Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس خراسان شمالی، پوریا سرداریان؛ سخن از تفاوت توسعه و پیشرفت فراوان به میان آمده و این یادداشت به دنبال آن نیست، بلکه به‌صورت اجمالی و برای ورود به بحث بد نیست مروری بر این تفاوت داشته باشیم و بگوییم در نگاه توسعه‌ای، انسان در مدار افزایش تولید قرار می‌گیرد و هدف نهایی، افزایش ثروت است، درحالی‌که گفتمان پیشرفت ناظر به رشد و تعالی انسان است؛ هرچند در ذیل گفتمان پیشرفت، افزایش تولید برای تقویت بعد اقتصادی هم موردتوجه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غفلت و یا حتی کم‌توجهی به ساحت معنوی انسان در  واقع گذشتن از بخش مهمی از ساخت وجودی اوست و این غفلت در برنامه‌ریزی‌های کلان جامعه و سیاست‌گذاری‌ها منجر به تعارضات جدی در اجتماع خواهد شد.

اگر مبنای حرکت خود در مسیر اجتماعی را ۵ گام موردنظر رهبر انقلاب اسلامی قرار دهیم، اکنون پس از گذر از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، در گام سوم و در مرحله ساخت دولت اسلامی هستیم. در ادامه این مسیر و با ساخت جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی می‌توان به تحقق ظهور امیدوار بود.

واضح است که منظور از دولت اسلامی، صرفاً قوه اجرایی کشور نیست، بلکه مراد، ایجاد نهادها و ساختار و سازوکارهای متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی برای پیشبرد مسائل کشور و نیز تربیت سرمایه انسانی طراز و هم‌گفتمان برای اجرایی نمودن آن است.

این گفتمان طراز برای دولت سازی اسلامی، گفتمان پیشرفت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های متعددی به تبیین ابعاد پیشرفت و الگوی مدنظر با تکیه به پشتوانه‌های ایرانی و اسلامی پرداخته‌اند که با جستاری در منابع موجود می‌توان به آنها دست‌یافت.

اما آنچه این یادداشت در پی آن است، ترجمه‌ای کاربردی از این راهبرد کلان برای دغدغه مندان این حوزه در استان است. به نظر می‌رسد در برابر انبوه مسائل پرحجم و بعضاً به‌هم وابسته و نیز باملاحظه تمام محدودیت‌ها اعم از زمانی و منابعی، می‌بایست از دل چالش‌ها و مسائل مرتبط با حوزه‌های هر چالش، مسائل اصلی را استخراج کرد و از بین مسائل اصلی، آن مسئله گلوگاهی و اصلی را یافت و زمان و منابع را به سمت حل آن هدایت کرد.

اینجاست که مجهز بودن به شاخصه‌های گفتمان پیشرفت به کمک خواهد آمد و اولویت‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را تعیین خواهد نمود.

قریب به یک‌دهه از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان خراسان شمالی می‌گذرد. ناظر به فرمایشات ایشان، «باید مسئولین این استان همت را بر این بگمارند که رتبه‌ی استان را ازلحاظ پیشرفت و دست یافتن به شاخص‌های مهم حیاتی، در طول مدت معینی بالا ببرند؛ مثلاً به ده استانِ اول کشور برسانند.» در ادامه جملات فوق که رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۵ مهر ۹۱ و در اجتماع نخبگان و مسئولان خراسان شمالی مطرح کردند، نظامی از مسائل اولویت‌دار نیز مطرح می‌شود.

اکنون زمان مناسبی است که با یک روندنگاری متکی به داده‌های تمیز درباره نحوه عملکرد مسئولان استان در حوزه‌های مطروحه آسیب‌شناسی عالمانه‌ای انجام داد و با رفع نقاط ضعف و بهره‌گیری از فرصت‌ها و قوت‌های موجود، ادامه کار را تا حصول نتایج قابل  قبول دنبال نمود.

بسیار بجاست که جوانان جهادی و انقلابی خراسان شمالی به‌عنوان بخشی از حلقات میانی در گام دوم انقلاب، پیگیری تحقق دورنمای ترسیم‌شده رهبر انقلاب اسلامی برای پیشرفت استان را در دستور کار قرار دهند و با تدوین نقشه‌ای کاربردی و عمیق دراین‌باره، طرح اقدام و سندی جامع برای پشتیبانی نرم‌افزاری از دولت جوان و حزب‌اللهی که   إن‌شاءالله بررسر کار قرار خواهد گرفت را ارائه کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رهبر انقلاب یادداشت مقام معظم رهبری خراسان شمالی انقلاب اسلامی گفتمان پیشرفت خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۴۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد

به گزارش خبرنگار مهر، برترین‌های هنر انقلاب اسلامی در استان خوزستان ویژه سال ۱۴۰۲ در آئینی با حضور خانواده شهدا، مسئولان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر معرفی شدند.

از سوی هیأت داوران متشکل از مسئولان و کارشناسانی خبره، برترین‌های هنر انقلاب در خوزستان در سال ۱۴۰۲ و همچنین چهره و هسته سال این عرصه انتخاب شدند.

در این مراسم «حجت الاسلام آرش نیک نژاد» هنرمند نقاش خوزستانی و مبدع سبک تداعی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب و معرفی شد.

همچنین «علی اکبر فلاحیان» سرپرست گروه سرود زهرائیون به عنوان هسته برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد.

در بخش ادبیات پایداری هنرمند نویسنده» علی هاجری»، «حسین گلچین» و «بهنام کاوه» در رشته نمایش، «علی زارعی رضایی» در رشته شعر و در هنرهای تصویری «اُمید مدحج» و «سید مهدی ابطحی» در بخش دفاع مقدس و مصطفی محسنی برنده جایزه ویژه وعده صادق در بخش گرافیک؛ به عنوان شایسته‌های تقدیر هنر انقلاب استان خوزستان معرفی شدند.

پخش مستند به» رنگ جاودانگی» که گزارشی از برخی فعالیت‌های هنری شاخص استان خوزستان به شمار می‌آمد، سخنرانی علیرضا سمیعی پژوهشگر هنر انقلاب اسلامی، شعر خوانی حجت الله کفشیری، اجرای سرود حیدر علی حزباوی با موضوع وعده صادق و تجلیل از تعدادی از خانواده‌های معزز شهدا و همچنین خانواده مرحوم حاج احمد یلالی به عنوان پیشکسوت ادبیات پایداری آبادان و خرمشهر از دیگر بخش‌های این آئین بود.

کد خبر 6090505

دیگر خبرها

  • درخواست محسن رضایی از جبهه انقلاب | در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌ها بوده‌ایم
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد