Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@13:22:35 GMT

سپید پوشانی که تا پای جان ایستادگی می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۵۹۰۸

سپید پوشانی که تا پای جان ایستادگی می‌کنند

نرجس خانعلی‌زاده، نخستین تصویری از یک پرستار خندان و پرمهر بود که نیمه اسفند ماه سال 98، تنها چند روز پس از آغاز یک پاندمی بزرگ جهانی، نخستین فداکاری را در تاریخ این دوره ثبت کرد و بر اثر کرونا جان باخت. آن روزها شروع یک هیولای همه‌گیر بود که وحشت به دل همه انداخته بود. اما کسی تصور نمی‌کرد تا 10 ماه بعد، 140 پرستار و پزشک را از دست خواهیم داد و 60 هزار پرستار مبتلا به کرونا خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا 305 روز گذشته. 305 روز از فاجعه‌ای به نام ویروس کرونا.

ویروسی میکروسکوپی که آغاز دشواری برای ساکنان کره زمین بود، دنیا را فلج کرد و کشور ما را نیز بشدت تحت تأثیر خود قرار داد. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد قرار است روزانه با مرگ هزاران نفر در دنیا مواجه شویم. اما همین 10 ماه کافی بود تا نگاه جامعه ایران به کادر درمان و بویژه پرستاران تغییر کند. حالا آنها قهرمانان جان بر کف این سرزمینند. روزی کودکان این ملک، در کتاب تاریخ خود می‌خوانند از روزهای پر مشقتی که ماه‌ها بی‌وقفه، انسان‌هایی در قامت فرشتگان برای مراقبت از هموطنانشان در ‌شرایط سخت، در کمبودهای بیمارستانی و دارویی و تحریم‌ها، هرچه در جان و توان داشتند، در طبق اخلاص گذاشتند و باعث شدند تعداد کمتری از مردمان این میهن پرپر شوند.

چهره های هنری و سینمایی در تقدیر از این فرشتگان سفید پوش اینطور نوشتند.

تو مهربان بگیر دست فتادگان را به حکم وجدان

محمد گلریز خواننده و موسیقی‌دان
تقدیر از این عزیزان در کلام نمی‌آید. آنها همانند سربازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که در جبهه‌های حق علیه باطل می‌جنگیدند و برای دفاع از این خاک و مرز و بوم ایثار می‌کردند در بیمارستان‌ها حضور دارند و از جان خود گذشتگی می‌کنند.
به تعبیر من پرستاران با محدودیت بسیار بیشتری روبه‌رو هستند و جانشان در خطر است و بسیار مهم است دیگران هم بدانند که جان این عزیزان برای حفظ سلامتی هموطنان در خطر است. این خدمت بسیار ارزشمند است. البته همه مردم سپاسگزار این همه لطف و مهربانی پرستاران هستند و با پیام‌های خود احساسات‌شان را به این عزیزان منتقل می‌کنند. من در برهه‌ای که کرونا گرفتم چند نوبت بیمارستان رفتم و از نزدیک شاهد تلاش و مهربانی آنها بودم. این عزیزان با تمام وجود خدمت می‌کنند. من به عنوان یک عضو کوچک از جامعه هنرمندان سپاسگزار این همه شجاعت و شهامت و از خودگذشتگی هستم و زبان در تشکر قاصر است.
پرستاران به معنای واقعی جان‌شان را به خطر انداخته‌اند و هفته‌هاست که عزیزان خود را نمی‌بینند، ما این موضوع رادر زبان براحتی بیان می‌کنیم ولی این مسائل به هیچ وجه قابل درک و لمس نیست.
من سرودی را چند سال پیش با اشعاری از استاد سبزواری در مقام روز پرستار به اجرا گذاشتم و آن را دوباره به آنها تقدیم می‌کنم:
بگیر دست فتادگان را به حکم وجدان
 تو مهربان بگیر دست فتادگان را به حکم وجدان
تو مهربان شریک غم‌های دیگران شو
 طبیب آلام خستگان شو تبسمی بر لبی نشان

واژه انسانیت را معنا بخشیدند

پوران درخشنده کارگردان سینما
پرستاران و کادر درمان کشور ما ایثارگران راه سلامت هستند که در دوران کرونا با تمام تلاش خود و با عشق و فداکاری جان خود را در راه خدمت به مردم فدا کردند. این از خود گذشتگی مسأله مهمی است چراکه کادر درمان ما نشان دادند که به معنی واقعی انسانیت درکار و حرفه آنها نمود پیدا کرد و چه بسا که پرستاران با جان‌نثاری خود و نجات جان مردم کشور خود در خط مقدم جبهه سلامت جنگیدند و بسیاری نیز شهید شدند.
ما افتخار می‌کنیم به وجود چنین انسان‌های از جان گذشته که یک بار دیگر به واژه انسانیت معنا بخشیدند.

سپید پوشانی که تا پای جان ایستادگی می‌کنند

فداکاری مظلومانه

هانیه توسلی بازیگر
وقتى بحرانی در کشور به‌وجود می‌آید که جان و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد، مشخصاً اولین گروهی که درگیر این بحران می‌شود کادر درمان است. ١٠ ماهی می‌شود که تمامی پرستاران و پزشکان درگیر کووید ١٩ شده‌اند و آنها بدون هیچ توقعی و با دستان خالی (کمبود امکانات و تجهیزات مناسب در بیمارستان‌ها) از بیماران مراقبت کردند. فکر می‌کنم وضعیت پرستاران به مراتب سخت‌تر است، چرا که آنها به خاطر شغلشان مراقبت بیشتری از بیماران می‌کنند و در این روزهای کرونایی بدون مرخصی، تمام وقت بالای سر بیماران بودند. همین موضوع آنها را خسته کرده است، اما پرستاران بی‌توجه به این خستگی‌ها همچنان محکم به وظیفه حرفه‌ای خود عمل می‌کنند. یادم است آن روزهای اولی که کرونا وارد کشور شد، اولین پرستاری که جانش را از دست داد، دختر جوانى به نام نرجس خانعلی‌زاده بود. عکس‌های این پرستار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و آن زمان بود که مردم فهمیدند موضوع کرونا بسیار جدی است. باید بگویم، پرستاران مظلومانه کار می‌کنند و من نمی دانم چطور باید از این همه ایثار و فداکاری آنها تشکر کرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!

اخیرا محققان هلندی خبر فوت مردی که ۶۱۳ روز به بیماری کرونا مبتلا بود گزارش کردند. این مرد به‌دلیل ابتلا به نقص ایمنی نتوانست بیماری کرونا را شکست دهد.

این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

دیگر خبرها

  • یا اضافه کاری یا اخراج، پاسخ بیمارستان به اعتراض پرستاران
  • واکنش پرستاران گرگان به اضافه‌کار اجباری
  • خلیج فارس صحنه ایستادگی دلیرمردان ایرانی در طول تاریخ است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد