Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:11:53 GMT

قیمت بالای آجیل شب یلدا و پشیمانی مردم از خرید

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۷۳۲۳

قیمت بالای آجیل شب یلدا و پشیمانی مردم از خرید

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با نزدیک شدن شب یلدا و اعلام محدودیت‌های مجدد در سال جاری شاهد یلدایی متفاوت خواهیم بود، یلدایی به سبک مجازی و در سایه شیوع ویروس کرونا. اما گرانی آجیل و خشکبار یکی از دلایل اصلی خرید محدود مردم برای شب یلدا است.

افزایش قیمت آجیل و افت چشمگیر سطح خرید مردم

رحیمی یکی از فروشندگان آجیل در مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سطح خرید مردم نسبت به گذشته افت چشمگیری داشته است، دلیل آن هم قیمت بالا و افزایش نرخ آجیل و سایر مغزها به نسبت گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین افزود: در حال حاضر پرفروش‌ترین جنس در مغازه تخمه و یا پاپ کرن است که به دلیل قیمت مناسب بیشتر خریداری می‌شود. اما محصولی مثل چلغوز، کیلویی یک میلیون تومان است که هرکسی توانایی خرید آن را ندارد و اگر هم کسی بخواهد خریداری کند، به مقدار کمتری تهیه می‌کند.

این فروشنده همچنین با اشاره به تأثیر گرانی‌های اخیر بر روی قیمت آجیل، گفت: به دلیل محدودیت‌های بیماری کرونا و کمتر شدن مهمانی، طبیعی است که خرید مردم برای شب یلدا کمتر شود چون مراسم کمتری برگزار می‌شود.

اصغرزاده، فروشنده دیگری در مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در مغازه تنوع محصول خشکبار و آجیل و سایر مغزها زیاد است و سعی شده آجیل ارزان قیمت و متوسط با تنوع قیمت را موجود داشته باشیم تا خریدار از قدرت انتخاب بیشتری برخوردار باشد.

وی همچنین افزود: مردم برای خرید وارد مغازه می‌شوند و بسته به نیاز و توانایی خرید خود اقدام به تهیه اجناس مورد خود می‌کنند، اما برخی افراد نیز پس از دیدن قیمت‌ها و به دلیل عدم توانایی مناسب مالی، از خرید صرف نظر کرده و از مغازه خارج شوند.

قیمت تمام اجناس بستگی به نرخ ارز و دلار دارد، قیمت‌ها با بالا رفتن نرخ ارز بالا می‌رود

این فروشنده در رابطه با دلایل گرانی اجناس و آجیل نیز گفت: آن چیزی که در سطح کشور و اقتصاد دیده می‌شود این است که قیمت تمام اجناس بستگی به نرخ ارز و دلار دارد، قیمت‌ها با بالا رفتن نرخ ارز بالا می‌رود.

یاوری، مدیر یکی از شیرینی و آجیل فروشی‌های مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش سطح خرید مردم نسبت به قبل، اظهار کرد: گران شدن مواد اولیه و چند برابر شدن آنها باعث گرانی محصول و مواد تولیدی شده است، سطح خرید مردم نیز به نسبت گذشته کاهش داشته است.

وی همچنین گفت: محدودیت‌ها، قرنطینه و رفت و آمد کمتر مردم نیز یکی دیگر از دلایل خرید محدود مردم برای شب یلدا به نسبت گذشته است.

مهماندوست یکی از خریداران آجیل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای تهیه محصول با قیمت مناسب، چند مغازه را رفتم تا بتوانم جنس مورد نظر خود را تهیه کنم. قیمت محصولات بسیار بالا و توانایی خرید مردم پایین است، من نیز به دنبال محصولی هستم تا بتوانم حداقل یلدا را در کنار خانواده و با جمع محدود، با خشکباری که قیمت معقولی دارد برگزار کنم.

هادی محمدی، یکی دیگر از مشتری‌های آجیل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: خاطرم هست هر سال با اینکه قیمت‌ها بالا بود ولی باز هم سعی می‌کردم آجیل کمی را برای این شب خریداری کنم.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم شب یلدا امسال به بهتر شدن حال مردم کمک می‌کند، اظهار کرد: درست است که نمی‌توان مثل سابق دور هم بود و این شب را با دوست و فامیل گذراند ولی می‌توانیم خودمان شب یلدا را در جمع محدود خانواده خودمان برگزار کنیم برای تصمیم به خرید آجیل گرفتم ولی با این قیمت‌ها اصلاً صرف ندارد.

قیمت‌ها بالاست، فعلاً از خرید آجیل پشیمان شدم!

محمدی اظهار کرد: خانواده من ۶ نفره است و اگر بخواهم آجیلی بخرم که هر کسی مقدار کمی نیز استفاده کند، باز هم مبلغش زیاد می‌شود. فعلاً که از خرید پشیمان شدم و برنامه این شب را برای میوه و نهایت کمی تخمه می‌گذارم.

وی بیان کرد: دوست داشتم سختی این ۹ ماه کرونا و جایی نرفتن را با یک شب به یاد ماندنی برای خانواده ام کم کنم ولی وقتی هزینه‌ها انقدر بالا رفته دیگر امکان خرید ندارم. کاش مسئولان فکری به حال این افزایش قیمت‌ها بکنند. همه چیز گران شده و جز قشر متمول، سایر اقشار جامعه امکان خریدهایی مثل خرید شب یلدا را ندارند.

صغری احمدی، یکی دیگر از شهروندان مشهدی در گفتگو با خبرنگار مهر نیز گفت: برای خرید آجیل شب یلدا دنبال قیمت مناسب بودم منتها به نتیجه خوبی نرسیدم. از قدیم گفته‌اند که هر چقدر پول بدی همونقدر هم آش میخوری، قیمت‌های آجیل متنوع هست و از کیلویی ۹۰ هزار تومان هست ولی اگر آجیلی می‌خواهیم که کمی هم مغز مناسب داشته باشد و صرفاً حاوی تخمه و نخود نباشد، باید هزینه بیشتری بدهیم.

اینکه مسئولان می‌گویند قیمت آجیل افزایشی نداشته به درد قشر متوسط و پایین جامعه نمی‌خورد. این مبالغ برای ثروتمندان جامعه است وگرنه برای ما که حقوق کارگری داریم، خرید آجیل در شب یلدا یک آرزوست

وی بیان کرد: اینکه مسئولان می‌گویند قیمت آجیل افزایشی نداشته به درد قشر متوسط و پایین جامعه نمی‌خورد. این مبالغ برای ثروتمندان جامعه است وگرنه برای ما که حقوق کارگری داریم، خرید آجیل در شب یلدا یک آرزوست که باید از خرید آن صرف نظر کنیم. مبالغ متنوع هست از ۹۰ تا ۳۰۰ هزار و خورده‌ای قیمت آجیل مخلوط هست.

این شهروند مشهدی بیان کرد: خودتان قضاوت کنید تفاوت قیمت‌ها نشان می‌دهد کسی که آجیل ۹۰ هزار تومانی می خرد، چه چیزی عایدش شده است.

افزایش قیمت آجیل برای شب یلدا نداریم

علیرضا ارزانی ممقانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از لحاظ آجیل کمبودی نداریم و خوشبختانه امسال محصول خوبی داشتیم، اظهار کرد: تقریباً نسبت به سال گذشته افزایش خوبی در تولید آجیل داشته‌ایم و افزایش قیمتی هم در این خصوص نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به اینکه نمی‌توان ترکیب آجیل شب یلدا را اعلام کرد چراکه آجیل انتخابی است، بیان کرد: صادرات امسال خشکبار در استان زیاد نبوده که تأثیری در مصرف داخلی استان داشته باشد و مصرف داخلی هم به خاطر مسئله قرنطینه و بستن واحدهای صنفی مثل قبل نبوده است.

وی با بیان اینکه صنف ما تازه به گروه یک پیوسته و از امروز آغاز به کار کرده‌ایم، گفت: همکاران من در حال حاضر، در حال آماده سازی این محصول در بسته بندی‌های متفاوت برا شب یلدا هستیم.

آجیل خوب در بازار کیلویی ۱۶۰ هزار تومان است که ۳۲ هزار تومان برای یک خانواده ۴ نفره هزینه دارد

ارزانی ممقانی با بیان اینکه نیاز یک خانواده ۴ نفره برای یک وعده حدود ۲۰۰ گرم آجیل است، افزود: آجیل خوب در بازار کیلویی ۱۶۰ هزار تومان است که ۳۲ هزار تومان برای این خانواده هزینه دارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد از مردم خواست که خریدهای خود را به روز آخر نگذارند چراکه ممکن است تجمع ایجاد شود و بیان کرد: وجود تجمعات، سلامت مردم را با توجه به شیوع ویروس کرونا به خطر می‌اندازد البته تمام واحدها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند اما مردم هم باید خرید خود را به شب آخر نگذارند.

گران شدن مواد اولیه، بالا رفتن نرخ ارز و محدودیت‌های قرنطینه و از جمله دلایل گرانی آجیل و خشکبار محسوب می‌شود. اما با تمام این وجود در سال جاری یلدایی متفاوت را تجربه خواهیم کرد.

هزینه‌های خشکبار مثل سایر کالاها در کشور با افزایش روبرو بوده و به رغم گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مبنی بر اینکه قیمت آجیل افزایشی نداشته، ولی این افزایش به مرور بر محصولات خشکبار وارد شده و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

در شرایط کرونایی که نزدیک یک سال است کسب و کارها رونقی مثل گذشته نداشته و برخی صنوف نتوانسته‌اند فعالیت خود را مثل سال‌های قبل داشته باشند، حتی اگر قیمت آجیل نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته باشد، باز هم در توان خرید مردم نیست. زیرا اقلام اساسی به اندازه‌ای گران شده که سبد خرید مردم هر روز نسبت به قبل کوچک‌تر می‌شود.

کد خبر 5098189

منبع: مهر

کلیدواژه: آجیل و خشکبار شب یلدا شیوع کرونا ویروس کرونا شیراز شب یلدا آمار کرونا بوشهر کرمانشاه شهرکرد شیوع کرونا قاسم سلیمانی بارش برف گرگان بارش باران عکس استانها شهرستان کرج گفتگو با خبرنگار مهر افزایشی نداشته آجیل و خشکبار سطح خرید مردم برای شب یلدا افزایش قیمت محدودیت ها هزار تومان قیمت ها خرید آجیل قیمت آجیل نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۷۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نوشت؛

«جهش تولید با مشارکت مردم»

رهبر معظم انقلاب اسلامی

محضر مبارک جناب آقای دکتر عسگری

رئیس محترم کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

به استحضار می‌رساند؛ همان طور که مطلع هستید بخش کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی، اشتغال، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد.

کشاورزی اقتصادی است بسیار طاقت‌فرسا و با درآمد و سود کم نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت و دارای ریسک بالا در برابر حوادث قهری طبیعی چون سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری‌ها، تگرگ، طوفان و موارد دیگر و به همین دلیل انگیزه‌ای برای جوانان چه تحصیل کرده چه سایر اقشار برای ورود به این بخش وجود ندارد. افزایش سن بهره‌برداران در بخش کشاورزی خود موید این موضوع است لذا به همین دلیل کشاورزی در تمام دنیا مورد حمایت دولت‌هاست.

بر همین اساس امامین انقلاب در گفتمان‌های خود تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی داشته و دارند اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نهاده‌ها، ماشین آلات، قطعات حمل و نقل دستمزدها و سایر موارد مرتبط با کشاورزی تحت تأثیر نرخ ارز پیوسته در حال افزایش بوده و هست چون کشاورزان به جز اندک کود یارانه‌ای که تکاپو نیاز آنها را نمی‌کند و باقی کود مورد نیاز را باید از بازار آزاد تهیه نماید تمام نیازهای خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و در نرخ گذاری محصولات لحاظ نمی‌شود،

به همین دلیل کشاورزان زحمتکش و تلاشگر که با نرخ سود بالای بانکی و هزینه‌های گزاف تولید می‌کنند نرخ تضمینی گندم علی رغم اینکه در ابتدای فصل زراعی مطابق قانون خرید تضمینی ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین گردیده بود ما بعد از گذشت چند ماه علی رغم افزایش نرخ نهاده‌ها به ویژه کود و سم و تورم متأسفانه نرخ به ۱۷.۵۰۰ تقلیل یافت که حضرت عالی هم بارها با ارسال نامه به ریاست محترم جمهوری و مصاحبه در شبکه‌های تلویزیونی و رادیو و مطبوعات و فضای مجازی نرخ ۱۷.۵۰۰ را خلاف قانون دانسته و از دولت خواستید که به قانون تمکین کند و نرخ ۱۹.۵۰۰ را بپذیرد یا در قالب جایزه تحویل کسری را جبران کند.

امروز که به فصل برداشت محصول گندم رسیده‌ایم خدا را شاکریم به دلیل نزولات جوی و تشکر از مسئولان محترم وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تأمین نهاده‌های آموزش بهره‌برداران، بذور اصلاح شده، توسعه مکانیزاسیون، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، تأمین سم مورد نیاز و موارد دیگر مرتبط با تولید و تلاش گندم‌کاران کشور را در تأمین گندم نان مردم بی‌نیاز نمودند، انتظار گندم‌کاران بر این است که حضرت عالی به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی به این موضوع ورود پیدا نموده و با اصلاح نرخ گندم که مورد تأیید دو عضو ناظر از طرف شما در شورای قیمت گذاری بوده بارقه‌ای امید در دل گندم‌کاران هم در سال جاری و هم برای سال آینده که امید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید گندم داریم به وجود آمد.

از طرف دیگر تقاضا داریم که برای جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌ها و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی ترتیبی اتخاذ شود که مطالبات گندم‌کاران در موعد مقرر پرداخت شود چون از ابتدای فصل برداشت ۷ فروردین ماه تا کنون نزدیک یک ماه بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولتی شده هنوز ریالی بابت بهای گندم پرداخت نشده است که این موضوع موجبات نگرانی را در جامعه گندم‌کاران به وجود آورده و پای دلالان واسطه‌ها را به بازار گندم باز نموده لذا مجدداً تاکید می‌نماید که حضرت عالی و اعضای کمیسیون کشاورزی و سایر نمایندگان محترم مجلس تلاش نمائید تا با اقدامی شایسته و عملی رضایت گندم‌کاران جلب شود؛ انشاالله.

کد خبر 6089590 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • (ویدیو) اظهار ندامت و پشیمانی اشکان خطیبی از مهاجرت
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز