اون شب که بارون اومد شاه بیت غزل سینمایی اوست
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۶۰۰۸
این روزها که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در جشنواره حقیقت بزرگداشت یاد و نام استاد کامران شیردل را برگزار میکند فرصتی است تا به رغم همه مشکلات روزمره به وجود مردی بزرگ در سینمای مستند نظری دوباره بیفکنیم. طی این سالها درباره او سخن کم گفته نشده است اما من مایلم به دو نکته در کارنامه هنری استاد کامران شیردل اشاره کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اول
از سال 1377 وی در جزیره کیش در زمان مدیریت محسن قریب به مدت 7 سال و به دور از هیاهوی اغلب هیچ پایتخت، آرام و با اندیشه، جشنوارهای را درباره سینمای مستند برگزار میکرد که بیگمان در آن سالها به اثرات مثبت آن در سالهای بعد و فیلمسازانی که در آن دوران مورد تشویق و حمایت قرار گرفته بودند هیچکس فکر نمیکرد. هم گردهمایی مستندسازان و هم نوع نگاه او بود که آن شبها را به فرصتی شایسته برای معرفی فیلم مستند تبدیل میکرد.
سینمای مستند ایران که اکنون بر جایگاه ارزشمندی ایستاده بیشک مدیون تلاشهای او برای برگزاری آن جشنواره است. اگر چه آن جشنواره هم به مانند نمونههای دیگر خود سرنوشتی کوتاه یافت اما همان سالها کافی بود که فیلم مستند ایران حیات خود را حفظ کند تا به امروز برسد.
دوم
در میان آثار اغلب تأثیرگذار کامران شیردل در سینمای مستند، حماسه روستازاده گرگانی یا «اون شب که بارون اومد» بیگمان شاه بیت غزل سینمایی اوست. فیلم از زمان ساخت در سال 1347 تا نمایش، 6سال را در محاق بود که جای بحث فراوان دارد. فیلم ارزشهایی دارد که اغلب در متون گوناگون به آن اشاره شده و این مجال فرصت تکرار آن نیست؛ اما میتوان یاد کرد از نگاه او. نگاهی که نوعی رئالیسم را به سینمای مستند ایران معرفی کرد. زمانه حضور و تحصیل شیردل در ایتالیا او را با نگاه نئورئالیسم ایتالیا آشنا کرد نگاهی که به خوبی به روابط انسانی و جوامع میپرداخت. بیواسطگی که در آثار او دیده میشود بیش از هر چیز از اندیشه او منشأ گرفته است.
فیلم «اون شب که بارون اومد» سراسر، توجه به جامعهای است که در مسیر تحولخواهی خود با سرعت پیش میرود و تنها فیلمسازی اندیشمند میتواند این حرکت را تشخیص و نمایش دهد. نکته بارز فیلم نوع روایت اوست؛ روایت یا نقطه کانونی او برای کنار هم قرار دادن اجزایی که نوعی معنا را برای خواننده مهیا سازد. او با گفتوگوهای صریح، تصاویر خیره مردم به دوربین و طنز نهفته در روایت عرصه تازهای رابرای سینمای مستند ایران باز کرد. روایت او از یک واقعه به نوعی تحلیل از زمانه و ارزیابی واقعگرا منجر شد. اگر این نوع روایت و طنز نهفته در آن پیگیری میشد نوعی خشکی و تلخی که بعدها دچار سینمای مستند ایران شد کمتر میشد. نگاه او که آمیخته با زبانی کاملاً سینمایی بود، بیان تازهای را به سینمای مستند ایران معرفی کرد. امید که تنش به ناز طبیبان نیازمند مباد و خوش باشد.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: سینمای مستند ایران سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشکیل شورا فیلم اولیها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدخزاعی رییس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولیها با قدردانی از زحمات و تلاشهای بی وقفه اعضای شورای تایید صلاحیت فیلمسازان اول گفت: امید بسیاری از جوانان و علاقهمندان به فیلمسازی و سینما به همین شورا است و طبق گزارشهایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی، عملکردی شفاف و قابل دفاعی را از خود به جا گذاشته و چهره های مستعد، توانمند، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفهای فیلمسازان با توصیه اکید به اعضای شورای تایید صلاحیت فیلمسازان اول عنوان کرد: آنچه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان، تازه نفس و با انگیزه به عرصه سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند، بنده معتقدم سینماگران حرفه ای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال می کنند و چنان چه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعاً نتیجه حاصله را تحسین خواهد کرد. شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی است که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه حرفه ای شده اند و در جشنواره های ۲ دوره گذشته جوایز مهمی کسب کرده اند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم، سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزه های مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیت های کشور بهره مند شود.
خزاعی در ادامه گفت: امسال برای حمایت از ۱۰ فیلم اولی البته فیلم های ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کردهایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود. من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم؛ نسلی که درک بالایی از زبان تصویر و شناخت خوب از مسایل کشور و از دغدغه های ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصه های داخلی و خارجی به تصویر کشد.
وی تصریح کرد: سینمای ایران به متفکران جدید و اندیشه های نو و بدیع با دغدغه های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را در آثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه های آنها مشاهده می شود.
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی به دور از جریان سرمایه داری که قبلاً بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود و نوعی عدالت فرهنگی بر اساس کشف استعداد است.
در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درخواست کرد یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار شود.
در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رییس سازمان سینمایی در جریان چگونگی ارزیابی ها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت. این جلسه با حضور اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم اولی ها شامل مجید زین العابدین، رسول صدرعاملی، حبیب ایل بیگی، محمدرضا عرب، مجید اسماعیلی، مهدی آذرپندار، امیر بوالی و روح الله سهرابی برگزار شد.
مسؤولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.
کد خبر 6097539