Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@22:38:29 GMT

بازتعریف فضاهای عمومی در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۹۶۵۷

بازتعریف فضاهای عمومی در دوران کرونا

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که شیوع بیماری کرونا باعث شده نحوه استفاده مردم از فضاهای عمومی تغییر کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان در دانشگاه سائوپائولو آمریکا به منظور بررسی تأثیر شیوع بیماری کرونا بر روابط انسان با فضاهای عمومی مطالعه جدیدی انجام دادند. موضوع جالب توجه بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده این بود که ۸۶ درصد افراد مورد بررسی اعلام کردند که تمایل بیشتری به حضور در محیط‌های سبز مانند پارک‌ها و میادین دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این مطالعه حاکی است که افراد علاقه زیادی به فضاهای عمومی دارند، بنابراین لازم است کیفیت آن‌ها بیشتر از گذشته بهبود پیدا کند.

محققان به این موضوع نیز اشاره کردند که هم اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا، حضور در فضاهای عمومی یک نگرانی طبیعی به همراه دارد. پارک‌ها آخرین مکان‌هایی بودند که پس از مراکز خرید، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به صورت تمام وقت بازگشایی شدند. با وجود این که رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در پارک‌ها نیز اجباری است، اما ممکن است هنوز هم ترس از ازدحام جمعیت و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به این مکان‌ها وجود داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که میادین شهری جایگزین مناسبی خواهند بود، زیرا در دسترس‌تر هستند و زیاد هم شلوغ نیستند. بیشتر میادین شهری طی شیوع ویروس کرونا بسته نبودند، البته استفاده از نیمکت‌ها و تجهیزات ورزشی موجود در این مکان‌ها ممنوع بود.

مردم در دوران قرنطینه فقط از فضای سبز محله خود استفاده می‌کنند و به پیاده روی یا دوچرخه سواری می‌روند. آن‌ها به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی خود مجبور هستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میادین سبز و مناطق کوچک محله خود بروند. ویروس کرونا همانند ویروس‌های دیگر از طریق ذرات معلق در هوا منتقل می‌شود، اما زمانی که در فضاهای عمومی فاصله اجتماعی رعایت شود و از ماسک استفاده شود، خطر ابتلاء به بیماری کرونا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

پنج هزار میدان شهری در سائوپائولو وجود دارد که بسیار متنوع هستند به طوری که بعضی از آن‌ها بزرگ و مساحت آن‌ها تقریباً ۱۰ هزار متر مربع است، در حالی که بقیه میادین بسیار کوچک هستند و فقط دارای چند درخت و تجهیزات برای افراد مسن هستند.

همه این میادین شهری بخشی از سیستم مناطق محافظت شده، مناطق سبز و فضاهای باز هستند، اما به درستی در بافت شهری توزیع نشده‌اند و تنها هشت میدانی که در مناطق مرکزی شهر گرفته‌اند دارای پوشش گیاهی است. علاوه بر این، بعضی مناطق هیچ میدانی ندارند، در حالی که مناطق دیگر دارای تعداد زیادی از این عنصر شهری هستند. بعضی از میدان‌ها و فضاهای عمومی این شهر از تجهیزات بسیار ضعیفی برخوردار است، به طوری که فقط به شکل یک دایره سنگفرش شده دیده می‌شود و هیچ مزیت زیست محیطی ندارد. در حالی که میادین دیگر به اندازه پارک‌ها بزرگ هستند و مردم از محله‌های دیگر به این میادین می‌آیند.

میادین شهر سائوپائولو با مشکل سوءمدیریت روبه‌رو است و نظافت بر آن‌ها در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تحت تأثیر منفی قرار گرفته است. میادین شهری برخلاف پارک‌ها هیچ نیروی نظافتی یا امنیتی ندارند، به طوری که اگر فردی یک سطل زباله در میدان خالی کند، کسی آن مکان را تمیز نخواهد کرد. به همین دلیل به بعضی میدان‌ها عنوان پارک داده شده است، تا مقامات شهری به آن‌ها توجه کنند. به گفته محققان، تا سال ۲۰۰۲ توجه چندانی به محیط زیست نمی‌شد، اما از آن به بعد پارک‌ها، میادین و منابع آب این شهر بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

اما هنوز هم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، به عنوان مثال از سال ۲۰۱۴ تا کنون هیچ پارک خطی در شهر سائوپائولو به وجود نیامده است و بسیاری دیگر از پارک‌های موجود نیز نادیده گرفته شده‌اند.

محققان معتقد هستند که باید هر میدان را بر اساس اندازه، هدف و افرادی که از آن مکان استفاده می‌کنند، تقسیم‌بندی کرد. در حالت ایده آل، هر منطقه‌ای از شهر باید چندین میدان داشته باشد که بسته به توپوگرافی و محله مورد نظر عملکردهای مختلف داشته باشد. به عنوان مثال، یک میدان می‌تواند مکانی برای اسکیت سواری داشته باشد، و میدان دیگر دارای محیطی آرام برای تفکر کردن باشد. انتظار می‌رود که مقامات شهری در این زمینه تصمیمات اساسی بگیرند تا میادین پس از پایان همه‌گیری کرونا بهبود پیدا کنند و به محیطی مناسب برای همه افراد تبدیل شوند.

کد خبر 462634

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضای عمومی فضای عمومی شهر فضای عمومی شهری شیوع کرونا ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا در جهان دوران پسا کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری کرونا فضاهای عمومی میادین شهری میادین شهر پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۹۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم

عزیزالله سیفی رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: معضلاتی همچون تکمیل نبودن رینگ شهری، مشکلات آبگرفتگی معابر و پروژه‌های ترافیکی نیمه تمام در شهر یزد سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود که در این دوره از شورای اسلامی شهر یزد به نتیجه رسید.

او افزود: رینگ‌شهری بیش از ۲۵ سال بلاتکلیف بود که در دست اقدام قرار گرفت و به دلیل مشکلات عظیمی همچون جابجایی تاسیسات در هیچ دوره‌ای ورود نکرده یا نیمه کاره و محدود انجام شده بود، اما این اقدام بزرگ در این دوره انجام شد.

رییس شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: بلوار آیت الله ابوترابی بعد از ۲۰ سال آزاد شد و در حال انجام است همچنین میادین معلم، امام حسین (ع)، اطلسی، امام علی (ع)، شهدای یعقوبی و زیرگذر‌های جنب خطوط ریلی و برخی دیگر از نقاط شهر اصلاح هندسی و یا میدان به چهار راه تبدیل شد و بلوار دانش پایه به بلوار استقلال نیز بعد از ۱۸ سال بلاتکلیفی در دست اجرا قرار گرفت و پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

سیفی مطرح کرد: هزینه‌های جاری در این دوره کاهش یافت و افزایش سهم بودجه هزینه‌های عمرانی از ویژگی‌های بودجه بندی سال جدید این شورا است همچنین از کل بودجه ۲۸ درصد به هزینه‌های جاری و ۷۲ درصد جهت اقدامات عمرانی اختصاص یافته است.

او افزود: افزون بر هفت هزار میلیارد ریال هزینه آزادسازی معابری همچون بلوار پیامبر اعظم (ص) و بلوار امام محمد باقر (ع) و خیابان‌های عریض و طویلی که در مناطق مختلف شهر است شد همچنین تکمیل رینگ دوم شهری در نظر گرفته شده است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت:در بودجه امسال اعتبار مناسبی برای جداسازی آب شرب از فضای سبز همچنین زیر ساخت‌های آسفالت معابر شهر پیش بینی شد؛ همچنین در منطقه یک شهرداری نیز بوستان زنبق واقع در بلوار جمهوری با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

سیفی ادامه داد: بهره برداری از خانه مشاغل سنتی یزد، گرمخانه موقت خانه کودکان کار، رونمایی از ماشین آلات و تجهیزات خدمات شهری و مدیریت بحران، اختصاص ۲ هزار میلیارد جهت آسفالت معابر همچنین آسفالت بیش از ۸۵۰ متر مربع از سطح شهر، احداث پروژه زیرگذر صاحب الزمان (عج) در راستای تکمیل رینگ شهری برخی از اقدامات انجام شده است.

او افزود: اجرای پروژه عظیم بلوار شهیدان پارسائیان تا ایرج افشار که اجرای این پروژه بار ترافیکی آزادشهر، خیرآباد، میدان امام علی (ع) و صفائیه را کاهش می‌دهد، اصلاح هندسی تقاطع غیر همسطح میدان جانباز میدان اطلسی، اصلاح هندسی تقاطع غیر همسطح میدان امام حسین (ع)، میدان معلم، تکمیل کتابخانه مرکزی یزد، تکمیل پارک‌های کوهستان و بزرگ شهر، احداث و مرمت سیل بند‌های شماره چهار، سیل بند شهیدان یاوری، سیل بند شهید رشیدی، اجرای طرح مسیل شهر یزد، رودخانه مرکزی، آماده سازی و احداث شهرک مشاغل، حفر چاه‌های جذبی و هدایت آب‌های سطحی، ساماندهی و تکمیل قبرستان جوی هر هر واحداث مخازن ذخیره آب بخشی دیگر از اقدامات انجام شده در ششمین دوره شورای اسلامی شهر یزد است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت:همه این اقدامات در حالی است که تبصره سه قبوض آب که در دوره‌های قبلی شورا گرفته می‌شد، حذف شد و از محل اعتبارات شورا و شهرداری هزینه‌ها تامین شد همچنین عوارض کسر فضا از بند‌های جرائم کمیسیون ماده صد با توجه به شرایط اقتصادی مردم با مصوبه و پیگیری‌های شورای ششم شهر یزد از بند‌های جرائم حذف شد.

سیفی ادامه داد:بعد از وقوع سیل در سال ۱۴۰۱ که همزمان با اولین سال شروع فعالیت شورای ششم بود نیز مصوب شد پروانه رایگان برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری آسیب دیده از سیل صادر شود همچنین تشکیل کمیسیون ویژه ماده صد برای تبدیل آراء تخریب ساختمان به جریمه برای اولین بار در یزد با تصمیم شورای ششم آغاز شد.

وی افزود: مصوبه شورای ششم در حمایت از قانون خانواده و جوانی جمعیت و فرزندآوری که این بسته شامل تخفیف عوارض ساختمانی است و افرادی که فرزند سوم آنها در سال ۱۴۰۱ و یا ۱۴۰۲ متولد شده از ۷۰ درصد و برای تولد فرزند چهارم و یا بیشتر از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ۴۰۰ متر مربع زیر بنای غیر آپارتمانی به میزان ۱۰۰ درصد از پرداخت عوارض ساختمانی معاف شدند.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: تعداد قابل توجهی از ماشین آلات و تجهیزات برای دستگاه‌های خدماتی از جمله آتش نشانی، مدیریت بحران، شهرداری و مناطق ۵ گانه خریداری شد همچنین در راستای نوسازی ناوگان شهری تعداد زیادی تاکسی شهری، چندین دستگاه اتوبوس و ۹۵ دستگاه ون در طول یک سال و نیم از فعالیت شورای ششم خریداری شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • دستور دادستان فردیس به شهرداری برای ساماندهی «پارک تندرستی»
  • استمرار عملیات‌های عمرانی و اجرایی شهرداری سمنان
  • لطفا خودخواهانه تردد نکنید!
  • خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا