Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا در این گزارش آمده است، بازگشت ماه نورد «چانگ ئه ۵» چین به زمین با محموله با ارزش خاک و سنگ سطح کره ماه، به عنوان نشانه‌ای مهم در مسیر ماموریت‌های فضایی مشارکتی چین، صرفا یک توقف در مسیر طولانی تری است که اداره ملی فضای چین و شرکای این کشور از جمله آژانس فضایی اروپا پیشتر شروع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور ارشد علوم و تحقیقات آژانس فضایی اروپا در مصاحبه با «سی جی تی ان» تاکید کرد، بدنبال بازگشت ماهنورد چانگ ئه ۵، ما در سطح گسترده ای درباره همکاری های بین المللی و به اشتراک گذاری نمونه های جمع آوری شده سنگ و خاک توسط ماهنورد چینی از سطح کره ماه گفت‌و گو کرده‌ایم این تنها بخشی از یک ماموریت گسترده تر با چین در مسیر ارتقاء همکاری های بین المللی و پیشبرد کارهایی است که آژانس فضایی اروپا به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد.

«مارک مک کاگرین» گفت که کارهای زیادی برای انجام روی ماه باقی مانده است و چانگ ئه ۵ چین یک ستون اصلی در این مسیر محسوب می‌شود.

«پی ژائو  یو» معاون مرکز برنامه فضایی و اکتشاف ماه در اداره ملی فضایی چین نیز تائید کرده است که بخشی از مواد جمع آوری شده توسط ماهنورد "چانگ ئه ۵ " چین در سطح بین المللی به اشتراک گذاشته می شود.

«لی چون لای» معاون طراح اصلی ماموریت چانگ ئه ۵ چین هم گفت که بخشی از اکتشافات اخیر ماه برای نمایش همگانی محفوظ خواهد ماند.

یکی از حوزه های همکاری جهانی میان چین و آژانس فضایی اروپا طبق اظهارات مک کاگرین، کار روی پروژه «اسمایل» با ماموریت شناخت هر چه بیشتر طوفان های خورشیدی است؛ توفان های خورشیدی بر خلاف باد و ابری که انسان در زمین به آنها عادت کرده است، روی حباب مغناطیسی سیاره تاثیر می گذارند و حتی این قابلیت را دارند که در جریان های برقی اختلال ایجاد کنند.

مشاور ارشد علوم و تحقیقات آژانس فضایی اروپا می گوید: وقتی طوفان های بزرگ خورشیدی اتفاق می افتند و مواد از خورشید خارج می شوند، احتمال وقوع یک انفجار وجود دارد که ما می توانیم آن را "خروج جرم از تاج خورشید" بنامیم اگر چنین پدیده ای به سمت زمین صورت گیرد و ذرات یک باره به زمین برخورد کنند، می توانند سیستم های برقی ما را از بین ببرند.

آخرین بار این اتفاق در  دهه ۱۸۵۰ میلادی افتاد. در آن زمان فقط تلگراف وجود داشت و نیروهای خورشیدی برای پرت کردن اپراتورهای تلگراف از روی صندلی هایشان کافی بودند چرا که نیروهای خورشیدی از سیم های دستگاه های اپراتور تلگراف عبور می کرد؛ حالا تصور کنید در حال حاضر و در قرن بیست و یکم با وجود تمام وسایل الکترونیکی که ما امروزه در جهان داریم، چنین اتفاقی بیفتد!

مشاور ارشد علوم و تحقیقات آژانس فضایی اروپا گفت اگرچه وقوع پرتاب های جرم از خورشید به سمت زمین نادر است با این حال اندازه گیری، شناخت و حتی پیش بینی آب و هوا در منظومه شمسی یک ماموریت حیاتی در سفر انسان به فضا محسوب می شود.

مک کاگرین افزود: مواد آب و هوای فضا حقیقتا تاثیری جدی روی جامعه انسانی در کره زمین دارند و صادقانه باید گفت که ما آمادگی آن را نداریم؛ بنابراین، کارهای زیادی برای تقویت سیستم های ما باقی است که باید انجام دهیم.

منبع: CGTN برچسب‌ها کره ماه چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره ماه چین کره ماه چین اخبار کنکور آژانس فضایی اروپا چانگ ئه ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۴۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، آسمان عراق، عمدتا در استان های میانی و جنوبی، تحت تاثیر موج «آفریقایی» توفان گرد و غبار، به رنگ نارنجی درآمد. این اولین بار است که در عراق از موج آفریقایی، به عنوان یک پدیده جوی نام برده می شود.

تاکنون استان های بغداد، بابل، نجف، کربلا و الانبار شدیدترین وضعیت را در مواجهه با توفان گرد و غبار موسوم به موج آفریقایی داشته اند.

فرودگاه های بین المللی بغداد و نجف اشرف هم اعلام کردند پروازها را تا پایان توفان به علت محدودیت دید افقی متوقف کرده اند.

از برخی مناطق عراق هم وقوع چند تصادف رانندگی به دلیل محدودیت دید گزارش شده است.

منابع بیمارستانی از بستری شدن دهها شهروند در بیمارستان های بغداد پایتخت عراق به دلیل عوارض ناشی از تنگی نفس و مشکلات تنفسی بر اثر استنشاق ریزگردها خبر دادند.

وزارت بهداشت عراق نیز وضعیت فوق العاده اعلام کرده است و منابع عراقی می گویند پرسنل بیمارستان ها برای خدمات دهی اورژانسی و موثرتر به بیماران تنفسی به حالت آماده باش درآمده اند.

دید افقی در بغداد پایتخت عراق به کمتر از ۵۰۰ متر رسیده است.

کد خبر 848352 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم طوفان حوادث جهان عراق

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • دستگاه های اجرایی شهرستان گناوه در اجرای طرح «نور» همکاری کنند
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد