Web Analytics Made Easy - Statcounter

فینال لیگ قهرمانان آسیا و کری‌خوانی هواداران پرسپولیس برای رقیب استقلالی، تنش‌های هواداری را در شبکه‌های اجتماعی به اندازه‌ای بالا برده که تعریف زنگار گرفته هواداری در ایران را یک بار دیگر به چالش کشیده است. هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس اجازه دارند به بهانه هیجانات فوتبالی و تعصب به تیم محبوب‌شان اینچنین به هم بتازند؟

آیا حالا که تیم فوتبال پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافته، استقلالی‌ها باید از پرسپولیس به عنوان نماینده ایران حمایت کنند؟ هواداری تیمی باید در سایه نگاه ملی برود؟ هواداران پرسپولیس، استقلالی‌ها را در صورت نداشتن آرزوی قهرمانی برای نماینده ایران، به وطن‌فروشی متهم می‌کنند و در این میان معنای وطن و وطن‌فروشی و حمایت از یک تیم فوتبالی در میان هاله‌ای از ابهام، دستمایه برداشت‌های شخصی افرادی قرار می‌گیرد که شاید دید جامعی نسبت به آنچه به چنین رفتار‌هایی منجر شده، نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همه این اتفاق‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که نمایندگان فرهنگی فوتبال، هفته‌های متوالی در فدراسیون فوتبال جلسه برگزار کردند تا برای زمانی برنامه‌ریزی فرهنگی کنند که تماشاگران مجوز حضور به ورزشگاه را پیدا می‌کنند! کسانی که هواداری را فقط روی سکو‌های ورزشگاه‌ها می‌بینند و فعالیت‌های هواداری را صرفاً تکان دادن پرچم در داخل ورزشگاه.

اینچنین محدود و مختصر دیدن مفهوم هواداری از سوی مدعیان گسترش هواداری، باعث شده که نه تنها مفهوم هواداری برای اهالی فوتبال و جامعه جا نیفتد، بلکه هرگز و از پس هیچ جلسه‌ای، راهکار درستی برای ایجاد فرهنگ هواداری پدید نیاید!
ما حتی در ریشه‌یابی صحیح مشکلاتی که گریبانگیر جامعه هواداری فوتبال می‌شود، مانده‌ایم. هنوز نمی‌دانیم دلیل این همه اصرار به ملی خواندن یک بازی باشگاهی برای چیست و چرا هواداران تیم رقیب باید ملزم به حمایت از رقیب خود باشند. هنوز مسئولانی که با عنوان فرهنگی در جلسات شرکت می‌کنند، حتی با کری‌خوانی‌های هواداری نتوانسته‌اند ارتباط برقرار کنند و احتمالاً آنقدر‌ها فوتبالی هم نیستند که چند باری در زندگی‌شان کری‌خوانی درست و حسابی را تجربه کرده باشند. به همین خاطر است که برخلاف تصور آن‌ها فرهنگ هواداری الزاماً دوست بودن هواداران دو تیم رقیب نیست. الزاماً هم به معنا و مفهوم‌هایی مثل یکدلی و رفاقت محدود نمی‌شود. فرهنگ هواداری زمانی می‌تواند به صورت درست و دقیق جا بیفتد که با نگاهی واقع‌بینانه به آن نگاه کنیم و متناسب با شرایط فعلی جامعه و آنچه مردم و هواداران فوتبال را درگیر خود کرده است، برای اصلاح فرهنگ راهکار‌های کاربردی ارائه دهیم.
جلسات متعدد مسئولان فرهنگی فوتبالی، ای کاش اگر هیچ حاصلی برای فرهنگ و هواداران نداشت، لااقل این باور را به شرکت‌کنندگانش القا می‌کرد که نه تنها شناختی از هواداری فوتبال ندارند که حتی فرهنگ و فرهنگ‌سازی را هم نمی‌شناسند!
که اگر می‌دانستند، می‌شناختند و تا کنون حتی گام مختصری در فرهنگ‌سازی برداشته بودند، بعد از تجربه تنش‌های هواداری در بازی پرسپولیس – کاشیما آنتلرز در دوره قبلی که پرسپولیس به فینال راه یافته، حداقل مطالعات درستی روی رفتار هواداران صورت می‌گرفت و اقدامی برای اصلاح رفتار‌های ناهنجار انجام می‌شد تا امروز در آستانه بازی پرسپولیس – اولسان، همان ناهنجاری‌ها را با شدت و فراگیری و خشم بیشتر شاهد نباشیم. شاید حتی پذیرش اینکه هواداران استقلال نخواهند پرسپولیس برنده باشد، یا پذیرش فینالیست بودن باشگاه پرسپولیس در شکل واقعی خود و نه یک حماسه تاریخی، می‌توانست به خودی خود آرامش بیشتری به روند کری‌خوانی‌ها ببخشد. اینکه یک هوادار حق دارد، حامی حریفش نباشد و اتفاقاً آرزوی ناکامی رقیبش را داشته باشد باعث می‌شود که آن هوادار برای اثبات این حق، دست به تخریب‌های بزرگتری نزند! باعث می‌شود، کری‌خوانی‌ها در اندازه همان کری‌خوانی‌های فوتبالی بماند؛ و البته که پیش از همه این‌ها لازم است ریشه و عوامل اصلی‌تر تنش‌های هواداران پیدا شوند که قطعاً چهره‌های تکراری و همیشگی مدعی فرهنگ‌سازی در فوتبال نشان داده‌اند که از پس این کار مهم برنیامده‌اند و باید مسئولیت خطیری که برعهده دارند را به عهده کسانی بگذارند که صرفاً به جلسات نمایشی بسنده نمی‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: هفته پژوهش قانون انتخابات ریاست جمهوری اولسان هیوندای فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 پرسپولیس اولسان هیوندای فینال آسیا هفته پژوهش قانون انتخابات ریاست جمهوری اولسان هیوندای فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 کری خوانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبدالکریم و تمجید فوق‌العاده از هواداران پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، عبدالکریم حسن، کاپیتان تبعیدی السد و تیم ملی قطر که با حواشی جام جهانی از فوتبال این کشور کنار گذاشته شده بود حالا در تهران اوج محبوبیت را تجربه می‌کند.

عبدالکریم حسن که با کیفیتش به بخش جدانشدنی ترکیب ثابت پرسپولیس تبدیل شده، از تشویق خاص پرسپولیسی‌ها برای او به وجد می‌آید.

هواداران پرسپولیس او را با شعار "حسن، حسن، یاحسن، حسن عبدالکریم" تشویق می‌کنند و او ویدیوی این تشویق در بازی سپاهان را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و از هواداران پرسپولیس به عنوان بهترین‌ هواداران در مسیر فوتبالی‌اش یاد کرد.

به نظر می‌رسد مرد سال سابق فوتبال آسیا رضایت زیادی از وضعیت این روزهای خود در پرسپولیس دارد.

دیگر خبرها

  • واکنش لیائو به «هو» شدن دوباره از سوی هواداران میلان
  • آغاز بلیت فروشی دیدار نساجی و پرسپولیس
  • شیدا مقصودلو ماند و پیرمرد هتاک اصفهانی
  • تعداد هواداران پرسپولیس در بازی با نساجی مشخص شد/ عدم حضور بانوان در دو دیدار حساس در قائمشهر
  • هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال| پرسپولیس مقابل تیم شهر خسته، استقلال میزبان حریف پرنوسان
  • عبدالکریم و تمجید فوق‌العاده از هواداران پرسپولیس
  • منصوری: توهین به هواداران در شان فوتبال ایران نیست/ پرسپولیس می‌تواند به صدر بازگردد
  • چرا فاصله هواداران سپاهان با بانوان پرسپولیسی کم بود؟/ جدال لفظی مدیران پرسپولیس و سپاهان به جای عذرخواهی از جامعه فوتبال
  • بیانیه تند پرسپولیس در مورد اتفاقات بازی با سپاهان
  • چند خطی برای اتفاقات پرسپولیس و سپاهان؛ ما را به خیر امیدی نیست، شر مرسان!