Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس، سجاد غرقی نائب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفت و گو با تسنیم، ضمن اعلام حمایت از شیوه نامه دولت در ساماندهی زنجیره فولاد به ویژه عرضه مواد اولیه قبل از شمش همچون سنگ اهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا گفت: یکی از اهداف اصلی عرضه محصولات در بورس، کشف عادلانه قیمت و دیگری ایجاد شفافیت در معاملات است و از این رو عرضه مواد اولیه تولید فولاد و البته کل زنجیره تولید در بورس کالا به شفافیت قیمتی این کالاها کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس شیوه نامه مذکور قرار است قیمت های پایه 80 درصد نرخ های جهانی در نظر گرفته شود و رقابت نیز آزاد باشد. همین میزان برای نرخ های سنگ آهن، کنسانتره و گندله نیز مناسب است چراکه هم اکنون این محصولات به نفع حلقه شمش و به صورت دستوری 50 درصد نرخ های جهانی و ارزان تر فروخته می شود.

غرقی ادامه داد: از این رو شاهد ترمیم قیمت های فروش سنگ آهن خواهیم بود یعنی به جای آنکه سقف قیمت ها 50 درصد نرخ های جهانی در نظر گرفته شود کف قیمتی 80 درصد این نرخ ها در نظر گرفته می شود. بنابراین این امر به ترمیم شکاف و سرکوب قیمتی کمک کرده و به رقابتی شدن قیمت ها می انجامد.

وی تصریح کرد: به لحاظ شفافیت نیز عرضه های کامل در بورس کالا سبب خواهد شد مشخص شود چه مجموعه هایی چه محصولاتی و به چه میزان تولید می کنند.

دلیل مخالفت با عرضه سنگ آهن
نائب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه مخالفت هایی با این بند از شیوه نامه از سوی شرکت های فولادی وجود داشته گفت: مجموعه های فولادی تا پیش از این به دلیل سوبسیدهایی که در خرید ارزان نهاده ها و مواد اولیه داشتند، اکنون مخالف این بند از شیوه نامه و موضوع عرضه سنگ آهن در بورس کالا هستند.

غرقی یادآور شد: هفته گذشته تفاوت قیمت داخلی و صادراتی کنسانتره به 85 درصد رسید و این به معنای مفت فروشی کنسانتره و ارزان فروشی از سوی تولیدکنندگان به بازار داخلی است. در حالی که می توان با عرضه محصولات در بورس، از تجمیع رانت در بخش های مختلف تولید جلوگیری کرد. البته به عقیده من می بایست واحدهای کوچک معدنی از شمول عرضه در بورس خارج شوند چون سنگ آهن دانه بندی تنوع زیادی در عیار دارد و استانداردسازی این محصولات دشوار است که باید دید در این زمینه نظر سیاست گذاران چیست اما عرضه سایر حلقه ها از کنسانتره به بعد ضروری و لازم است و می تواند مفید باشد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود با تاکید بر اینکه شیوه نامه فولاد ضد صادراتی نیست اظهار داشت: در شرایط فعلی، امتیاز صادرات تنها برای فولاد است و صادرات سنگ اهن دانه بندی، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی عملا ممنوع می باشد و در نتیجه تورم سود سنگینی در برخی واحدهای فولادی دیده می شود. درحالی که با این اقدام نه تنها فولاد امتیاز صادراتی خود را از دست نمی دهد بلکه این امکان برای سایر حلقه ها نیز فراهم می شود تا درصورت نبود مشتری در بازار داخلی، امکان صادرات برای آنها نیز فراهم شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بورس کالا شیوه نامه سنگ آهن قیمت ها نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۲۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات

سید محمدرضا مدرسی فرماندار یزد در جلسه کارگروه تنظیم بازار شهرستان یزد با حضور مدیران فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار و مسئولان دستگاه‌های متولی استان بر لزوم ارتقای کیفیت خدمت رسانی فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار تأکید کرد.

وی گفت: مقرر شد فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در شهر یزد معرفی شوند.

مدرسی افزود: همچنین قرار شد تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات صورت گیرد تا بتوانند کالا‌های متنوع‌تر و با کیفیت تری را تهیه و به مردم عرضه کنند.

فرماندار یزد اظهار داشت: مقرر شد با پیگیری اجرایی شدن مصوبه کارگروه تنظیم بازار بتوانند اقلام و کالا‌ها را با سود و هزینه تمام شده کمتری به مردم عرضه کنند.

وی تأکید کرد: با استفاده از کالا‌های تولید شده در یزد، اقلام با قیمت کمتر و سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا