Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبح امروز مرز رسمی ریمدان شهرستان دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان، با حضور وزیر راه و شهرسازی، افتتاح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در مراسم افتتاح این مرز، وزیر راه و شهرسازی و معاون وزارت امور خارجه کشور، زبیده جلال، وزیر راه آهن پاکستان و چند تن از مقامات این کشور و همچنین تعدادی از مسئولان سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
پس از مرز رسمی میرجاوه، مرز ریمدان، دومین مرز رسمی ایران و پاکستان برای تبادلات کالا و جابجایی مسافر با گذرنامه است.
 
اتصال مرز ریمدان به بندر کراچی مهم و اقتصادی پاکستان، زمینه را برای اتصال کشور چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به شرق اروپا هم فراهم خواهد کرد.
 
مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان در پاکستان، چین و هند است لذا توجه به زیرساخت‌های کامل و استاندارد این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.
 
هزاران نفر از مردم مرزنشین جنوب بلوچستان، تعاونی های مرزنشینان و تجار ایرانی و پاکستان چشم انتظار تکمیل و آماده سازی زیرساخت های لازم برای جابجایی قانونی کالا و مسافر از این مرز بودند که پیگیری های مردم و مسئولان نتیجه داد و مشکلات یکی پس از دیگری در حال مرتفع شدن است و در چند روز اخیر با اعلام افتتاح رسمی مرز ریمدان از سوی مسئولان پاکستان و ایران بارقه امید در دل مرزنشینان روشن شده است.
 
مرز ریمدان ظرفیت و توانمندی مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد و از آنجایی که فاصله آن تا بندر گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر است اتباع کشور دوست و همسایه می توانند از این مسیر به دشتیاری و چابهار و سپس از طریق ناوگان زمینی و هوایی به شهرهای مذهبی و مناطق تفریحی و گردشگری ایران سفر کنند.
 
با فعال شدن مرز رسمی ریمدان در محدوده شهرستان محروم و دورافتاده دشتیاری فرصتی ارزشمند برای ایجاد اشتغال و رونق تجارت و امرار معاش بهینه مرزنشینان فراهم می شود.

رونق گردشگری و تجارت از طریق مرز ریمدان
 
مرز ریمدان ظرفیت و توانمندی مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد و از آنجایی که فاصله آن تا بندر گوادر پاکستان حدود 70 کیلومتر است اتباع کشور دوست و همسایه می توانند از این مسیر به دشتیاری و چابهار و سپس از طریق ناوگان زمینی و هوایی به شهرهای مذهبی و مناطق تفریحی و گردشگری ایران سفر کنند.
 
سیستان و بلوچستان دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، میرجاوه در شهرستان میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق در شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان دشتیاری است.
 
شهرستانهای ساحلی چابهار، دشتیاری و کنارک با داشتن مرز خاکی و دریایی و اتصال به آب های اقیانوسی و همجواری با کشور پاکستان و کشورهای دور و نزدیک می توانند ارتباط تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشند و علاوه بر حدود 400 هزار نفر جمعیت خود، هزاران نفر از مردم سایر شهرهای همجوار سیستان و بلوچستان را از مزایا و فرصت بدست آمده بهره مند کنند.
 
اتصال مرز ریمدان به بندر کراچی مهم و اقتصادی پاکستان ، زمینه را برای اتصال کشور چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به شرق اروپا هم فراهم خواهد کرد.

توسعه اقتصادی ارمغان افتتاح مرز ریمدان

روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در این زمینه اظهار داشت: صبح امروز با حضور مسئولین رسمی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، مرز ریمدان در شهرستان دشتیاری و در 120 کیلومتری بندر مهم چابهارافتتاح شد.
 
وی افزود : پس از مرز میرجاوه، مرز "ریمدان"  به عنوان مرز رسمی از امروز فعالیت خود را برای تجارت بین ایران و پاکستان، آغاز می کند که پیش از این مانند" پیشین" ، "کوهک" و "جالق" به صورت بازارچه فعال بود.
 
سخنگوی گمرک تاکید کرد: تجارت کشورمان با پاکستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در هشت ماه نخست امسال بیش از یک میلیون وهفتصد و سی و هشت هزارتن کالا به ارزش 708میلیون دلار تبادل تجاری صورت گرفته است که سهم صادرات کالا به پاکستان یک میلیون و پانصد و سی و هشت هزار تن به ارزش 590میلیون دلار بوده و سهم واردات از پاکستان نیز 120هزار تن به ارزش 118 میلیون دلار بوده است.
 
لطیفی در خصوص مرز رسمی "ریمدان" افزود: با تغییر این مرز از بازارچه به مرز رسمی، امکان انجام تمام رویه های گمرکی فراهم شده است و با انجام رویه های صادرات، واردات، ترانزیت و مسافری از این پس شاهد رونق بیشتر این منطقه از کشورمان خواهیم بود.
 
لطیفی تصریح کرد: از امروز امکان اختصاص کد گمرکی مستقل برای این مرز فراهم شده است و می توان شاهد افزایش ترانزیت کالا در کنار تنها بندر اقیانوسی کشور بود.
 
وی افزود: انواع سوخت مایع و گاز، مصالح ساختمانی، میوه و صیفی جات، مواد غذایی، لوازم آشپزخانه، لوازم ارایشی و بهداشتی، خشکبار، سنگ، ظروف، لوازم یدکی ماشین الات و... عمده کالاهای صادراتی کشورمان به پاکستان است.

شایان ذکر است؛ محمداسلامی وزیر راه ‌و شهرسازی در سفر به سیستان و بلوچستان، همچنین طرح جامع پایانه این مرز را کلنگ زنی می کند.

همچنین پیش از این خبری با عنوان ریمدان مرز رسمی می شود/ پیش بینی ورود 600 هزار زائر پاکستانی به کشور در این پایگاه خبری منتشر شده بود که در آن به دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در 21 آبان امسال  با ژنرال قمر باجوا فرمانده ارتش پاکستان اشاره شد.

در این دیدار طرفین ضمن ابراز رضایت از همکاری‌های سیاسی، نظامی و‌ منطقه‌ای دو کشور، گسترش روابط در همه ابعاد را مورد تاکید قرار دادند. 

ظریف در این دیدار به همکاری خوب نظامی دو‌ کشور اشاره و از اقدامات به عمل آمده در مرز جهت تحکیم امنیت مرزی، همزمان با گشودن گذرگاه‌های جدید مرزی بین دو کشور تقدیر و اعلام کرد که از سوی جمهوری اسلامی ایران گذرگاه ریمدان در استان سیستان‌ و بلوچستان طی هفته های آینده گشوده خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد در مقابل گذرگاه گبد نیز از سوی طرف پاکستانی باز شود و به مرور سایر گذرگاه‌ها از جمله پیشین  - مند برای گسترش ارتباطات مردمی و تجاری بین دو‌ کشور افتتاح شود. 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان ایران و پاکستان بازارچه مرزی مرز ریمدان مرز رسمی وزیر راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۹۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی

وزیر راه و شهرسازی از موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از بنادر، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت مهندسی در حوزه تعمیرات هواپیما خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش در دیدار با ادواردو رودریگز داویلا وزیر حمل‌ونقل جمهوری کوبا با اشاره به توافق دو کشور در بخش دریایی و هوایی، اظهار کرد: طرف کوبایی در حوزه حمل‌ونقل ریلی با یک شرکت ایرانی قراردادی را در زمینه خرید قطعات و تعمیرات واگن‌ امضا کرده است.

وی با اشاره به درخواست وزیر حمل‌ونقل کوبا، ادامه داد: طرف کوبایی برای صادرات محصولات و جابجایی بار درخواست استفاده از ظرفیت بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را داشت که مورد موافقت قرار گرفت.

وی از پیوند خواهرخواندگی دو بندر مهم ایران و کوبا برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی کوبا از تسهیلات بندری کشورمان خبر داد و با اشاره به درخواست وزیر حمل‌ونقل کوبا برای استفاده از ظرفیت مهندسی ایران در حوزه تعمیرات هواپیما، افزود: بر این اساس مقرر شد، نیازمندی‌ها در این زمینه از طریق سفارت کوبا در تهران به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اوایل خردادماه به میزبانی هاوانا گفت: مجموعه توافقات صورت گرفته در این دیدار مقدمات اتخاذ تصمیمات اصلی در جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است که وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن را بر عهده دارد.

بذرپاش در این نشست، ظرفیت حمل و نقل دریایی دو کشور از طریق دریا و اقیانوس را مهم و فرصت بسیار مطلوبی در زمینه جابه‌جایی کالاهای کوبایی به مقاصد شمالی از طریق بنادر ایران بر شمرد.

وی با اشاره به ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت و توسعه مسکن، زیرساخت جاده‌ای و ریلی گفت: مقرر شد، با توجه به اینکه مجموعه اقدامات زیربنایی در وزارتخانه دیگری در کوبا پیگیری می شوند، شرکت های ایرانی از طریق سفارتخانه ها به وزارتخانه مطبوع در کوبا معرفی و دعوت به همکاری شوند.کوبا در اذهان مردم ایران نماد مقاومت در برابر امپریالیسم و قابل احترام بوده و کمک به آن امری ضروری است.

ادواردو رودریگز داویلا وزیر حمل و نقل جمهوری کوبا نیز هدف از این دیدار را پیگیری توافقات و تفاهمات انجام شده میان دو کشور در گذشته و برنامه ریزی برای پروژه‌های جدید عنوان کرد و گفت: توافقات انجام شده در گذشته، با جدیت پیگیری می شود تا به بهترین شکل ممکن اجرا شوند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»