Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن قیاسوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: به منظور توسعه گیاهان دارویی در اراضی مستعد شهرستان نهاوند ۲۳۰ هکتار از انواع گیاهان دارویی با مشارکت جوامع محلی هفته گذشته در اراضی ملی مناطق روستایی نهاوند کشت شد.

وی با بیان اینکه این گیاهان در اراضی ملی روستاهای تازناب تاف و قشلاق ولی‌الله کشت شده است گفت: گونه های گیاهی که در این زمینه کاشته شامل گلرنگ و بابونه هستند که کاربرد زیادی در زمینه مصارف دارویی داشته و اهالی منطقه با برداشت آنها از منافع اقتصادی آن بهره مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند افزود: شهرستان نهاوند یکی از معدود مناطق استان است که در زمینه گیاهان دارویی از پتانسیلهای بالایی است و در برخی از گاهان مانند گشنیز مقام اول استان را دارد.

وی گفت: وجود نزدیک به یکصد هکتار از انواع مراتع مرغوب و نیمه مرغوب ظرفیت بسیار بالایی است که گیاهان دارویی در آنها به صورت خودرو و دستی کشت می‌شوند که در فصل بهار زیر نظر این اداره توسط گروه‌های محلی برداشت می‌شوند و این مساله برای آنان به صورت فصلی ایجاد اشتغال می‌کند.

قیاسوند به ظرفیت‌های بی‌نظیر این شهرستان در خصوص گیاهان دارویی پرداخت و ادامه داد: در شهرستان نهاوند بیش از ۵۰۰ نوع گیاه دارویی وجود دارد که گل ختمی، بابونه، باریجه، آنغوزه، خار مریم، خارشتر، موسیر، آویشن، کتیرا، شیرین بیان، نعناع، پونه، گل گاو زبان و رازیانه از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود.

  وی با بیان اینکه کشت گیاهان داوریی ظرفیتی برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار، افزایش تولیدات ملی و صیانت از منابع طبیعی است فزود: با توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی و با توجه به پتانسیلی که در این زمینه وجود دارد می‌توان نهاوند را در سطح ملی معرفی و به یکی از قطب‌های مهم تولیدکننده گیاهان دارویی تبدیل کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند ایجاد اشتغال پایدار را از طریق توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی امکانپذیر دانست و گفت: وجود انواع گیاهان دارویی در سطح شهرستان فرصتی برای ایجاد اشتغال فصلی است که البته در صورت ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های بومی و محلی می‌توان اشتغال پایدار را رونق داد.

وی با بیان اینکه وجود این صنایع می‌تواند زمینه ساز استقرار برخی دیگر از صنایع و مشاغل و در نتیجه اشتغال دائمی برای جوانان و رونق اقتصاد خانوار باشد خواستار توجه به این مهم شد.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: گیاهان دارویی منابع طبیعی نهاوند توسعه گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض

ایسنا/ایلام مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی بومی توسط افراد بومی و غیر بومی در استان ایلام، وجود برخی از این گیاهان را در انقراض قرار داده است.

«علی فرضی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: از حدود ۱۰۰۰ گونه گیاه دارویی شناخته شده کشور ۳۵۰ گونه در استان ایلام وجود دارد که در هر منطقه از طبیعت استان بسته به شرایط آب و هوایی و خاک رشد می‌کنند و مردم برای مصارف درمانی و همچنین برخی صرفه اقتصادی و فروش، به برداشت آن‌ها مبادرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی، داروخانه کوچک طبیعت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برداشت بی‌رویه و بهره‌برداری غیراصولی به‌واسطه عدم شناخت از نحوه برداشت این گیاهان، آن‌ها را در خطر انقراض قرار داده است.

 مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام افزود: کنگر، پاقازه، ترگ، پیچگ و ونگی و ازبوه، تشنه‌داری بلاورو گیاهانی هستند که بیشترین استفاده را دارند و بیشترین خطر متوجه این گیاهان است.

فرضی‌نژاد گفت: برای پیشگیری از انقراض این گیاهان باید سیاست‌های ابلاغی سازمان منابع طبیعی کشور و استان در خصوص ممنوعیت‌ها و میزان برداشت گیاهان دارویی را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه حفاظت، احیا و توسعه گیاهان دارویی کار منابع طبیعی استان است عنوان کرد: سازمان منابع طبیعی به تنهایی از عهده این مهم برنمی‌آید و باید همه مردم و بهره‌برداران برای این کار آموزش ببینند تا این این گیاهان برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند