Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-09@00:25:27 GMT

موج رادیویی ناشناخته اخترشناسان را سردرگم کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۴۴۳۲

موج رادیویی ناشناخته اخترشناسان را سردرگم کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، یک سال پیش تلسکوپ پارکز در استرالیا، موج رادیویی ناشناخته ای را دریافت کرد و آنچه این موج رادیویی را منحصر به فرد کرده این است که در تمام طول فعالیت تلسکوپ‌های رادیویی، اولین موج در نوع خود است که (عوامل ناشناس) به سمت فضا نشانه رفته‌اند.

اخترشناسان با تجزیه و تحلیل آن هنوز نتوانسته‌اند عاملی زمینی (همچون تجهیزات مخابراتی یا ماهواره‌های عبوری) برای آن بیابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، زمین ما بی وقفه و در مقیاسی میلیاردی در معرض هجوم امواج رادیویی مختلف است که گاه نتیجه انفجارها و کنش و واکنش های کهکشانی و گاه، حاصل فعالیت فضاپیماهای خود بشر در فضا بوده است. سال ۱۹۹۷ یک پیام رادیویی ناشناس توسط مراکز آمریکایی دریافت، اما بعدها معلوم شد این موج ساطع شده از فضاپیمای سوهو بود که در ماموریتی مشترک میان ناسا و آژانس فضایی اروپا، خورشید را رصد می‌کند؛ بنابراین نمی توان به سرعت درباره منشاء این امواج قضاوت کرد اما این مورد آخر ظاهرا پیچیده تر و منحصر به فرد است.

برای دانشمندان، امواج رادیویی مختلف چیز عجیبی نیست. تلسکوپ‌های رادیویی رصدخانه گرین‌بانک در ایالت ویرجینیای غربی آمریکا یا تلسکوپ پارکز در استرالیا، سالانه میلیون‌ها ستاره نزدیک به زمین را شنود می‌کنند تا نشانی از امواج صوتی بیگانه یا سرگردان بیابند، اما تاکنون با وجود گذشت حدود یک سال از دریافت امواج غریب، نتوانسته‌اند درباره این مورد، علت و منشائی انسانی یا طبیعی پیدا کنند.

پروژه صد میلیون دلاری رصد امواج رادیویی برای یافتن نشانه هایی از حیات فرازمینی را یوری میلنر سرمایه‌گذار بزرگ علم و فناوری در سال ۲۰۱۵ در دره سیلیکون (سیلیکون ولی) کالیفرنیا راه‌اندازی کرد.

مبنای این اقدام، سوال کلیدی «استفان هاوکینگ»، اخترفیزیکدان انگلیسی است که در اهمیت یافته‌های این پروژه گفته بود: «برای انسان مهم خواهد بود که بداند آیا در این جهان تاریک، تنهاست یا نه؟»

موج رادیویی عجیب از سمت ستاره پروکسیما قنطورس در فاصله ۴ سال نوری از زمین می آید؛ نزدیکترین ستاره به خورشید؛ غول داغ عظیم گازی که گفته می شود کمربندی قابل سکونت، یعنی منطقه ای در ظاهر، با امکان ایجاد حیات در سیاره‌ای مشابه زمین به نام پروکسیما ب که البته وجود آب در آن، هنوز ثابت نشده است و پیشتر، دانشمندان در سال ۲۰۱۷ با مدل‌سازی رایانه‌ای نشان داده بودند که اگر این سیاره، جوی مانند اتمسفر زمین داشته باشد، تشعشعات شدید و شعله‌های مهیب گرمای ستاره اصلی (پروکسیما قنطورس) در مدت کوتاهی می‌تواند آن را از بین ببرد.

لوئیس دارتنل متخصص نجوم و استاد ارتباطات علمی در دانشگاه وست مینستر می‌گوید: «اگر حیاتی فرازمینی در آن ناحیه وجود داشته باشد پس نزدیک به قطع، می‌توان گفت این حیات باید در مقیاس وسیع‌تری در سراسر کهکشان نیز گسترش یافته باشد. شانس اینکه در سراسر کهکشان و با وجود ۴۰۰ میلیارد ستاره، تنها دو تمدن و آن دو نیز دقیقا کنار هم وجود داشته باشند، چیزی فراتر از مرزهای عقل و منطق است.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: هفته پژوهش قانون انتخابات ریاست جمهوری اولسان هیوندای فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 موج رادیویی اخترشناسان رصد امواج رادیویی هفته پژوهش قانون انتخابات ریاست جمهوری اولسان هیوندای فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 موج رادیویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۴۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت عجیب: یامال به جمع ستاره‌های شاکی پیوست

به گزارش "ورزش سه"، به نظر می‌رسد که یامال هم در روزهای اخیر به جمع بازیکنان ناراضی از شرایط بارسلونا پیوسته است و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که از تعویضش در دیدار برابر خیرونا راضی نیست.

بارسا در این بازی حساس و مهم با نتیجه 2-4 برابر خیرونا شکست خورد و جایگاه دوم جدول رده‌بندی رقابت‌های لالیگا را از دست داد و به رده سوم سقوط کرد و در دقیقه هشتاد و چهارم این بازی بود که ژاوی تصمیم گرفت یامال را از زمین بیرون بکشد و ژوائو فلیکس را به جای او وارد زمین کند.

حالا مووی استار پلاس تصاویری از ناراحتی این بازیکن جوان پس از حضور روی نیمکت منتشر کرده است. این ستاره ۱۶ ساله پس از خروج از زمین گرمکنی که به او داده شده بود را به زمین پرت کرد تا نشان دهد که به هیچ وجه از این تصمیم راضی نبوده است.

یامال در دقایقی که در زمین حضور داشت توانسته بود عملکرد بسیار خوبی را در ترکیب بارسا به نمایش بگذارد و پاس گل اول تیمش را برای آندریاس کریستنسن ارسال کرد و پنالتی دیگری را هم برای این تیم گرفت تا بازی را 1-2 کند.

بسیاری از رسانه‌های نزدیک به بارسلونا پیش از این خبر داده بودند که خوان لاپورتا هم بسیار از این شکست عصبانی بود و صدای فریادهای او در تونل‌های ورزشگاه که می‌گفت: «باورکردنی نیست!» حتی به گوش هواداران هم رسیده است.

ژاوی هم که از عملکرد بازیکنانش در این بازی عصبانی بود، پس از پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: «ما در ۲۰ دقیقه پایانی در سطحی که یک بازیکن بارسا باید باشد نبودیم. اشتباهات بدی انجام دادیم که در چنین سطحی نباید انجام شود و این اولین‌بار نیست که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. احساس می‌کنم که بازی را به راحتی از دست دادیم. رقابت در چنین شرایطی بسیار سخت است. اما این بخشی از ناپختگی بسیاری از بازیکنان است.»

دیگر خبرها

  • تعویض ستاره بایرن: مصدومیت تیم توخل را ول نمی‌کند!
  • ستاره بایرن چمن برنابئو را از جا درآورد! (عکس)
  • کتاب «آینده می‌افتد زمین» رونمایی می‌شود
  • احتمالا در آشوب‌های اولیه منظومه شمسی، مشتری در تشکیل ماه موثر بود
  • ستاره چلسی 10 روز بعد از جراحی برگشت! (عکس)
  • آسمان گلستان تا فردا تحت تاثیر امواج سامانه کم فشار قرار دارد
  • هوش مصنوعی ناشناخته‌های کیهان را کشف می‌کند
  • عصبانیت عجیب: یامال به جمع ستاره‌های شاکی پیوست
  • کلاف سردرگم فاضلاب شهر بندرعباس با عزم دولت سیزدهم باز شد
  • انگیزه‌های خاص ستاره جوان آلومینیوم!