Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@13:36:49 GMT

حمله سایبری اخیر علیه دولت آمریکابسیار جدی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۵۲۳۴

ساعت 24 برای همه ما پیش‌ آمده حین کار با لپ ‌تاپ یا گوشی‌های همراه‌ صفحه‌ای باز شود که روی آن این جمله نوشته شده باشد: "بروزرسانی در دسترس است، برای دانلود اینجا کلیک کنید."ما مجبوریم به طور مرتب این کار را انجام دهیم چون بروزرسانی نرم‌افزارها با بالا بردن امنیت سایبری و حذف نواقص فنی برنامه‌ها، به عملکرد بهتر آن‌ها کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب بهار امسال وقتی روی صفحه نمایش کارکنان بخش فناوری اطلاعات صفحه‌ای ظاهر شد که آن‌ها را دعوت می‌کرد نرم‌افزار پرطرفدار سولارویندز را بروزرسانی کنند، ۱۸ هزار کارمند در شرکت‌ها و دولت‌های مختلف با جدیت آن را برای دفاتر خود دانلود کردند. بی‌خبر از این که فایل دانلود شده، یک تله انفجاری است.

این شرکت آمریکایی چند هفته پیش از آن قربانی یک حمله سایبری شد. در این حمله هکرها یک کد سری کوچک را به فایل بروزرسانی نرم‌افزار این کمپانی وارد کردند.این عامل قدرتمند دیجیتال، بعد از چند هفته خاموشی، در هزاران شبکه کامپیوتری متعلق به دولت‌ها و سازمان‌های فناوری و مخابراتی در سراسر آمریکای شمالی،‌ اروپا، آسیا و خاورمیانه ناگهان فعال شد. بعد در حالی که هنوز هیچ‌کس از وجودش خبری نداشت، از طریق اینترنت با خانه تماس گرفت تا به سازندگان خود خبر دهد که داخل محل مورد نظر است و می‌تواند در را باز نگه‌ دارد تا آن‌ها هم وارد شوند.هکرها که به احتمال زیاد یک گروه نظامی ملی سایبری هستند، چندین ماه فرصت داشتند تا در شبکه‌های کامپیوتری هزاران سازمان مختلف گشت بزنند و اطلاعات آن‌ها را به سرقت ببرند.مهم‌ترین قربانی این حمله سایبری تاکنون دولت آمریکا بوده که احتمالا هدف اصلی هکرها هم بوده است.بنا بر گزارش‌ها، چندین نهاد مختلف دولتی از جمله وزارت خزانه‌داری و بازرگانی و وزارت امنیت داخلی آمریکا هدف این حمله قرار گرفته‌اند. سازمان‌های دولتی و خصوصی در سراسر جهان حالا برای غیرفعال‌ کردن محصولات آلوده به ویروس سولارویندز در سیستم‌های خود به سختی تلاش می‌کنند.محققان که نام "سان‌برست" را روی این هک گذاشته‌اند، می‌گویند شناخت یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری تاریخ به طور کامل می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد.کارشناسان می‌گویند نحوه راه‌یابی هکرها به درون قربانیان خود، به ویژه برای امنیت ملی نگران‌کننده است.جکی سینگ، مدیر تیم امنیت سایبری در کارزار انتخاباتی جو بایدن و بنیانگذار شرکت اسپای‌گلس سکیوریتی می‌گوید: "دولت‌ها تجهیزات لازم برای رقابت با سیلیکون ولی و ساخت مجموعه‌ نرم‌افزارهای پیچیده خود را ندارند، بنابراین به زنجیره‌های تامین خارجی وابسته هستند که به شکل روزافزونی هدف هکرها قرار می‌گیرند."وزارت خزانه‌داری و بازرگانی از جمله نهادهایی بودند که هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

"اگر گروهی از هکرها که پشتوانه مالی خوبی دارند، بتوانند یک کد را در جایی تغییر دهند و افراد را وا دارند آن را به عنوان بخشی از یک مجموعه نرم‌افزار قانونی نصب کنند، به نهادهایی از جمله دولت‌های کشورهای مختلف دسترسی پیدا خواهند کرد که نفوذ به آن‌ها به روش‌های دیگر احتمالا غیرممکن است."از آنجایی که حملات به زنجیره‌های تامین بسیار نادر هستند، هیچ دلیلی وجود ندارد که عموم مردم نرم‌افزارهای خود را بروزرسانی نکنند.

خطر افشای اسرار دولتی

با این حال، برایان لورد نایب رئیس سابق سازمان امنیت سایبری بریتانیا معتقد است "نگران‌کننده‌ترین مساله"، تاکتیک اصلی هکرها برای نفوذ است.از سوی دیگر این حمله از جنبه اطلاعات ملی هم بسیار مایه‌ نگرانی است. به گزارش رویترز، هکرها ایمیل‌های مقامات وزارت داخلی آمریکا در رابطه با امنیت مرزی و مبارزه با حملات سایبری را زیر نظر داشته‌اند.کارشناسان می‌گویند این اتفاق نشان می‌دهد دولت‌ها هم در ارتباطات خود به اندازه شرکت‌های خصوصی نسبت به انواع هک آسیب‌پذیر هستند.آقای لورد که در حال حاضر مدیر شرکت امنیت سایبری پی‌جی‌آی است، می‌گوید: "قربانیان این حمله نقشی کلیدی در رفاه اقتصادی ملی و فردی ما دارند و حفاظت از آن‌ها برای این که بتوانیم با اطمینان در دنیای دیجیتال فعالیت کنیم، ضروری است. این مساله که هکرها می‌توانند با استفاده از ابزارهای مشابه، طیفی چنین گسترده از سازمان‌ها را به طور همزمان و بدون هیچ مقاومتی به رقص در آوردند، باید ما را نگران کند. طیف صدمات و خساراتی که می‌توانند بوجود بیاورند هم قابل توجه است و هم کل جهان را در برمی‌گیرد.

بی بی سی

.

"

گروهای امنیتی در سازمان‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند به زمانی طولانی نیاز دارند تا بفهمند در جریان این هک کدام ایمیل‌ها خوانده شده، کدام اطلاعات به سرقت رفته و کدام رمز عبورها فاش شده‌اند.هنوز معلوم نیست کدام اطلاعات دولتی به سرقت رفته‌اند و ممکن است هرگز اعلام هم نشود اما آقای لورد می‌گوید اسناد مربوط به ارتباطات بسیار حساس هنوز هم در امنیت قرار دارند: "من فکر می‌کنم لایه‌های امنیتی اضافی مربوط به اطلاعات فوق سری و اسناد طبقه‌بندی‌شده توسط سیستم‌های کنترل داخلی محافظت‌ می‌شوند، بنابراین دسترسی مستقیم به آن‌ها غیرمحتمل است."هکرها احتمالا فقط وقت و منابع کافی برای انجام نظارت‌های گسترده روی تعداد کمی از قربانیان احتمالی خود را داشته‌اند، اهدافی که به احتمال زیاد اصلی‌ترین آن‌ها سازمان‌های دولتی بوده‌اند.

بزرگ‌ترین هک طی سال‌های طولانی

آلن وودوارد، استاد دانشگاه و محقق امنیت ملی در دانشگاه ساری انگلیس می‌گوید: "این احتمالا بزرگ‌ترین نفوذ به دولت‌های غربی از زمان جنگ سرد است که من از آن خبر دارم. فقط به این فکر کنید که چرا کشورها دست به جاسوسی می‌زنند. این کار به آن‌ها برتری می‌دهد و این برتری فقط نظامی نیست، به خصوص در دوران صلح. دستیابی به برتری اقتصادی به روش‌های مختلف، یکی از دلایل اصلی کشورها برای دست زدن به عملیات‌های جمع‌آوری اطلاعات است.ٰ""علاوه بر آن، بعد شخصی هم وجود دارد. ما شاهد بودیم که وقتی دفتر مدیریت کارکنان دولت آمریکا هک شد، اطلاعات شخصی بسیاری از کارکنان دولت در دسترس قرار گرفت."پروفسور وودوارد می‌گوید اطلاعات افرادی که مورد بازرسی امنیتی قرار گرفته‌اند، نگهداری می‌شود و این اسناد به شدت هم حساس هستند."این اطلاعات ممکن است به راحتی برای باج‌گیری از افراد مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین ایده خوبی در رابطه با این که چه کسی به کجا دسترسی دارد در اختیارتان می‌گذارند تا شما هم بتوانید در عملیات‌های بعدی خود به طور خاص افراد را هدف قرار دهید."

روسیه، مظنون اصلی حمله

پروفسور وودوارد مثل بسیاری دیگر از دست‌اندرکاران حوزه امنیت معتقد است این حمله ویژگی‌های عملیات‌های روسیه را دارد، هر چند هنوز برای تایید چنین ادعایی خیلی زود است.برخی کارشناسان دیگر از جمله پژوهشگران شرکت فایرآی که خود از قربانیان این حمله سایبری است، به یک گروه شناخته‌شده دولتی موسوم به "کوزی بیر" (Cosy Bear) اشاره می‌کنند.اما وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرده، این اتهامات را "بی‌اساس" خوانده است.ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا پاسخی از آمریکا بشنویم، اما در صورتی که دولت این کشور به این نتیجه برسد که حمله کار روسیه بوده، ممکن است پیامده‌های جغرافیایی-سیاسی به همراه داشته باشد.

تشدید رقابت‌های سایبری

مارینا کروتوفیل، کارشناس امنیت سایبری که قبلا در فایرآی کار می‌کرده و حالا از پژوهشگران ارشد شرکت "آب‌ب" است، می‌گوید این حمله می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود."آمریکا طی سال‌های گذشته مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه وضع و به تازگی هم اتهاماتی علیه هکرهای نظامی این کشور مطرح کرده است. با این حال، روسیه به وضوح نشان داده که هراسی ندارد و نمی‌خواهد از سرعت فعالیت‌های سایبری خود بکاهد. این مساله تنش‌ در روابط آمریکا و روسیه را تشدید می‌کند و در طولانی مدت به درگیری‌های جدی سیاسی منجر خواهد شد."البته علاوه بر آن احتمال بروز واکنش‌های پیش‌بینی نشده از سوی دولت آمریکا و هم‌پیمانانش در فضای مجازی هم وجود دارد.حمله سایبری "سان‌برست" نمونه بسیار خوبی از یک درگیری عمده مجازی میان کشورهای رقیب محسوب می‌شود، زدوخوردی که تشدید آن می‌تواند پیامدهایی جدی به همراه داشته باشد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: قرار گرفته اند امنیت سایبری حمله سایبری دولت آمریکا سازمان ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان