Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:30:14 GMT

ستاری: حوزه پروبیوتیک در کشور مغفول مانده است

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۸۴۱۱

ستاری: حوزه پروبیوتیک در کشور مغفول مانده است

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز شنبه در مراسم رونمایی از خط تولید استارتر لبنی در پارک فناوری پردیس افزود: ما به اشتباه تصورر می کنیم که صنعتی به نام مرغداری در کشور داریم، این در حالی است که سالانه ۳.۵ میلیارد دلار واردات در این صنعت داریم؛ چرا که این صنعت علاوه بر نیاز به جیره غذایی مانند "ذرت" و "کنجاله" که وارداتی است و تولید آن در کشور متناسب با صنعت کشاورزی ما نیست، به  آنزیم‌ها و واکسن‌هایی نیاز دارد که وارداتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: برای تولید این محصولات ابتدا باید ماده اولیه را وارد کنیم؛ بعد به حوزه تولید وارد شویم.

ستاری با بیان اینکه این وضعیت در صنعت لبنیات نیز حاکم است، خاطرنشان کرد: بخشی که نیاز به تکنولوژی داشته باشد، وارد نشده‌ایم و فکر می‌کنیم کارخانجات بسیار پیشرفته داریم. ولی در این صنایع گلوگاه‌هایی وجود دارد که با اعمال تحریم‌ها علیه کشور خود را نشان داد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه استارترها نیز ایران دارای قدمت ۵ تا ۶ هزار ساله است. در هر روستا و شهری که وارد شویم مشاهده خواهیم کرد که نوع لبنیات خاص خود را دارد و استارترهای خود را به صورت سنتی تولید و استفاده می‌کند. از این رو مشاهده می‌شود در سراسر کشور بر اساس تنوع قومیتی انواع مختلفی از پنیرها تولید می‌شود و ذائقه‌ای که ایجاد شده سابقه صدها ساله دارد و فرهنگ غنی در این حوزه شکل گرفته است.

ستاری ادامه داد: زمانی که قرار بود استاندارد نوشیدنی دوغ تدوین شود، فقط دو کشور ایران و ترکیه با این نوشیدنی آشنا بوده است.  

وی اظهار داشت:‌ ذائقه ایرانی ایجاد شده همانند یک بنای تاریخی است که باید از آن مراقبت شود. ما استارترهای بومی خود را داریم و این شرکت دانش بنیان با مطالعات فراوانی که در این حوزه انجام داد، محصولاتی عرضه کرده و این همان نوآوری است که باید به این صنعت تزریق شود.

ستاری گفت: ایران صنعت عظیمی در حوزه لبنیات دارد، این نوآوری‌ها نشان می‌دهد، باید از بانک ذائقه که در طول سال های گذشته در کشور ایجاد شده است، برای توسعه اشتغال زایی و نوآوری استفاده شود.

وی یادآور شد: امید است این رونمایی شروعی برای ارائه نوآوری‌های بیشتر از سوی سایر شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله در حوزه پروبیوتیک‌ها باشد. حوزه پروبیوتیک‌ها یک حوزه مغفول مانده در کشور است و جای تحقیقات بسیاری دارد، در حوزه آبزیان و دام و نیز در حوزه انسان بازار عظیمی در کشور موجود است.

ستاری با آرزوی موفقیت برای شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه گفت: حضور در مراسم رونمایی برای ارائه حمایت‌ها است و این اکوسیستم نوآوری که در حوزه بیوتک شکل گرفته بخشی از تکنولوژی است که مغفول مانده است. خوشحالم که یکی از شرکت‌های دانش بنیان بزرگ به آن وارد شده و سرمایه گذاری که در آن صورت گرفته مشوقی برای سایر شرکت‌هایی که به این حوزه وارد شوند، خواهد بود.

اولین خط تولید «استارتر کالچر بومی لبنیات ماست» امروز به همت یک شرکت دانش بنیان داخلی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

برچسب‌ها سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش‎ بنیان ‎ها محصولات لبنی برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها محصولات لبنی برگزیدگان علم سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها محصولات لبنی برگزیدگان علم اخبار کنکور دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران،  نمایندگانی از ۱۰۰ کشور ‌دنیا و بیش از ۲ هزار تجار خارجی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی آبادی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشستی با اصحاب رسانه درباره ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه) اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال و توسعه صادرات و ارزآوری است.

وی افزود: قصد ما اول از برگزاری این نمایشگاه، معرفی دستاوردها به کشورهای دیگر و اعلام آمادگی تعامل با سایر کشورهاست بعضی از این کشورها تولیدات ما را نمی‌شناسند و باور نمی‌کنند که این محصولات تولید داخل باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشورهایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا بخرند ما به آنها کالا خواهیم فروخت، ضمن اینکه بسیاری از بازارها برای ما وجود دارد که ما به دنبال اصلاح مقاصد صادراتی هستیم.

علی آبادی بیان داشت: عده‌ای در بازار رقابت، اخباری را در فضای مجازی منتشر می‌کنند در حالی که با این اقدام در میدان کسی بازی می‌کنند که به نفع کشور نیست.

وی با اشاره به نامگذاری شعار اقتصادی سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبری پنج سال متوالی است که به موضوع تولید پرداخته‌اند که تولید کافی نیست و امسال بر جهش تولید تمرکز کردند و امسال بر جهش تولید با مشارکت مردم پرداختند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کم و کاستی‌هایی از بعد از انقلاب تا کنون وجود دارد که باید رفع شود هر چند اقداماتی در این عرصه صورت گرفته است. برای تحقق جهش تولید هر کاری انجام دهیم کامل نیست و حدی بر اقدامات این موضوع وجود ندارد و نیازمند یک نقشه راه است.

علی آبادی اولین موضوع تحقق شعار را بحث تأمین ارز عنوان کرد و گفت: با اختصاص ارز بایستی نیازهای تولید را رفع کرده و صادرات را توسعه دهیم که این نمایشگاه همسو با تحقق شعار سال است.

وی عنوان کرد: اولویت تحقق ارز به شرکت‌هایی است که ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. اگر شرکتی بر ساخت داخل تمرکز داشته باشد می‌تواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهره مند شود اگر هر شرکتی ارز کمتر و بهره‌وری بیشتری را با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد در اولویت هستند این امر توسط دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت صمت رصد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تکمیل سرمایه گذاری‌های ناقص و راه اندازی بنگاه‌های ناقص از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه بیان کرد.

علی آبادی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در تحقق شعار سال استفاده از مشارکت مردم در سرمایه گذاری گفت: باید بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم و پتانسیل‌های بزرگ را ایجاد کنیم.

وی افزود: صندوق‌های پروژه را برای طرح‌ها ایجاد و از مشارکت مردم استفاده کنیم در همین راستا به دنبال ایجاد سازوکارها هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید نبود بازار برای کالاهای تولیدی است در همین راستا یکی از اقدامات ما بازار خارج از مرزهاست.

علی آبادی افزود: بسیاری از کالاهایی با کیفیت بدتر و قیمت ارزان‌تر از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی از برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا از روش‌های نوین و فناورانه استفاده خواهیم کرد. نمایشگاه‌های هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشورهای آفریقایی یک اقیانوسی از فرصت‌های بی نظیر است گفت: فرصت برای پیمانکاران در حوزه زیرساخت‌ها زیاد است و به خاطر کشت فراسرزمینی برای انتقال تکلونوژی است.

علی آبادی گفت: تداوم و پایداری در ارتباط‌ها و مشارکت‌های تجاری برقراری اصل برد برد است باید تکنولوژی، سرمایه گذاری و شغل را به کشورهای آفریقایی ببریم. ‌

کد خبر 748731

دیگر خبرها

  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • در حوزه عفاف و حجاب کار بر زمین مانده بسیار است
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است