Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:24:21 GMT

تشدید رویکرد خصمانه عربستان علیه اخوان المسلمین

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۸۴۰۶

تشدید رویکرد خصمانه عربستان علیه اخوان المسلمین

به گزارش روز شنبه ایرنا، عربستان بخاطر میزبانی مسجد الحرام در مکه مکرمه و مسجد النبی(ص)  در مدینه منوره همواره ادعای رهبری جهان اسلام را یدک کشیده است و بر همین اساس جنبش اخوان المسلمین را به عنوان یک سازمان سیاسی ریشه دار و فراملی که در مصر تاسیس شده است اما در کشورهای عربی شعبه ها و شاخه های متعددی دارد، رقیب خود دانسته و با آن با خصومت و دشمنی رفتار کرده و طی دو ماه گذشته به این رویکرد علیه آن شدت بخشیده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان به همراه برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور مصر از قدرت در تاریخ دوازدهم تیر ۱۳۹۲ اخوان المسلمین را هدف قرار داده و در همین رابطه نام این جنبش را در فهرست گروه های تروریستی درج کرد.

در همین راستا عربستان در خرداد ۱۳۹۶ خواستار قطع حمایت قطر از حماس و اخوان المسلمین شد و عادل الجبیر وزیر خارجه وقت سعودی گفت که قطر باید به حمایت خود از جنبش فلسطینی حماس و گروه اخوان المسلمین پایان دهد چرا که به گفته او این حمایتها باعث تضعیف حکومت خودگردان فلسطینی و حکومت مصر می شود.

اصرار عربستان و اکراه قطر موجب شد تا ریاض به همراه امارات ، بحرین و مصر شدیدترین تحریم ها را علیه دوحه اعمال و روابط خود با این کشور کوچک حوزه خلیج فارس را قطع کنند.

از سوی دیگر وزارت  کشور سعودی در ۱۷ آبان ۱۳۹۹ با انتشار بیانیه ای ورود اعضای اخوان المسلمین به خاک این کشور را ممنوع اعلام کرد.

البته ریاض طی دو ماه اخیر به طور بی سابقه ای به سیاست تهاجمی خود علیه اخوان المسلمین شدت بخشیده است و در همین رابطه عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ، مفتی عربستان  در روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه در صفحه خود در توییتر با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد که گروه اخوان المسلمین "یک فرقه گمراه است و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد".

"طلعت فهمی" سخنگوی اخوان المسلمین به این اقدام مفتی سعودی واکنش نشان داد و تصریح کرد:" این جنبش که در سال ۱۹۲۸ در مصر تاسیس شد، کاملاً از خشونت، تررویسم و تفرقه افکنی در امت به دور است و از زمان تاسیس، گروهی دعوت کننده به اصلاح بوده که همواره با حکمت وموعظه حسنه و به دور از افراط یا تفریط مسلمانان را به سمت خداوند دعوت کرده است."

این اقدام مفتی سعودی ذوق زدگی رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و در همین خصوص وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حساب توئیتری خود ضمن اعلام حمایت و قدردانی از این اقدام مفتی سعودی، اخوان المسلمین را به سوءاستفاده از دین و تفرقه و فتنه انگیزی و خشونت و تروریسم متهم کرد. در واقع اقدام یاد شده بار دیگر پیوند رژیم صهیونیستی با عربستان را به اثبات رساند.

هر چند برخی تحلیلگران گروه اخوان المسلمین را دارای ایده های افراط گرایانه و خودمحوری در اندیشه های سیاسی متهم می کنند اما در عین حال این گروه دارای اندیشه و ایده است و بر همین اساس ریاض گروه مزبور را از نظر فکری رقیب خود می داند و از حضور و نفوذ اخوان‌المسلمین در عربستان به طور خاص و در کشورهای عربی به طور عام هراس دارد و به همین دلیل در جهت حذف و تضعیف آن گام برمی دارد.  

در واقع آل سعود هر جریان سیاسی یا مذهبی که موقعیت مذهبی و سیاسی آن را در جهان عرب به چالش بکشد، تهدیدی برای خود می‌داند.

در همین رابطه به عنوان آخرین اقدام شکل گرفته علیه اخوان المسلمین از سوی ریاض، وزارت امور اسلامی سعودی دیروز (جمعه) با صدور بیانیه ای دستور برکناری ۱۰۰ خطیب و امام جماعت مساجد را صادر کرده است. تروریستی نخواندن اخوان‌المسلمین، علت این برکناری‌های گسترده عنوان شده است!

 آل سعود همواره در طول تاریخ شکل گیری اخوان المسلمین از اقدامات منفی علیه اخوانی ها در سراسر کشورهای عربی از جمله مصر ، سودان ، الجزایر ، مغرب و لیبی حمایت مالی و سیاسی و چه بسا نظامی به عمل آورده است.

در همین راستا و به عنوان مثال رسانه های گروهی سعودی و در راس آنها شبکه تلویزیونی خبری " العربیه " خبر اجتماع دیروز (جمعه) صدها شهروند تونسی در برابر مقر پارلمان این کشور را به طور گسترده انتشار دادند.

به گفته العربیه ، شرکت کنندگان در این اجتماع در دفاع از حقوق زنان و در اعتراض به رویکرد " خشونت آمیز و تنفر برانگیز " در پیش گرفته شده از سوی نمایندگان فراکسیون " ائتلاف الکرامه " در پارلمان گردهم جمع شدند و آنها را به همدستی با " راشد الغنوشی " رئیس پارلمان و فراکسیون جنبش النهضه به عنوان ارگان اخوانی ها در تونس متهم کردند و در همین رابطه شعارهایی علیه الغنوشی و نمایندگان اخوانی سر دادند و خواستار انحلال پارلمان شدند.

۱۴۸۷

برچسب‌ها توییتر محمد مرسی مکه مدینه لیبی عادل الجبیر قطر سودان تروریسم مسجدالحرام مصر الجزایر خلیج فارس ریاض رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توییتر محمد مرسی مکه مدینه لیبی عادل الجبیر قطر سودان تروریسم مسجدالحرام مصر الجزایر خلیج فارس ریاض رژیم صهیونیستی توییتر محمد مرسی مکه مدینه لیبی عادل الجبیر قطر سودان تروریسم مسجدالحرام مصر الجزایر خلیج فارس ریاض رژیم صهیونیستی اخبار کنکور اخوان المسلمین رژیم صهیونیستی همین رابطه علیه اخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کد خبر 847561 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد