Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان در حال آزمایش حسگرهایی برای شتاب دادن به ساخت و سازهای ساختمانی هستند که مقاومت مخلوط بتن را به صورت لحظه ای گزارش می کنند و می توانند مدت ساخت یک ساختمان را چند ماه جلو بیاندازند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، مدت زمان لازم برای ساخت یک ساختمان تا حد زیادی به روند تعیین اینکه بتن در هر طبقه از مقاومت کافی برای تحمل بارهای جدید برخوردار است یا نه، بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندسان دانشگاه "پردو"(Purdue) حسگرهایی ساخته اند که به گفته آنها، مقاومت بتن را با اطمینان در محل و به صورت لحظه ای تعیین می کنند.

امروزه، مخلوط های بتن قبل از اینکه در یک سایت ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرند، نیاز به آزمایش یک ماهه دارند و به محض اینکه چراغ سبز به آن نشان داده شود، باید مستقیما به محل ساخت و ساز برود و استفاده شود و انجام هر آزمایش دیگری خارج از محل ساخت و ساز می تواند مدت ها طول بکشد و ساخت و ساز را به تأخیر بیاندازد در واقع نمی توان مخلوط بتن را پس از انجام آزمایشات، تغییر داد.

راه حل دانشگاه "پردو" برای حل این مشکل، به پیمانکاران ساختمانی اجازه می دهد وضعیت بتن را در محل ساخت و ساز آزمایش و تأیید کنند و نیاز به آزمایش گسترده خارج از سایت ساختمان را برطرف می کند.

"لونا لو" استاد مهندسی عمران دانشگاه "پردو" توضیح می دهد: حسگرهای ما می توانند به تصمیم گیری بهتر و داده محور برای تعیین برنامه ساخت و ساز و بهبود کیفیت ساخت بتن کمک کنند.

وی افزود: ما تلاش می کنیم با پیمانکاران کار کنیم تا بفهمیم که از نظر زمان، هزینه و تعداد افراد مورد نیاز در یک سایت ساختمانی چقدر می توانیم بهتر عمل کنیم و چقدر موجب کاهش خطر و افزایش ایمنی در محل ساخت و ساز می شود.

در دهه گذشته، پیمانکاران از حسگرهای سنتی برای ارزیابی دقیق مقاومت و بلوغ بتن استفاده کرده اند. این حسگرها اندازه گیری های بتن را در محل ساختمان با اندازه گیری های گرفته شده در آزمایشگاه بر روی مقاومت مخلوط بتن مطابقت می دهند.

مقادیر مقاومت اندازه گیری شده توسط حسگرهای سنتی به کارگران کمک می کند تا تصمیم بگیرند چه زمانی بتن از مقاومت کافی برای ادامه ساخت برخوردار است. اگر تغییرات غیرمنتظره ای روی دهد، پیمانکار باید برنامه را تعویق بیاندازد که ممکن است یک ماه طول بکشد.

اکنون این حسگرهای توسعه یافته در دانشگاه "پردو" مقاومت بتن را به صورت لحظه ای اندازه گیری می کنند و به طور کامل نیاز به انجام آزمایشات روی بتن در آزمایشگاه و تطابق داده ها را از بین می برند.

این حسگرها در بتن باقی می مانند و اندازه گیری مستقیم قدرت آن را با استفاده از برق برای ارسال امواج صوتی از درون بتن فراهم می کنند.

"لو" می گوید: نحوه واکنش بتن به سرعت های خاص امواج صوتی، قدرت بتن را نشان می دهد. موجی که از درون بتن ساطع می شود، می تواند اطلاعات زیادی را به ما بگوید. ما می توانیم نه تنها از مقاومت بتن با خبر شویم، بلکه اطلاعات دقیقی در مورد ریزساختار بتن نیز به دست آوریم.

12 عدد از این حسگرهای جدید در بخش های ساختمانی مجتمع پنج طبقه مهندسی و پلی تکنیک دانشگاه "پردو" نصب شده اند تا به محققان در توسعه این فناوری کمک کنند. از آنجا که این سایت از حسگرهای سنتی نیز بهره می برد، گروه "لو" می توانند فناوری جدید خود را با فناوری رایج سنتی مقایسه کنند.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این فناوری جدید می تواند روند ساخت و ساز ساختمان ها را تا چند ماه جلو بیاندازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ساخت و ساز حسگر بتن محل ساخت و ساز اندازه گیری لحظه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۴۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش فروش آیفون در چین و افت درآمد سالانه اپل

شرکت اپل شدیدترین کاهش درآمد سه‌ماهه در یک سال را داشته، که بخش بزرگی از آن ناشی از افت فروش آیفون در چین بوده است.

به گزارش نورنیوز، این غول آمریکایی حوزه فناوری گزارش داد که درآمدش در سه‌ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۴ مبلغ ۹۰.۸ میلیارد دلار و سودش ۲۳.۶ میلیارد دلار بوده است‌ــ که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش داشت.

دیگر خبرها

  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • شهری عجیب با شهروندانی در یک ساختمان! (+عکس)
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • تأخیر در صدور پروانه ساختمانی موجب مشکلات مالی و نارضایتی مردم می‌شود
  • چهار هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی قم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند
  • تجارت ایران و هند با رشد ۵ درصدی به ۳۷۷ میلیون دلار رسید
  • کاهش فروش آیفون در چین و افت درآمد سالانه اپل
  • مستندی نیم‌‎ساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد
  • فیلم| لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار