Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظم جهانی لیبرال با ظهور قدرت‌های جدید در منطقه آسیا و ایفای نقش جهانی کشوری مانند چین با چالشی حیاتی مواجه شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها مقامات کشورهای غربی به صورت متعدد از عبارت "نظم جهانی لیبرال" صحبت می کنند و از این عبارت به عنوان ابزاری برای تقابل با چین و سیاست‌های این کشور استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته ای که باید به آن توجه کرد شدت گرفتن ترویج "نظم جهانی" پس از پایان جنگ سرد در دهه 90 و دوره تعصب بر ایده های جهان غرب بود؛ دوره ای که جرج اچ دبلیو بوش درباره نظم نوین جهانی صحبت کرد و پس از آن بیل کلینتون به سخنرانی درباره این موضوع می پرداخت. قدرت این نگرش به حدی بود که ارزش های دمکراتیک لیبرال در سطح جهان درحال جولان بود و هر فردی درصورت مخالفت با آن ، برچسب عقب افتاده نصیبش می شد.

چالش ساختاری نظم لیبرال

با اینحال «کیشور محبوبانی»، دیپلمات سابق سنگاپوری معتقد است که این طرز تفکر "اسیب های جدی مغزی برای افکار غربی" به همراه داشت. او معتقد است که دهه 90 پایان سلطه کشورهای غربی و ظهور آسیا، بخصوص چین را نمایان ساخت. حتی «جوزف نای»، استاد برجسته دانشگاه هاروارد نیز این موضوع را یاداوری کرده که سلطه آمریکا هرگز به بزرگی آن چیزی نبوده که بسیاری تصور داشتند.  

کشورهای قدرتمند غربی پس از جنگ جهانی اقدام به تشکیل نهادهای مورد نظر خود کردند و دموکراسی های لیبرال غربی در داخل کشورهای خود شعار آزادی سر میدادند اما درصورتی که منافع آنها ایجاب می کرد در خارج از مرزهای خود، از استبداد و ستم حمایت می کردند و طبق گفته «مایکل بارنت»، دانشمند علوم سیاسی این به هیچ وجه یک نظم جهانی لیبرال نبود بلکه نظمی جهانی بود که برای کشورهای لیبرال ایجاد شد. جوزف نای معتقد است که نیازی به بازبینی نظم جهانی نیست بلکه باید آن را جایگزین کرد. این امر نیازمند ایجاد اتحادهای قویتر با کشورهایی مانند چین و روسیه است و طبق گفته بارنت " داشتن نظم جهانی در قرن 21 به معنای سلطه نظم آمریکایی نیست."

قدرت نمایی از هنگ کنگ تا جاده ابریشم

چین دیگر یک قدرت نوظهور به شمار نمی رود بلکه یک رقیب جدی برای آمریکاست و درحالی که واشنگتن درگیر قطبی گرایی سیاسی در داخل و جنگ های خارجی است، پکن به جاه طلبی های خود ادامه می دهد. یکی از تقابل های طرفین همواره در موضوع هنگ کنگ بوده و اتفاقات اخیر در این جزیره نشان داد که در ناآرامی های اخیر هنگ کنگ آمریکا ترجیح داد به این میدان وارد نشده و از حاشیه نظاره گر تحولات باشد. این انفعال تنها محدود به هنگ کنگ نبوده و چین با ایجاد ائتلاف های راهبردی مانند سازمان همکاری های شانگهای، بانک سرمایه گزاری زیرساختهای آسیایی و ابتکار یک کمربند-یک جاده برگ تازه ای در دفتر امور بین الملل رقم زده است. از سوی دیگر مقامات دولت چین به صورت غیرعلنی برای اجرایی شدن پروژه یک کمربند یک جاده تلاش می کنند و باوجود اینکه پکن انتظار از دست دادن 80 درصد از سرمایه گذاری خود در پاکستان، 50 درصد در میانمار و 30 درصد در آسیای مرکزی را دارد مسلما با انگیزه ای فراتر از منفعت اقتصادی حاضر به انجام این هزینه شده است. چین از این طریق مدیریت شبکه ای از ماهواره های جهانی را در اختیار خواهد گرفت که کشورهای عضو از لحاظ اقتصادی به آن نیاز خواهند داشت.

قدرت ساختاری از کانال هوآوی

عرصه دیگری که چین با تمام قدرت به دنبال حضور در آن است، مربوط به حوزه ای است که درحال حاضر در اختیار آمریکا قرار دارد و آن "قدرت ساختاری" است. جنگ تجاری اخیر و برنامه های جاه طلبانه هوآوی برای توسعه فناوری  5G در اروپا یکی از نگرانی های اصلی غرب به شمار می رود.  یکی از اهداف اصلی چین تبدیل شدن به قدرت اول دنیا در عرصه فناوری تا سال 2030 است. در 20 جولای 2017 شورای دولتی چین سندی با نام "طرح توسعه هوش مصنوعی نسل جدید" منتشر کرد که طبق آن بر توسعه در این بخش به عنوان یکی  از اولویت‌های این کشور تاکید شد. تصور کنید صرفا کشورهای عضو پروژه کمربند-جاده از فناوری جدید 5G استفاده کنند. بدین ترتیب بخشی از هاب های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا با سیستمی جدید فعالیت خواهند کرد که آمریکا کنترلی بر آن نخواهد داشت.

 فعال در پروژه های سازمان ملل

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در سال 2018  بر "لزوم نقش فعال و پیشرو چین در سیستم مدیریت و اصلاح جهانی" تاکید کرد. همکاری با سازمان ملل به عنوان نهادی که دارای مشروعیت بالایی است یکی از اولویت‌های پکن به شمار می رود. وی پیشتر در سال 2015 از کمک یک میلیارد دلاری چین به صندوق توسعه و صلح چین-سازمان ملل در قالب طرح 10 ساله خبر داده بود. پیوستن این کشور به سیستم جدید حافظ صلح سازمان ملل با 8000 نیرو و اعطای 100 میلیون دلار به اتحادیه اروپا در قالب طرح 5 ساله و حمایت از ایجاد نیروی آماده به کار آفریقا  و واحد واکنش سریع به بحران آفریقا از جمله اقدامات چین برای حضور فعال در عرصه بین الملل از کانال سازمان ملل بوده است.

اژدها در صحرا

منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) به عنوان شریان اصلی تامین انرژی دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. در سال‌های اخیر به واسطه عدم مقبولیت آمریکا در بین افکار عمومی این منطقه و حتی شمال آفریقا، چین از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و حضور خود در این منطقه را پررنگ تر کرده است. پکن برخلاف آمریکا تمایلی (حداقل تاکنون) به حضور نظامی در این منطقه نداشته و سعی داشته با استفاده از اهرم جذاب اقتصاد نظر دولتهای این منطقه را به خود جلب کند. چین هم اکنون بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در خاورمیانه و بزرگترین سرمایه گذار در بخش زیرساخت‌های آفریقا به شمار می رود. در سال 2018 چین متعهد به پرداخت 20 میلیارد دلار وام برای بازسازی جهان عرب و همچنین 3 میلیارد دلار به سیستم بانکی شد.

در بخش فناوری نیز چین توانسته گوی رقابت را از آمریکا ربوده و به گفته کوبوس ون استادن، پژوهشگر موسسه امور بین الملل شرکت هوآوی 70 درصد از شبکه های نسل چهارم منطقه را به خود اختصاص داده و به دنبال تامین اولین شبکه 5G در جنوب آفریقا باشد. این شرکت همچنین قراردادهایی را برای توسعه این شبکه در کشورهای عربستان، امارات و بحرین منعقد کرده است. سیاست‌های داخلی آمریکا که نگرشی تبیض آمیز نسبت به برخی از کشورهای منا داشته باعث چرخش بسیاری از سرمایه گذاران منطقه ای و تلاش آنها برای یافتن مقصدی به جز آمریکا شده است.

فتح حیات خلوت رقیب

آمریکای لاتین از دوره جنگ سرد به عنوان حیات خلوت آمریکا شناخته شده و واشنگتن همواره سعی داشته این منطقه تاحد امکان در اختیار رقبا و دشمنانش قرار نگیرد. با اینحال گزارشات حاکی از آن است که در دوره ترامپ چین توانسته به شکل قابل ملاحظه ای در منطقه آمریکای لاتین نفوذ خود را گسترش دهد. از سال 2018 به بعد چین جای آمریکا به عنوان بزرگترین شریک تجاری در آمریکای لاتین را گرفت. چین با سرمایه گذاری و وام های کم بهره و حمایت از پروژه های انرژی و زیرساخت‌های حمل و نقل حضور پررنگی در کشورهای این منطقه داشته است.

خورخه گویروگا، رئیس جمهوری سابق بولیوی در توضیح اهمیت نقش شرکای تجاری این کشور گفته بود: مردم از من می‌پرسند که آمریکا را ترجیح می‌دهی یا اروپا را؟ من می گویم برزیل. رتبه بعدی به کدام کشور تعلق دارد؟ من می گویم چین. این واقعیت آمریکای جنوبی است. حتی یک مقام دولتی آرژانتین با اشاره به بی میلی دولت آمریکا در دوره ترامپ به این منطقه گفته: به نظرم چین علاقه بیشتری به آرژانتین به نسبت آمریکا دارد. و این موضوع تفاوتها را رقم می زند. ترامپ هیچ علاقه ای نشان نداد. بیایید امیدوار باشیم بایدن این کار را انجام دهد.

بایدن باتوجه به همین نگرانی ها در ماه مارس در گفتگو با نشریه Americas Quarterly گفته بود: آنها باید به این مسئله توجه کنند که بی کفایتی ترامپ در آمریکای لاتین و منطقه کاراییب در اولین روز حضور من در دولت پایان خواهد یافت.

 

بررسی موارد فوق حاکی از آن است که چین به عنوان رقیب اصلی آمریکا در سالهای اخیر توانسته به اندازه ای عملکرد مثبتی داشته باشد که رویکرد واشنگتن در دوره ریاست جمهوری ترامپ و سیاستهای نامتعارف او نیز فرصت مناسبی را  برای نزدیک شدن پکن به کشورهای مختلف فراهم ساخت. شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز بیانگر ناتوانی او در رقابت با چین بود و باوجود روی کار آمدن بایدن و تلاش او برای بازگرداندن نفوذ آمریکا در عرصه بین الملل، به نظر رقیب کنونی از قدرتی بالا برخوردار است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نظم جهانی لیبرال آمریکای لاتین سازمان ملل بین الملل هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز در نشست خبری که در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) برگزار شد، اظهار کرد: خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس بخشی مهم از سیاست همسایگی ایران است، اظهار کرد: تقویت روابط با همه کشورهای حوزه خلیج فارس را مهم‌ترین عامل ثبات و امنیت و آرامش در این منطقه راهبردی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، بیان کرد: ایران همواره منادی تحکیم پیوندهای دوستی و برادری در منطقه خلیج فارس بوده و بر این باور بوده است که کشورهای منطقه توانایی لازم را برای توسعه پایدار و شکوفایی داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین روز معلم را تبریک گفت و یاد استاد شهید مطهری را گرامی داشت.

کنعانی همچنین از برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به‌عنوان نماد اراده جدی کشور برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر و هم‌افزا در منطقه یاد کرد و گفت: این نمایشگاه بزرگ نشان‌دهنده رویکرد سیاسی سازنده ایران در کنار تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی است.

کنعانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری نمایشگاه و روند مقدمات یاد شده، اظهار کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه و صمت برگزار شد.

وی با بیان اینکه مقام‌های عالی بیش از ۲۴ کشور در سطوح مختلف و ۲ هزار تاجر منتخب از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور یافتند، اظهار کرد: نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه که در هفت گروه کالایی برگزار می‌شود، حضور دارند.

به گفته کنعانی، این نمایشگاه فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان خارجی به کالاهای ایران فراهم کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه انتظار داریم میزان قراردادهای بسته شده در این نمایشگاه میان تاجران ایران و خارجی بسیار بیشتر از میزان قراردادهای نمایشگاه گذشته باشد، اضافه کرد: دیدارهایی با مقام‌های ۲۲ کشور شرکت‌کننده در این نمایشگاه انجام شده است.

کنعانی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه بزرگ، نشان‌دهنده هم‌افزایی و همکاری خوب میان دستگاه‌های مختلف کشور است، عنوان کرد: این هم‌افزایی و هماهنگی پیشتر در هماهنگی عرصه و میدان در موضوع واکنش به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق نیز مشاهده شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه ما در دانشگاه‌های آمریکا به‌صورت ویژه شاهدیم، نشان‌دهنده بیداری افکار عمومی جهان درباره فلسطین و جنایت‌های رژیم جنایت‌کار اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است، گفت: افکار عمومی و عدالت‌اندیشان جهان تداوم جنایت علیه فلسطین و حمایت آمریکا از آن را بیش از این تحمل نمی‌کنند و با سرکوب خسونت‌بار نمی‌توان صدای اعتراض معترضان را خاموش کرد.

کنعانی، تاکید کرد: ایران برخورد خشن و پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد و آن را مردود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان باید متوقف شود و این روند نشان‌دهنده بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر است، بیان کرد: دنیا به‌ویژه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید به صدای اعتراض‌ها در دانشگاه‌های کشورهای مختلف توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط و مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست و طبیعی پیش می‌رود، اظهار کرد: گفت‌وگوها در سطوح مختلف به‌ویژه در دو سطح اقتصادی و سیاسی ادامه دارد.

کنعانی با اشاره به اینکه حضور هیئت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشان‌دهنده نگاه ریاض به توسعه روابط اقتصادی با ایران است، بیان کرد: همزمان هیئت وزارتی ایران به سرپرستی خاندوزی و هیئت شامل رئیس کل بانک مرکزی و هیئت دیپلماسی اقتصادی به ریاست صفری برای شرکت در نشست توسعه بانک اسلامی در عربستان حضور دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی سفر به روسیه در چارچوب دوازدهمین اجلاس مقام‌های عالی امنیتی کشورها صورت گرفت، گفت: ایران همواره از فرصت نشست‌های چندجانبه برای تبیین دیدگاه‌های خود به‌ویژه در زمینه‌های امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده است.

کنعانی با بیان اینکه موضوع‌های متنوعی از جمله امنیت سایبری در گفت‌وگوهای هیئت ایرانی مطرح شدند که مهم‌ترین آن‌ها مسئله فلسطین است، اظهار کرد: امنیت سایبری موضوع دارای اولویت هیئت ایرانی بود.

 

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • خیزش دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی ظرفیت جهانی شدن دارد
  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • چین در «ایندو-پاسفیک» راهبرد «قورباغه آب‌پز» را دنبال می‌کند