Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکترآریا سیاح رهبر ارکسترگروه کر بزرگ مهرگان تهران در گفتگویی اطهار کرد: هدف مهمی که از تشکیل این گروه دنبال می کنم ارائه ی صحیح و مناسب موسیقی فاخر ایرانی به هموطنان و معرفی درست و اصولی موسیقی اصیل ایرانی به تمام ملت ها و فرهنگ ها است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ دکتر آریا سیاح متولد سال 1350در تهران است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بعد از اتمام تحصیلات دوره ی ابتدایی در سال 1367 وارد هنرستان موسیقی شد و زیر نظر اساتید وقت ، برای نوازندگی ساز تخصصی ساکسفون تعلیم دید. پس از فارغ التحصیلی از هنرستان در سال 1370بدلیل کسب نمرات بالا و حمایت اساتید بدون آزمون ورودی، وارد دانشگاه هنر شد. وی همچنین با معرفی اساتید موفق به گذراندن یک دوره فن معلمی تی.آی.سی Technical Innistrade course)) زیر نظر استاد اکبرلو شد. و با اخذ این مدرک مجوز تدریس ساز تخصصی خود را دریافت نمود. برای اشراف به فواصل و فضای موسیقی ایرانی ساز تار را بعنوان ساز دوم انتخاب نمود .همچنین در راستای پیشبرد اهداف موسیقیایی و تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب ، به صورت مجزا در رشته ی روانشناسی مشغول به تحصیل شد. در سال 1374پس از فارغ  التحصیلی در مقطع لیسانس به صورت پیوسته به ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1377موفق به اخذ مدرک  کارشناسی ارشد موسیقی در شاخه آهنگسازی و ارکستراسیون شد. او در همین سال ارکستر و گروه کُر فرهنگسرای خاوران را پایه گذاری کرد و آن را مدیریت و رهبری نمود.

در سال 1383آموزشگاه موسیقی خود به نام پرستو را تاسیس کرد که به علت بهره گیری از چارت آموزشی هنرستان و اساتید متخصص و فارغ  التحصیلان دانشگاهی در رشته ی موسیقی ، این آموزشگاه در ردیف ده آموزشگاه برتر پایتخت قرار گرفت.

وی پس از گذراندن دوره ی تحصیل در خارج از کشور سرانجام در سال 1395و پس از اخذ مدرک دکتری در شاخه ی رهبری ارکستر به ایران بازگشت.

سوال : لطفا از اساتید خود بگویید.

پاسخ : من به معنای واقعی کلام خود را در زندگی شخصی ، کاری و اجتماعی مدیون اساتیدم می دانم . پیشکسوتانی همچون استاد علی عباسی، استاد علی رمضانی ، استاد زعیمی نیکو ، استاد رضا عراقی ، استاد احمد بهزادپور ، استاد فیض االله مداح ، استاد یداالله امینی ، استاد بشیر حسنی و سایر استادانی که بزرگوارانه عدم حضور ذهن بنده را می بخشند.

سوال : به نوازندگی و تدریس چند ساز اشراف دارید؟

پاسخ : ساز تخصصی من ساکسفون است که دارای چهار نوع سوپرانو ، آلتو ، تنور و باریتون است . ساکسفون برای نوازندگی به فرم خاص لب و دندان نیاز دارد و بنده توانایی نواختن هر چهار گروه آن را دارم. در زمینه ی تدریس ، به دلیل نوع تحصیلاتم یعنی رهبری ارکستر و اشراف به وسعت و تکنیک های سازهای مختلف ، توان تدریس انواع سازهای ارکستر را دارم ولی غالباً تدریس پیانو ، آواز، تار ، سه تار، ساکسفون و فلوت را انجام میدهم.

سوال : در حال حاضر چه فعالیت هایی انجام می دهید؟

پاسخ : قبل از اینکه من ایران را ترک کنم ، ارکستر فرهنگسرای خاوران با وجود 110 خواننده و نوازنده ی ساز های بادی الکترونیک متاسفانه منحل شد و من با دغدغه آموزش و تربیت جوانان دوستدار هنر ، پس از بازگشت به ایران ، سعی در احیای ارکستر سابقم را داشتم که پس از تلاش و پیگیری یکساله سرانجام توانستم این کار را به کمک دوست عزیزم آقای فرزین مشهدی به نتیجه برسانم . هدف از تشکیل و فعالیت این گروه ، در درجه اول آموزش و پرورش علاقه مندان به موسیقی است ، در هر سن و سال و جایگاه و عنوان.

اینکه مردم سرزمین من بتوانند درخور شان و لیاقت خود آموزش صحیح دریافت نمایند و با فراگیری درست و مناسب علم موسیقی ، فریب تبلیغات و تولیدات نامناسب محتوا را نخورند همواره برای بنده اولویت بوده است. بر اساس همین نگرش گروه کُر و ارکستر مهرگان را بنا کردم که علاقه مندان به موسیقی و خوانندگی از 15تا 80 سال در آن آموزش دیده و فعالیت می نمایند . در حال حاضر هم پذیرای علاقه مندان برای پیوستن به گروه کُر هستیم ؛ مخصوصا عزیزان دهه 30 الی 60 .

هدف مهم دیگری که از تشکیل این گروه دنبال می کنم ارائه ی صحیح و مناسب موسیقی فاخر ایرانی به هموطنان و معرفی درست و اصولی موسیقی اصیل ایرانی به تمام ملت ها و فرهنگ ها است. به لطف پروردگار درآینده ی بسیار نزدیک شاهد کارهای منحصر به فرد و زبانزد از گروه مهرگان خواهید بود.

سوال : خودتان به چه سبک موسیقی علاقه مند هستید و از بین هنرمندان فعلی کسی هست  که کارهای او را با علاقه دنبال کنید ؟

پاسخ : طبع من بیشتر به موسیقی شرقی نزدیک است . موسیقی خاورمیانه ، هند ، یونان ، افغانستان ، اسپانیا و حتی کره جنوبی را نیز دنبال می کنم ولی بیشتر از همه به موسیقی نواحی و فولکلوریک ایران علاقه مند هستم و به همین خاطر تعداد زیادی از این آثار را با تنظیم و ارکستراسیون به روز ، زینت دادم که در آینده نزدیک شاهد اجرای آنها توسط گروه کُر مهرگان خواهید بود.

از بین خوانندگان فعلی صدای آقای رضا صادقی را دوست دارم و البته در گذشته مراوداتی هم با ایشان داشته ام. آقای خواجه امیری و آقای زند وکیلی را هم با علاقه دنبال می کنم.

سوال : از مشکلات کاری خود بگویید و بفرمایید که سطح موسیقی کشور را چطور ارزیابی می کنید ؟

پاسخ : در ایران متاسفانه موسیقی مشکل ساختاری و زیربنایی دارد . آنچنان که در سطح تفکر مردم رسوخ کرده و تبدیل به معضل فرهنگی و نگرشی شده است .

موسیقی در حال حاضر جزو امکانات لاکچری زندگی انگاشته می شود و از اولویت خانواده ها فاصله ی بسیار گرفته است . در بسیاری از کشور های جهان موسیقی برای تلطیف روحیه اجتماع و آرامش اقشار مختلف مردم بکار گرفته می شود. ولی متاسفانه در ایران ، موسیقی برای اهالی آن تبدیل به حرفه ای فرسایشی شده است که پس از سال ها تلاش و زحمت بی دریغ و عاشقانه ، پیشکسوتان آن به حاشیه رانده می شوند و بخاطر نبود سطح مناسب رفاه و محرومیت از رسیدگی های درخور یک پیشکسوت هنر ، از لحاظ مادی و معنوی در طبقه ی اقشار بسیار آسیب پذیر اجتماع قرار می گیرند .

سوال : به نظر شما راه حل چیست و چطور می توان سطح دانش و درک مردم را در زمینه ی موسیقی افزایش داد؟

پاسخ : به عقیده ی بنده فقط یک راه حل وجود دارد ؛ آن هم قرار گرفتن موسیقی درابتدای زنجیره ی آموزشی است . مردم باید از آموزش صحیح و اصولی موسیقی برخوردار باشند ، تا یاد بگیرند که در کنار خوراک و پوشاک و تفریح ، موسیقی ، هنر و در کل هر آنچه خوراک روح و مایه آرامش روان است ، برای سلامت جامعه مهم و حیاتی است . اگر مردم بیاموزند که موسیقی و هنر چقدر باعث استحکام روابط فردی و اجتماعی و ارتقای سطح فکری و فرهنگی خانواده ها می شود ؛ در نسل های بعد خواهیم دید که شایسته سالاری نه تنها در هنر بلکه در تمام تخصص ها و در کلیه سطوح حکم فرما می شود و دانش و آگاهی مردم اجازه ی خودنمایی به استعداد های جعلی را نمی دهد.

سوال : اولین ها در موسیقی به شما چه حسی می داد ؟

پاسخ : اولین ها تا پایان عمر در ذهن من باقی می مانند . اولین قطعه ای که ساختم یا اولین تنظیمی که برای ارکستر بادی انجام دادم ، اولین رهبری ارکستر و غیره. انجام اولین ها جسارت می خواهد و خوشبختانه پروردگار این جسارت را به بنده عطا کرده که بدون ترس و با ایمان به هدفم ، ریسک انجام اولین بارها را به کرات بپذیرم و هیچگاه از انجام کارهای نو و کسب تجربه های جدید خسته نشوم. در عین حال همیشه مراقب هستم که گذشته ی خود ، مسیری که طی کردم وکسانی را که در این راه باعث رشد من شدند را نیز فراموش نکنم.

سوال: و کلام آخر .

پاسخ : کلام آخر این که موسیقی خوراک روح است و این که مردم از روحشان غافل نشوند ، باعث می شود که جسم سالم تری داشته باشند . بنده هم به عنوان یک موزیسین افتخار دارم که بستر آموزش و پرداختن به این هنر را برای تمامی عزیزانی که به موسیقی علاقه مند هستند فراهم کنم ؛ مجموعه ی بنده ، ارکستر و گروه کر مهرگان در اختیار همه ی دوستان و همه ی کسانی است که می خواهند موسیقی را به شکل درست و حرفه ای بیاموزند.

گفتگو: امیر محنتی

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دنبال می کنم ی موسیقی گروه ک ر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۵۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • رئیس شورای شهر: سال آینده نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» منتقل می‌شود
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • سرقت از مردم در پوشش کمک برای خرید بلیت مترو
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی