دلنوشته دبیر «تئاتر فجر» برای هنرمندانی که دیگر در بین ما نیستند/اعلام برنامههای پنجمین روز جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت»
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۱۶۰۹
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانههای تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظرهای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند، اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود. خبرگزاری میزان - پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانههای تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظرهای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند، اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی برای درگذشت ناصر ایزدفر
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درگذشت ناصر ایزدفر هنرمند عرصه سینما و تئاتر و معاون هنری و سینمایی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین را تسلیت گفت.
در پیام تسلیت قادر آشنا برای درگذشت ناصر ایزدفر چنین آمده است:
«نام ناصر ایزدفر با راستی و درستی در عرصه مدیریت هنرهای نمایشی پیوندی غیرقابل انکار دارد. او هر کجا که بود جز گماردن همه توش و توان خود برای خدمت به اهل هنر دلمشغولی دیگری نداشت.
موسس گروه تئاتر هامون خود هنرمندی از هنرمندان تئاتر بود و از اینرو آنگاه که در جایگاهی مدیریتی قرار میگرفت دغدغههای اهل این هنر را نیک میدانست. دریغ و افسوس که بزرگمردی از تئاتر استان قزوین و از تئاتر ایران به جهان دیگر کوچ کرد.
از پروردگار عزوجل برای بازماندگان این عزیز از دسترفته آرزوی صبر و بردباری بر این داغ و برای روح آن تازه درگذشته طلب مغفرت دارم.»
ناصر ایزدفر از هنرمندان بهنام عرصه سینما و تئاتر استان قزوین و معاون هنری و سینمایی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح شنبه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ بر اثر بیماری کرونا درگذشت.
دلنوشته دبیر «تئاتر فجر» برای هنرمندانی که دیگر در بین ما نیستند
حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر برای هنرمندان فقید تئاتر که به دلیل ابتلا به کرونا درگذشتند یا به دلیل شیوع کرونا فرصت عزاداری درخور برایشان فراهم نشد، یادداشتی را با عنوان «یلدای دوری» نوشته است.
در دلنوشته مسافرآستانه آمده است:
«زمستان آمد ...
در شب، در این طولانیترین شب و در پشت پنجرههای بخار گرفته این شهر همچنان دلها گرم است و بساط نَقل و سِحر کلام حافظ و سرخی دانههای انار برپاست.
اما این مهمان نامراد و ناجوانمرد که به جبر واژه «دوری» را مدام در جان و روح ما تکرار کرد، امسال قبل از این شبِ طولانی، غمی به زمان، بلندتر از سیاهی این شب در دل ما باقی گذارده است که کاش نبود این ویروس تا آنها که نامهایی به بلندای این فرهنگِ کهن دارند، در چنین شبی کنار ما بودند.
پرویز پورحسینی، کریم اکبرمبارکه، محمدعلی کشاورز، عباس جوانمرد، ماهچهره خلیلی، صدیقه کیانفر، گلزار محمدی، رضا لنکرانی، قدرتالله صالحی، اسفندیار ملایری، ناصر ایزدفر، میلاد حاجیزاده و همه هنرمندانی که کرونا حضورشان را در عرصه نمایش از ما دریغ کرد. تمام بزرگمردان و گرامیزنانی که در این روزگار آلوده به ویروس از میان ما رفتند.
زمستان آمد و دل زمستانی ما در «یلدای دوری» به یاد هنرمندان فقید، غمی دارد که تنها با شادی خانوادههای این عزیزان آرام میگیرد. یادشان گرامی و جایگاهشان در مأمن امن الهی محفوظ باد.»
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بهمن ۹۹ برگزار میشود.
اعلام برنامههای پنجمین روز جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت»
برنامههای پخش آنلاین پنجمین روز جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» در بخشهای مختلف به همراه کارگاه آموزشی و نشستهای تحلیل و بررسی نمایشهای شرکتکننده اعلام شد.
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» پنجمین روز خود را امروز شنبه ۲۹ آذرماه با پخش آنلاین نمایشها در بخشهای صحنهای، دانشجویی، کودک و نوجوان، مهمان و خیابانی به همراه برپایی کارگاه آموزشی و نشستهای تحلیل و بررسی نمایشهای شرکتکننده برگزار میکند.
در بخش صحنهای پنجمین روز از برنامههای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت»، نمایشهای «برونسی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاهکرم از تهران، «ایستاده چون سرو به تماشای خورشید» به نویسندگی هاشم پورمحمدی و کارگردانی مرتضی اسدیمرام از کرمانشاه، «آنجا که آب ما را میبرد» به نویسندگی فرهاد ارشاد و کارگردانی محمدصادق علیپور از فارس و نمایش «نامههایی به دخترم سهراب» به نویسندگی مشترک طیبه نیکآزاد و علی حیدری به کارگردانی علی حیدری از آبادان از سایت تیوال پخش میشوند.
همچنین در بخش دانشجویی امروز، نمایش «پارک شیرین» به نویسندگی و کارگردانی علی زیستی از دانشگاه صدا و سیمای تهران به صورت آنلاین پخش میشوند.
در ادامه برنامههای پنجمین روز هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» نیز نمایش «رگ» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی از تهران در بخش مهمان پخش خواهد شد. نمایشهای «آرزوهای یک موش کور» به نویسندگی سعید ابک و کارگردانی وحید نفر از تهران و نمایش «رکاب بزن مرد» به نویسندگی هیام احمدی و فرامرز غلامیان و به کارگردانی هیام احمدی از اصفهان هم در بخش کودک و نوجوان پخش می شوند.
علاقهمندان برای تماشای آثار بخشهای صحنهای ، دانشجویی، مهمان و کودک و نوجوان میتوانند از ساعت ۱۲ تا ۲۴ هر روز در روزهای برگزاری جشنواره به سایت تیوال مراجعه کنند.
بخش خیابانی این دوره از جشنواره هم در دومین روز اجراهای خود امروز شنبه ۲۹ آذرماه با پخش آنلاین نمایشهای «قهرمان» به نویسندگی اصغر گروسی و و کارگردانی مشترک علیرضا دانندهفرد و اصغر گروسی از کرج ساعت ۱۴:۳۰، نمایش «بیست شماره آخر را من نشمردم» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام ساعت ۱۵، نمایش «حباب زیر آب» به نویسندگی جلال حسنوند و کارگردانی علیرضا شمسیپور و جلال حسنوند از اصفهان ساعت ۱۵:۳۰، نمایش «علی سوت بلبلی» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی مریم دوستیایرانی از اصفهان ساعت ۱۶:۳۰ و نمایش «دوران عاشقی» به نویسندگی و کارگردانی امیر امینی از لاهیجان ساعت ۱۷:۱۵ از سایت تیوال پخش میشوند.
پنجمین جلسه از نشستهای تحلیل و بررسی نمایشهای شرکتکننده در هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» نیز بهصورت آنلاین (برخط) در روزهای برگزاری جشنواره، از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور منتقدان و کارشناسان تئاتر کشور برگزار میشود.
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» با دبیری حمید نیلی و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۲۵ آذر تا دوم دیماه در حال برگزاری است.
تازهترین جزییات از نحوه برگزاری بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر
امین رهبر (مدیر بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر) با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به این بخش بیان کرد: در فراخوان، آخرین مهلت ارسال آثار تا ۱۰ آذر ماه اعلام شده بود که با توجه به تعطیلیهای اخیر به خاطر شیوع کرونا تا ۲۵ آذر ماه تمدید شد که این موضوع بر مبنای درخواست هنرمندان متقاضی بود.
وی درباره میزان استقبال از این بخش در شرایط کرونا افزود: به هر حال کرونا بر کمیت کارها تاثیر گذاشته است. زیرا آثار طبق فراخوان جدا از لزوم پخش رادیویی، حضورشان در جشنواره منوط به اجرای صحنهای نیز بوده است که تعطیلیهای تئاتر و نبود شرایط این امکان را فراهم نمیکرد. ما نیز در رادیو نمایش تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا عمل کردیم و ضبط نمایشهای رادیویی نیز مطابق با پروتکلهای بهداشتی انجام میشد تا این شکل نمایشی به فعالیت خود ادامه دهد.
مدیر بخش رادیوتئاتر جشنواره با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته برای اجرای آثار این بخش در جشنواره عنوان کرد: همه چیز بستگی به شرایط دارد اما رویکرد محتملتر این است که اجرای آثار برای مخاطبان در فضای آنلاین خواهد بود و داوران نیز در سالن و هنگام اجرای زنده گروه رادیوتئاتر حضور خواهند داشت.
رهبر درباره اهمیت حضور بخش رادیوتئاتر در سالهای اخیر در جشنواره تئاتر فجر و شیوههای مهم اجراییاش گفت: رادیوتئاتر بخش مهمی هم برای رادیو و هم جشنواره تئاتر فجر است و ما همچنان در حال معرفی یک مدیوم جدید به این واسطه هستیم. رادیو تئاتر، صرفاً نمایش رادیویی نیست و در واقع اجرای یک گونه از درام است و ضرورت بودنش در جشنواره اینطور تعریف میشود. از سوی دیگر به جهت سهولت دسترسی به رادیو در دورافتادهترین نقاط کشور نمایشهای رادیویی میتوانند مخاطبان را به صحنه تئاتر هم نزدیک کنند. بنابراین لازم است همواره جایی برای رادیوتئاتر در جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شود.
وی درباره دو رویکرد اصلی به نحوه اجرای آثار رادیوتئاتر ادامه داد: دو رویکرد اصلی معمولاً به اجرای این آثار وجود دارد. نخست اینکه نمایشهای رادیویی باید روی صحنه صرفاً به عنوان نمایش رادیویی اجرا شوند؛ بدون میزانسن باشند و اصالت رادیوییشان را حفظ کنند. دوم اینکه از المانهای بصری بهره برده شود و هر دوی این رویکردها به نظرم درست است اما این تعریف میزانسن برای نمایش رادیویی نباید در حدی باشد که آن را به یک نمایش صحنهای تبدیل کند. بلکه وزن رادیویی اثر باید بیشتر باشد و بازیگر نیز علاوه بر المانهای صحنه و میزانسن درگیر استفاده از بدن خود در ایفای نقش نشود.
وی افزود: این گونه از دوره سی و سوم به جشنواره تئاتر فجر اضافه شد و در چند سال اخیر نادر برهانیمرند که خود از مبدعان آن بود به شیوه درست آن توجه ویژهای داشت.
مدیر بخش رادیو تئاتر با مرور موضوعات بخشهای اصلی و ویژه رادیوتئاتر خاطر نشان کرد: موضوعات بخش «اصلی» شامل جهش تولید ملی، مدافعان سلامت، بحران ناشی از کرونا، صلح جهانی و اخلاق ایرانی است. همچنین موضوعات بخش «ویژه» شامل گرامیداشت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و معرفی زندگی شهدای دفاع مقدس و مقاومت، به ویژه شهید سردار سلیمانی میشود.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن ۹۹ برگزار میشود.
انتهای پیام/
برچسب ها: تئاتر بیماری کرونامنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: تئاتر بیماری کرونا هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر نویسندگی و کارگردانی جشنواره تئاتر فجر پنجمین روز بیماری کرونا رادیو تئاتر پخش می شوند بخش رادیو صحنه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نکوداشت اکبر زنجانپور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
نکوداشت اکبر زنجانپور با سخنانی از محمود دولتآبادی، محمد رحمانیان، مسعود دلخواه، نوید محمدزاده و دکتر پرویز ممنون (استاد این هنرمند در دانشکده هنرهای زیبا) برگزار شد.
به گزارش ایسنا، این نکوداشت، عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه همزمان با زادروز حمید سمندریان که یکی از استادان زنجانپور بوده است، با حضور جمع پرشماری از مخاطبان در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برپا شد.
در این مراسم که به کوشش انجمن کارگردانان تئاتر ایران با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند باسابقه اهدا شد.
در آغاز، شهرام گیلآبادی، رییس انجمن کارگردانان با اشاره به زادروز حمید سمندریان گفت: نام او خاطرات فراوانی به ذهن هر یک از ما میآورد و هُرم نفس ایشان بر صورت تک تک ما نشسته و هیچ لحظهای در تئاتر ما بیحضور ایشان نبوده.
او با ارایه توضیحاتی درباره تقدیرهایی که در نوزدهمین «شب کارگردان» صورت میگیرد، افزود: خوشحالیم در سال قبل به سختی سعی کردیم در کنار دوستانمان بایستیم. هیچ تحمیلی را نپذیریم و با استقلال در جهت عملی کردن نظرات خود بکوشیم. همچنان در کنار تمام هنرمندان تئاتر میایستیم و به ظالم اجازه صفآرایی نمیدهیم چون تئاتر، عرصه حقیقت است.
گیلآبادی یادآوری کرد: سال قبل مدالیوم خانه تئاتر به آتیلا پسیانی اهدا شد که امسال یاد او را گرامی میداریم.
در ادامه تصاویری از آتیلا پسیانی در مراسم سال گذشته این انجمن پخش شد و حاضران به یاد او کف زدند.
سپس احسان حاجیپور ، دبیر برنامه و عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان با خوشامدگویی به مهمانان متن اولین لوح تقدیر را که به علی شمس مربوط میشد، ارائه کرد و این تقدیر با حضور صدرالدین زاهد، کارگردان، مترجم و بازیگر باسابقه تئاتر انجام شد.
علی شمس، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر با تشکر از برگزارکنندگان برنامه آرزو کرد مسیر اتفاقات طور دیگری بچرخد و همه کسانی که به شیوههای گوناگون کار میکنند، بدون هیچ گونه رنج و تبعاتی بتوانند آثار خود را ارائه کنند.
او عنوان کرد که بهتر است برای اینکه برنامه به حاشیه کشیده نشود، سکوت کند.
در ادامه آرش دادگر، عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان طی سخنانی درباره علیرضا کوشک جلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، متن تقدیرنامه او را خواند و این کارگردان با حضور اصغر همت، تقدیر شد.
کوشک جلالی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه فقط آرزو کرد که برخی خبرهای ناخوشایند را که این روزها می شنویم، دیگر نشویم.
در بخش بعدی، مراسم تقدیر از ژاله علو برپا شد که خودش در برنامه حضور نداشت اما پیامی صوتی را فرستاده بود که پخش شد.
او در این پیام عذرخواهی کرد که به دلیل کسالت، نتوانسته در برنامه شرکت کند و از عشق و علاقهاش به تئاتر و نمایش رادیویی گفت.
او همچنین به پیشینه حضورش در تئاتر و هنرمندانی که با آنان همکاری داشته، اشاره کرد.
علو عنوان کرد که در رادیو نمایشهای بسیاری را کارگردانی کرده و افزود: برایم افتخاری است که توانستم کارهایی انجام دهم که بعد از گذر سالها هنوز به خوبی از آنها یاد میشود. او در پایان شعری از سرودههای خودش را خواند.
سپس محمد رحمانیان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان متن تقدیرنامه ژاله علو را خواند و ایرج راد به نمایندگی از علو تقدیرنامه او را دریافت کرد.
او همچنین بخش کوتاهی از نمایشنامه «روزهای رادیو» را که اشارهای به ژاله علو و رقیه چهره آزاد داشت، اجرا کرد.
رحمانیان حضور کوشک جلالی را در تئاتر کشورمان همچون معجزهای خواند که در امر آموزش در استانهای گوناگون و ترجمه و کارگردانی ثابت قدم است و خطاب به او گفت: علیرضای عزیز بمانی برایمان!
هایده حائری ، مدرس تئاتر و دیگر هنرمند حاضر در برنامه از جایگاه تماشاگران گفت: من اعتراض دارم.
او از مردم کشورمان قدردانی کرد که به هنرمندان کشورشان احترام میگذارند و در مراسم تقدیر از آنان شرکت میکنند و گفت: الان احساس کردم جای یک خانم در مراسم تقدیر از خانم علو خالی است. ایشان دوست خیلی صمیمی دو تن از عمههای من بودند؛ خانمها طوسی و عذرا حائری. حیف است که تقدیرنامه خانم علو را دو تن از آقایان دریافت کنند.
او بعد از این سخنان طنزآمیز که با خندههای تماشاگران همراه شد و به دعوت رحمانیان که در دانشکده هنرهای زیبا دانشجویش بوده، روی صحنه رفت و تقدیرنامه علو را دریافت کرد.
رحمانیان نیز در سخنانی از حائری به عنوان یکی از استادان خوب خود یاد کرد که به نوعی، منشأ ساخت فیلم «هامون» شده چون با اجرای اثری از او، داریوش مهرجویی خسرو شکیبائی را برای بازی در «هامون» انتخاب کرده است.
در بخش بعدی، بخشهایی از فیلم زندگی تئاتری اکبر زنجانپور در گفتگو با محمد رحمانیان پخش شد.
سپس محمود دولتآبادی روی صحنه رفت و با تشریح خاطراتی از مهدی فتحی (بازیگر فقید تئاتر) که دوست مشترک خودش و زنجانپور بوده، گفت: ما در آن دوران قدم میزدیم و فکر میکردیم کسانی که کار هنر نمیکنند، چه میکنند.
او ادامه داد: زنجانپور در کنار دیگر دوستان ما سعی کرده هنر بورزد ولی همیشه موانع اجازه نداده این فعالیت چه در ایشان و چه در دیگر دوستان، ادامه پیدا کند.
دولتآبادی افزود: آنچه مایه خرسندی من است، حضور این اجتماع است که به مناسبت دوستی هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.
این داستاننویس با سابقه که پیشنیه تئاتری دارد، خاطراتی از دوران مشکلات خودش در تئاتر در سال ۵۳ بیان کرد و افزود: بعد از آن سال، دیگر روی صحنه نرفتم ولی سال ۵۶ پیشنهاد تشکیل سندیکای تئاتر را دادم و در تئاترهای لالهزار به نشان تقدیر از هنرمندان گذشته خود برنامهای تدارک دیدیم اما متاسفانه دیگر آن تئاترها باقی نماند.
دولتآبادی خطاب به حاضران در برنامه افزود: وقتی مهدی فتحی کسل و بیحوصله میشد، برای خودش نقشی میساخت و آن را اجرا میکرد. یعنی لازم نیست حتما چیزی بشود، همین که هستید و سرپا هستید، همین که چنین شبهایی برگزار میشود، یعنی شدن. چیزی در انتظار هنرمند نیست. آرزو میکنم همیشه رونده باشید و وقتی هم خسته میشوید، خستگی از تن دور کنید و دوباره ادامه بدهید.
سپس رحمانیان بار دیگر روی صحنه رفت و با یادآوری خاطراتی از زنجانپور گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» کار نادر ابراهیمی و بعد از آن در فیلم «بیتا» هژیر داریوش و پس از آن در نمایشهای تلویزیونی دیدم.
این نمایشنامهنویس و کارگردان اضافه کرد: اولین مواجهه من با آقای زنجانپور به عنوان کارگردان، اجرای درخشان ایشان از نمایشنامه «همه پسران من» کار آرتور میلر بود که سبب شد راه خودم را به عنوان کارگردان پیدا کنم. صحنههای درخشان این نمایش از یک کلاس درس آموزندهتر بود و هنوز تک تک صحنههای آن را به یاد دارم و بزرگترین تاثیری است که یک اثر هنری و یک کارگردان بر من گذاشته است.
رحمانیان از اجرای نمایش«مروارید» نوشته عزتالله مهرآوران و کار زنجانپور به عنوان دیگر نمایش درخشانی یاد کرد که همچنان تاثیرش بر او باقی مانده و آرزو کرد که سایه زنجانپور همچنان بر سرمان باقی بماند.
در بخش بعدی برنامه، تصاویری خاطرهانگیزی از نمایش «نگاهی از پل» نوشته میلر و کار سمندریان پخش شد که سال ۵۱ اجرا شده است.
سپس مسعود دلخواه، دیگر کارگردان حاضر در برنامه در سخنانی با بیان اینکه مبالغه نمیکند، گفت: تصمیم دارم از دشواری اکبر زنجانپور بودن صحبت کنم چون اکبر زنجانپور بودن، اصلا ساده نیست.
او با یادآوری اولین خاطرههای خود از زنجانپور افزود: نمایشی از رکنالدین خسروی دیدم که زنجانپور و بهروز بقایی در آن بازی میکردند. او در این نمایش بیش از ۲۵ کارکتر را بازی کرد و هنوز صدایش و انرژیاش را که خیلی سریع از نقشی به نقشی میرفت، در ذهنم مانده.
دلخواه با بیان خاطره همکاریاش در نمایش «دایی وانیا» به کارگردانی زنجانپور ادامه داد: یک نفر میتواند بازیگر، کارگردان، دوبلور یا انسان شریفی باشد و همیشه خود اصیلش باشد ولی داشتن همه اینها در یک جا سخت است و اکبر زنجانپور همه اینها را با هم دارد. رفتار او میتواند الگویی باشد برای نسل جوان؛ از دیسیپلین کاریاش تا برخورد یکسان با همه اعضای گروه.
وی خاطرنشان کرد: در نمایش «دایی وانیا» کاریزمایی روی صحنه میدیدم که نظیرش را ندیده بودم. کاریزمای اکبر زنجانپور، از خود بودن اوست و نترس بودن و نقاب به چهره نداشتنش. ما بعد از آن نمایش، در گفتگوهایمان از ابزورد بودن شرایط اجتماعی و تئاتری با هم حرف میزنیم.
دلخواه در پایان سخنانش پیشنهاد کرد یک جایزه بازیگری به اسم اکبر زنجانپور نامگذاری شود و توضیح داد: این نامگذاری تنها به دلیل این نیست که او بازیگر خوبی است بلکه چون انسان شریفی است.
در ادامه، نوید محمدزاده به عنوان نمایندهای از نسل جوان در سخنانی درباره زنجانپور گفت: خجالت میکشم درباره ایشان صحبت کنم.
او خطاب به زنجانپور ادامه داد: استاد خیلی دوستتان دارم. چندی پیش فرصتی شد تا در کنار شما متنی را دورخوانی کنیم. امیدوارم قسمت باشد روی صحنه کنارتان بازی کنم و نفس شما را حس کنم و لذت ببرم و یاد بگیرم. سلامت باشید و سرحال.
در بخش بعدی، شهرام گیلآبادی که مدتها مدیر رادیو بوده، خاطراتی از دوران کاری خود در این رسانه بیان کرد و گفت: هُرم نفس خیلی از بزرگانرادیو بر صورتم نشست که ویژگیهای مشترکی داشتند.
او خاطراتی از بازی زنجانپور در نمایشی از صدرالدین شجره و نیز خاطراتی از احمد آقالو و مهدی فتحی بیان کرد و ادامه داد: ما در رادیو با حکمتهایی مواجه بودیم که یکی از آنها آموزش سینه به سینه بود. امثال زنجانپور، این فضا را ایجاد کردند که حکمت جاری در رادیو، آموزش باشد. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد، این بود که نظم، توسعه فکری، دانایی و درایت سکوت را میآورد. این آدمها هر چه دارند در طبق اخلاص میگذارند که دیگران قد بکشند چون آنان بخیل نیستند. ماموریت خود را معرفتشناسی و توسعه فکری میدانند. آقای زنجانپور در عالم هنر، یکی از آبروهای زمین است.
در بخش بعدی، پرویز ممنون، دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر که در وین زندگی میکند و دیشب تازه به ایران رسیده، در سخنانی گفت: هنوز گیج راه هستم ولی خوشحالم که در بزرگداشت اکبر شرکت میکنم.
او که استاد زنجانپور بوده ادامه داد: شما از زماناستادی او گفتید و من چند خاطره از زمان دانشجوییاش میگویم. اولین بار که برای مدیریت دانشکده دعوت شدم، نمایشی از بهمن فرسی روی صحنه بود و اکبر نقش اصلی آن را بازی میکرد . فرسی قبل از کارگاه نمایش، کارهای تجربی و غیر متعارف اجرا میکرد. با دیدن بازی اکبر حیرتزده شدم و اگر سال قبل بازی محمد علی کشاورز را ندیده بودم، با دیدن او روی صحنه، ضعف میکردم.
ممنون از زنجانپور در کنار آذر فخر و کیهان رهگذر وبه عنوان یکی از چند دانشجوی محبوب خود یاد کرد و افزود: هرچند اکبر هم سنش به دانشجویان نزدیک بود، هرگز سراغ شعار نمیرفت و در کار خود همیشه جدی بود. او همیشه محترم بود مثل انتظامی. آنان سر کلاس بسیاری استادان میرفتند چون معتقد بودند از هر استادی چیزی یاد میگیرند.
ممنون اضافه کرد: یکی از نقشهای حساس خود را به او سپرد و بعد از آن، استاد راهنمای رسالهاش شدم که اجرای نمایش «ریل» نوشته دولت آبادی بود و با همراهای رضا بابک اجرا کردند. همه کسانی که در کار تئاتر هستند، عاشقاند ولی زنجانپور جدی بود. به همین دلیل وقتی صحبت از بزرگداشت شد، با خودم فکر کردم اگر قرار باشد در بزرگداشت سه چهار تن از دانشجویانم شرکت کنم، حتما یکی از آنان اکبر خواهد بود.
در بخش پایانی، اکبر زنجانپور در میان تشویق حاضران روی صحنه رفت و در شرایطی که همه به احترام او ایستاده بودند، گفت: امشب آنقدر از من تعریف شد که گیج شدم آن ولی این سخنان مسئولیت آدم را زیاد میکند که تماشاگر و هنر را جدی بگیریم. باید حواسمان باشد به چیزهایی که نوشته و خوانده نمیشود. همه این کارها را میکنیم که به فضا برسیم. آنچه کم است، ارتباط نانوشته و ناگفتهای است که هر کس سهم خود را از آن بر میدارد و گذر میکند.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: وظیفه ماست که سعی کنیم تصویری را که دیده نمیشود، بسازیم و آنچه را شنیده نمیشود، به تماشاگر پیشنهاد بدهیم و این مال زمانی است که کمتر بتوان حرف زد و گفتنیها را گفت.
زنجانپور در پایان گفت: امشب از حوصله و محبت شما هم شرمندهام و هم به خودم میبالم و اینها مسئولیت مرا بیشتر میکند. «ایبسن» میگوید قویترین انسان کسی است که از همه تنهاتر است. بگردیم و تنهاییهای خود را پیدا کنیم.
سپس نشان ویژه خانه تئاتر با حضور پرویز ممنون، صدرالدین زاهد، محمد رحمانیان، محمود دولتآبادی، ایرج راد، اسماعیل خلج، همسر، دختر و نوه زنجانپور، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.
متن تقدیرنامه او را شهرام گیلآبادی خواند و زنجانپور پس از دریافت این نشان گفت: یک عمر دویدهام و امشب جایزه گرفتهام.
اسماعیل خلج که سالها قبل نمایشنامه مشهور «گلدونه خانوم» را نوشته، خاطرهای از زنجانپور بیان کرد و گفت: شبی به من تلفن زد و اجازه گرفت اسم دخترش را گلدونه بگذارد و من هم به او گفتم من هم این اسم را از شخص دیگری گرفتهام و بر نمایشنامهام گذاشتهام.
زنجانپور هم توضیح داد نوهاش که در این مراسم حضور دارد، دختر گلدونه است.
بعد از برگزاری مراسم، تصاویری از مستند اکبر زنجانپور در محوطه باز پارک خانه هنرمندان ایران پخش شد.
انتهای پیام