Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، استان مازندران با توجه به گستردگی خدمات درمانی و بهداشتی روزانه میزبان تولید حدود ۹ تن زباله در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و شیمیایی است. ساماندهی پسماندهای عفونی (بیمارستانی) از دیرباز معضل جدی و نگران‌کننده در استان مازندران بوده که به دلیل جغرافیای طبیعی حساس، بسیار آسیب‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان تنکابن در غرب مازندران از مناطق حساس استان است که به دلیل میزبانی از بیماران و مراجعان درمانی از شهرهای همجوار سال‌ها از تولید قابل توجه زباله‌های عفونی رنج می‌برد که اکنون با راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز این نگرانی به طور کامل در تنکابن رفع شده است.

راه‌اندازی کارخانه کمپوست زباله تنکابن؛ گامی بزرگ برای حل یک بحران زیست‌محیطی

اما در تنکابن تا سال گذشته این پسماندهای بسیار خطرناک توسط شهرداری از بیمارستان‌ها، مطب‌ها، درمانگاه‌ها و دیگر مراکز بهداشتی و درمانی جمع‌آوری و همراه با پسماندهای خانگی به سایت زباله پرده‌سر انتقال و سپس انباشت می‌شد که خطرات زیادی را در حوزه محیط‌زیست و آلودگی آب‌های زیرزمینی به همراه داشت و همین مسئله مسئولان مربوطه را بر آن داشت تا هر چه سریعتر نسبت به رفع این معضل اقدام نمایند.

امحای زباله‌های عفونی از بی‌خطرساز تا زباله‌سوز

رضا پورقاسم، نماینده شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن درباره فعالیت زباله سوز پسماندهای عفونی گفت: در این راستا، ابتدا برای امحای پسماند عفونی با استفاده از دستگاه زباله‌سوز انجام می‌شد اما محیط‌زیست با این شیوه مخالفت کرد و تاکید داشت باید از دستگاه بی‌خطرساز استفاده شود بنابراین برای اولین بار در استان مازندران دستگاه بی‌خطرساز با ظرفیت ۲ هزار لیتر در سایت پرده‌سر مستقر شد و فعالیت آن تا زمان شیوع کرونا ادامه داشت. با افزایش میزان پسماندهای عفونی در دوران کرونا و پس از رایزنی وزارت بهداشت با محیط‌زیست مقرر شد روند امحای زباله‌های عفونی با همان دستگاه زباله‌سوز انجام شود. این دستگاه از یک نمونه آلمانی بومی‌سازی شد و دارای سه مشعل زباله‌سوز، دودسوز و بوسوز است که زباله‌های عفونی را به خاکستر تبدیل می‌کند و خروجی آن فقط گرماست.

پورقاسم با اشاره به اینکه برای خرید این دستگاه ۷۶ میلیارد ریال هزینه شده گفت: این دستگاه قابلیت آن را دارد تا یکصد کیلوگرم زباله عفونی را به پنج کیلوگرم خاکستر تبدیل کند و فاقد هرگونه آلودگی شیمیایی و میکروبی است. کل زباله‌های تولید شده عفونی در بیمارستان‌ها و مطب‌های شهرستان تنکابن بین ۱.۵ الی ۲ تن است که ۲ روز در هفته جمع‌آوری و سپس امحا می‌شود. تمامی پزشکان و مراکز درمانی موظف هستند پسماند عفونی خود را به مراکز امحای استاندارد زباله عفونی تحویل دهند و مخلوط کردن اینگونه زباله با زباله‌های عادی تخلف محسوب می‌شود.  

ساماندهی زباله های عفونی با همکاری بخش خصوصی

مسعود ردایی، سرپرست شهرداری تنکابن هم درباره فعالیت زباله‌سوز پسماندهای عفونی گفت: با هماهنگی که در این راستا با شبکه بهداشت و محیط‌زیست داشتیم توانستیم پیمانکاری را برای جمع‌آوری و حمل زباله‌های عفونی در نظر بگیریم و امروز دیگر زباله‌های عفونی با زباله‌های شهری ادغام نمی‌شود و آسیب کمتری را در این زمینه شاهدیم. هم‌اکنون بیمارستان خصوصی، بیمارستان دولتی شهید رجایی و ۸۲ درصد مطب‌های پزشکان سطح شهر با این پیمانکار همکاری دارند و امیدواریم پزشکان باقیمانده هم در این زمینه ورود کنند. این اقدام در راستای حفظ سلامت شهروندان و پیشگیری از مشکلات زیست‌محیطی انجام شده است. در سال‌های اخیر با حمایت‌های رهبری و دولت تدبیر اقدام‌های ارزشمند در حوزه مدیریت پسماند در شهرستان تنکابن انجام شده است.

در شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن به طور متوسط در هر شبانه روز حدود ۹۰ تن پسماند تولید می‌شود که در برخی از ایام بویژه در تعطیلات تابستان و نوروز این رقم به واسطه ورود گردشگران و مسافران تا حدود ۲ برابر افزایش می‌یابد و از این میزان تقریبا ۲ هزار کیلوگرم زباله بیمارستانی است.

دفن زباله در جنگل‌های هیرکانی مازندران | درختانی که داروی مرگ می‌نوشند! استقبال از مرگ پشت دیوارهای سبز اعلام آمادگی چینی‌ها برای راه‌اندازی زباله‌سوز در آمل آغاز به کار اولین نیروگاه زباله‌سوز شمال کشور کد خبر 573778 برچسب‌ها پسماند استان مازندران زباله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند استان مازندران زباله پسماندهای عفونی زباله های عفونی استان مازندران شهرستان تنکابن زباله سوز محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر ۹ مصدوم بر جا گذاشت

محمد علیشاهی مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این حادثه ساعت عصر امروز رخ داد که برای امدادرسانی به مصدومان چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شد.

وی ادامه داد: تمامی مصدومان توسط اورژانس به بیمارستان حضرت ابوالفضل_چ (ع) کاشمر منتقل شدند.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر ۹ مصدوم بر جا گذاشت
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است