Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@04:34:42 GMT

کشک سیب غذای ارزان قیمت کرمانی ها

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۴۲۰۷

کشک سیب غذای ارزان قیمت کرمانی ها

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، فراگیری غذاهای مختلف می تواند به ما کمک کند تا برای اعضای خانواده غذاهایی سالم و خوشمزه را تهیه کنیم.

مردم کرمان نیز از دیرباز غذاهایی را تهیه می کردند که علاوه برسالم بودن ارزش غذایی خوبی داشتند و برخی از آنها بسیار ساده بودند و با وسایل در دسترس تهیه می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی گلاب زاده محقق کرمانی درباره غذاهای کرمان و نحوه پخت آنها گفت:از جمله هنرهای زنان کرمان این است که با حتی درآمد اندک بالاخره اهل خانه را بدون غذا نمی گذارند و به قول خودشان (یه طوری سیرشان می کنند)  و سفره را خالی نمی گذارند.

او افزود : زنان کرمانی بر تهیه غذاهای سالم تاکید دارند و سعی می کنند کمتر از غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس استفاده کنند.

گلاب زاده تصریح کرد : مردم کرمان علاقه زیادی به خوردن غذاهای سنتی دارند و به قول یک بانوی کرمانی از کشک ، مغز گردو ، قاتق نمی گذرند و اگر در کنار غذاهای رسمی مثل فسنجان و کباب کمی کشک و قاتق باشد غذای سنتی را ترجیح می دهند.

او ادامه داد: زنان کرمانی آشپزهای ماهری هستند و با کشک غذاهای ساده و خوشمزه ای تهیه می کنند.

در ادامه گزارش  چند نوع غذا را که زنان کرمانی با کشک تهیه می کنند به شما معرفی می کنیم تا با هنرمندی زنان کرمانی آشنا شوید در بیشتر خانه های کرمان کشک و گردو یافت می شود و اگر گردو نباشد خانم خانه با همان کشک ساده و کمی نان و سیرداغ یک غذای ساده را برای اهل منزل تهیه می کند.

اما چند نوع غذا که زنان کرمانی با کشک تهیه می کنند را در زیر به شما معرفی می کنیم ، البته این را هم بگوییم که برخی پرخرج تر و برخی ساده هستندو نکته مهم این است که مردم کرمان گردو را سعی می کنند در غذاهای سنتی به کار ببرند تا ارزش غذایی را بالا ببرند و سردی کشک را با گردو بگیرند اما اگر گردو نباشد از سیرداغ و نعنا به جای آن استفاده می کنند.

بزقرمه  غذایی مقوی

بزقرمه یکی از غذاهای محلی مردم کرمان است که برخی به صورت آبگوشتی و برخی به صورت گوشت کوبیده همراه با کشک استفاده می کنند.

مواد لازم

 پياز درشت  يک عدد  گوشت فيله پانصدگرم   نخود دو سوم پيمانه   آب يک  ليتر  زردچوبه، نمک، فلفل سياه به ميزان لازم سير چهار تا پنج حبه بزرگ كشک
صد گرم نعنا داغ و پياز داغ به ميزان لازم زعفران دم كرده به ميزان لازم

طرز تهیه

نخود را از قبل خيس مى كنيم، آب آن را عوض كرده، سپس نخود را جوشانده و آبكش مى كنيم تا نفخ آن گرفته شود. 

پياز را نگينى خرد كرده و در كمى روغن زيتون تفت مى دهيم، سير  را نيز اضافه مى كنيم، سپس گوشت را نيز تفت مى دهيم تا رنگ آن كاملاً تغيير كند.

زردچوبه و فلفل سياه مى زنيم، نخود و آب را اضافه كرده، وقتى غذا جوشيد شعله را كم مى كنيم و زمان مى دهيم تا گوشت و نخود كاملاً بپزند، سپس نمک مى زنيم.

زعفران را اضافه كرده، وقتى آب غذا کم شد، با گوشت كوب مواد را مى كوبيم و كشك را اضافه مى كنيم.

مى گذاريم تا چند قل بزند و جا بيافتد، در آخر روى غذا را با نعناداغ، كشك و سيرداغ تزئين كرده و سرو مى كنيم.

 اين غذا در كرمان عموما به عنوان پيش غذا يا غذاى اصلى همراه با نان خانگى و سبزى خوردن سرو مى شود .

 در بين خانواده هاى كرمانى بسته به ذائقه با كمى تغيير در مواد، مانند استفاده از گردو، لپه و سيب زمينى پخت مى شود، اما مواد پايه و روش پخت يكسان است.

کشک کدو

کشک کدو غذای دیگر کرمانی ها می باشد که بسیار ساده و خوشمزه است.

مواد لازم کشک کدو کدو سبز  دو عدد ‌ پیاز کوچک  یک عدد سیر یک حبه گوجه فرنگی  یک عدد کشک پاستوریزه  دو قاشق   پودر مغز گردو دلخواه  

 طرز تهیه

برای درست کردن این غذا، ابتدا کدوها را پوست گرفته و خرد می کنیم. بعد در یک تابه پیاز و سیر خلالی شده را با مقداری روغن تفت می دهیم.

 بعد از اینکه پیاز ها کمی سرخ شد، مقداری نمک و زردچوبه اضافه می کنیم تا پیازها خوشرنگ و طلایی شود.

 سپس کدو و گوجه رنده شده را هم در تابه می ریزیم و در تابه را می گذاریم تا کدوها با آب گوجه کاملا پخته و نرم شوند.

 بعد از اینکه آب غذا کشیده شد، کشک و پودر گردو را اضافه می کنیم ، غذا را خوب هم می زنیم و شعله را خاموش می کنیم. ‌‌‌‌

 در آخر برای گرفتن سردی غذا مقداری نعنا داغ هم به غذا اضافه می کنیم. برای این کار می توانید کشک کدو را در ظرف بکشید و روی آن را با نعنا داغ تزیین کنید.

اما آش رشته کرمانی همراه کوفته ریزه محبوب برای فصل سرد

مواد اولیه برای 8 نفر :
خلال پسته به میزان لازم
لوبیا چیتی یک پیمانه
خلال بادام به میزان لازم
نخود یک و نیم پیمانه
عدس یک پیمانه
پیاز  چهارتا پنج عدد
زردچوبه یک قاشق چایخوری
آب چهار تا پنج لیوان
سبزی (آشی) یک کیلو
سیر (سرخ کرده) به میزان لازم
رشته آشی یک کیلو
کشک به میزان لازم
نعنا (سرخ کرده) به میزان لازم
گوشت (چرخ کرده) ربع کیلوگرم
آرد نخودچی نصف پیمانه
دارچین یک قاشق چایخوری
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
زعفران (آب کرده و غلیظ) یک  قاشق غذاخوری
سکنجبین به میزان لازم
روغن به میزان لازم

طرز تهیه

جهت تهیه آش رشته کرمانی ابتدا در ظرفی مناسب ۴ پیاز را خرد کرده و با روغن خوب سرخ کنید. حبوبات شسته شده را به جز عدس به مواد افزوده و چند دقیقه تفت دهید و بعد زردچوبه را اضافه کرده و کمی تفت دهید و اجازه دهید مواد با ۴ تا ۵ پیمانه آب بپزد. زمانی که حبوبات پخت، سبزی آش خرد شده را به همراه عدس اضافه کنید. بعد از پخت سبزی، رشته آش را اضافه کنید و اجازه دهید آش جا بیفتد.
۱ عدد پیاز را رنده کرده و به همراه گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، دارچین، نمک و فلفل، زردچوبه و زعفران آب کرده را با هم مخلوط کنید و خوب ورز دهید. از این مایه، کوفته ریزه(گردی های کوچک کمی از نخود بزرگتر) درست کرده و آن‌ها را در روغن سرخ کنید. در آخر کمی سکنجبین به آن اضافه کرده و زیر آن را خاموش کنید. آش را در ظرف بکشید و روی آن را با سیر داغ، نعنا داغ، کوفته ریزه، خلال پسته، خلال بادام و کشک تزیین کنید. در کرمان این آش با شربت سکنجبین هم سرو می‌شود.

البته خلال پسته ، بادام و کوفته ریزه برای تزئین استفاده می شود و برخی کرمانی ها در مهمانی ها فقط از این تزئینات برای آش استفاده می کنند و گاهی ساده و بدون تزئینات سرو می شود.

کشک سیب غذایی ساده وارزان قیمت مواد لازم

۳ عدد سیب زمینی
۱ لیوان کشک
۲ عدد پیاز
گردو به دلخواه
نمک، فلفل، زردچوبه
سیر
روغن

طرز تهیه

اول سیب زمینی‌ها را می گذاریم با آب کامل بپزد بعد پیاز داغ درست کرده و کمی زردچوبه به آن می زنیم ، سیب زمینی و سیر رنده شده را به آن اضافه می کنیم، سپس کامل کوبیده و آن را با کشک مخلوط می کنیم.

 برای تزیین ،غذا را همراه با گردو پیاز داغ  سرو می کنیم.

برخی مردم استان کرمان  به جای پیاز از پیاز کوهی استفاده می کنند که طعم بهتری به غذا می دهد.

زنان کرمانی بسته به آنچه در منزل دارند اقدام به تهیه غذا می کنند که گاهی با کم و زیاد کردن اجزای همین چند نوع غذایی که معرفی شد یک وعده غذایی را سامان می دهند والبته اینها تنها نمونه های کوچکی از غذاهای کرمانی است که می توانند تنوعی به سفره های مردم در سراسر کشور بدهند.

گزارش از حمیده یزدی نژاد

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غذاهای سنتی غذاهای ایرانی استفاده می کنند میزان لازم اضافه می کنیم زنان کرمانی مردم کرمان زنان کرمان کوفته ریزه طرز تهیه نعنا داغ مى کنیم کشک کدو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۴۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت + جدول

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ مانند روزهای گذشته باثبات است و قیمت خودروهای داخلی، به جز محصولات ایران‌خودرو تغییری ندارند.

کوییک S دنده‌ای از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپا، نسبت به روز گذشته تغییری نکرده و با نرخ ۴۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G استاندارد جزو معدود محصولات شرکت سایپا است که از ابتدای امروز ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۷۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس ELX سفارشی؛ سدان محبوب ایران‌خودرو نیز نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون تومان ارزان شده و با ۷۳۳ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک رکورددار افت قیمت در روز جاری به شمار می‌رود که امروز ۳۲ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به نرخ یک میلیارد و ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

بر این اساس در گروه محصولات ایران‌خودرو وانت آریسان با قیمت ۴۴۴ میلیون تومان، سورن پلاس (فول) با قیمت ۷۲۳ میلیون تومان، سورن پلاس موتور XU۷P با قیمت ۶۳۳ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه‌سوز ۷۹۷ میلیون تومان، دنا پلاس (تیپ ۱) با قیمت ۸۱۴ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقا) یک میلیارد و ۲۸ میلیون تومان، پژو پارس ۶۶۰ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی ۷۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳( ارتقا) با قیمت ۶۵۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (ارتقا) ۷۴۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک (ارتقا) ۹۰۵ میلیون تومان، رانا پلاس (ارتقا) ۶۲۵ میلیون تومان، تارا دستی (ارتقا) ۸۰۴ میلیون تومان، تارا اتوماتیک V۲ به قیمت ۹۵۸ میلیون تومان، هایما اس ۷ (S۷) با قیمت یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان، هایما ۷X با قیمت یک میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در محصولات سایپا نیز ساینا S با قیمت ۴۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا S دوگانه‌سوز ۴۵۸ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۲۴ میلیون تومان، کوییک S به قیمت ۴۳۶ میلیون تومان، سایپا ۱۵۱ با قیمت ۳۴۴ میلیون تومان، وانت زامیاد (رادیال) با قیمت ۵۹۳ میلیون تومان، پیکاپ کارون ۸۴۵ میلیون تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۲ با قیمت یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان مبادله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نیز به جز محصولات مدیران‌خودرو و بهمن‌موتور، نوسان چندانی ندارد.

ام‌وی‌ام X22 پرو دستی کراس‌اوور اقتصادی مدیران‌خودرو، امروز هفت میلیون تومان ارزان‌تر شده و با نرخ ۹۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

ریسپکت بهمن‌موتور یکی از سدان‌های مونتاژی این شرکت نیز افت ۳۵ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته دارد و به قیمت یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دیگنیتی پرایم یکی از کراس‌اوورهای محبوب بهمن‌موتور ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

تیگو ۸ پرو هیبرید کراس‌اوور جدیدالورود مدیران‌خودرو نیز ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به قیمت سه میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.

بر این اساس X۲۲ پرو دستی با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان، X۳۳ کراس (دستی) با قیمت یک میلیارد و ۶۵ میلیون تومان، آریزو ۵ اسپورت با قیمت یک میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو پرمیوم ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو (هیبرید) ۳ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان، فونیکس FX (۱.۶) با قیمت دو میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان، جک J۴ با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان، جک S۳ با قیمت یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون تومان، کی‌ام‌سی T۸ با قیمت یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان، کی‌ام‌سی J۷ با قیمت یک میلیارد و ۸۱۶ میلیون تومان، رسپکت ۲ به قیمت یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان، فیدلیتی (پنج‌نفره) یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان، دیگنیتی پرایم یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان و دیگنیتی پرستیژ با قیمت دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 748270

دیگر خبرها

  • کرمانی‌ها و کسب ۳ عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید
  • طرز تهیه کرپ سیب زمینی سوخاری؛ یک غذای متفاوت و ساده (فیلم)
  • حمایت بیش از ۶۰۰۰ معلم کرمانی از ایتام 
  • نماد غذای ایرانی به خوشمزگی قورمه‌سبزی!
  • (ویدیو) آموزش تصویری غذای مورد علاقه بچه در مهمونی
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • ببینید | وعده علیرضا زاکانی به تهرانی‌ها؛ خانه ارزان قیمت در راه است؟