Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» گفت: به طور متوسط بین ۴۲۰۰ تا ۵۵۰۰ بازدید کننده ثابت از خانه جشنواره داشتیم و یکی از پربازدیدترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های این دوره «کودتای ۵۳» است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم بزرگداشت فرشاد فدائیان (مستندساز) جمعه ۲۸ آذرماه در چهارمین روز از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای این مراسم را منصور ضابطیان به عهده داشت که در بخش اول میزبان محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» بود.

محمد حمیدی‌مقدم در ابتدای صحبت‌هایش، با اشاره به حال و هوای این چهار روز جشنواره گفت: جمله‌ای درباره جشنواره‌ها هست که وقتی روز اول شروع شد، یعنی به پایانش رسیده است. اما با تجربه جدید برخط این دوره از جشنواره سینماحقیقت، ما روز‌های پرالتهاب و جذابی داشتیم. این فضا برایمان لذت‌بخش بود، چون در حوزه جدیدی وارد شدیم که ارتباط با مخاطب و گستره آن جذاب‌ترین موضوع این حوزه بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با بیان اینکه روز به روز از موانع کاسته می‌شود و مخاطبان به این شیوه نوین بیشتر عادت می‌کنند و مسیر راحت‌تر می‌شود، گفت: خوشبختانه اهالی سینمای مستند توانستند به خانه جشنواره وارد شوند و از تماشای فیلم‌ها لذت ببرند. از طرفی، هر مخاطب به طور متوسط توانسته حداقل سه تا چهار فیلم ببیند که از اتفاق‌های خوب جشنواره به شمار می‌رود.

حمیدی‌مقدم با اشاره به آمار بازدید از فیلم‌های این دوره جشنواره گفت: به طور متوسط بین ۴۲۰۰ تا ۵۵۰۰ بازدید کننده ثابت از خانه جشنواره داشتیم و یکی از پربازدیدترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های این دوره «کودتای ۵۳» بود که هم زمان با نمایش روز گذشته آن در جشنواره توانستیم ارتباط زنده هم با کارگردان مستند داشته باشیم.

او یادآور شد: فکر می‌کنم آرام آرام این تبلیغ در فضای مجازی شکل می‌گیرد و اتفاق جدیدی که رخ داده این است که فیلمساز، اثرش را تبلیغ کرده و به اقتصاد فیلمش هم کمک می‌کند. از طرفی، میزان فروش بلیت در سامانه‌های برخط هم هیجان جالبی ایجاد کرده است و سازندگان بعضی آثار خواستار تکرار نمایش فیلم‌شان به دلیل اشتیاق مخاطب شدند.

دبیر این دوره، درباره نام‌گذاری چهارمین روز از چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نام فرشاد فدائیان گفت: افتخاری برای ما و شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین دوره جشنواره است که در این دوره از سه بزرگ سینمای مستند ایران تجلیل کنیم که یکی از آنها، استاد فرشاد فدائیان است.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: برای کسانی که سینمای مستند را به‌طور تخصصی دنبال می‌کنند، فرشاد فدائیان نامی بزرگ و در جایگاه ویژه است. نگاه اندیشمندی که پشت قاب‌های او وجود دارد و جهان‌بینی شگرف، از ویژگی‌های مستند‌های فدائیان است.

او با بیان اینکه فرشاد فدائیان علاقه‌ای به حضور در چنین مراسمی و تقدیر شدن ندارد، گفت: این ویژگی از شخصیت متواضع و ناب فرهنگی او برمی‌آید. اما ایشان چه مخالف باشد چه موافق، ما باید این کار را انجام می‌دادیم و روز چهارم جشنواره سینماحقیقت را به ایشان تقدیم می‌کردیم.

حمیدی‌مقدم با اشاره به مستند «اتود‌های قرنطینگی» که به کارگردانی فرشاد فدائیان در این دوره از جشنواره حضور دارد، گفت: ایشان قاعده‌ای دارد مبنی بر اینکه فیلم‌هایشان را در بخش مسابقه نمایش نمی‌دهد و «اتود‌های قرنطینگی» هم با اینکه در دو بخش مسابقه ملی و بخش ویژه کرونا انتخاب شده بود، اما با خواست خودشان، تنها در بخش نمایش‌های ویژه نمایش داده شد.

مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری و از همکاران قدیمی فرشاد فدائیان درباره ۳۲ سال همکاری با این مستندساز گفت: فراز (پسر فرشاد فدائیان) همان سالی به دنیا آمد که ما با آقای فدائیان شروع به کار کردیم و عمر او، هم‌سن همکاری مشترک ماست. یعنی ۳۲ سال.

پورصمدی تشریح کرد: ۳۲ سال پیش، دوستی به من از کسی گفت که قرار است مستندی صنعتی بسازد و فردی بسیار جدی است، اما دنبال یک آدم پوست کلفت برای همکاری می‌گردد که من را به او معرفی کردند و شروع کردیم.
او با اشاره به اینکه «تجربه‌های اول سفر و همکاری با فرشاد خیلی رسمی و جدی بود.» گفت: بعد‌ها دوست شدیم و سفر‌های بعدی از شکل رسمی خارج شد و می‌خندیدیم و سفر‌ها عالم خاص خودش را داشت.

پورصمدی ادامه داد: من آدمی بسیار متوسطی‌ام، اما فرصت‌هایی در زندگی‌ام رخ داده که باعث شده بیش از هر دانشگاهی مواجهه با آدم‌ها را یاد بگیرم. یکی از این آدم‌ها فرشاد فدائیان است. جذاب‌ترین بخش از روحیه‌اش این است که نگاه ویژه‌ای دارد. مثلا در جهان عکاسی اگر عکس‌های «هنری کارتیه برسون» را بدون نامش ببینید، ۹۹ درصد کارهایش را می‌توانید تشخیص دهید یعنی به جایی رسیده که بدون ذکر نامش می‌توان کارش را شناخت؛ فرشاد هم همین نگاه را در کار دارد.

او تصریح کرد: فرشاد ذخایری در خود دارد که نیاز اولیه برای دیدن جور دیگر جهان است و به راحتی از ذهنیت به عینیت تبدیل می‌شود که در سینمای ما چنین چیزی بسیار انگشت‌شمار است. یک گنجینه عجیب و سرشار از دانش که می‌تواند به کمک سینما بیاید.

این مدیر فیلمبرداری، سفر کردن را یکی از ملزومات جدی برای این دانست که در مستند آدم متفاوتی شوی و گفت: سفر تو را وادار به مواجهه با تجربه‌هایی می‌کند که هیچ جور دیگر به دست نمی‌آید. ما در سنینی سفر می‌کردیم که جامعه داشت به تدریج از شرایطی به شرایط دیگر تبدیل می‌شد و ما شاهدان زنده جهان عجیبی بودیم که به تدریج ریخت عوض می‌کرد. این اتفاق تدریجی اجتناب‌ناپذیر رخ می‌داد و ما این شانس را داشتیم که شاهدان بی‌واسطه آن باشیم.

پورصمدی تشریح کرد: کار کردن با فرشاد ترش و شیرینی خیلی جذابی داشت. اصلا آدم کلاسیکی نیست و همواره همراه او رنج و شادی توامان را تجربه می‌کنی که در بلندمدت، شادی از آموختن جایگزین سختی و زمختی این همراهی می‌شود. حاصل همکاری ما ۱۹ مستند شد. در این سال‌ها دوره نگاتیو کنار رفت و بعد ویدیو و دیجیتال آمد و فراز که بزرگ شد کمکش کرد و بین ما کمی فاصله افتاد.

پورصمدی در پایان با اشاره به نگاه فرشاد فدائیان که منطبق بر اصول زیبایی‌شناسانه بود و جدیتش در اصول کاری، گفت: کماکان معتقدم آدم خوش‌شانسی‌ام که با فرشاد آشنا شدم. او از انسان‌هایی است که می‌توان بسیار از او آموخت.

در پایان این مراسم بزرگداشت، در غیاب فرشاد فدائیان در این مراسم به دلیل کسالتی که داشت، محمد حمیدی‌مقدم تندیس فیروزه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را همراه لوح تقدیر به فرزند او، فراز فدائیان اهدا کرد.

چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۵ آذرماه تا دوم دی ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سینما حقیقت جشنواره سینمایی فرشاد فدائیان محمد حمیدی مقدم منصور ضابطیان چهاردهمین جشنواره بین المللی محمد حمیدی مقدم فرشاد فدائیان خانه جشنواره فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیست‌ویکم با تشکر از برگزار کنندگان این دوره از جشنواره گفت: برگزارکنندگان در این دوره مجموعه‌ای از عناصر هنری در بخش‌های مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 اسماعیلی با بیان این مطلب، ادامه داد: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.

اسماعیلی گفت: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشته‌ها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علی‌بن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده‌ی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.

اسماعیلی در همین زمینه ادامه داد: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و به‌طور کلی هر جامعه‌ای که می‌خواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دوره‌ای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه بین‌المللی در بنیاد امام رضا (ع) گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه می‌کردند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه‌اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.

اسماعیلی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.

وی در پایان با آرزوی بهره‌مندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.

جلسه دبیران و مدیران بیست‌ویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.

تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های این جلسه بود.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • اختتامیه دومین دوره جشنواره عروسک‌خونه
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است