Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شهر باستانی که ۳۲۰۰ سال پیش قومی متمدن را در خود جای داده بود، طی حفاری‌های باستان شناسی از دل تپه‌هایی واقع در چهل کیلومتری جنوب تهران سر در آورد.

 کشف آثار معماری واشیای باستانی، کارشناسان میراث فرهنگی را با مردمانی با فرهنگ آشنا کرد که قرن‌ها پیش از هخامنشیان به‌صورت یکجانشین زندگی می‌کردند و دارای تشکیلات اولیه اجتماعی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گروه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی در سال 1368 به هنگام خاکبرداری محل فرودگاه امام خمینی(ره)، گورستان این قوم اسکان یافته بشری را به طور اتفاقی کشف کرده بودند تا سرانجام اخیراً موفق به کشف محل سکونت و آثار معماری ۳۲۰۰ ساله آنها شدند. در این شهر، آثاری ساخته شده از جنس سفال خاکستری پیدا شده که حاکی از تخصص بالای ساکنان این شهر باستانی می‌باشد. قدیمی‌ترین سفال پیدا شده در ایران مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش است که در چند نقطه کشور به دست آمده اما برای نخستین بار است که در میان یک مردم شهرنشین سفال خاکستری آن هم با کیفیت برتر یافت می‌شود. تاکنون گمان می‌رفت که استفاده کنندگان از سفال خاکستری همه انسان های کوچ نشین و بیابانگرد بوده‌اند ولی این اولین باری است که باستان شناسان درمی‌یابند انسان‌های یکجانشین نیز از سفال خاکستری استفاده می‌کردند.... در خانه‌های این قوم باستانی خمره‌های بزرگی به دست آمده که آنها را با گچ به دیوارهای خشتی می‌چسباندند و در این خمره‌ها غلات و میوه جاتی مثل انگور نگهداری می‌کردند. در این شهر کشف شده برای اولین بار قالب‌های ذوب فلز پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد قوم ساکن در این شهر باستانی به ساخت ابزارهای فلزی آشنایی داشتند. این مردم، قومی کشاورز و دامپرور بودند و از گاو آهن استفاده می‌کردند. در این منطقه انگور کشت می‌شد و وجود آب در ۱۰۰متری عمق این تپه نشان می‌دهد که این محل، گذشته پرباری داشته است.همچنین وجود سفال منحصر به فردی که خاکستری است و روی آنها نقش مهر با سفال پخته شده حک شده است، نشان از وجود قانون، نظام حقوقی و مدنی خاص دارد. دیگر آثار به دست آمده در این شهر عبارت است از چنگ‌های سنگی، تندیس‌ها و پیکره‌هایی از گل پخته که روی آنها طرح‌هایی از حیوانات مختلف مثل گوزن، میمون و جغد حک شده است. در این شهر،خانه‌ها شامل اتاق‌های کوچکی است که یک راهرو باریک آنها را به هم وصل می‌کند و در کنار هر خانه یک کارگاه برای ساخت و تولید ادوات وجود داشت. به گفته باستان شناسان این قوم در ۳۲۰۰ سال پیش به دامپروری و کشاورزی اشتغال داشتند. روزنامه ایران - دوشنبه 14 فروردین 1374  

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سفال خاکستری ۳۲۰۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۳۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان/ تهران آخر هفته بارانی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی به پیش‌بینی وضعیت آب و هوای روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه اظهار کرد: در استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، کردستان، همدان، آذربایجان غربی، اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران، بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: فردا این وضعیت علاوه بر مناطق مذکور برای در استان‌های بوشهر، کرمان، هرمزگان، خلیج فارس و تنگه هرمز نیز رخ می دهد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: برای روز پنج‌شنبه به غیر از استان‌های ساحلی دریای خزر، زنجان، قزوین، البرز و تهران که وقوع رگبارهای پراکنده دارند در سایر مناطق کشور، بارش‌های قابل ملاحظه در پیش است.

رفیعی در ادامه بیان کرد: روز جمعه نیز در جنوب و جنوب شرق بارش ها پراکنده است اما در سایر مناطق کشور بارش ها قابل ملاحظه خواهند بود.

به گفته کارشناسی سازمان هواشناسی؛ شدت بارش ها که در حد هشدار نارنجی است برای امشب در نیمه جنوبی ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و کردستان پیش‌بینی شده است که سیلابی شدن مسیرها و طغیان رودخانه ها را در پیش دارد. لذا هموطنان در این مناطق باید تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.

وی افزود: تا روز پنج شنبه آب های جنوب کشور مواج و طوفانی پیش‌بینی شده است و در چهار روز آینده در مناطقی از سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد در بعضی از ساعات وزش بادهای شدید همراه با گرد و خاک را داریم.

تهران آخر هفته بارانی می‌شود

وی افزود: از روز پنجشنبه تا شنبه علاوه بر افزایش ابر در بعضی ساعات بارش باران، گاهی به‌صورت رگبار و رعد و برق در سطح استان مورد انتظار است؛ همچنین طی روز پنجشنبه کاهش محسوس دما پیش بینی می شود.

کد خبر 6093192 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • سختی کار نفتی‌ها
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • برگزاری تورنمنت برای استعدادیابی در فوتبال پایه
  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • انتظار ۹ ساله ساکنان مسکن ویژه تهرانسر برای صدور سند مالکیت
  • گفتگو با ستاره 19 ساله خاص‌ترین تیم جام حذفی
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان/ تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها