Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهین احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه استفاده از معاملات الگوریتمی گفت: معاملات الگوریتمی، عملیاتی است که از سوی ربات‌ها انجام می‌شود و در قالب یک برنامه دارای دسترسی به هسته معاملات و به صورت خودکار، یک سری معاملات را انجام می‌دهد که این شیوه دارای یکسری مزیت‌هایی نسبت به انجام معاملات توسط انسان است؛ در حالیکه سهامداران خرد در نهایت می‌توانند تعداد محدودی نماد را در یک لحظه رصد کننداما معاملات الگوریتمی، قدرت پردازش بالایی دارند و می‌توانند به صورت همزمان، نمادهای بسیاری را رصد کرده و در هر یک از نمادها فرصت کسب سود فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازارهای بزرگ سهام دنیا اکنون این معاملات به حد غایت خود ( HFT یا HIGH FREQUENCY TRADING) رسیده اند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: معاملات الگوریتمی می‌توانند با خرید و فروش‌های خود به سودآوری استفاده‌کنندگان کمک کنند؛ اما ایراد این شیوه آن است که معاملات الگوریتمی، از نظر دسترسی به این حجم از دیتاها و پردازش آن‌ها از انسان‌ها جلوتر هستند. بیاید یک مثال بزنم فرض کنید شما نمادی دارید که صف خرید شده است اما هلدینگ یا شرکت سرمایه گذاری که مالک آن نماد هستند بر روی صفر تابلو معامله می‌شوند. الگوریتم‌ها این موقعیت آربیتراژی را بسیار زودتر از انسان‌ها تشخیص می‌دهند و به سراغ آن هلدینگ می‌روند. این مزیت الگوریتم هاست.

به گفته احمدی، در حال حاضر یکسری الگوریتم به خدمت بازارگردانها درآمده‌اند و بازارگردان‌ها به جای اینکه به صورت شخصی بازار را رصد کنند، به الگوریتم دستور می‌دهند تا منفی‌های سهم آنها را خریداری کرده و مثبت‌های سهم آنها را بفروشد؛ بر این اساس با توجه به اینکه بازارگردان به الگورتیم وصل شده و از منابع مالی قابل توجهی نیز برخوردار است، به راحتی می‌تواند سهم مدنظر خود را خریداری کرده و سهم دیگر را بفروشد، این درحالی است که به تازگی تمامی شرکتهای بورسی باید بازارگردان داشته باشند و به همین دلیل، بازارگردان ها می‌توانند سهم مشخصی را بازارگردانی کرده و پول را در اختیار الگوریتم قرار داده و دستور دهد که روی یک سهم مشخص، بازارگردانی صورت دهد؛ یعنی منفی‌ها را بخرد و مثبت‌ها را بفروشد و با پول زیاد، سهم را در قیمت پایین می‌خرد و در نرخ بالا می‌فروشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با منابعی که شرکت‌های بازارگردان در اختیار دارند و قدرتی که معاملات الگوریتمی به آنها می‌دهد، می‌توانند سهم را در پایین‌ترین قیمت خریداری کرده و در سقف قیمتی بفروشند؛ بنابراین اگر بتوانند سهم را در رنج منفی ۵ بخرند و در مثبت ۵ بفروشند، سود نزدیک به ده درصدی نصیب آنها می‌شود و به نوسان چندباره روزانه منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دو گروه الگوریتم در بازار سرمایه مشغول خرید و فروش هستند که یک گروه، مجوزهای نظارتی نهاد ناظر را گرفته‌اند و تحت نظارت سازمان هستند که برای این گروه در حال حاضر معاملات الگوریتمی بسته است ولی گروه دیگر بدون مجوز، همراه با دسترسی سامانه‌های معاملاتی، فعال هستند و عملیات انجام می‌دهند که اینها تحت نظارت هم نیستند؛ اما آمار رسمی از تعداد آنها وجود ندارد؛ علاوه بر آن الگوریتم‌هایی هم وجود دارند که به معاملات ختم نمی‌شوند و صرفاً پیشنهاد خرید می‌دهند. در واقع AUTO TRADE نیستند.

کد خبر 5099159

منبع: مهر

کلیدواژه: معاملات الگوریتمی بازار سرمایه بازارگردانی در بورس بازار سهام شاهین احمدی ویروس کرونا قیمت دلار لایحه بودجه ۱۴۰۰ بانک مرکزی ایران قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی قیمت طلا شاخص کل بورس اقتصاد چین بازار سهام اقتصاد آمریکا قیمت یورو نهاده های دامی فاز 11 پارس جنوبی معاملات الگوریتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۷۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) با افت ۱۲۲۲۶.۳۶ واحدی به ۲,۲۶۸,۸۴۵.۴۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۶۰۱۸.۲ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز ۵.۸۴۷ میلیارد سهم بود که طی ۲۹۷,۷۳۶ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۳۷,۳۶۳.۷۰۸ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۸,۳۹۰,۲۷۷.۲۹۴ میلیارد ریال شد.

نمادهای فولاد، فملی، شپنا، شبندر، وبملت و فارس بیشترین نقش را در افت شاخص بورس داشتند.

کد خبر 6093065 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اتفاق جالب در معاملات روز گذشته کپشیر!
  • چرا بازارگردانی به بورس و فرابورس واگذار شد؟
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل
  • گزارش روزانه بورس ۱۱ اردیبهشت؛ افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • شاخص بورس امروز ۱۱ اردیبهشت/رشد ۱۲۲۲۶ واحدی
  • ریزش ۳۳۹ واحدی بورس در شروع معاملات امروز