Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از رونمایی شاهنانه فردوسی منسوب به رشیدا از گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان در برنامه مجازی «خورشید گلستان» به‌مناسبت شب یلدا فردا (یکشنبه، ۳۰ آذر) خبر داد.

 آفرین امامی درباره شاهنامه منسوب به رشیدا گفت: شاهنامه فردوسی منسوب به رشیدا به قطع رحلی ۴۴.۵ در ۲۷ سانتی‌متر بوده و شامل ۷۳۸ صفحه است، هر صفحه ۲۳ سطر دارد و هر سطر آن شامل دو بیت به قلم نستعلیق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با بیان اینکه کتابت این نسخه را به عبدالرشید دیلمی نسبت داده‌اند، افزود: حاشیه صفحه‌های اول و دوم نسخه دارای مقدمه و یک سرلوح مذهب مرصع است، کتابت نسخه نیز ناتمام بوده که با داستان مرگ فریبرز به پایان می‌رسد.

    این شاهنامه، ۹۳ نگاره آبرنگ به شیوه مکتب اصفهان دارد که در نیمه نخست قرن ۱۱ هجری قمری نگارگری شده است. جلد آن نسخه ساغری مشکی با نقش لچک و ترنج ضربی طلاپوش بوده و درون جلد هم عنابی زرنگار با نقش لچک ترنج دارد.

جشن مجازی ایرانی یلدا با عنوان «خورشید گلستان» و رونمایی از شاهنامه فردوسی منسوب به رشیدا ساعت ۱۱ روز یکشنبه (۳۰ آذر ۹۹) از اینستاگرام مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و ویزیت‌ایران برگزار می‌شود.

با توجه به شیوع کرونا و ابلاغ دستور العمل های ستاد ملی کرونا برای محدودیت رویدادهای فرهنگی و هنری و اجتماعات، امسال مراسم های عمومی پاسداشت یلدا در سراسر کشور برگزار نمی شود؛ در همین راستا ویژه برنامه های این آیین کهن، به صورت مجازی و آنلاین برگزار و به مردم توصیه شده است برای حفاظت از سلامت و جان خود و سایر اعضای خانواده از برگزاری دورهمی های خانوادگی هم پرهیز کرده و آن را در یلدایی متفاوت، به صورت دوره همی مجازی بزگرار کنند.

کاخ گلستان هفته گذشته هم به مناسبت هفته پژوهش و بزرگداشت مرحوم استاد شهریار عدل نیز فیلم دوره مظفری را رونمایی و برای نخستین بار به صورت جهانی و آنلاین اکران کرد.

مجموعه فرهنگی تاریخی (کاخ) گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت سران زندیه و سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.

سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن از شمال به خیابان و میدان امام خمینی (ره)، سپه سابق، از غرب به خیابان خیام، از شرق به خیابان ناصر خسرو و از جنوب به خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ محدود می‌شود، به روزگار صفویه می رسد.

کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ هجری خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در «پنوم پن» پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میراث جهانی کاخ گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۳۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد

دریافت 43 MB

تصویربردار: هادی شمسی ثانی

کد خبر 6089060

دیگر خبرها

  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • گوشی جدید ناتینگ، ۲ روز دیگر رونمایی می‌شود
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد