Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:28:02 GMT

آشنایی با انواع سختی گیر

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۲۶۹۲

آشنایی با انواع سختی گیر

سختی گیر مخزنی است تحت فشار با جنس بدنه گالوانیزه و یا فایبرگلاس به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، که با فراهم کردن شرایط عبور آب سخت و دارای رسوب (آهک) از درون رزین موجبات تصفیه آب و کاهش سختی را فراهم می کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ناب زیست، آب های موجود در زمین در هر حالتی دارای درجات متفاوتی از سختی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این درجه بسته به میزان املاح محلول در آب متغییر خواهد بود.

در تعریف سختی آمده است سختی آب شامل مجموع یون های با بار مثبت یونی می باشد که کلسیم و منیزیم اصلی ترین میزان آن را تشکیل می دهند. اما یون هایی همچون سدیم، پتاسیم، آهن و ... نیز در این سختی که از آن سختی کل آب یا توتال هاردنس به لاتین Total Hardness می باشد، سهم قابل توجهی خواهند داشت.

این پارامتر سختی یا به بیان دیگر سختی آب همان عامل تشکیل دهنده رسوب در لوله ها و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی شما هستند که برای سالم ماندن تجهیزات و افزایش عمر مفید تاسیسات پیشنهاد می گردد از دستگاه های سختی گیر برای تصفیه آب استفاده نمایید.

دستگاه سختی گیر آب

سختی گیر آب به سیستمی متشکل از یک مخزن تحت فشار فلزی یا کامپوزیتی، نازل های آب پخش کن، سیستم شیر چند راهه ، رزین تبادل یونی، و تجهیزات بکواش اطلاق می گردد که وظیفه آن نوعی تبادل یونی بین املاح های موجود در آب و رزین های موجود در مخزن جهت کاهش رسوبات و حذف سختی آب خام مورد استفاده قرار می گیرد.

سختی گیرهای رزینی در مسیری از آب ورودی اصلی تاسیسات قرار می گیرد که هم بطور مستقیم و هم بصورت ذخیره ای قابلیت تصفیه آب را دارا می باشد.

سختی گیر آب یک دستگاه ایمن، کم هزینه و کارآمد در تصفیه آب تاسیساتی صنایع و موتورخانه های ساختمان شمرده می شود.

طرز کار دستگاه سختی گیر رزینی

این دسته از سختی گیرها بر مبنای تبادل یون آب را نرم می کنند. یون های سختی همچون منیزیم و کلسیم که در آب وجود دارند، از محفظه  تحت فشار سختی گیرعبور می کنند. دراین مرحله رزین یون سدیم خود را با منیزیم و کلسیم مبادله نموده و منجر به نرم شدن آب ورودی به دستگاه می شود.

پس از مدت معینی بین ۸ تا ۷۲ ساعت، رزین از یون های سخت انباشته می شود و دیگر قادر نخواهد بود عمل سختی گیری را به خوبی انجام دهد که به آن مرحله اشاع رزین گفته می شود از این رو لازم است از این مرحله به بعد، عمل احیای رزین سختیگیر انجام گردد.

برای این کار محلول آب نمک از رزین عبور داده می شود و منجر می شود تا مجددا سدیم نمک جایگزین یون های سخت شود. پس از آن رزین مجدد قادر خواهد عملیات سختی گیری آب را انجام دهد.

اجزاء تشکیل دهنده سختی گیر رزینی

یک سختی گیر استاندارد از اجزا زیر تشکیل شده است:

۱. مخزن سختی گیر: برای قرار گرفتن رزین و دیگر متعلقات در داخل آن و ایجاد فشار لازم

۲. نازل ها

۳. لوله رایزر: جهت انتقال آب سختی گیری شده به مجرای تعریف شده

۴. تانک نمک: محلول نمک در داخل این مخزن قرار دارد برای احیا کردن رزین داخل سختی گیر

۵. لوله تخلیه

۶. رزین کاتیونی : دانه های رزین از دیگر اجزای مهم در تجهیزات سختی گیر آب می باشند که در انواع کاتیونی و آنیونی در پایین ترین سطح از مخزن قرار می گیرند. دانه های رزین در اثر تمام با آب ممکن است در آن شناور شوند، به همین دلیل آنها را روی بستری از سیلیس قرار می دهند.

با استفاده زیاد از سختی گیر رزینی و وجود املاحی از قبیل مس و منگنز در آب به مرور به کارایی رزین آسیب زیادی وارد نموده و به همین دلیل لازم است لایه های رزینی تعویض شوند.

۷. سیلیس : در بستر مخزن سختی گیر قرار می گیرد.

۸. شیر سختی گیر: مهمترین جز سختی گیر می باشد که دارای انواع مختلفی می باشد:

. شیر دستی سختی گیر

. شیر نیمه اتوماتیک سختی گیر

. شیر اتوماتیک سختی گیر

کاربرد سختی گیر رزینی

با توجه به تاثیرات منفی سختی آب بر سلامت انسان و همچنین تجهیزات صنعتی، از سختی گیر رزینی در محیط های مختلفی استفاده می گردد.

از جمله موارد کاربرد سختی گیر می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

تصفیه آب قبل از ورود به مولدهای حرارتی، دیگ های بخار و تاسیسات مولد نیرو

حذف سختی آب آشامیدنی در تصفیه خانه های صنعتی و خانگی

تصفیه آب ورودی به دستگاه های صنایع نساجی و رنگرزی به منظور افزایش کیفیت رنگ

جلوگیری از ایجاد رسوب در تجهیزات برج های خنک کن، چیلر و سیستم های حرارتی و برودتی

کاربرد سختی گیر رزینی بسیار گسترده بوده و موارد فوق تنها چند نمونه می باشند.

نکته بسیار مهم در این تجهیزات رعایت استانداردها در فرآیند طراحی آنها می باشد. شرکتهای تولید کننده سیستمهای تصفیه آب که در زمینه طراحی و ساخت سختی گیر رزینی فعالیت دارند، به منظور افزایش کیفیت دستگاه به مواردی از قبیل جنس مناسب مخزن، محل دقیق شیرهای ورودی و خروجی، اندازه و ابعاد مخزن و کیفیت اتصالات و سایر تجهیزات موجود در آن توجه دارند.

قیمت سختی گیر

قیمت سختی گیر وابسته به پارامترهایی از جمله جنس بدنه، اتوماتیک یا نیمه اتومات بودن شیر، مقدار رزین مورد استفاده، دبی آب تصفیه شده در روز و میزان سختی گل آب ورودی به سختی گیر می باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سختی گیر سختی گیر رزینی سختی گیر آب تصفیه آب آب ورودی سختی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۲۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شیر خوردن و شیطنت بچه گرازها در دامان طبیعت ایران (فیلم) ترس شدید شیر نر از کروکودیل (فیلم) محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر (فیلم)

دیگر خبرها

  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • آشنایی با کابل نسوز
  • کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان
  • عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب (فیلم)
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • توقیف کاروان خودروهای شوتی در دشتستان
  • (ویدئو) عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب
  • کشف ۴۰۰ میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان
  • توقیف ۱۱ میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین
  • کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد