Web Analytics Made Easy - Statcounter

یلدای امسال متفاوت تر از هر سال از راه می رسد، از حذف دور همی ها و خطرات کرونا که بگذریم، گرانی اقلام در بازار شب یلدا کام مردم را تلخ کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، شمارش معکوس پایان فصل پاییز آغاز شده و چند روز بیشتر تا رسیدن فصل زمستان باقی نمانده است، طبق رسم هر ساله آیینی سنتی و کهن به نام شب یلدا در اولین شب زمستان در بین ایرانیان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلندترین شب سال را معمولا همه کنار هم جمع می شوند و جشن می گیرند، حافظ خوانی، قصه گویی، گرفتن فال حافظ و خوردن شام و تنقلاتی که ویژه این شب است خاطره ساز این شب طولانی سال می شود.

برخی خانواده ها از مدتها قبل هزینه هایی نجومی را برای برگزاری یک شب یلدای به یادمانی و لاکچری کنار می گذارند، شکیل ترین پذیرایی را از مهمانان در این شب انجام می دهند و از چند مدل غذا برای شام گرفته تا انواع و اقسام تنقلات و خوراکی را بعد از شام در برنامه شب یلدا قرار می دهند.

اما در همین حال هستند کسانی که دل خوشی از رسیدن شب یلدا ندارند، چرا که سفره این خانواده ها در بلندترین شب سال هم خالیست. در این شب با کمک به نیازمندان می توان خاطره بلندترین شب سال را به بهترین خاطره برای این خانواده ها تبدیل کرد، کمک به خانواده هایی که شاید تاکنون در شب یلدا جز شرمندگی برای خانواده، چیزی نصیبشان نشده است.

این شب فقط چند ساعت است که می گذرد اما اینکه کمک به نیازمندان صورت گیرد و دل چند خانواد ه شاد باشد حال و هوای دیگری دارد تا اینکه هزینه های سنگینی را برای یک شب آن هم با چاشنی اسراف داشته باشیم.

ماراتن اشتراک تصاویر در اینستاگرام

متاسفانه این روزها شبکه های اجتماعی به یک آلبوم خانوادگی تبدیل شده است، همه تصاویر و برنامه ها و هر آنچه رخ می دهد در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود.

این در حالیست که دیدن این تصاویر شاید برای برخی از خانواده ها سخت باشد چرا که فقط عرق شرم و خجالت از خانواده برایشان باقی می ماند و توان خرید و چیدمان این سفره های رنگین را ندارند. در این شب گویا ماراتن تصاویر و عکسهای سفره شب یلدا برگزار می شود، هر کسی سفره مجلل تری داشته باشد، خوش سلیقه تر و خوشبخت تر به نظر می رسد و اگر این سفره کم رنگ و لعاب باشد شاید لایک کمتری بخورد.

کسادی بازار با کرونا

اما از همه اینها که بگذریم قیمت خوراکی های شب یلداست که ازسربه فلک کشیدن هم گذشته، قابل قیاس با سال های قبل نیست به طوری که قیمت آجیل و خشکبار، میوه، شیرینی و شکلات و سایر اقلام این شب افزایش چشمگیری داشته اند.

امسال به دلیل شیوع کرونا بازار مانند هر سال نیست، رمقی ندارد هر چند تنها چند روز تا شب یلدا باقی مانده اما رونق هر سال دیده نمی شود چرا که توان و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

از پشت شیشه آجیل فروشی لیست خشکبار دیده می شود، مغزهایی که قیمتهایشان متفاوت و همه بالای ۱۰۰ هزار تومان است، قیمت بالای این آجیل ها سبب شده تا مردم کمتر از هر سال خرید کنند.

میوه هایی شیرین با طعم تلخ گرانی

اما در آن سوی خیابان مغازه ای میوه های رنگارنگی را چیده و با خط درشت نوشته که هندوانه شب یلدا رسید، جلوتر که می رویم قیمت هر کیلو هندوانه ۱۰ هزار تومان نوشته شده، انار هم ۲۰ هزار تومان، موز ۳۳ هزار تومان، پرتقال ۱۵ هزار تومان، سیب ۱۰ هزار تومان وخرمالو ۳۵ هزار تومان است.

قیمتهایی نجومی که خیلی از خانواده ها توان خرید آن را ندارند و ترجیح می دهند این شب را در سکوت سپری کنند. قیمت شیرینی و شکلات هم پا به پای سایر اقلام افزایش یافته به طوری که قیمت هر کیلو شیرینی خشک حداقل ۲۰ هزار تومان و شکلات هم از ۳۰ هزار تومان به بالا می باشد.

اما امسال کرونا کسب و کار خیلی از افراد را کساد کرد، افرادی شغل خود را از دست دادند و عده ای هم بسیار بی رمق مشغول به کار هستند ولی می توان با کمی قناعت کاری کرد که همه از شب لذت ببرند.

اقلام باید طبق قیمت مصوب عرضه شود

منوچهر اسبکوه رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: چهار تیم بر بازار شب یلدا نظارت می کنند و در صورت مشاهده هر گونه گرانفروشی و تخلف، برخورد می شود.

وی افزود: به دلیل افزایش قیمتها، قدرت خرید مردم کمتر شده اما فروشنده باید هر قلم کالا را طبق قیمت مصوب بفروشد و بیشتر از این مبلغ، گرانفروشی محسوب می شود.

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: قیمت خاصی برای آجیل و خشکبار نمی توان مشخص کرد چرا که هر کدام از مغزها درجه بندی شده و قیمت های متفاوتی دارند اما سعی می شود تا با تشدید نظارت بر بازار، کالاها با قیمت مصوب شده به دست مصرف کننده برسد.

اسبکوه خاطر نشان کرد: شهروندان در این روزها می توانند هر گونه گرانفروشی را به ۱۲۴ اطلاع دهند تا سریعا گشت های بازرسی نسبت به بررسی موضوع اقدام کنند.

توزیع ۳۰۰ بسته تنقلات شب یلدا در بین نیازمندان

مریم سپهوند مسئول بسیج جامعه زنان لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: هر ساله به مناسبت شب یلدا بسته های مواد غذایی تهیه و در بین خانوارهای نیازمند توزیع می شود که امسال نیز این برنامه اجرا می شود.

وی افزود: امسال ۲۰۰ بسته تنقلات شب یلدا به قیمت هر بسته ۲۰۰ هزار تومان تهیه و در بین نیازمندان توزیع می شود که در مجموع حدود شش میلیون تومان برای تهیه بسته های شب یلدا هزینه شده است.

مسئول بسیج جامعه زنان لرستان تصریح کرد: همچنین در رزمایش این مرحله دو هزار بسته معیشتی تهیه و در بین نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا توزیع می شود؛ تلاش شده تا در مناسبت های مختلف مانند شب یلدا به همت خیرین و بسیجیان بتوانیم لبخند را به نیازمندان هدیه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: هزار تومان خانواده ها شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک عده غیر فوتبالی در سال ۸۰ خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند

مهدی محمد نبی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است در سال ۱۳۸۰ یک عده افراد غیرفوتبالی، خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند.

دریافت 40 MB

     

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • یک عده غیر فوتبالی در سال ۸۰ خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند