی بازار فلزات گرانبها برگرفته از سیاست تسهیل پولی تایید شده از سوی فدرال رزرو و نیز امید بیشتر به تایید بسته محرک جدید برای آمریکایی‌ها عنوان شده است. از سوی دیگر ادامه روند نزولی شاخص دلار آمریکا از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند صعود فلزات گرانبها ارزیابی می‌شود. بر همین اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با افزایش ۳۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۰ دلاری به قیمت ۱۸۹۲ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۱.۱۷۳ دلاری به قیمت ۲۶.۲۲۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته عمدتا روند افزایشی به ثبت رساندند. در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی در صعود هماهنگ موفق به ثبت رکوردهای جدید شد. به دنبال برگزاری جلسه FOMC که روز چهارشنبه به پایان رسید و نیز انتشار اخبار از جلسه سران کنگره و کاخ سفید مبنی بر توافق بسیار قریب الوقوع طرفین بر سر تصویب بسته دوم محرک مالی برای آمریکایی‌ها، احساس ریسک پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تا پایان هفته همچنان افزایش می‌یابد.

از دیگر اخبار مهم این روزها که بر بازارهای مالی تاثیرگذار است می‌توان به افزایش امید بر ایجاد یک توافق روان میان انگلیس و اتحادیه اروپا تا پیش از تکمیل روند برگزیت بر سر مسائل تجاری میان طرفین اشاره کرد.

جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC بعد از ظهر چهارشنبه به پایان رسید. مطابق انتظارات اعلام شد که نرخ بهره ایالات متحده بدون تغییر باقی خواهد ماند، در بیانیه فدرال رزرو این عدم تغییر حداقل تا سال ۲۰۲۳ عنوان شده است. بر همین اساس فدرال رزرو برآورد رشد اقتصادی و اشتغال ایالات متحده را ارتقا داده است. همزمان فدرال رزرو به خرید حداقل ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه ماهانه ادامه خواهد داد تا زمانی که به «پیشرفت بیشتری در جهت دستیابی به حداکثر اهداف کمیته در اشتغال و ثبات قیمت» دست یابد.

در اخبار روز گذشته عنوان شده است که شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو در طول ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر ۰.۳ درصد کاهش یافت. این در حالی است که شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم کاهش ۰.۳ درصدی نشان داده است. در شرایط کنونی اقتصادهای بزرگی نگرانی خاصی از افزایش تورم ندارند. این در حالی است که نگرانی‌ها از کاهش قیمت‌ها بیش از نگرانی از تورم عنوان شده است. با این وجود ناظران بازار، از جمله معامله گران بازار فلزات گرانبها «تجارت رفلسیون» را پذیرفته‌اند که بر آن اساس همه رکورد شکنی‌های بانک مرکزی و اقدامات محرک در سال جاری تورم قیمت‌ها را در ادامه مسیر با مشکل مواجه خواهد کرد. افزایش قیمت در بسیاری از بازارهای کالاهای خام (کامودیتی‌ها) در روز گذشته بیانگر آن بود که «تجارت رفلسیونی» با مشکل مواجه شده است.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته همچنان روند نزولی خود را ادامه داد و در پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود باقی ماند. در بازارهای مهم خارجی قیمت‌های آتی نفت خام ژانویه نیمکس با رسیدن به قیمت ۴۸.۲۵ دلار در هر بشکه بالاترین قیمت ۹ ماه گذشته را به دست آورد، شاخص دلار آمریکا و قیمت نفت از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار بر قیمت بازار فلزات گرانبها ارزیابی می‌شوند. بازده معاملات آتی یا اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در حال حاضر در محدوده ۰.۹۳ درصد قرار گرفته است.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای فوریه روز گذشته به بالاترین سطح چهار هفته گذشته خود رسید و روند صعودی قیمت‌ها و مزیت فنی کلی کوتاه مدت در نمودار میله‌ای روزانه از سر گرفته شده است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها رسیدن به سطح مقاومت ثابت و بالاترین سطح قیمت معاملات آتی نوامبر یعنی ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۲ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۱۸۷۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۶۵.۹۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های آتی نقره مارس روز گذشته به بالاترین سطح سه ماه گذشته خود رسید، در میان فراز و فرودهای قیمتی با شکل گیری روند فعلی افزایش قیمت در نمودار میله‌ای روزانه مزیت فنی کلی کوتاه مدت نقره بار دیگر مشهود شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۲۸ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی قطعی ۲۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته سطح مقاومت نخست نقره رسیدن به بالاترین سطح قیمت معاملات ۲۶.۳۰۵ دلار و سطح مقاومت دوم در ۲۶.۵۰ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۶ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۲۵.۳۳۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

پربیننده ترین قیمت دلار ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۹ پیش بینی قیمت طلا در آخرین روز‌های پاییز/ سکه اندکی کاهش یافت جهش قیمت فلزات گرانبها در سایه تصویب بسته دوم محرک مالی/ تاثیر افزایش نقدینگی بر بازار طلا و نقره آرامش در بازار طلا/ سکه به کانال ۱۱میلیون تومانی بازگشت صعود بیت‌کوین در اوج تاریخی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سهام فلزات قیمت نفت کاخ سفید قیمت طلا فدرال رزرو بازار طلا بازارهای جهانی بازارهای مالی نرخ طلا قیمت نقره فلزات گرانبها فدرال رزرو آمریکا طلا و نقره بازار نقره بازار فلزات گرانبها دلار در هر اونس عنوان شده بالاترین سطح سطح پشتیبانی فدرال رزرو سطح مقاومت دلار و سطح روز گذشته هدف بعدی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۸۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال

امتداد - دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز،‌ رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند،‌ قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است،‌ مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی ‌التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت