Web Analytics Made Easy - Statcounter

طلایی گفت: چند سالی است «تعرفه گذاری» ویژه کار پرستاران در مجلس مصوب شده، ولی این قانون هنوز عملیاتی نشده است، امیداست دولت محترم آنرا عملی سازد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «روز پرستار» امسال در حالی گرامی داشته می‌شود که تفاوت خاصی با سال‌های گذشته دارد، شاخصه‌ای که کمتر آن را در دهه‌های دیگر تجربه کردیم، موضوعی که نماد ایثارگری، فداکاری و نقش پرستاران و پزشکان در سلامت جامعه را بیشتر نمایان ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
درست همانند دوران دفاع مقدس که شاهد ایثارگری رزمندگان بودیم و با جانفشانی‌ها و فداکاری‌ها آن‌ها بود که وجبی از خاک کشورمان به دست اشغالگران نیفتاد. امروزه نیز با شیوع اپیدمی «ویروس کرونا»، این جانفشانی و ایثارگری گروه بهداشت و درمان در جبهه سلامت کشور دیده می‌شود که برای نجات جان جامعه در «خط مقدم مبارزه با کرونا» این رویارویی قرار گرفته اند. برای تبیین بیشتر ایثارگری مدافعان سلامت و نقش پرستاران در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا با سردار «مرتضی طلایی» که درعرصه مدیریت شهری، فرهنگی، اجتماعی دارای مسئولیت‌هایی همچون عضوپیشین شورای اسلامی تهران، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ را در کارنامه کاری دارد به گفتگو پرداختیم.

سردار طلایی که درعملیات «فتح المبین» به درجه جانبازی نائل شده، با اشاره به اینکه جهاد تنها به جنگ و دفاع مقدس بر نمی‌گردد بلکه «نظام سلامت» در این ماه‌های کرونایی در خط مقدم مبارزه حضور داشته و دارند معتقد است: درمدت چند ماه گذشته که کشورمان درگیر ویروس کرونا شده است، این جامعه پرستاری و پزشکی هستند که در «جهاد سلامت» وارد شدند. حدود بیش از یکصد هزار نفر از پرستاران که در بیمارستان‌های مختلف کشور فعالند، در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا حضور‌ی آگاهانه دارند. در واقع پرستاران خط شکن این مبارزه هستند و با علم به اینکه می‌دانند، خطر ابتلاء برایشان وجود دارد، صد درصد جانشان را در راه ایفای رسالت خود قرار دادند. آنگونه که در اخبار آمده است حدود ۱۰۰ نفر پرستار در راه مبارزه با اپیدمی کرونا به مقام جان باختگی و یا به شهادت رسیدند. وجود این تعداد شهید سلامت، نشان دهنده این است که نظام سلامت ما در یک عملیات جهادی، شهادت را آگاهانه انتخاب کرده اند و برای جامعه فداکاری می‌کنند. همانگونه که نام رزمندگان و ایثارگران ما در حافظه تاریخ ثبت شده است تاریخ خواهد نوشت که در این نبرد ویروسی و نجات جامعه، پرستاران چگونه تلاش و خدمت کردند.
وی ادامه داد: وظیفه خودم می‌دانم از همه مدافعان سلامت به خصوص پرستاران تشکر کنم و این روز را به همه پرستاران سراسر کشور تبریک می‌گویم. خوشا به سعادت شما پرستاران که نماد معرفی این روز بزرگ، همزمان با ولادت بانوی شجاع و پرستار حادثه کربلا و روز عاشورا حضرت زینب سلام الله علی‌ها هستید. چند باری نیاز به درمان و بستری شدن در بیمارستان را تجربه کردم، چه زمانی که در زمان دفاع مقدس در شیراز واصفهان مدتی را بستری بودم و یا در فواصل مختلف در تهران. شاهد تلاش‌ها و ایثارگری شما پرستاران عزیز بودم و با تمام خضوع دست همه شما را به عنوان یک برادر می‌بوسم.   طلایی بیان کرد: درعین حال نکاتی را بنظر میرسد دارای اهمیت باشد از جمله چند سالی است «تعرفه گذاری» ویژه کار پرستاران در مجلس مصوب شده، ولی این قانون هنوز عملیاتی نشده است، امیداست دولت محترم آنرا عملی سازد. لازم است با یک رویکرد بلند مدت با بازنگری و اصلاح قوانین، پرستاران بتواند به یک ثبات و امنیت شغلی و پشتوانه قوی و انگیزه مضاعف دست یابند. باید به گونه‌ای رفتار کرد که افراد علاقمند به شغل‌های گروه پزشکی، شغل پرستاری را با سربلندی و افتخار انتخاب کنند نه اینکه بدلیل عدم امکان انتخاب دیگر مشاغل آنرا انتخاب کنند. قوانین ما باید آنگونه باشد که افراد از بین پزشکی و پرستاری، پرستاری را انتخاب کنند. این قوانین است که این موضوع را مدیریت می‌کند. بیمارکه در بیمارستان بستری می‌شود، در نیمه شب وقتی مشکل پیدا می‌کند پرستار را صدا می‌زند. سهم پرستاران نسبت به پزشکان در سلامتی وبهبودی بیمار ۸۰ به ۲۰ است یعنی پزشکان عزیزما بیماری بیمار را تشخیص و مکانیزم درمان را تعین می‌کنند. لکن طی شدن دوره بیماری و بازگشت سلامت بیمار را پرستار بر عهده دارد. بهتر است دولت و مجلس محترم «معوقات پرستاری» را حل نمایند، جذب دائم نیرو‌های قراردادی ۸۹ روزه از انتظاراتی است که دولت محترم باید به آن توجه کند و نظام سلامت را در رفع دغده هایشان یاری کند.
وی ادامه داد: مجلس یازدهم می‌تواند با ورود دوباره و مجدد، موضوع پرستاران را در دستور کار خود قرار دهد. نباید فراموش کرد که نزدیک به نیمی از جامعه پرستاری به کرونا مبتلا شدند و دوباره به چرخه خدمت بازگشتند. علی رغم اینکه پرستار ما می‌داند که در مواجه با بیماران کرونایی احتمال ابتلای خودش به کرونا وجود دارد، اما ایثارگری می‌کند و با همه سختی‌ها و مرارت ها، باز هم به خدمت جامعه می‌پردازد.
طلایی گفت: با مدافعان امنیت، مدافعان حرم و مدافعان سلامت ارتباط گسترده دارم و از موضوعات و مشکلات شان آگاهم؛ از دیگر موضوعاتی که در این زمان دارای اهمیت و اولویت است آن است که دولت محترم نسبت به تعیین تکلیف خانواده‌های شهدای سلامت اقدام عاجل نماید و به آن رسیدگی کند و با اقدامات مناسب، پشتوانه قوی را برای جامعه سلامت ایجاد کند. همه اضلاع این جامعه با هم در ارتباط است و همه این مجموعه در گردش است تا جامعه حیات داشته باشد و به پیش رود. اگر این چرخ‌دنده‌های جامعه را به خوبی گردگیری یا روغن کاری نکنیم به مرور دچار مشکل می‌شود. مقام والای جامعه پرستاری را قدر بدانیم و تکریم کنیم واز این مدافعان سلامت بیشتر تکریم داشته باشیم.
وی بیان کرد: نباید فراموش کرد؛ خیلی از کشور‌های منطقه دنبال پرستاران ما با حقوق بالا هستند چرا که هم از دانش و تخصص لازم برخوردارند و هم تعهد حرفه‌ای به کارشان دارند، اما پرستاران ما نمی‌پذیرند و به این عقیده پای بند هستند که ادای دین کاریشان را در راه سلامت وطن شان ایفاکنند. روز پرستار بهانه‌ای است تا نگاه متفاوتی به حل برخی دغدغه‌های لازم این قشر زحمت کش درمانی داشته باشیم که قدرشناس تلاش‌ها و ایثارگری آن‌ها باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سردار طلایی تعرفه پرستاری سلامت پرستار خط مقدم مبارزه مدافعان سلامت ویروس کرونا دولت محترم نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۸۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشوراظهار کرد: با توجه به تکرار زیاد عدم وصول پرستاران به درخواست‌های قانونی و منطقی شان، شاهد آن هستیم که پرستاران بصورت دسته جمعی از حرفه و خدمت بالینی خود در مراکز درمانی دست می‌کشند؛ که این مورد بالاترین سطح هشدار به تخلیه مراکز درمانی از پرستاران است.

زمان زاده افزود: پرستاران جزو معدود گروه‌های سلامت اند که با توجه به ماهیت حرفه‌ای و علمی شان در صورت خلا مراکز درمانی از این نیروها؛ جایگزینی برای خدمت با کیفیت و با صلاحیت و شایسته برای مددجویان و بیماران نخواهد بود و این مساله لطمه بزرگی را بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که بطور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: امروز ضروت توجه به خواسته‌های پرستاران این بار، از مرز درخواست‌های شخصی پرستاران یا پیگیری‌های صنفی شان در سازمان نظام پرستاری و سایر نهاد‌های پرستاری عبور کرده است، در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم را نشانه رفته است و برای حاکمیت و نظام‌سلامت، بالاترین سطح هشدار در ارائه حداقل‌های خدمات سلامت به عموم مردم در سطوح بیمارستان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری آنان در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی‌های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آنطور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه‌های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و. می‌باشد.


مسئولین به صورت اختصاصی پرستاری را درنظر بگیرند

زمان زاده خاطر نشان کرد: باید مسئولین محترم در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی‌ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش‌ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی‌تر و معقولانه‌تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می‌باشد، ورود نمایند، زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است