Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@15:24:06 GMT

شب یلدا را در یونسکو ثبت می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۴۲۶۷

شب یلدا را در یونسکو ثبت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز گفت: سال آینده «شب یلدا» را به عنوان میراث ناملموس منطقه در یونسکو به ثبت خواهیم رساند.

به گزارش مشرق،  وبینار «یلدا،همبستگی منطقه‌ای»، به مناسبت پاسداشت آیین کهن شب یلدا و تبیین نقش آن در همبستگی مردمان این منطقه با مشارکت مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، موسسه فرهنگی اکو و بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی بعدازظهر امروز (شنبه) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وبینار «غلامعلی حدادعادل» رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، «سعید خطیب زاده» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «سرور بختی» رئیس موسسه فرهنگی اکو، «عبدالغفور لیوال» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، «نظام الدین زاهدی» سفیر جمهوری تاجیکستان، «آوازبیک عبدالرزاق اف» سفیر جمهوری قرقیزستان و «احمد پاکتچی» عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری به ایراد سخنرانی پرداختند. 

سعید خطیب زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در سخنانی با اشاره به قدمت این آیین باستانی به نقش آن در همگرایی و صلح بین مردمان منطقه، اشاره و خاطرنشان کرد: از گذشته‌های دور «شب یلدا» یا همان «شب چله»، شب پیروزی نور بر ظلمت و نمادی از مساوات و برابری بین ایرانیان بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نگاه فرهنگی به حوزه تمدنی کشورهای منطقه روز به روز قوی‌تر می‌شود و این عناصر فرهنگی عناصری وحدت بخش بین مردم منطقه هستند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه  همچنین گفت: سال آینده شب یلدا را به عنوان میراث ناملموس منطقه در یونسکو به ثبت خواهیم رساند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید سلیمانی سعید خطیب زاده غلامعلی حداد عادل موسسه فرهنگی اکو یونسکو شب یلدا مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۴۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه که در جریان حمله موشکی - تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح شد و برای تکمیل روند درمان به تهران منتقل گردیده، عیادت کرد.

وی در این عیادت که با حضور کادر پزشکی مسؤول درمان ایشان انجام شد، ضمن احوال‌پرسی از دیپلمات سوری، در جریان آخرین پیشرفت‌ها در وضعیت پزشکی و درمانی او قرار گرفت و برای ایشان از درگاه خدای سبحان شفای عاجل مسألت نمود.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق ضمن سفر به سوریه، در حاشیه برنامه‌ها، با حضور در بیمارستان مرکزی دمشق، به همراه فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه از این دیپلمات عیادت کرد.

کد خبر 6095122

دیگر خبرها

  • همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد