Web Analytics Made Easy - Statcounter

عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه اکنون چندین شیوه برای جلوگیری از کپی‌پیست در پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود دارد، گفت: در حال حاضر چندین شیوه برای مقابله با مقوله کپی‌پیست و خرید پایان‌نامه‌های دانشجویان در سیستم نظام آموزش عالی وجود دارد که اگر به خوبی اجرا شود، می‌تواند تقلب را در آثار علمی به حداقل یا حتی به صفر برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: اولین اقدام در موضوع پیشگیری از تقلب دانشجویان این است که از ابتدا باید پایان‌نامه‌ها به گونه‌ای تعریف شود که مشابه آن در گذشته انجام نشده باشد که این کار وظیفه اساتید دانشگاهی است که مؤسسات و مراکز علمی نیز باید بر آن نظارت کنند. اما دومین پیش‌بینی که نظام آموزش عالی برای جلوگیری از کپی‌پیست انجام داده است، سامانه ایرانداک است، چرا که در این سامانه سیستم هماهنگ‌جویی طراحی شده که پایان‌نامه‌ها در زمان دریافت کد مورد بررسی قرار می‌گیرند که در این رابطه اساتید و دانشجویان نیز می‌توانند زمانی که می‌خواهند پایان‌نامه یا رساله خود را تعریف کنند، از این سیستم کمک بگیرند که از وقت و انرژی آنها صرفه‌جویی خواهد شد. 

حبیبی تصریح کرد: دومین مقوله در جلوگیری از تقلب در پایان‌نامه‌ها این است که همکاران هیأت علمی دانشگاه‌ها باید با وسواس و دقت مناسب موضوعاتی را تعیین کنند که مسیر تحقیقات آن کاملاً از سایر موضوعات متفاوت باشد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که سومین مقوله‌ای که برای جلوگیری از تقلب دانشجویان وجود دارد این است که شوری اخلاق پژوهش که در دانشگاه‌ها تشکیل شده است، باید در صورتی که با مقالات کپی‌پیست روبه‌رو می‌شود در مرحله اول به ارزیابی تخصصی بپردازد و پس از آنکه مقالات مورد سنجش قرار گرفتند و مصداق تقلب بر آنها تأیید شد، قانون را در محکومیت افراد مانند باطل کردن امتیازات مجوزها و تأییدیه‌ها انجام دهند.

وی ادامه داد: محکومیت‌ها در شورای اخلاق پژوهش دانشگاه‌ها بستگی به سطح تقلب دانشجویان دارد که می‌توان به طور مثال به لغو دوره تحصیلی اشاره کرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نکته قابل اهمیت در موضوع کپی‌پیست در مقالات و پایان نامه‌ها بحث اخلاق‌مداری است چرا که اگر دانشجویان با اخلاق دانشگاهی تربیت شوند و تعهد و اخلاق حرفه‌ای داشته باشند بسیاری از مشکلات در موضوع تقلب و کپی‌پیست حل خواهد شد که البته این موضوع به فرهنگ دانشگاهی برمی‌گردد که در واقع زیربنایی‌ترین کار در این موضوع است. 

رئیس دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: در حال در بسیاری از مسائل اجتماعی موضوعاتی مانند دزدی اتفاق می‌افتد که پس از بررسی و ریشه‌یابی آن متوجه خواهیم شد که فرد خاطی فکر این عمل خلاف را نمی‌‌کرده است اما در مقابل فرد دیگری است که در ذهن خود انجام کار خلاف را پرورانده است اما جرأت آنجام آن را ندارد. در مرحل سوم فردی را داریم که از همه مرزهای قانونی عبور کرده و به راحتی تخلف می‌کند. در اینجا اگر افراد جامعه خوب تربیت شوند بزه‌ها کاهش پیدا می‌کند این در  حالی است که ریشه این مسائل به فرهنگ اجتماعی برمی‌گردد که یکی از عوامل آن تربیت صحیح افراد جامعه در آموزش و پرورش است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اخلاق دانشجویان پژوهش آموزش عالی رئیس دانشگاه خوارزمی پایان نامه ها دانشگاه ها کپی پیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های جمعی گزارش دادند که نیروهای پلیس فرانسه با شهروندانی که قصد شرکت در ۲ تظاهرات ضدصهیونیستی را در برابر دانشگاه سوربن داشتند برخورد کردند.

این اعتراضات همزمان با حضور امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در دانشگاه سوربن انجام می‌شد.

موج اعتراضات ضدصهیونیستی در کشورهای اروپایی و آمریکا با واکنش شدید نیروهای امنیتی این کشورها رو به رو شده است.

اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ پس از دانشگاه‌های هاروارد، براون و کالیفرنیای جنوبی به دانشگاه تگزاس رسیده و محوطه دانشگاه تگزاس صحنه ضد و خورد پلیس با دانشجویان شده است.

در پی تجمع دانشجویان دانشگاه تگزاس در مخالفت با جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، تاکنون حداقل ۲۰ دانشجو به دست نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند.

پایگاه خبری قاهره ۲۴ بامداد امروز گزارش داد که دانشجویان در شعارهای خود ارتش رژیم صهیونیستی را یک سازمان تروریستی نامیدند.

پیشتر نیز منابع رسانه‌ای از آمریکا خبر دادند که تظاهراتی گسترده مقابل دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده که خواستار توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه بودند برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آمریکا اعلام کرد که ۱۳۳ نفر از دانشجویان معترض به جنگ علیه غزه در داخل دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند و کلاس‌های درس نیز از بیم گسترش تجمعات ضد صهیونیستی مجازی اعلام شده است.

کد خبر 6088549

دیگر خبرها

  • اعتراض دانشجویان اروندی در دفاع از آزادی خواهان فلسطین
  • وزیر علوم: پلیس آمریکا آزادی را در برخورد با دانشجویان معترض لگدمال کرد
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • آیا وقت آن نرسیده است که شریان‌های حیاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی قطع شود؟
  • نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا/ به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
  • نامه رئیس دانشگاه میبد به رؤسای تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • خشن ترین تصاویر از رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان | نحوه برخورد با دختر دانشجو را ببینید
  • برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی